Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotain on todella pielessä tässä yhteiskunnassa..

Vierailija
26.09.2023 |

Palkkani on 3750e/brutto, elän kaksin teini-ikäisen lapseni kanssa asuen kaksiossa jotta lapsella oma huone (itse nukun olohuoneessa). Vuokra 850e/kk menee kokonaan omasta pussista. Saisin asuntolainaa 130000e, mutta sillä ei saa ostettua edes hyväkuntoista (remonteista vapaata) kerrostalokaksiota kasvukeskuksesta jollei lähde jonnekin spurgulähiöön. Olen siis keskituloinen, eikä minulla ole varaa kohtuulliseen asumiseen edes lainaa ottaen.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta odottaa sinulla olevan myös puoliso, joka tienaa yhtä paljon. Silloin olisi varaa omaan asuntoon.

Vierailija
42/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi vasta nyt olet miettimässä asunnon ostoa?

Itse ostin kesätyö/välivuosirahoilla pienen huonokuntoisen yksiön parikymppisenä Helsingistä. Pienen lainan sain. Säästin kun asuin vanhempien luona alle parikymppisenä, myös asunnot olivat täällä Helsingissä silloin edullisempiä. Remontoinnsitä itse. Nyt 20 vuotta myöhemmin ja asun uudessa omakotitalossa Helsingissä. Tässä välissä ollut pari muuta asuntoa, eli olen aina remontoinut ja vaihtanut isompaan. Olen keskituloinen, mutta asuntovarallisuuden avulla päässyt aina kiinni isompaan kotiin. Jos nyt 40 vuotiaana aloittaisin, ei voisi tietenkään suoraan ostaa uutta omakotitaloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ap:n mahdollista muuttaa naapurikuntaan? Niissä asuminen on usein edullisempaa bensakustannuksista huolimatta. Onko kasvukeskuksessa asuminen välttämätöntä?

Vierailija
44/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sinne "spurgulähiöön". 

Tulotaso on hyvin yksinkertainen asumispaikan mittari: jos et tienaa tarpeeksi, et kuulu keskustaan, vaan lähiöön.

Sieltä pääset ponnistamaan keskustaan mahdollisesti myöhemmin.

Pointti: ei kannata haukkua lähiöitä "spurgulähiöiksi", koska saatat löytää itsesi sieltä.

Asumispaikka kertoo tulotason lisäksi kyllä siitä että onko perittyä varallisuutta / lainan takaajia ja omaa talousosaamista jota sopisi olla jo melko nuorena. Itsekin lähtenyt takamatkalta, tämä siis neutraalina kommenttina. Ei ap:n tapauksessa liene myöhäistä vieläkään kerryttää varallisuutta.

Vierailija
45/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta odottaa sinulla olevan myös puoliso, joka tienaa yhtä paljon. Silloin olisi varaa omaan asuntoon.

Niin, me yksin elävät ollaan yhteiskunnan pohjasakkaa ja ainoastaan maksumiehenä joka asiassa. Etenkin kun ei ole montaa lasta vain ainoastaan yksi. Yhden lapsen kanssa et ole oikeutettu oikein mihinkään tukiin, ikäänkuin yksi lapsi ei veisi rahaa tai tilaa asumisesta. Toki oma ei enää montaa vuotta kotona asu, eli tilanne tulee siltä osin helpottamaan mutta kyllä tuota asiaa on vuosien varrella tullut kirottua. Ap

Vierailija
46/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin kesätyö/välivuosirahoilla pienen huonokuntoisen yksiön parikymppisenä Helsingistä. Pienen lainan sain. Säästin kun asuin vanhempien luona alle parikymppisenä, myös asunnot olivat täällä Helsingissä silloin edullisempiä. Remontoinnsitä itse. Nyt 20 vuotta myöhemmin ja asun uudessa omakotitalossa Helsingissä. Tässä välissä ollut pari muuta asuntoa, eli olen aina remontoinut ja vaihtanut isompaan. Olen keskituloinen, mutta asuntovarallisuuden avulla päässyt aina kiinni isompaan kotiin. Jos nyt 40 vuotiaana aloittaisin, ei voisi tietenkään suoraan ostaa uutta omakotitaloa.

