Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit kesäkurpitsasta - apua, en osaa käyttää!

Vierailija
26.09.2023 |

Satoa pukkaa ja tajusin, että en osaa käyttää koko kurpitsaa

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein kasvissosekeittoja pakastimeen.

Kiva ottaa kun ei viitsi tai kerkeä kokata ja lisää mitä haluaa joukkoon.

Mä teen kans sosekeittoja valmiiksi annoksiksi pakkaseen aina sen mukaan mitä kasviksia on kotona. Käteviä yhden ihmisen lounaita ja vaikka sairauden/toipumisen aikana kotivarana.

Vierailija
22/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripsipiirakka, kirkkovene, sukkulavenukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jää helposti sellaiseksi löllöksi!

Vierailija
24/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsan tunsivat asteekit ja mayat.

"Kurpitsa eli satokurpitsa (Cucurbita pepo) on kurpitsoihin (Cucurbita) kuuluva köynnöskasvi, joka on kotoisin Keski-Amerikasta. Kasvin hedelmää käytetään ruoka-aineena ympäri maailman. Siemenistä voidaan puristaa ruokaöljyä, tai ne syödään sellaisenaan. Nykyään kurpitsaa viljellään maailmanlaajuisesti. Kurpitsan päätuottajamaat ovat Venäjä, Turkki, Balkanin maat, Kiina ja Meksiko."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kurpitsa

Vierailija
25/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ja kyllä, ovat jääneet käyttämättä, kun en vaan oikein osaa laittaa. Nyt ryhdistäydyn ja opettelen. Mikähän olisi ensimmäinen takuuvarma resepti?

Raasta kesäkurpitsaa n 400 g ja halloumia 200 g. Sekoita raasteen joukkoon kananmuna. Paista pihveinä. Helppoa ja hyvää!

Ei pippuria eikä muita mausteita? Ei edes suolaa? Mahtaa olla maukasta.

En ole itse noita (vielä) kokeillut, mutta halloum on yleensä jo itsessään melko suolaista. Sitä on saatavilla myös mm. chili- ja minttumaustettuna.

Vierailija
26/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratatouille on herkullista

Vierailija
27/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Nyt en voi olla kysymättä; oletko oikeasti nainen kuten Emma nimi viittaa? Olen huomannut useassa ketjussa kommenttejasi ja ne ovat, noh, "mielenkiintoisia".

Vierailija
28/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raasta kesäkurpitsa, lisää sekaan suolaa, kanamuna ja vehnäjauhoja ja ehkä jotain nestettä (kermaviiliä, piimää, mitä lie) kunnes on löysää taikinaa. Laita kasoiksi uunipellille ja taputtele ne rieskoiksi. Ja uuniin kunnes ovat saaneet vähän väriä.

Itse tein kyllä viimeksi ilman nesteenlisäystä kun niistä kurpitsoista tuli niin paljon nestettä.

Vierailija
29/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsakakku, kesäkurpitsamuffinsit, kesäkurpitsarieskat, kesäkurpitsalaatikko, kesäkurpitsaröstit, kasvispihvit, (sose)keitto, kesäkurpitsaspagetti, pyttipannuun perunan tilalle, kesäkurpitsalasagne (lassaka), kesäkurpitsarelissi tai syöt ihan vaan sellaisenaan raakana. Mulla oli tänä kesänä satoisimnat kesäkurpitsat miesmuistiin ja vieläkin olisi 5kg jalostettavana.

raakana kesäkurpitsa maistuu pahvilta tai ei miltään, mutta paistettuna se todella muuttu syötäväksi ja siihen tulee makua :)

Varsinkin jos viipaleet kastelee kananmunassa ja kuorruttaa hyvin maustetulla korppujauholla ja sitten paistaa rasvassa.

Vähän tylsähän se sinänsä on, mutta juuri lisäämään kasvista moniin ruokiin sitä voi käyttää. Vaikka raastaa jauhelihataikinaan tai melkin mihin tahansa ruokaan. Myös salaattiin käy.

Kannattaa aina maistella näitä syksyn satokesiksiä, ettei ole mennyt kitkeräksi.

Vierailija
30/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emma K. kirjoitti:

Nyt en voi olla kysymättä; oletko oikeasti nainen kuten Emma nimi viittaa? Olen huomannut useassa ketjussa kommenttejasi ja ne ovat, noh, "mielenkiintoisia".

