Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnekehitystä kuvaava omaelämäkerta? Mitä Kriittisen korkeakoulun ennakkotehtävällä ajetaan takaa?

Vierailija
25.09.2023 |

Kaksivuotisen kirjoittajakoulun ennakkotehtävä: "Lähetä Kriittisen korkeakoulun toimistolle 4-10 liuskan mittainen, nimenomaan tunnekehitystäsi kuvaava omaelämäkerta sekä noin 10-20 liuskaa runoja, novelleja, kertomuksia, romaanikatkelmia, draamakatkelmia, esseitä tai muuta kaunokirjallista."

Mitä tuohon omaelämäkertaan pitäisi kirjoittaa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Onko kokemuksia kirjoittajakouluun hakemisesta/pääsemisestä?

Vierailija
2/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä kirjoitat 4-10 sivua elämästäsi keskittyen tunteiden kehitykseen. Ei me voida sinulle tehdä ennakkotehtäviäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne halutaan vaan sellaisia jotka uskovat tunnetaitoihin ja tunnekasvatukseen.

Vierailija
4/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-> ChatGPT -> Kirjoita minulle 1000 sanan mittainen tunnekehitystäni kuvaava omaelämäkerta

Vierailija
5/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta olen opettaja. Itse ajattelen, että he ovat vain keksineet sopivan vaikean aiheen, jolla erotetaan jyvät akamoista. Tuo tehtävä vaatii hyvin vahvaa reflektointikykyä. Ja kirjailijan pitää osata kuvata sisäisiä tuntemuksia ja pään ja tunne-elämän liikkeitä moniuloitteisesti.

Minä kirjoittaisin elämääni muuttaneista 3-5 tilanteesta, kuvaisin mitä silloin tapahtui, mitä tunsin, ja miten tilanne muutti minua. Ja jotenkin yhteenvetona sitoisin kaikki yhteen, millainen nyt olen näiden johdosta. 

Vierailija
6/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä kirjoitat 4-10 sivua elämästäsi keskittyen tunteiden kehitykseen. Ei me voida sinulle tehdä ennakkotehtäviäsi.

Luulisi kyllå että te voisitte tuolla viiltävällä älyn säilällä tehdä upean ennakkotehtävänkin.

-ei ap.

Vierailija
7/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta, mutta olen opettaja. Itse ajattelen, että he ovat vain keksineet sopivan vaikean aiheen, jolla erotetaan jyvät akamoista. Tuo tehtävä vaatii hyvin vahvaa reflektointikykyä. Ja kirjailijan pitää osata kuvata sisäisiä tuntemuksia ja pään ja tunne-elämän liikkeitä moniuloitteisesti.

Minä kirjoittaisin elämääni muuttaneista 3-5 tilanteesta, kuvaisin mitä silloin tapahtui, mitä tunsin, ja miten tilanne muutti minua. Ja jotenkin yhteenvetona sitoisin kaikki yhteen, millainen nyt olen näiden johdosta. 

Hyviä ajatuksia, mutta minä vielä tuostakin tiivistäisin: ottaisin kaksi elämääni hallinnutta, osin keskenään ristiriitaista roolia tai asetelmaa, ja sitten katsoisin mitä niiden synteesinä syntyy. Pyrkisin välttämään ehdotonta ja lopullista vastausta.

Olen opiskellut kirjoittamista korkeakoulutasolla.

Vierailija
8/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kuulostaa järkeenkäyvältä.

Ap

Vierailija
9/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian henkilökohtainen tehtävä. Ihmiset ovat kautta historian osanneet kirjoittaa hyviä teoksia paljastamatta syvimpiä tunteitaan jonkun tuntemattoman sensorin arvosteltavaksi. Sinne ne jää arkistoihin muiden pällisteltäviksi. 

Itse valehtelisin tuossa tilanteessa. 

Vierailija
10/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian henkilökohtainen tehtävä. Ihmiset ovat kautta historian osanneet kirjoittaa hyviä teoksia paljastamatta syvimpiä tunteitaan jonkun tuntemattoman sensorin arvosteltavaksi. Sinne ne jää arkistoihin muiden pällisteltäviksi. 

Jos tuntuu liian pahalta että oma tunnekehitys jää jonnekin arkistoon ihmisten pällisteltäväksi, kannattaa ehkä vakavasti miettiä että mitä luova kirjoittaminen on ja onko se sittenkään oma juttu.

Kaikki kirjallisuus nimittäin nousee pohjimmiltaan omista tunteista, vaikka sitten tapahtumat sijoittuisivat kaukaiseen galaksiin.

Onneksi on sitten muita taiteen lajeja, kuten vaikka abstrakti kuvataide tai tanssi, joissa ei tarvitse sanallisesti pistää itseään likoon.

