Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon
Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.
Tuo on törkeää tuo aggressiivinen markkinointi vanhuksille.
Iäkkäät vanhempani tarvitsevat usein apua tietokoneasioissa ja autan heitä kyllä ihan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai autan, sehän on itsestään selvää. Autan vanhuksia myös muissa asioissa. Ei niitä tilanteita joka päivä tule. Tosin yksi vanhus ottaa vastaan apua huonosti, koska ajattelee osaavansa itse, ei osaa. Maksaa sitten kauheita summia siitä, että joku ulkopuolinen käy laittamassa tietokoneen pois päältä ja takaisin päälle tms.
Jos ei edes tuota osaa itse niin mitä se tekee sitten, kun se tietokone on päällä?
Osaa lukea sähköpostit, mennä nettiin ja hoitaa pankkiasiat, kun vaan mitään odottamatonta ei tapahdu ja kone mene tilttiin.
Ok. No se on hyvä. Mutta siis tarkoititko tietokoneen avaamista? Niinkuin se aamuisin (tai tarvittaessa) avataan? Sehän pitäisi olla melko helppoa, kun sen hänelle opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.
Mun mielestä ongelma on niissä hävyttömissä myyjissä, jotka tyrkyttää vanhuksille kaiken maailman ylikalliita palveluita, joita eivät tarvitse. Hankalaa tuntuu olevan monilla nuoremmillakin näitten kanssa.
Itse autan mielelläni vanhempiani, pahinta on se kun yrittävät ensin itse, jolloin homma on mennyt jo melkoiseen solmuun.
Vierailija kirjoitti:
Tätini luo aina uuden fb tilin kun unohtaa salasanan ;)
Niitä on nyt yli 20.
Ihana! Aivan mahtava ja sosiaalinen on tätisi 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.
Miten hän maksaa laskunsa?
Säännölliset laskut menevät luonnollisesti e-laskuina. Loput hän laittaa allekirjoitettuna pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Se maksaa vähän, mutta selvästi vähemmän kuin laskun maksu pankin tiskillä. Eikä noita maksuja ole kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.
Se vanhus varmaan menisi pankkiin hoitamaan asiansa kuten ennenkin. Tai hoitaisi muutkin asiat ilman tätä tietotekniikkaa. Se vaan ei enää ole mahdollista.
Tuntuu varmaan turvattomalta tämä nykymaailma.
Saa nähdä, mitä sitten on keksitty, kun tämän päivän aikuiset ovat vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Hommataan kaiken maailman kelloja ja hubeja kun myyjä oli niin kiva. Ja sitten pitää kutsua apua paikalle kun ei ole mitään käsitystä mitä on ostettu. No autanhan minä tietysti.
Mun äiti on kyllä ollut ihailtavan osaava. Mutta tarvitsee poikani apua eniten. Mutta kun poikani on kerran laittanut puhelimen kuntoon tai tietokoneelle asetukset osaa kyllä.itse käyttää sitten.. Ei tarbitse jatkuvasti olla siellä apuna. On kohta 80 v ja itseoppinut tietsikan käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi oli tällainen. Joka saakelin sähköposti piti tulostaa, ja joka kerta piti mennä paikan päälle niitä tulostamaan, kun "en mä osaa". Kummasti oli osannut kun ei vaan menty paikalle.
Mun anoppi on myös sellainen, että tekisi mieli huutaa naama punaisena, että "YRITÄ EDES!". Puhelin pilisee pöydällä ja se sanoo että noita viestejä kun tulee koko ajan (ajanvarauksia, kela-taksin vahvistuksia yms). Eikä edes yritä opetella lukemaan niitä tai yritä ymmärtää mistä on kyse. Mies saa niitä sitten selata läpi. Voi prkl, sano.
Oma äiti oli fiksu ja halusi aina tietää kaikesta, mistä on kyse. Osasi lähettää edelleen minulle tekstiviestin, kun tuli ilmoitus postista paketin saapumisesta! Sitä oli ihan ilo auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Se vanhus varmaan menisi pankkiin hoitamaan asiansa kuten ennenkin. Tai hoitaisi muutkin asiat ilman tätä tietotekniikkaa. Se vaan ei enää ole mahdollista.
Tuntuu varmaan turvattomalta tämä nykymaailma.Saa nähdä, mitä sitten on keksitty, kun tämän päivän aikuiset ovat vanhoja.
Jos unohdetaan some ja sähköposti, niin useimpien asioiden hoito onnistuu nykyisin myös käyttämättä tietotekniikkaa. Voi kyllä vaatia vähän enemmän vaivaa.
Vanhukselle pitää teroittaa (jos ei itse älyä, useimmat kyllä älyää) että ei osta mitään mitään turhaa mitä ei jo ennalta tiennyt tarvitsevansa. Kaikenlaisille kauppamiehille heti luuri korvaan tai ovi kiinni.
Koneeseen Ubuntu, kirjautumisen salasanaksi jokin varmasti muistuva (mannerheim on aika hyvä), muut tunnukset selaimeen talteen.
Minusta on mukava, jos voin auttaa tietokoneen tai puhelimen kanssa. Kirjoitan ohjeen paperille ja ohjetta seuraamalla homma hoituu kevyesti. Näitä avunpyytäjiä tulee varmaan lisää, kun digitalisaatiota ajetaan kaikkiin palveluihin, koska paperiasioinnista pyritään eroon.
Anoppi katoaa aina keittiöön kun menen opettamaan tietotekniikka asioissa. Ei ole oppinut mitään, mutta hyvät ruoat tarjoaa aina. Ehkä tämä on win-win tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu varmaan turvattomalta tämä nykymaailma.Saa nähdä, mitä sitten on keksitty, kun tämän päivän aikuiset ovat vanhoja.
Jos unohdetaan some ja sähköposti, niin useimpien asioiden hoito onnistuu nykyisin myös käyttämättä tietotekniikkaa. Voi kyllä vaatia vähän enemmän vaivaa.
Osaako vanha ihminen nähdä sen vaivan, jos se sinustakin tuntuu vaativan vähän enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako vanha ihminen nähdä sen vaivan, jos se sinustakin tuntuu vaativan vähän enemmän?
Ainakin 90-vuotias äitini osaa helposti, koska hän hoitaa asiat suunnilleen samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten. Ei hän silloinkaan käynyt esim. maksamassa laskuja pankin tiskillä, vaan pani ne pankin maksupalvelukuoreen.
No kyllä se syy osittain on myös vanhuksen jos liittymät vaihtuu kokoajan. Ratkaisuna voisi olla vaikka puhelinmyyntikielto, riippuen vähän mitä kautta on onnistunut noita laitteita ja liittymiä hankkimaan.
Vanhusten on tosi helppo päätyä ostamaan aivan turhia liittymiä ja kallista roinaa palveluoperaattoreilta ja tavarataloista (gigantti, power yms.) kun myyjät pääsevät puhumaan ne pyörryksiin.
Omat isovanhemmat ovat onneksi sellaisia jotka eivät osta mitään puhelinmyyjiltä ja eivät yleensä ominpäin tee ostopäätöksiä mistään TV/Tietokone/Puhelin asioista vaan kysyvät neuvoa. Esim. muutama kuukausi sitten lähdin onneksi isovanhempieni mukaan ostamaan heille uutta TV:tä ja tokihan myyjä oli kaupittelemassa päälle 150€ hintaista kalibrointia. "Juu ei kiitos" ja selvittiin siitäkin :p
Meillä vanhempien laskut menee suoramaksuna pankista. Ovat antaneet pankissa tilien käyttöoikeudet jolla hoidan satunnaiset tilausmaksut ym. Valtakirja on terveyskeskukseen ja sähkö-ym. yhtiöihin joten voin hoitaa nekin asiat. Suomi-valtuudet voisi vielä hankkia kun tulee tarve. Ovat melkein 9-kymppisiä mutta kuitenkin omatoimisia Vaan ei ole tietokoneita eikä älypuhelimia kun eivät osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukselle pitää teroittaa (jos ei itse älyä, useimmat kyllä älyää) että ei osta mitään mitään turhaa mitä ei jo ennalta tiennyt tarvitsevansa. Kaikenlaisille kauppamiehille heti luuri korvaan tai ovi kiinni.
Koneeseen Ubuntu, kirjautumisen salasanaksi jokin varmasti muistuva (mannerheim on aika hyvä), muut tunnukset selaimeen talteen.
Minä laitan vanhuksille Linux Mintin. Salasanaa en edes kerro heille vaan automaattinen sisäänkirjaus ja automaattiset päivitykset sekä Teamviewer host, jonka avulla pääsen etänä käpistelemään konetta.
M57
Miten hän maksaa laskunsa?