Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Opintotuki on pian suurempi kuin koskaan

Vierailija
28.09.2023 |

"Monet korkeakouluopiskelijat ympäri Suomen ovat osoittaneet mieltään Petteri Orpon (kok) hallituksen kaavailemia leikkauksia vastaan.

Hallituksen suunnittelemista leikkauksista huolimatta opiskelijoiden toimeentulo voi tulevaisuudessa olla korkeampi kuin koskaan ennen, kertoo Yle."

Silti nämä laiskat kommunistit ruikuttaa, ei kyllä ole yhtään ymmärrystä noita kohtaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb36bd6f-339e-4b58-a580-86556e964016

Kommentit (295)

Vierailija
221/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opiskelun v.1996. Silloin opintoraha ja asumislisä yhteensä ei riittänyt yksiön vuokraan pienellä paikkakunnalla. Ruokaan, opintomateriaaleihin ja elämiseen piti kaivaa rahat omasta taskusta.

Itse kävin kesät töissä ja jyvitin kesän palkkatulot talvikuukausille. Opintolaina siihen päälle, jolloin rahalla selvisi aina seuraavaan kesään saakka ja kykenin opiskelemaan kokopäiväisesti.

Autoon, moottoripyörään, telkkariin tai edes mikroaaltouuniin minulla ei ollut varaa. Toisin oli osalla opiskelutovereista, jotka sitten talvikuukausina valittelivat rahapulaansa kun eivät hallinneet omaa rahankäyttöään. Samat tyypit eivät osanneet edes laittaa ruokaa, jolloin rahaa paloi kebabkioskille ja valmisruokaan.

Vierailija
222/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan avulla ja työtä tekemällä itsekin aikoinaan opiskelin. Nykyään on kyllä todella helppoa Suomessa kun saa asunnot ja opintotuet. Ja silti itketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki + asumistuki- vuokra= 2,6€ jää käteen. Asunto on halvin mikä löyty ja tosta summasta puuttuu asunnon vakuutus joka on nykyään monessa kämpässä pakollinen.

Täyttä valetta ettei halvempaa löydy jos hassaa päälle 900€/kk yhden hengen asumiseen...

Mikä 900€/kk?? Olisiko myös vinkkejä mistä saisin vuokrattua sen halvemman asunnon täältä jos niitä kerran mielestäsi löytää? Vuokra on nyt 550€/kk. Ja todella jäin miettimään mikä on tuo 900€ mistä puhut

Vierailija
224/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen lainan saa anteeksi nykyään

Lainasta saa anteeksi -40% nykyisin, jos valmistuu normaalitahtia korkeakoulusta.

Aika hyvä diili!

Pullamössö sukupolvi ei tajua, että lainanotto opiskeluja varten on sijoitus tulevaisuuteen.

Laina on lisäksi valtion takaama.

Sitäkään moni ei tajua. Riskitön siis.

Valtion takaus tekee lainasta pankille riskittömän, ei velalliselle.

Hanki julkinen oikeusavustaja, että saat selville totuuden. Ilmeisesti sinulla ei ole omaan juristin varaa.

Googlaa Takautumisoikeus velalliseen.

Opit jotain uutta.

Vierailija
225/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.

Kuka muu kuin opiskelija joutuu ottamaan lainaa elämiseen?

Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.

Mene itse opiskelemaan jos kymppitonnien laina houkuttelee.

On opiskeltu jo ja lainakin kohta maksettu takaisin. Joku roti se pitää olla kerjäämiselläkin!

Kuka tässä mitään kerjää? Kritisoida varmaan ihan vapaasti saa opiskelijoiden heikentynyttä tilannetta.

Opiskelijoiden tilanne on parempi kuin koskaan ja kehtaavat silti vinkua. Pitäisi palata takaisin kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen.

Sitä onkin sitten mukava maksaa takaisin, kun ei ole työtä.

Tai terveys menee, tai valmistuminen ei onnistu, tai mitä nyt onkaan.

Vierailija
226/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.

On opiskeltu jo ja lainakin kohta maksettu takaisin. Joku roti se pitää olla kerjäämiselläkin!