Vierailija
11/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan ole ok kirjoittaa omasta tunne-elämästä tai historiasta. Mieluummin voisi kirjoittaa jonkun kuvitellun henkilön sisäisestä maailmasta. Se paljastaisi lahjakkuuden samalla tavalla tai helpomminkin. Nyt moni kirjoittaa sinne sisäänpääsy mielessään liian henkilökohtaisia asioita, mikä saattaa jälkikäteen harmittaa. Tässä pitäisi olla joku eettinen vastuu koulullakin. Mitä jos joku lahjakas kirjoittaa kokemastaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska sillä varmasti on iso merkitys tunnekehitykseen. Mielestäni niin syvälle ei pitäisi mennä, koska kyseessä ei ole psykoterapia, vaan kirjoittajakoulu. Tehtävä on liian henkilökohtainen. Lahjakkuuden saa esille muullakin tavalla.

Vierailija
12/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako ap:ta kirjoittaminen todella? Miksi hän kyselee muilta mitä pitää kirjoittaa?

Pitäisikö sinun lopettaa kirjoittaminen, jos suhtautumisesi siihen on noin laimeaa?

Vierailija
13/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Nuo tekstit jäävät arkistoon ja ne voidaan sieltä löytää. Jos joku lyö läpi kunnolla, mielenkiinto vanhaan tunnemaailman tekstiin varmasti kasvaa ulkopuolisilla. Moni kirjailija inhoaa vanhoja tekstejään, varsinkin jos ne on sentimentaalisia ja niistä näkyy aloittelijan naiivius. 

Vierailija
14/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaako ap:ta kirjoittaminen todella? Miksi hän kyselee muilta mitä pitää kirjoittaa?

Pitäisikö sinun lopettaa kirjoittaminen, jos suhtautumisesi siihen on noin laimeaa?

Mikä helvetin arvuuttelija sinä luulet olevasi?

Vierailija
15/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on sitten muita taiteen lajeja, kuten vaikka abstrakti kuvataide tai tanssi, joissa ei tarvitse sanallisesti pistää itseään likoon.

Ei vai? Ihan samalla tavalla joku voi laittaa pystyyn kurssin, jolla vaaditaan omien tunteiden käsittelyä kuvataiteessa tai tanssissa. En ihmettelisi, jos tällaisia jo olisi. Entä oletko kuullut metodinäyttelemisestä? Se perustuu ihan vastaavaan ajatukseen, että omat tunteet pitää olla mukana luovassa toiminnassa. 

Toki kenenkään ei ole pakko sellaisille kursseille mennä, siinä olet oikeassa. 

Vierailija
16/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minustakaan ole ok kirjoittaa omasta tunne-elämästä tai historiasta. Mieluummin voisi kirjoittaa jonkun kuvitellun henkilön sisäisestä maailmasta. Se paljastaisi lahjakkuuden samalla tavalla tai helpomminkin. Nyt moni kirjoittaa sinne sisäänpääsy mielessään liian henkilökohtaisia asioita, mikä saattaa jälkikäteen harmittaa. Tässä pitäisi olla joku eettinen vastuu koulullakin. Mitä jos joku lahjakas kirjoittaa kokemastaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska sillä varmasti on iso merkitys tunnekehitykseen. Mielestäni niin syvälle ei pitäisi mennä, koska kyseessä ei ole psykoterapia, vaan kirjoittajakoulu. Tehtävä on liian henkilökohtainen. Lahjakkuuden saa esille muullakin tavalla.

Kenenkäs on eettinen vastuu sitten, jos sama henkilö saa kustannussopimuksen ja kirjoittaa samat asiat rahasta ja elantonsa vuoksi?

Nimittäin aika suuri osa nykykirjailijoista kirjoittaa omasta tunne-elämästään ja henkilöhistoriastaan, siitä huolimatta että asia ei ole sinulle ok.

Vierailija
17/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voidaan!

Mutta jos ap haluaa kouluun sisään, on ehkä parempi, että emme tee...

Vierailija
18/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekanahan tuosta tulee mieleen ranteet auki -tyyppinen itseanalyysi. Mutta ei sen ole pakko olla sitä! Voit erottua joukosta kirjoittamalla muuta kuin synkkää itsereflektiota. Ole piristävä poikkeus joukossa. Tarkoitus on katsoa kirjoituskykyä, ei saada tietää pahimmista kipukohdistasi.

Tsempit hakemuksen kirjoittamiseen!

T. Toinen ope

Vierailija
19/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vai? Ihan samalla tavalla joku voi laittaa pystyyn kurssin, jolla vaaditaan omien tunteiden käsittelyä kuvataiteessa tai tanssissa. En ihmettelisi, jos tällaisia jo olisi. Entä oletko kuullut metodinäyttelemisestä? Se perustuu ihan vastaavaan ajatukseen, että omat tunteet pitää olla mukana luovassa toiminnassa. 

Toki kenenkään ei ole pakko sellaisil

Tietenkin abstraktista kuvataiteessa ja tanssissa käytetään omia tunteita. Mutta kuten yllä todetaan, se ei tapahdu sanallisesti. 

Vierailija
20/48 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden kirjailijan joka jätti aikanaan hakemisen väliin tämän tehtävän takia. Ei käynyt sitten tuota koulua, mutta sai julkaistua silti. Ei kaikki halua kertoa omasta sisimmästään, joku osa ihmistä saa olla arvoitus.