Olen ostamassa kaksiota. Ap

Vierailija
47/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tosi huonot palkat. Eilen oli jossain iltapäivälehdessä juttua jostain alasta, millä voi tienata "huimat" 4000 euroa kuukaudessa. niin kuin se olisi paljon. Se on kv-mittapuulla todella vähän, jos puhutaan länsimaista.

Suomessa on myös vahvat ammattiliitot.

Huomaako joku tässä ristiriidan?

Miksi ammattiliitot ovat olemassa jos ne järjestävät työntekijöilleen länsimaiden kehnoimmat palkat? Eikö täällä nimenomaan pitäisi olla korkeat palkat kun liitot ovat niin vahvoja?

Vierailija
48/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ap:n mahdollista muuttaa naapurikuntaan? Niissä asuminen on usein edullisempaa bensakustannuksista huolimatta. Onko kasvukeskuksessa asuminen välttämätöntä?

Ei täällä pirkanmaalla ikävä kyllä hinnat ole juuri edullisempia ympäristökunnissa plus että teinin kulkeminen kouluun ja harrastuksiin hankaloituisi liikaa. Ap

Vierailija
49/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykytilanne johtuu siitä, että rahat menee Ukrainan sodan avustamiseen suoraan Suomelta ja lisäksi EU:n kautta ja lisäksi EU: n Venäjälle asettamat pakotteet ovat tulleet kansalaisten maksettaviksi ja koko ajan mennään huonompaan suuntaan ei tämä tähän pääty.

Ja Zelensky ostanut asuntoja ympäri maailmaa. 

Tuskinpa ja vaikka olisikin, on kyllä ansainnut muutaman asunnon pysäyttäessään vainolaisten hyökkäyksen ja ottamalla maata takaisinkin.

Vierailija
50/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä muuta halvempaan, lakkaa ostamasta jne. Kyllä se nyt niin on, että jos on korkeasti koulutettu ja työelämässä, pitää olla mahdollisuus ostaa asunto muualta kuin n arkkilähiöstä!! Ja ruokapöydässä pitää olla muutakin kuin hernekeittioa! Jos tekee kaiken oikein eli opiskelee ja menee töihin, silloin pitää olla varaa kaikkeen kivaan, eikä vaan välttämättömään. Herätkää nyt ihmiset! Mikä motivoi kouluttautumaan ja tekemään töitä jos sillä ei mitään saa??

Vierailija
51/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lapsi siitä mihinkään häviä vaikka oman makuuhuoneen saisitkin. Jos omaa elämää ja rauhaa kaipaat niin se alkaa sitten kun lapsi muuttaa kotoa.

Vierailija
52/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei käy onnen lahjat. Kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämään.

Vierailija
53/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykytilanne johtuu siitä, että rahat menee Ukrainan sodan avustamiseen suoraan Suomelta ja lisäksi EU:n kautta ja lisäksi EU: n Venäjälle asettamat pakotteet ovat tulleet kansalaisten maksettaviksi ja koko ajan mennään huonompaan suuntaan ei tämä tähän pääty.

Ja Zelensky ostanut asuntoja ympäri maailmaa. 

Tuskinpa ja vaikka olisikin, on kyllä ansainnut muutaman asunnon pysäyttäessään vainolaisten hyökkäyksen ja ottamalla maata takaisinkin.

Kysymys kuuluukin onko ne rahat meidän rahalahjoituksia Ukrainalle? Juurihan kävi ilmi varustehankinnan ostohinnan sormeilu kolminkertaiseksi ja hups, mukavat siivut Ukrainan puolustusministeriöön....

Vierailija
54/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä muuta halvempaan, lakkaa ostamasta jne. Kyllä se nyt niin on, että jos on korkeasti koulutettu ja työelämässä, pitää olla mahdollisuus ostaa asunto muualta kuin n arkkilähiöstä!! Ja ruokapöydässä pitää olla muutakin kuin hernekeittioa! Jos tekee kaiken oikein eli opiskelee ja menee töihin, silloin pitää olla varaa kaikkeen kivaan, eikä vaan välttämättömään. Herätkää nyt ihmiset! Mikä motivoi kouluttautumaan ja tekemään töitä jos sillä ei mitään saa??

Keskipalkkainen on keskipalkkainen. Jos on joku sossu tai opettaja niin se paikka on just ollut perinteisesti siellä lähiön neukkukuutiossa. Hän on duunari, vaikka olisi minkä korkeakoulututkinnon suorittanut.

Vierailija
55/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet tehnyt lapsia jos ei ole varaa?

Miksi ihmiset ennen vanhaan "tekivät" lapsia, vaikka asuntona oli hellahuone ja työpäivät 12 tuntia?

Vierailija
56/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kai sitten spurgulähiössä. Ennen asuin keskustassa, myös ulkoimailla todellisen suurkaupungin ydinkeslustassa. Pidän enemmän nykyisestä asuinympäristöstäni, tosin se edellyttää minun kohdallani autoa. Tilanne olisi ehkä toinen myös jos tahtoisin shoppailla päivittäin aamusta iltaan

Nykyistä aluetta spurgulähiönä on pitänyt vain eräs siellä aiemmin asunut henkilö jolla isellään oli spurgun tavat eikä hän siksi ehtinyt nähdä esim. alueen mahtavia ulkoilumahdollisuuksia.

Vierailija
57/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sekö on sitten valtion vika?

Vai onko odotukset TVn, naistenlehtien, some, jne etc myötä sanoisinko epärealistiset? Onhan se ihku kattella TVstä kun kartanon väki astelee kalalammelle. Miksi minä en saa...Se on lavastusta pe..le!

Vierailija
58/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä valitusta. Oma nettopalkkani on 2300/kk, saan elatusmaksuja 125/kk (vko-vko) ja lapsilisää n. 325/kk eli yhteensä 2750/kk. En tosiaan asu missään Helsingissä/Tampereella tms, vaan siellä missä on varaa ja töitä.

Minulla on vanha remontoitu hirsitalo ja siitä vielä lainaa, auto ja lapset käy yksityisessä tanssikoulussa tanssimassa. Junalla pääsee kahteen isoon kaupunkiin tarvittaessa, mutta autokin tarvitaan, jotta päästään välillä käymään sukulaisissa. Muuten kaikki on kävelymatkan päässä (koulut, harrastukset, kaupat, juna-asema, työt yms). Ruokakauppaan mennään kyllä yleensä autolla, muuten kävellään ja pyöräillään. Rahat riittää hyvin ja säästöönkin jää.

Niin outo ajatus, että kun on koulua käynyt ja töihin päässyt niin pitäisi voida elää kuin joku miljonääri. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, mitä on normaali elämä.

Vierailija
59/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Tuolla palkalla voi pienestä kaupungista muualta Suomessa saada todella viihtyisän kerrostaloasunnon. Ehkäpä 50 000 eurolla.

Esimerkiksi, jos saa tehdä etätyötä niin voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
60/89 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on kaupunki, jossa ruutukaavalla asuu eläkeläiset, näin se vaan on. Julkista liikennettähän on kehitetty valtavasti, toivottavasti jostain bussilinjan varrelta löytyisi teille hyvä koti. Kangasalan puolelta vaikka? Jos haluaa asua aivan menopaikkojen äärellä niin sittenhän maksaa siitä asumisen puolesta lisärahaa ja tinkii tilasta, eikö?

Hulluinta on, että Helsingissä on suomen korkein vuokrataso ja samaan aikaan sekä maan keskitasoa korkeampi työttömyysaste, että työvoimapula. Ymmärtääkö joku muukin mitä tämä käytännössä merkitsee, kuka asuu ja millä rahalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän