Mun mielestä saa hitosti tukia tämä perhe
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Elatustuet pitäisi poistaa kokonaan, vanhemmille elatusvastuu! Ei niin, että isästä ei tietoa, vaikka on neljä lasta. Sitten yhteiskunta maksaa näiden elatuksen samalla kun ns. ydinperheessä sinnitellään palkalla.
Elatustuki on 187,97 e/kk jokaista lasta kohden eli neljästä lapsesta saa elatustukea yhteensä 751,88 e/kk. Lisäksi saa lapsilisää neljästä lapsesta yhteensä 496,75 euroa + yksinhuoltajakorotukset 273,20 e/kk. Eli Kelalta saa neljästä lapsesta yhteensä 1521,83 e/kk NETTONA. Tämä on 1025,08 euroa enemmän kuin sellainen perhe, jossa kaksi vanhempaa (joka saa näistä siis pelkät lapsilisät ilman korotuksia)!
No luulisi että sen toisen vanhemman palkka on enemmän kuin elatustuet ja yh-korotus...
Missä perheen isä? Miksi 90 neliön asunto? Ei tule sympatioita tälle äidille. Itse kun ole tukiaisia saanut.
Itse olen lapseton,mutta ihmettelen miksi näitä lapsiperheitä haukutaan. Suomessa syntyy liian vähän lapsia muutenkin ja väestöpyramidi on päälaellaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton,mutta ihmettelen miksi näitä lapsiperheitä haukutaan. Suomessa syntyy liian vähän lapsia muutenkin ja väestöpyramidi on päälaellaan.
Ei näistä tukielättien lapsista tule ikinä veronmaksajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vastuu on olemassa, se on aikuisen velvollisuus huolehtia perheen taloudesta, aikuisen oma päätös lisääntyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sh ja palaamassa töihin.
"Tukielätti".
Vierailija kirjoitti:
No saa kyllä, käteen jää about 2600e, riippuen mikä tarkoittaa hiukan yli 1000e. Harva meistä palkkaa noin paljon nettona saa.
Saan juuri tuon verran käteen, mutta en jaksa olla tuolle naiselle kateellinen, sillä saan kaiken itselleni vain. Neljän lapsen hoitamisessa on varmasti työtä siinä kuin minulla päivätyössäni. Lisäksi se on mitä arvokkainta työtä. Itse en ole halunnut lapsia mutta minusta on tärkeää että joku sentään haluaa.
Eikös partio ole harrastuksena sieltä halvimmasta päästä..? Vai täytyykö harrastusvälineet olla viimesen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nyt huomioon että niistä lapsista on myös kuluja, ei tämä äiti käytä kaikia rahoja itseensä. Minä olin neljän lapsen yksinhuoltaja ja keskipalkkaisessa työssä. Sain 80 neliön asuntoon asumistukea jonkin verran, lapsilisät ja elatustuet. Lapsilisää ja asumistukea saavat kaikki, olivat sitten naimisissa tai eivät jos tulot ovat tarpeeksi pienet. Ainoa raha joka korvasi puuttuvan puolison tuloja olivat elatustuki ja lapsilisän yksinhuoltajakorotus. Joka oli pienempi summa kuin työttömyyskorvaus kuussa.
Eikö työssäkäyvän lapsista ole sitten kuluja?
On, juurihan sanoin että itse olin keskipalkkaisessa työssä. Jos perheessä on kaksi elättäjää, ei tietenkään tarvita elatustukia vaan se toinen huoltaja hoitaa toki osuutensa. Lapsilisiä saavat kaikki. Asumistukea saavat kaikki jos palkka on liian pieni.
Asumistukea ei todellakaan saa kaikki joilla pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeä väite! Kyllä tulee, omastani tuli akateeminen ja hyvätuloinen. Kaikki muutkin yh äidit jotka tunnen ovat kasvattaneet kaikista lapsista hyviä työntekijöitä. Mutta tiedän monia kahden vanhemman perheitä joissa sanotaan että opiskelu on turhaa tai nuorilla mt ongelmia.
Kolmen lapsen yksinhuoltaja pyöräyttänyt neljännen siihen joukkoon ja palaamassa hoitovapaaltalta (ei äitiysvapaalta) lyhennetylle työajalle. On kovaa elämä, kun mitään järkeviä päätöksiä ei pysty tekemään, lisääntymään vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva tietää mihin tuo rapiat 3tonnia nettona kuukaudessa oikein menee kun ei muka riitä 🤔 tää nainenhan ei ole pistänyt tikkua ristiin noiden rahojen eteen.
Nyt sinne töihin takas ja ei mitään puolipäiviä vaan kokoaikasena.
Samalla rullaa kuitenkin 700€ elatusmaksut ja yh-lapsilisät 1504 ja asumistuki.
Toki pienemmällä summalla,ja päivähoitomaksuja ei joudu maksamaan.No eikös tuosta nyt laskemalla selviä. Kolmesta tonnista menee 1300 vuokraan. 1700 euroa jää viiden henkilön elatukseen. Ei tuo nyt päätä huimaa, kun maksaa tuosta sähkölaskut, vesimaksut, puhelinlaskut, vakuutukset, ruoan, bussikortit ja muun elämisen.
Mutta se tulee ilmaiseksi.
Kyllä uskoisin että neljän uuden veronmaksajan kasvattaminen käy aika lailla työstä. Eli ansaittua rahaa. Töihinhän hän on palaamassa joten tuet osittain tippuu, todennäköisesti.
Minkä h**vetin veronmaksajan? Tuo akka ei ainakaan itse maksa latiakaan veroja, ja tuskin maksavat tuon mallin saaneet lapsetkaan. Kasvattaisi ennemmin yhden veronmaksajan kunnolla, eikä neljää loista veronmaksajien rahoilla.
On menossa takaisin töihin joten on maksanut veroja ja tulee maksamaan jatkossakin. Aika h...vetin törkeää tuomita pienet lapset loisiksi kun eivät ole vielä peruskoulusta päässeet. Sun kaltaisia ääliöitä pitäisi vaientaa jollakin lääkkeellä. Tuleeko lapsista hyviä veronmaksajia jos heidät haukkuu ja mitätöi jo elämän alussa? Ei, tulee vain ongelmanuoria. Yh äidit saa aina näin järkyttävää paskaa niskaansa, aina!! Kauheaa nais-ja lapsivihaa. Hae itsellesi apua, tarvitset sitä kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, mitä kolmivuotias ei nyt voi harrastaa, kun ei ole rahaa. Partiotako vai kuorolaulua? Kun urheiluharrastukset eivät varmaan vielä kolmivuotiaalle sovi. Tämä äitihän kertoi olevansa vielä hoitovapaalla, joten nuorimmainen lienee kolmivuotias. Alle kouluikäiset eivät vielä tarvitse maksettuja harrastuksia. Päiväkodin puuhat riittävät. Kuorolaulua voinee harrastaa koulun puitteissa, jolloin se ei maksa mitään. Ennen ei yleensä ollut lainkaan maksettuja harrastuksia. Miten meistä kuitenkin tuli ihan kelvollisia ihmisiä? Voimisteluseurakaan ei vaatinut kouluikäisiltä jäsenmaksua, vasta aikuisena maksettiin joku vaatimaton vuosimaksu.
Vai olisiko harrastusten järjestäjät tulleet ahneiksi ja kaikesta peritään maksu, jopa pieniltä lapsilta?
Lapset eivät ole syypäitä äidin arvostelukyvyttömyyteen.
Sitten kun lapset ovat teinejä, menee rahaa lapsiin vielä paljon enemmän. Onkohan tuo jutun äiti miettinyt sitä yhtään? Millä meinaa sitten pärjätä, jos nyt jo on tiukkaa?
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Lapset eivät ole syypäitä äidin arvostelukyvyttömyyteen.
Sitten kun lapset ovat teinejä, menee rahaa lapsiin vielä paljon enemmän. Onkohan tuo jutun äiti miettinyt sitä yhtään? Millä meinaa sitten pärjätä, jos nyt jo on tiukkaa?
Varmaankin tekemällä töitä. Eikös hän ollut töihin palaamassa jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä miksi tuilla maksetaan lähemmäs sadan neliön asuntoa Helsingissä? Tuollaiset asunnot maksavat päälle 400 000 euroa. Eikö niitä ilmeisen pieniä lapsia todellakaan voi majoittaa samoihin huoneisiin, pitääkö kaikilla olla oma huone?
Tätä minäkin ihmettelen, että tukien avulla pitää taata samanlaisia etuuksia, mitä hyvätuloisilla ja korkeasti koulutetuilla kuuluu olla, eihän tässä ole mitään järkeä.
Olosuhteet ja elintaso tuli olla sellaista, että se kannustaa pois tukien varasta, nyt tehdään päin vastoin.
Hyvätuloisilla ja korkeasti koulutetuilla ei kuulu olla mitään, voi olla, mutta ei kuulu olla.
helsingin kaupungilla on rahaa rutosti, voisivat pitää huolta sairaanhoitajien, palomiesten ja poliisien asumisesta. jättäisivät tukematta jotain teatteria ja oopperaa, ihmiset tarvitsee hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva tietää mihin tuo rapiat 3tonnia nettona kuukaudessa oikein menee kun ei muka riitä 🤔 tää nainenhan ei ole pistänyt tikkua ristiin noiden rahojen eteen.
Nyt sinne töihin takas ja ei mitään puolipäiviä vaan kokoaikasena.
Samalla rullaa kuitenkin 700€ elatusmaksut ja yh-lapsilisät 1504 ja asumistuki.
Toki pienemmällä summalla,ja päivähoitomaksuja ei joudu maksamaan.Täällähän oli joku aika sitten ketju missä moni hoki ainoana totuutena että lapseen menee 130 000 euroa aivan minimissään ennen kuin täyttää 18v. Ja ettei tuo summa edes riittäisi nykyään vaan olisi jo huomattavasti suurempi. Nyt taas suut soikeina huudetaan miten rahaa voi mennä jos lapsia. Etteivät viekään kuin muutaman hassun euron varmaan kuukaudessa. Tuuliviirit vauhdissa.
Mahdollista toki on, että palstalla on enemmän kuin yksi keskustelijaa, ja eri ketjuissa keskustelee ihmisiä, joilla on eri mielipiteitä.
Asuntola minkä pihapiirissä päiväkoti , voisi olla ratkaisu näille hoitsuille . Vaikka kaupungin tai sairaanhoitopiirin omistama .