Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ikenet vuotaa verta vaikka puhdistan

Vierailija
26.09.2023 |

Mistä voi johtua? Käyn sännölkisesti putsaamassa hammaskiven, harjaan sähköhammashrjalla ja fluoritahnalla ja puhdistan hammasvälit hammasväliharjalla 2x vuorokaudessa. En ole mitenkään tosi kovakourainen.

Silti ikenet vuotaa verta joka kerta. Mikä voi auheuttaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parodontiittihan se. Kokeile Lumoralia tai klooriheksidiinisuuvettä.

Vierailija
2/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma. Mitä tuossa voisi tehdä? Jokinhan tuossa on vialla, kun kaikesta huolimatta harjatessa tulee verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma. Mitä tuossa voisi tehdä? Jokinhan tuossa on vialla, kun kaikesta huolimatta harjatessa tulee verta.

Se on se tulehdus jo käynnissä - mars hammaslääkärille & hammaskiven poistoon.

Vierailija
4/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olishan se hammashoitaja sen sanonut jos olis.

Vierailija
5/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olishan se hammashoitaja sen sanonut jos olis.

Älä kysy jos ei vastaus miellytä. Kyllä ne lopulta irti lähtee jos et mitään tee.

Vierailija
6/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se tulehdus jo käynnissä - mars hammaslääkärille & hammaskiven poistoon.

Mutta jos käy jo säännöllisesti hammastarkastuksessa ja puhdistaa hampaita huolellisesti? Reikiä ei ole koskaan ollut.

Vierailija
7/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitaja joutuu raaputtamaan syvältä ikenien alta hammaskiven pois. Kivulias homma, mulle tehtiin kesällä.

Vierailija
8/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitaja joutuu raaputtamaan syvältä ikenien alta hammaskiven pois. Kivulias homma, mulle tehtiin kesällä.

Voisiko olla että hammaskiveä ei ole poistettu kunnolla, vaan ikenien alla on edelleen hmmaskiveä joka ylläpitää tulehdusta?

Vierailija
9/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna jättäisin hammasväliharjan vähäksi aikaa. Ohut hammaslanka, varovasti. Ei liikaa, ettei ärry. Hammastahna voi olla liian väkevää (kaupan versiot) ja se aiheuttaa jopa tulehdusta joillekin ikeneen.

Vierailija
10/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka kauan tuota klooriheksidiinisuuvettä voi käyttää ennen kuin värjää? 🤔

Vierailija
11/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Onko hammasharja liian karkea. Extrapehmeän saa apteekista. Käsiversion siis. Jos ei koneella hetkeen, kun kone voi myös hiertää liikaa, ellei ole varma ettei se aiheuta mitään. 

Vierailija
12/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla että hammaskiveä ei ole poistettu kunnolla, vaan ikenien alla on edelleen hmmaskiveä joka ylläpitää tulehdusta?

Se on todennäköisin syy.

Vierailija
13/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka kauan tuota klooriheksidiinisuuvettä voi käyttää ennen kuin värjää? 🤔

Itsellä värjäsi jo kerrasta, mutta ne värjäymät saa poistettua kun käy suuhygienistillä.

Vierailija
14/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää ihmeessä se fluorihammastahna pois, se on kauheaa myrkkyä ja saa ikenet verta vuotamaan.

Itse en ole viiteen vuoteen käyttänyt fluorihammastahnaa ja hampaat niin loistavassa kunnossa, että hammaslääkärit kehuvat joka kerta "upeaa kalustoa"ja hämmästyvät kun kerron, etten ole fluoria enää käyttänyt vuosiin.

N63

Vierailija
15/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äskettäin törmäsin erään lääketieteen ammattilaisen podcastiin, mikä kritisoi nykyoppeja.

Hän neuvoi, että hammasvälejä ei ikinä saa puhdistaa mekaanisesti esim. hammaslangalla.

Tämä vaurioittaa ikeniä ja aiheuttaa ikenien vetäytymistä. Harjauksen jälkeen hän suositteli vanhaa "original" listerine-suuvettä joka on kuulemma mainettaan parempaa.

Hampaita kuulemma pitäisi hangata "kovalla" harjalla ja rivakasti. Ei siis pehmeällä.

Tämä lisää ikenien verenkiertoa ja edesauttaa ienterveyttä.

kaikenlaiset syväpuhdistukset ja vaalennukset pitäisi jättää tekemättä. Myös ruokasoodapitoiset hammastahnat pitää heivata.

Xylitol-pastilleja ym. tuotteita pitäisi käyttää joka päivä.

Sokeria pitäisi välttää koska se lisää ienten tulehduksia. Terveellinen ruokavalio joka lisää vastustuskykyä, auttaa myös ienterveyteen.

Vierailija
16/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekarit kannattaa ostaa

Vierailija
17/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joudutaan avaamaan ikenet, että saadaan kunnolla putsattua.

Vierailija
18/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siinä tapauksessa että on syventyneet ientaskut. Mulla ei ole parodontiittia eikä edes syventyneitä ientaskuja ja silti joskus ikenet vuotavat verta. Lääkäri sanoi mulle kun olin asiasta huolissani että ainahan meillä kaikillaon vähän ientulehdusta. Mulla lukee kirjauksissa aina terveet ikenet, siisti suu.

Vierailija
19/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jukra, ikenien hyvä hoito on tärkeää myös sydämen hyvinvoinnille.

Kannattaa valita hammaslääkäri, joka on erikoistunut iensairauksien hoitoon.

Ja hammastahnoista: Paradontax on ihan paras ienongelmiin.

Vierailija
20/23 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ientulehdushan se sinua vaivaa!

Se johtaa hoitamattomana paradentoottiin, jota ei voi parantaa, vaan joka irrottaa hampaasi.

Juuri sen tähden olivat mummot ja vaarit ennen hampaattomia ja monet ovat nykyäänkin!

HETI hammashoitajalle tai hammaslääkäriin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän