Oletteko lukeneet Härkösen uusimman? Onko suomalainen nykynainen tosiaan sellainen vinku-iita?
Olen osasta Anna-Leena Härkösen tuotantoa pitänyt kovasti ja siksi ostin myös tämän uusimman Ei kiitos-romaanin. Periaatteessa sse voisi olla toimivan elokuvan pohja ja sinänsä pidän Härkösen tyylistä, mutta tämä kirja aiheutti lievää turhautumista, koska päähenkilöä ei päässyt lyömään nenään. Monta sataa sivua pelkkää marmatusta, ruikutusta, vinkunaa ja itsesääliä. Argh!
Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään Härkösestä, vaan tuntuu, että tällä hetkellä suomalaisessa kirjallisuudessa, viihteessä yms. meidät naiset kuvataan aivan käsittämättöminä ruikuttajina ja neurootikkoina. Onko tämä todellakin sukupolvemme kuva, että aina kenkä puristaa, sukka on rutussa ja mitään asialle ei voi tehdä, mitään ei osata, mihinkään ei pystytä, päätöksiäkään minkään suhteen ei tietenkään tehdä ainoastaan marmati marmati, vinku vinku ja väy väy.
Kommentit (23)
jostain syystä näen päähenkilön Anna-Leena Härkösenä. Olen saanut haastatteluista yms. lehtijutuista ja kolumneista sellaisen käsityksen, että A-L on oikein kunnon neurootikko ja valittaja, minäkeskeinen-kusipää. Samanlainen on tämä Ei kiitos kirjan päähenkilö. Samanlainen olen myös minä itse, siksi varmaan pidänkin tyylistä ja Härkösestä.
Härkösen kirjoja lukiessa välillä saa nauraa ihan hervottomasti, välillä kauhistella sitä, miten se kehtaa kirjoittaa tollasta...kun kuitenkin varmaan on omapohjaista kokemusta....
Mielestäni asetelma vain oli sellainen, että kirjailijan oli tarkoitus alleviivata naisen oikeutta seksiin ja siksi lukijan pitäisi olla päähenkilön puolella.
Luin kirjan nopeasti, koska kuten Anna-Leenan muutkin kirjat, se on kirjoitettu hauskasti ja helposti. Aluksi tunsin sympatiaa naista kohtaan ja löysin miehen käyttäytymisestä sellaista, johon olen itsekin syyllistynyt. Mutta...mitä pidemmälle kirjaa luki, sitä vastenmielisemmäksi päähenkilö kävi. Ja vaikka mies olikin mahdoton nössö, sympatiat siirtyivät hänen puolelleen. Kukapa tuollaista vinkumista ja painostusta jaksaa, johan se viimeistään tappaa halut.