50v ei näytä vanhalta. Mistä nämä "ikäisekseen nuoren näköinen" jutut juontaa?
Keskimäärin viisikymmentävuotias ei näytä vanhalta, eikä toki sitä ole edes. Huomaan, että monet ikäiseltään näyttävät viisikymppiset saavat kuulla jatkuvasti "näytät ikäistäsi nuoremmalta". Miehet ovat nimenomaan jopa komeimmillaan keskimäärin 50v iässä, jos osaavat pukeutua tyylikkäästi.
Moni suomalainen (etenkin nainen) hankkii viimeistään 47veenä tehytukan, tätirillit, luovuttaa meikkaamisen suhteen ja alkaa pukeutua hirveisiin trikootunikoihin tai sitten "uu olen sähäkkä" tyyliin. Ikää tulee lisää 15v. Näyttää vanhalta.
Sitten he, jotka ovat tarkkoja tyylistään, hiuksistaan ja jaksavat edes huulet punata näyttävät todellisuudessa ikäisiltään, mutta koska valtaosa on valinnut tätityylin, niin erottuvat heistä edukseen.
Ei tarvitse olla hoikka, vaan pulskakin voi olla erittäin edukseen, kun vähän jaksaa ulkoasuun panostaa.
Kommentit (112)
"Miehillä taas iho vanhenee naisia hitaammin ihon tiheämmän kollageenirakenteen vuoksi."
https://nesi.fi/blogs/news/miksi-iho-ikaantyy-nain-hillitset-ihon-ikaan…
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi olla ikäisekseen nuoren näköisiä, tai ikäistään nuoremman näköinen....
Miten? Kyllä löytyy myös ihmisiä, jotka ovat ikäisekseen vanhan näköisiä tai ikäistään vanhemman näköisiä.
50-vuotias voi näyttää 35-vuotiaalta tai 65-vuotiaalta. Ja silloin se on aika hauskaa, kun esim. koulu- tai opiskelijakaverit tapaa ja ulkonäön perusteella he näyttävät siltä, että toinen voisi olla toisen äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Jutta Larm näyttää mielestäni tismalleen 50-vuotiaalta. Täytti pyöreitä tässä kuussa.
https://is.mediadelivery.fi/img/978/6b9a4a83b86c9e81ed3d9be9b3469578.jp…
Lehtikuvaa on muokattu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viisikymppisen pitäisi näyttää joltain muulta kuin viisikymppiseltä? Mitä vikaa viisikymppisyydessä on? Onko niin, että se on (naisella) se paras ikä, jota kadehtii sekä nuoremmat että vanhemmat (naiset)?
Sulla meni nyt pointti ohi. Ei tässä ollut kyse siitä, että kenenkään pitäisi näyttää nuoremmalta, vaan siitä että jos viisikymppinen näyttää viisikymppiseltä, niin silloin ei pitäisi vielä näyttää vanhalta. Viisikymppinen ei ole missään nimessä vanha, mutta ymmärsin että tässä haettiin sitä, että moni nainen tekee itsestään vanhemman näköisen vaatteilla ja hiustyylillä ja sitä viisikymppistä joka viitsii miettiä mitä päälleen pukee pidetään ikäistään nuoremman näköisenä vaikka todellisuudessa näyttää juuri ikäiseltään.
Olet oikeassa siinä, että useimmat keski-ikäiset suomalaismiehet ovat lihavia tai todella lihavia.
Heidän kannattaisi liikkua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hoikkuus, joka nuorentaa. Tätä on turha kiistää.
Mun mielestä nimenomaan pieni ylipaino nuorentaa. Moni pullukka viisikymppinen näyttää tosi nuorelta jos osaa pukeutua ja laittautua oikein. Iho näyttää sileältä. Hoikalla taas rypyt korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Olen 50v eikä mulla ole ryppyjä. Keväällä kysyttiin paperit alkossa kun ostin lonkeroa. Olen ehkä poikkeus. Äidilläni 80v on sileä iho myöskin.
Miksi alapekut? Näin tapahtui. Mulla on sileä iho. Samoun äidilläni. Ja luullaan nuoremmaksi.
Omilla geeneillään leuhottaminen on pelkkää leuhottamista. Asia, johon ei pysty itse vaikuttamaan.
Miksi ei saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viisikymppisen pitäisi näyttää joltain muulta kuin viisikymppiseltä? Mitä vikaa viisikymppisyydessä on? Onko niin, että se on (naisella) se paras ikä, jota kadehtii sekä nuoremmat että vanhemmat (naiset)?
Sulla meni nyt pointti ohi. Ei tässä ollut kyse siitä, että kenenkään pitäisi näyttää nuoremmalta, vaan siitä että jos viisikymppinen näyttää viisikymppiseltä, niin silloin ei pitäisi vielä näyttää vanhalta. Viisikymppinen ei ole missään nimessä vanha, mutta ymmärsin että tässä haettiin sitä, että moni nainen tekee itsestään vanhemman näköisen vaatteilla ja hiustyylillä ja sitä viisikymppistä joka viitsii miettiä mitä päälleen pukee pidetään ikäistään nuoremman näköisenä vaikka todellisuudessa näyttää juuri ikäiseltään.
Just näin. Ei 50v ole vielä niin ikloppu että täytyy täysin mummoutua. Ja kaikki jargon ettei palkata kun olet 50v. Sairasta.
Hömppälehdissä 5-kymppiset julkkisnaiset julistavat, että elämä ei loppunutkaan 50 ikävuoteen ja 5-kymppisenäkin voi tehdä vaikka mitä. Minä ihmettelen, mistä he alunperin saivat edes päähänsä, että tuossa iässä elämä olisi ohi.