Teen kesäkurpasta ripsipiirakan sekä sukkulan Venukseen.

Vierailija
31/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan pannulla öljyssä kuivatun chilin ja valkosipulin kanssa paistettuja kesäkurpitsaviipaleita. Voi syödä lisukkeena tai pastan ja parmesaaniraasteen kera.

Vierailija
32/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raasta kesäkurpitsa ja valuta. Raasta porkkanaa, viipaloi valkoisella. Wokkaa pannulla oliiviöljyssä, mausta suolalla, valkosipulilla, pippurilla. Lisää pari rikottua munaa sekaan, päälle tomattiviipaleita ja juustoraastetta. Hyydytä kannen alla kunnes juusto sulaa. Oreganoa päälle. Hyvä pitsan korvike.

Vierailija
33/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipaloi valkokaalia 👍😁

Vierailija
34/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ja kyllä, ovat jääneet käyttämättä, kun en vaan oikein osaa laittaa. Nyt ryhdistäydyn ja opettelen. Mikähän olisi ensimmäinen takuuvarma resepti?

Kesäkurpitsa-halloumipihvit - löytyy varmaan ohje googlaamalla

Kesäkurpitsa-halloumi-tomaattipaistos - tässä ladotaan uunivuokaan kerroksittain siivutettua kesäkurpitsaa, ohueksi viipaloitua halloumia ja viipaloituja tomaatteja. Väliin voi laittaa myös pestoa + suola,pippuri,valkosipuli. Päälle halutessa juustoraastetta ja uunin 200 astetta n. 30 min. (Alkuperäisessä ohjeessa taisi olla halloumin tilalla fetaa, joten kannatta kokeilla sitäkin)

Vierailija
35/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raasta kesäkurpitsaa n 400 g ja halloumia 200 g. Sekoita raasteen joukkoon kananmuna. Paista pihveinä. Helppoa ja hyvää!

Ei pippuria eikä muita mausteita? Ei edes suolaa? Mahtaa olla maukasta.

On todella maukasta. Kokeile.

Vierailija
36/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikkaina uunipellille, päälle vuolukanaa ja juustoraastetta. Syödään siipikastikkeen kanssa. Nam!

Vierailija
37/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsasta otetaan se keskusta pois (sen jälkeen kun se on halkaistu) vaikkapa lusikalla. Tämän jälkeen syntyvä kolo, uurre tai miksi sitä haluatte sanoa, täytetään ihan millä haluat ja oikeaa juustoa siihen päälle. Uuniin kunnes juusto on kunnolla sulanut ja sitten lautasella. Itse täytän nuo jauhelihalla (mitä tietenkin kaikki vihaavat), valkosipulilla, paprikalla jne... Mitä nyt kaapista sattuu löytymään (aurajuusto tai vastaava on hyvä). Mausteita oman maun mukaan. Itse kesäkurpitsa ei maistu oikeastaan miltään. Ei edes kurkulta. Tästä on ohjeita netti täynnä kunhan et vaan mene niiden "huippukokkien" ansaan ja tee heidän ehdottamilla tavoilla.

Vierailija
38/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emma K. kirjoitti:

Jonne tai Veeti, otaksuisin.

Vierailija
39/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuuvarma on paistaa viipaleina pannulla. Suolaa, pippuria.

Vierailija
40/49 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsasta otetaan se keskusta pois (sen jälkeen kun se on halkaistu) vaikkapa lusikalla. Tämän jälkeen syntyvä kolo, uurre tai miksi sitä haluatte sanoa, täytetään ihan millä haluat ja oikeaa juustoa siihen päälle. Uuniin kunnes juusto on kunnolla sulanut ja sitten lautasella. Itse täytän nuo jauhelihalla (mitä tietenkin kaikki vihaavat), valkosipulilla, paprikalla jne... Mitä nyt kaapista sattuu löytymään (aurajuusto tai vastaava on hyvä). Mausteita oman maun mukaan. Itse kesäkurpitsa ei maistu oikeastaan miltään. Ei edes kurkulta. Tästä on ohjeita netti täynnä kunhan et vaan mene niiden "huippukokkien" ansaan ja tee heidän ehdottamilla tavoilla.

Maistuu kesäkurpitsalta. Opettelee vaan valmistamaan.

Ja se koverrettu sisus käytetään myös, sekoitetaan täytteeseen, tietenkin. Valkosipuli sopii hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme