Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten terapiassa kohotetaan itsetuntoa?

Vierailija
26.09.2023 |

Miten se tapahtuu? Mitä siinä on eroa tavalliseen läheisten harjoittamaan kannustamiseen ja hyväksyntään?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisukeskeistä terapiaa opiskelevana täällä kommentoin, että en todellakaan ole asiakkaan kanssa hiljaa, vaan johdatan keskustelua. Kysyn, kommentoin ja kysyn lisää. Kehun. Keskityn asiakkaaseen. Yrittäkää jaksaa löytää terapeutti, joka on henkisesti läsnä ja jonka fokus on teissä.

Onko ratkaisukeskeinen sama kuin kognitiivinen?

Vierailija
42/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se on tapahtunut sitä kautta, että terapeutti on todennut minua kohdellun väärin ja tukenut minua pois sellaisista tilanteista. Minulla on lupa ns. Olla hankala tai olla vääntymättä rusetille, vaikka se ei vastapuolta miellyttäisikään. Minullakin on arvo ja minun tulee olla itselleni tärkein eikä hylätä itseäni muiden eteen.

Mistä terapeutti tietää, että sinua on kohdeltu väärin?

Kun kerron elämäni menneistä tai sen hetkisistä tapahtumista. Eihän hän mukanani kulje.

Onko sillä terapian kannalta merkitystä, onko kyse todellisesta väärinkohtelusta vai asiakkaan kokemuksesta tyyliin "en saanut ponia"?

Itselläni on ihan virallinen traumadiagnoosi, joten en osaa sanoa tuollaisesta. Minun kaltoinkohteluitani ja kokemaani väkivaltaa on uskottu aina ja oltu puolellani, onneksi.

Luulisi, että vääristynyttä mielikuvaa ei tule tukea, on se sitten vääristynyt kumpaan suuntaan tahansa eli vähätellään kokemuksia (kuten itse teen ja moni kaltaiseni) tai liiotellaan ja suurennellaan. Hyvä terapeutti pyrkii saamaan potilaan realiteetteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisukeskeinen terapia keskittyy tähän päivään ja tulevaan (vs. psykoanalyyttinen tai psykodynaaminen, jossa pohditaan paljon lapsuutta). Ratkes etsii vahvuuksia ja voimavaroja, ja niiden kautta voisi löytää sitä itsetuntoa ja toivoa. Etsi terapeutti, jonka kanssa puhe sujuu ja jotenkin kemiat kohtaa, se on tärkeää.

Kemioita tärkeämpää on terapeutin ammattitaito.

Jotkut taas sanovat, että kemia.

Vierailija
44/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisukeskeistä terapiaa opiskelevana täällä kommentoin, että en todellakaan ole asiakkaan kanssa hiljaa, vaan johdatan keskustelua. Kysyn, kommentoin ja kysyn lisää. Kehun. Keskityn asiakkaaseen. Yrittäkää jaksaa löytää terapeutti, joka on henkisesti läsnä ja jonka fokus on teissä.

Onko ratkaisukeskeinen sama kuin kognitiivinen?

Ei ole, vaan eri suuntaus. Kognitiivinen yrittää sanoittaa ja lähestyä asiaa tiedon ja harjoitusten kautta. Kognitiivinen = tiedollinen, tietoinen. Ratkes keskittyy usein yhteen asiaan kerrallaan, muutosta jo nähden, ja siinä mietitään juuri vahvuuksia ja voimavaroja.