Tuo vakuuttelu saa myös heidät vaikuttamaan senioreilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Olen 50v eikä mulla ole ryppyjä. Keväällä kysyttiin paperit alkossa kun ostin lonkeroa. Olen ehkä poikkeus. Äidilläni 80v on sileä iho myöskin.
Miksi alapekut? Näin tapahtui. Mulla on sileä iho. Samoun äidilläni. Ja luullaan nuoremmaksi.
Niin on minulla ja äidilläni on vasta 80 täytettyään alkanut ryppyjä näkymään. Mutta se sileä iho ei ole mitenkään poikkeus, suurimmalla osalla on sileä iho vielä vanhempanakin, eikä se tee nuoren näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että useimmat keski-ikäiset suomalaismiehet ovat lihavia tai todella lihavia.
Heidän kannattaisi liikkua enemmän.
Heidän kannattaisi syödä terveellisemmin. Ihminen ei tarvitse kottikärryllistä rasvamättöä lounastunnilla. "Että sitten jaksaa taas loppupäivän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hoikkuus, joka nuorentaa. Tätä on turha kiistää.
Mun mielestä nimenomaan pieni ylipaino nuorentaa. Moni pullukka viisikymppinen näyttää tosi nuorelta jos osaa pukeutua ja laittautua oikein. Iho näyttää sileältä. Hoikalla taas rypyt korostuu.
Mutta kun 50 vuotiaalla ei ole ryppyjä. Eikä se läski ikää peitä, se on fakta päinvastoin. Tunnen hoikkia ja pyöreitä monen ikäisiä, hoikat näyttävät nuoremmilta.
Carrie Bradshaw huolettoman kikerretty polkka latvoista suora on nykyinen mummotukka
Itse olen vähän päälle kolmekymppinen mies, mutta en sanoisi näyttäväni päivääkään 25 v vanhemmalta. Kenties nuoremmalta, haarukassa 22-24, kuten eräs äskettäin arvioi. Moni ikäiseni, kenties etenkin naiset, tosin näyttävät huomattavasti vanhemmilta. Joskus tulee vastaan ikäiseni nainen, joka voisi melkein mennä tädistäni. Mutta on myös hyvin säilyneitä tapauksia, jopa naisissa, joten vaihtelua löytyy huomattavasti. Silti suosin deittailussa vahvasti naisia ikähaarukassa 18-22.
Vierailija kirjoitti:
Auringossa oleilu eli ruskettuminen vanhentaa. Tupakka vanhentaa. Alkoholi vanhentaa.
Epäterveellisen ruuan syönti vanhentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi olla ikäisekseen nuoren näköisiä, tai ikäistään nuoremman näköinen....
Miten? Kyllä löytyy myös ihmisiä, jotka ovat ikäisekseen vanhan näköisiä tai ikäistään vanhemman näköisiä.
50-vuotias voi näyttää 35-vuotiaalta tai 65-vuotiaalta. Ja silloin se on aika hauskaa, kun esim. koulu- tai opiskelijakaverit tapaa ja ulkonäön perusteella he näyttävät siltä, että toinen voisi olla toisen äiti tai isä.
Kyllä 35-vuotiaan ja 50-vuotiaan erottaa viimeistään sillä, että katsoo tarkkaan kasvojen ihoa. Yleisvaikutelma voi tietysti olla viiskymppiselläkin nuorekas, mutta kun vähän pidempään katsoo, niin huomaa eron. Eron huomaa vielä selvemmin, jos viiskymppinen on ryhmässä, jossa on alle neljäkymppisiä eli vertailukohteita.
He näyttävät keski-ikäisiltä, eivät vanhuksilta. Tämä on asia, jota myös pohdin K. A-S -aiheen kohdalla. Ikä näkyy jo viisikymppisestä, mutta eivät he mitään seniori-ikäisiä ole.
Elämäntavat vaikuttavat pitkälti geenien lisäksi, miltä ihminen näyttää - tuttu tarina.
Jo 30 vuotiaana alkaa näkemään ihmisessä mm. tupakoinnin ja auringossa nuorena oleskelun, eroavaisuudet on nähtävillä selvemmin 40 vuotiaana, joten voi arvata sitten tulevat vuosikymmenet.
He, ketkä ehtivät tuntea 1900-luvun alussa syntyneitä niin ymmärtänevät raskaasta fyysisestä työstä ja suojaamattoman ihon vaurion ulkonäössä. Tuolloin 50-60-vuotias oli useimmiten ikääntyneemmän näköinen kuin nykyisin. Samoin ihmisen keskimääräinen elinikä oli lyhyempi ja lapsenlapset usein jo olemassa. Harvemmin näkee enää nykymummuissa samaan tahtiin ikääntyviä kuin aiemmat sukupolvet olivat. Oma mummoni, joka oli syntynyt 1917 niin näytti oikeasti vanhalta. Hänellä ei ollut tyttäriä niin en tiedä, miten seuraava väliin jäävä sukupolvi olisi vanhentunut. Toisen puolen sukuni näyttää ikäistään nuoremmalta ja uskoen johtuu myös ihan niistä tunnetuista geeneistä, koska Nivea purkkia kummempaa en ole koskaan peilikaapista sieltä puolen sukua löytänyt.
Minä en näytä nuorelta enkä vanhalta vaan just keski-ikäiseltä. Olen aina ollut taviksen näköinen niin en nyt hirveästi ressaa vanhenemista. Olen lyhyt ja vähän pullea niin tykkään pukeutua rennosti ja mukavasti mutta en teinisti. Hiukset on yhä pitkät mutta harmaata jo pukkaa. Olo on ok. Pientä kremppaa on ja terveyden merkitys elämässä on korostunut näin vaihdevuosien alkaessa.