Valmistuin opettajaksi ja pelottaa mennä töihin - millaista se meno siellä yläkoulussa oikeasti on?
Aineenopettaja tuskin saa realistista kuvaa yläkoulusta opetusharjoittelunsa aikana. Kertokaa yläkoulussa työskentelevät tai muuten asiasta tietävät millaista meno kouluissa on nykyään. Lisätietona voit antaa esim. missä koulu sijaitsee ja onko iso vai pieni koulu. Pitäisiköhän yrittää päästä suoraan lukioon töihin?
Kommentit (50)
99.9% oppilaista on fiksuja ja mukavia ihmisiä - paljon fiksumpia kuin nuoret pari kymmentä vuotta sitten. Huoli pois, häiriköiden kanssa ei kannatta alkaa neuvottelemaan, reksille tieto jos joku ei osaa käyttäytyä tai sanoo ettei täällä ole pakko olla - voit poistua jos haluat, mutta et voi häiritä täällä muiden opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijoita haetaan pk-seudun yläkouluihin. Sellanen työympäristö siis.
Kaupoissakin on vartioita, joten sellaine työympäristö sekin.
Suomessa on kouluja muuallakin, kuin pk-seudulla. Aika moni muukin työpaikka eroaa toisistaan siinä, onko työpaikka pk-seudulla vai jossakin muualla päin Suomea.
Voidaan vaan miettiä, mihin tilaan ollaan tultu, kun ei aiemmin maamme historiassa ole ollut tarvetta vartijoille koulun oppimisympäristössä. Maamme muuttuu, mutta ei vaan turvallisempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vartijoita haetaan pk-seudun yläkouluihin. Sellanen työympäristö siis.
Onko totta?
Olen Hesassa 500 oppilaan yläkoulussa. Meno on aika hulvatonta, rentoudella ja jämäkkyydellä pärjää. Kunhan et anna niiden provosoida sua niin pärjäät kyllä. Pelkoa ei saa näyttää.
Vierailija kirjoitti:
99.9% oppilaista on fiksuja ja mukavia ihmisiä - paljon fiksumpia kuin nuoret pari kymmentä vuotta sitten. Huoli pois, häiriköiden kanssa ei kannatta alkaa neuvottelemaan, reksille tieto jos joku ei osaa käyttäytyä tai sanoo ettei täällä ole pakko olla - voit poistua jos haluat, mutta et voi häiritä täällä muiden opiskelua.
Tässä tulee just tehtyä moka. Peruskoululaista et voi poistattaa luokasta, jollei hänelle ole luokan ulkopuolelle valvojaa. Jos luokan ulkopuolella sattuu jotain, on luokkaan jäänyt ope oikeudessa. Vain rehtori voi evätä opiskeluoikeuden loppupäiväksi. Silloinkin hänen täytyy siirtää vastuu oppilaasta huoltajalle ja järjestää nuorelle esimerkiksi kuraattorin tapaaminen.
Ulkkari heittää koulun vahtimestarin lattialle ja kuristaa tajuttomaksi. Normi päivä yläasteella. Yli laudalla video.
Olen työskennellyt muutaman vuoden suuressa erityiskoulussa. En koskaan kokenut uhkailuja tai fyysistä väkivaltaa nuorilta. Minua ei haukuttu tai nimitelty. Mukavia nuoria olivat. Meillä oli hyvä työyhteisö ja työnohjaus. Tästä on aikaa monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta yläkouluikäisistä liittyen kielten opettamiseen, enkä ole kokenut ikinä vähäisimpiäkään ongelmia kenenkään kanssa:) Koulukin on ollut tosi iso.
Ei vähäisimpiäkään ongelmia kenenkään kanssa?
Ei kuulosta realistiselta.
Vierailija kirjoitti:
Olen Hesassa 500 oppilaan yläkoulussa. Meno on aika hulvatonta, rentoudella ja jämäkkyydellä pärjää. Kunhan et anna niiden provosoida sua niin pärjäät kyllä. Pelkoa ei saa näyttää.
Juuri näin. Nämä ovat hyvät vinkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä. Nää nykyajan kakarat on sairaita päästään.
Riippuu varmaan koulusta. Suurin osa koululaisista on ihan tervepäisiä . Ei ne lapset sen kummenpia ole , kuin ennenkään. Voivat jopa olla fiksumpia, kuin ennen.
Ennen kuin -sanaa ei tule pilkkua. Sinä et ehkä edusta sukupolvesi kirkkainta huippua, joten turha verrata nykykoululaisiin.
Missä sä oikein harjoittelit? Miten sulla ei tullut kokemusta yläkoulusta?
Ei pitäisi olla mahdollista.
Esim. Turussa kaikki harjoittelee Varissuolla. Todellakin saa hyvän käsityksen millainen nykykoulu on 😀
Vierailija kirjoitti:
Etsi sellainen maaseutukunta, jossa syntyvyys on vielä hyvä. Maalle pääset jatkuvaan työsuhteeseen nopeammin. Viran voi saada jopa ensimmäiseksi työpaikaksi.
Nämä on vl-alueita ja siellä suositaan vl-opettajia. Mutta muista joka tapauksessa laittaa rippiristi työhaastatteluun 😁
Sillä kykyprofiililla, millä aineenopettajaksi opiskellaan, saa paremman palkan ja stressittömämmän työn muualta. Jopa yrittäjyys on ollut minulle huomattavasti opettajuutta kevyempi työ.
Ei kai se sen kummempaa oo kun silloin kun itse oli yläasteella?
Kävin yläkoulun ysärillä ja oli todella suuri yläaste. Noin tuhat oppilasta.
Sinne mahtui jos jonkinmoista häirikköä 😬
Opettajat oli varmasti aika loppu mutta sitten oli niitä pidettyjä opettajia jotka ovat varmasti päässeet vähemmällä. Tai sellaisia joilla oli auktoriteetti mutta osasivat olla nuorten kanssa ja opettaa hyvin.
Jos tunnilla opettaja vaan pitää tylsää monologia mistä ei vaikka ymmärrä mitään tai ei aihe kiinnosta niin lisäähän se levottomuutta luokassa. Lisäksi jos saa opettajassa aikaan jonkin reaktion niin häiriköt käyttää sen varmasti hyväksi.
Itse en kyllä yläkouluun lähtisi opettamaan mitään.
Varmasti lukio on parempi kun sinne tuskin pahimmat häiriköt tulee ja ikääkin on jo vähän enempi niin osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Missä sä oikein harjoittelit? Miten sulla ei tullut kokemusta yläkoulusta?
Ei pitäisi olla mahdollista.Esim. Turussa kaikki harjoittelee Varissuolla. Todellakin saa hyvän käsityksen millainen nykykoulu on 😀
Helsingissä ne norssit eli harjotuskoulut ovat aika rauhallisia. Lisäksi kun paikalla luokassa on useampi aikuinen harjoittelutuntien aikana, niin ei siitä muodostu oikein realistista kuvaa, millaista on olla yksin jossain lähiökoulussa pitämässä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta yläkouluikäisistä liittyen kielten opettamiseen, enkä ole kokenut ikinä vähäisimpiäkään ongelmia kenenkään kanssa:) Koulukin on ollut tosi iso.
Ei vähäisimpiäkään ongelmia kenenkään kanssa?
Ei kuulosta realistiselta.
Monilla on hämmästyttävän hyvä kyky sulkea mielestä pois kaikki epämiellyttävä ja pelottava, ja selitellä se parhain päin. Mikä ongelma? En MINÄ ainakaan ole nähnyt mitään.
Rentous ja jämäkkyys. Ei pidä provosoitua. Älä näytä pelkoa. Hyviä vinkkejä. Lisään vielä, että nuorelle on tärkeää saada säilyttää kasvot kavereiden edessä. Ennakointi onkin mielestäni tärkeää: kannattaa ohjata/ esittää ratkaisuja ajoissa. Tilanteen kärjistyessä sen ratkaiseminen on hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Rentous ja jämäkkyys. Ei pidä provosoitua. Älä näytä pelkoa. Hyviä vinkkejä. Lisään vielä, että nuorelle on tärkeää saada säilyttää kasvot kavereiden edessä. Ennakointi onkin mielestäni tärkeää: kannattaa ohjata/ esittää ratkaisuja ajoissa. Tilanteen kärjistyessä sen ratkaiseminen on hankalampaa.
Jämäkkyyden perusedellytys on, että kykenee selviämään tilanteesta voittajana vaikka tilanne kärjistyisi.
Älä näytä pelkoa, ne haistaa sen. Itsevarmana ja jämäkkänä, kuitenkin sopivasti rentona, niin oppilaat tykkää.
Just lukion käytävillä muhis pudottanut vahtimestarin kanveesiin. Video leviää nuorten somealustoilla.