Kuka tässä mitään kerjää? Kritisoida varmaan ihan vapaasti saa opiskelijoiden heikentynyttä tilannetta.

Opiskelijoiden tilanne on parempi kuin koskaan ja kehtaavat silti vinkua. Pitäisi palata takaisin kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen.

Palattaisiin sitten myös 15 prosentin inflaatioon ja 2 prosentin korkoihin!

Minäkin ottaisin heti opintolainaa, jos voisin sijoittaa ne rahat korkeakorkoisemmalle tilille mitä lainan korko on. Tällaisiakin outouksia oli Suomessa vanhan lainasysteemin aikana.

Ei muuten ollut. Se laina meni ruokaan.

Etkö sä muuten saa oppimismteriaalin moodlesta tai jostain sähköisellä alustalta? 1990 luvulla, opintomateriaali ostettiin itse. Opintoraha riitti yhteen kirjaan! Kuukaudessa siis. Ei ollut tietokoneita, eikä pdf materiaalia. Kaikki piti maksaa itse, kirjat, yliopistoissa. Ja kirjat olivat siihen aikaan kalliita!

En ostanut ainuttakaan kirjaa 90-luvulla opiskellessani. Lopeta jo. Olemme käyneet tämän keskustelun ennenkin.

Mä ostin. Ihan kaikki kirjat jouduin ostamaan. Ja adumaan solussa ja ottamaan lainaa, että pärjäsin. Ei se mitään helppoa ollut mutta pärjäsin silti.

Nykyopiskelijat ei edes tajua kuinka helppoa niillä on!

Juu. Kirjat piti itse ostaa ja ne veivät koko opintorahat! Nykynuoret ei voi edes tajuta tilannetta silloin.

Englanninkieliset ulkomailta tilatut kirjat (vaikka niistä sai opiskelija-alennuksen olivat kalliita yliopiston kirjakaupassa). Kurssikirjaa tilattiin ryhmätilauksina, eli nimilistat kerättiin kursseilla osallistujilta ja tilaajalta ja sitten ne tulivat yliopiston kirjakauppaan. Se kirjojen toimitusaikakin oli pitkä silloin. Niitä ihan odotettiin, koska saapuvat.

Moni lainasi kirjat ja teki tarvittavat muistiinpanot tai odotti kaverin kirjaa seuraavaa tenttiä varten. Kirjoilla oli myös jälleenmyyntiarvo, tosin kuin nyt digitaalisella aineistolla.

Kirjoista tulee joka vuosi uusi painos ja kurssilla pitää olla viimeisin. Ei ole digiaineistoa. Tämä vuonna 2023.

Vierailija
227/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Entä sitten? Opintotuki koostuu opintorahasta ja -lainasta. Se laina maksetaan pois sitten opiskelun jälkeen kun MENNÄÄN TÖIHIN!

Vierailija
228/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Sitä onkin sitten mukava maksaa takaisin, kun ei ole työtä.

Tai terveys menee, tai valmistuminen ei onnistu, tai mitä nyt onkaan.

Onneksi ei ole lainoja. Ehdin olla 2 vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen ja siitä sitten työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
229/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kustantivat elämistäni yliopisto-opintojeni aikana niin ettei minun tarvinnut ottaa lainaa. Tein lomakaudet töitä.

Nyt maksan tyttäreni elämistä kun opiskelee yliopistossa niin ettei hänen tarvitse ottaa lainaa.

Omat vanhempani eivät olleet rikkaita, mutta valmiita tinkimään omasta elintasostaan vuokseni.

Itse olen yksinhuoltaja, en rikas, mutta valmis hakema#n oman ruokani leipäjonoista, jotta tyttärelläni on sama mahdollisuus. Myös isäni vielä elää ja tukee lapsenlastaan.

Toivottavasti tyttäreni siirtää perinteen eteenpäin omille lapsilleen.

Monet kuvittelevat että kun täyttää 18, on pärjättävä omillaan, vaikka ei olisi töitä eikä ammattia. Meillä nuoria autetaan niin pitkään kuin he apua tarvitsevat.

Opiskelit yliopistossa jotta nyt voit hakea ruokaa leipäjonosta. Kyllä se tyttäresikin siihen oppii, kunhan saa opintonsa suoritettua. Varmasti siirtää perinteen eteenpäin. Olette sitten leipäjonolaisia kolmessa polvessa.

Niin se on sitä realismia, että elämä menee näin. Ei tule mitään miljoonadiileja eikä hulpeaa elämää, se sinnittely jatkuu elämän läpi. Kannattaako siihen vielä sitten lainoja ottaa taakaksi?

Vierailija
230/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.

Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.

Opintolainassa korko on aivan olematon. Sitä itse asiassa ei edes kannata maksaa nopeasti heti pois, vaan kannattaa sijoittaa rahat johonkin muuhun ja maksaa pitkällä aikavälillä takaisin. Valtio vieläpä hyvittää osan tuosta lainasta pois.

Vierailija
231/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri vm -65 kirjoitti:

Lainan avulla ja työtä tekemällä itsekin aikoinaan opiskelin. Nykyään on kyllä todella helppoa Suomessa kun saa asunnot ja opintotuet. Ja silti itketään.

Mikä ymmärryskyvyn ja empatiakyvyn vaje teidän sukupolvella on? Minä opiskelin 2000-luvun alkupuolella ja silloin pärjäsi todella vähällä rahalla. Nykyään kaikki on sairaan kallista.

Vierailija
232/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kustantivat elämistäni yliopisto-opintojeni aikana niin ettei minun tarvinnut ottaa lainaa. Tein lomakaudet töitä.

Nyt maksan tyttäreni elämistä kun opiskelee yliopistossa niin ettei hänen tarvitse ottaa lainaa.

Omat vanhempani eivät olleet rikkaita, mutta valmiita tinkimään omasta elintasostaan vuokseni.

Itse olen yksinhuoltaja, en rikas, mutta valmis hakema#n oman ruokani leipäjonoista, jotta tyttärelläni on sama mahdollisuus. Myös isäni vielä elää ja tukee lapsenlastaan.

Toivottavasti tyttäreni siirtää perinteen eteenpäin omille lapsilleen.

Monet kuvittelevat että kun täyttää 18, on pärjättävä omillaan, vaikka ei olisi töitä eikä ammattia. Meillä nuoria autetaan niin pitkään kuin he apua tarvitsevat.

Kunnioitettavaa!

Vierailija
233/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Ihan jotta realiteetit eivät unohtuisi kannattaa muistaa, mitä opiskelu muualla kuin Pohjoismaissa oikeasti maksaa. Se maksaa paljon. Todella paljon.

Opintorahaa ei saa eikä valtion takaamaa opintolainaa, josta valtio vielä antaa anteeksi ison siivun jos opiskelut sujuvat normiajassa.

Vierailija
234/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.

Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.

Opintolainassa korko on aivan olematon. Sitä itse asiassa ei edes kannata maksaa nopeasti heti pois, vaan kannattaa sijoittaa rahat johonkin muuhun ja maksaa pitkällä aikavälillä takaisin. Valtio vieläpä hyvittää osan tuosta lainasta pois.

Olematon? Korko huitelee tällä hetkellä 4,5 % tuntumassa!

Vierailija
235/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan opiskelujen ohella ja soluun asumaan. Niukkuutta se on ollut meillä muillakin.

Ei tuu sympatiaa täältä.

Mun vaihtoehdot on olla työtön tai opiskella. Olen uupumuksesta toipuva erityislapsen vanhempi, jota onneksi mies tukee opiskeluissa, ettei tarvitse vielä öisin jossain hampurilaisraflassa olla töissä elääkseen. Jos edes sellaiseen pääsisi töihin. Huomaa, että toisilla on tosi mustavalkoinen maailma.

Opiskeletko ilman yhteiskunnan tukia? Miksi et ole hakenut niitä?

Vierailija
236/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Minäkin ottaisin heti opintolainaa, jos voisin sijoittaa ne rahat korkeakorkoisemmalle tilille mitä lainan korko on. Tällaisiakin outouksia oli Suomessa vanhan lainasysteemin aikana.

Etkö sä muuten saa oppimismteriaalin moodlesta tai jostain sähköisellä alustalta? 1990 luvulla, opintomateriaali ostettiin itse. Opintoraha riitti yhteen kirjaan! Kuukaudessa siis. Ei ollut tietokoneita, eikä pdf materiaalia. Kaikki piti maksaa itse, kirjat, yliopistoissa. Ja kirjat olivat siihen aikaan kalliita!

En ostanut ainuttakaan kirjaa 90-luvulla opiskellessani. Lopeta jo. Olemme käyneet tämän keskustelun ennenkin.

Mä ostin. Ihan kaikki kirjat jouduin ostamaan. Ja adumaan solussa ja ottamaan lainaa, että pärjäsin. Ei se mitään helppoa ollut mutta pärjäsin silti.

Juu. Kirjat piti itse ostaa ja ne veivät koko opintorahat! Nykynuoret ei voi edes tajuta tilannetta silloin.

Englanninkieliset ulkomailta tilatut kirjat (vaikka niistä sai opiskelija-alennuksen olivat kalliita yliopiston kirjakaupassa). Kurssikirjaa tilattiin ryhmätilauksina, eli nimilistat kerättiin kursseilla osallistujilta ja tilaajalta ja sitten ne tulivat yliopiston kirjakauppaan. Se kirjojen toimitusaikakin oli pitkä silloin. Niitä ihan odotettiin, koska saapuvat.

Moni lainasi kirjat ja teki tarvittavat muistiinpanot tai odotti kaverin kirjaa seuraavaa tenttiä varten. Kirjoilla oli myös jälleenmyyntiarvo, tosin kuin nyt digitaalisella aineistolla.

Kirjoista tulee joka vuosi uusi painos ja kurssilla pitää olla viimeisin. Ei ole digiaineistoa. Tämä vuonna 2023.

Omaa järkeä saa käyttää. Kirjan muuttuneet versiot kannattaa kopsata yhdestä kirjasta kaikille.

Ei minulla ainakaan aikoinaan ollut varaa ostaa kuin pari kirjaa, vaikka kävin töissä opiskelujen ohessa yksinhuoltajana.

Kuinka uusavuttomia nykyopiskelijat voivat olla?

Vierailija
237/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Entä sitten? Opintotuki koostuu opintorahasta ja -lainasta. Se laina maksetaan pois sitten opiskelun jälkeen kun MENNÄÄN TÖIHIN!

Ja sitten haukutaan ihmisiä tyhmiksi, kun eivät lisäänny ja osta omistusasuntoa opintolainaa pois maksaessa. 

Vierailija
238/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan opiskelujen ohella ja soluun asumaan. Niukkuutta se on ollut meillä muillakin.

Ei tuu sympatiaa täältä.

Mun vaihtoehdot on olla työtön tai opiskella. Olen uupumuksesta toipuva erityislapsen vanhempi, jota onneksi mies tukee opiskeluissa, ettei tarvitse vielä öisin jossain hampurilaisraflassa olla töissä elääkseen. Jos edes sellaiseen pääsisi töihin. Huomaa, että toisilla on tosi mustavalkoinen maailma.

Opiskeletko ilman yhteiskunnan tukia? Miksi et ole hakenut niitä?

Saan opintotuen, mutta en halunnut ottaa enempää lainaa taakaksi. Nippa nappa pärjätään, kun mies käy töissä.

Vierailija
239/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko sanan laina?

Omaa järkeä saa käyttää. Kirjan muuttuneet versiot kannattaa kopsata yhdestä kirjasta kaikille.

Ei minulla ainakaan aikoinaan ollut varaa ostaa kuin pari kirjaa, vaikka kävin töissä opiskelujen ohessa yksinhuoltajana.

Kuinka uusavuttomia nykyopiskelijat voivat olla?

Melkein koko kirjan saa sitten kopsailla. Taloushallinnossa säädökset muuttuvat joka vuosi siihen vauhtia, että pari vuotta vanha kirja on jo menneen talven lumia.

Vierailija
240/295 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri vm -65 kirjoitti:

Ja sinäkö et muka saanut? Mikä oli esteenä kun me muut kasarilla kyllä saatiin. Vai haluatko vain itkeä ja toivot, ettei kukaan tajua sinun valehtelevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi