Olisiko jo järeiden toimenpiteiden aika? Yrittäjät vaativat sunnuntailisän poistamista
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nykyään perusteita millekään tupla- tai jopa kolminkertaisille palkoille viikonpäivästä riippuen.
Samaa mieltä muuten mutta jos on viikolla tehnyt jo täydet tai lähes täydet tunnit ja joutuu vielä viikonloppuna tekemään vuoroja, niin kyllä silloin on ansainnut vähintään tuplapalkan.
Siinä voi yrittäjä olla pulassa kun kaikilla on menoja ja juhlia viikonlopuksi suunniteltu, että saa jonkun töihin normipalkalla.
Kaikenlaiset työehtojen huononnukset myös antaa työvuorosuunnittelijalle luvan tehdä työnsä huonosti. Aina voi jonkun hälyttää juhlista paikkaamaan kun ei olekaan käsipareja muuten tarpeeksi. Menee kyykytykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä. En haluaisi olla töissä yhtään sunnuntaita, enkä olisikaan ellei olisi pakko. Olisin paljon mieluummin perheen kanssa kotona sunnuntait. Sunnuntailisä on ainoa hyvä asia mitä sunnuntai töissä on, muuten päivä on viikon kamalin: henkilökuntaa on vähän ja asiakkaat valittavat miksi tämä ja tuo on loppu (sunnuntaisin ei tule kauppaan mitään kuormaa koska leipomot yms eivät toimita tavaraa koska eivät ole auki sunnuntaisin).
Jos minä saisin päättää niin kaupat olisivat sunnuntaisin suljettu, tällöin ei tarvisi maksaa myöskään sunnuntailisää.
Minä taas mielelläni tekisin sunnuntaivuoroja kaupassa ja teinkin. Viikon rauhallisin päivä, vähän asiakkaita, ei kuormia eikä tilauksia.
Pitäisikö sitä listaamattomien yritysten verotusta tarkastella hieman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä. En haluaisi olla töissä yhtään sunnuntaita, enkä olisikaan ellei olisi pakko. Olisin paljon mieluummin perheen kanssa kotona sunnuntait. Sunnuntailisä on ainoa hyvä asia mitä sunnuntai töissä on, muuten päivä on viikon kamalin: henkilökuntaa on vähän ja asiakkaat valittavat miksi tämä ja tuo on loppu (sunnuntaisin ei tule kauppaan mitään kuormaa koska leipomot yms eivät toimita tavaraa koska eivät ole auki sunnuntaisin).
Jos minä saisin päättää niin kaupat olisivat sunnuntaisin suljettu, tällöin ei tarvisi maksaa myöskään sunnuntailisää.Minä taas mielelläni tekisin sunnuntaivuoroja kaupassa ja teinkin. Viikon rauhallisin päivä, vähän asiakkaita, ei kuormia eikä tilauksia.
Oliko sulla perhe, pienet koululaiset sillä aikaa kotona? Kyllähän se lisä korvaa jossain määrin sitä, että olet poissa perheen luota, kun perhe on vapaalla. Ei korvaa todellakaan kaikkea, mutta edes pieni positiivinen pilkahdus, että saan tästä sentään tuplapalkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nykyään perusteita millekään tupla- tai jopa kolminkertaisille palkoille viikonpäivästä riippuen.
Mietipä tätä vähän tarkemmin.
Mitä miettimistä siinä nyt on? Et sinä siellä sen enempää tee oli pyhä tai arki. Pyhänä kenties vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä tätä vähän tarkemmin.
Mitä miettimistä siinä nyt on? Et sinä siellä sen enempää tee oli pyhä tai arki. Pyhänä kenties vielä vähemmän.
Sittenpä voitaisiin koko yhteiskunta vapauttaa työajoista. Kaikki nyt vain virka-aikana toimistotuoliin piereskelijätkin lauantaisin ja sunnuntaisin töihin. Jos se toimistohenkilökin voi shoppailla ja syödä ravintolassa sunnuntaisin, niin minäkin haluan sunnuntaisin palveluja kasvotusten! Jos minulle tulee lauantai-iltana mieleen selvittää joku asia, haluan, että minulle vastataan puhelimeen ja asiaani aletaan hoitaa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä saisin päättää niin kaupat olisivat sunnuntaisin suljettu, tällöin ei tarvisi maksaa myöskään sunnuntailisää.
Vanhemmat meistä muistavat hyvin ajan, jolloin kaupat olivat kiinni sunnuntaisin ja menivät lauantaisinkin melko aikaisin kiinni.
Sitten nämä samaiset yrittäjät, jotka nyt vaativat sunnuntailisiä pois, alkoivat vaatia miten aukioloajat täytyy vapauttaa, jotta kansa pääsyy kuluttamaan enemmän. Voi logiikka.
Mitä jos tosiaan palattaisiin aikaan, jolloin sunnuntaisin oli vain välttämättömät palvelut, ja päästäisiin aika monella alalla koko ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisi, ei tahdo jäädä mitään käteen kaikkien kulujen ja verojen jälkeen. Olis kyllä hyvä jos saisi vähän helpotuksia joskus, eikä vaan kiristyksiä.
Yrityksen voitosta 20% verotetaan ihan heti, ja 8% osingosta verotetaan vielä 7,5% Ei hirveästi lohduta, kun pitkin vuotta on paiskottu töitä. Jos nostan enemmän kun tuo mainitsemani 8%, joudun maksamaan yli 30% veroa ylimenevästä osuudesta.
Kuvitellaan että yritykseni tekee 100k voittoa. 20k menee veroihin, nostan 8% osinkona, eli 6400 josta vielä vähennetään 7,5% veroa. Eli käteen jää hieman alle 6000€...100k voitosta.
Lisäksi täytyy jättää rahaa kassaan pahan päivän varalle sekä investointeja varten.
YEL on tietysti toinen asia mikä hankaloittaa yrittäjien elämä...
On niin helppoa haukkua yrittäjiä ahneiksi, mutta maailma ei ole niin mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko nuo yrittäjät mennä jonnekin lisätöihin jos ei muuten riitä rahat kulujen maksuun?
Säälittävää tuollainen pummaaminenOn uskomatonta tälläinen asenne yrittäjiä kohtaan.Mene sinä paskaduunari omaan perustamaasi yritykseen,minulla ei ole sinulle enää töitä.
Eikä sulla ollut rahaakaan 😂
Orpo ja Purra kuuntelevat varmasti herkällä korvalla tätä Suomen Yrittäjien esittämää vaatimusta.
Lakialoite sorvattaneen jo tällä viikolla ja lausuntoaikaa annetaan päivä tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kosketa minua millään tavalla. En kannata lakkoa tai muitakaan toimenpiteitä.
Oletko työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Onko mielipiteesi siis se, että esim sairaanhoitajien palkkaa pitäisi alentaa noitten viikonloppu- ja yölisien verran?
Vierailija kirjoitti:
En aio osallistua mihinkään ay-liikkeen masinoimaan mielenilmaukseen. Paitsi ehkä rikkurina.
Suomessa pitää tehdä tarvittavat (ns. verrokkimaissa jo tehdyt, yleensä demarien johdolla!!) työelämän uudistukset ja tarvittessa jyrätä SAK vaikka poikkeuslailla.
Teillä paperimiehillä on muutenkin niin hyvät palkat ja edut ilman varsinaista koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisä tuli silloin v. miekka ja pokasaha kun työmies ei päässyt kirkon penkkiin. Monikohan menisi jos sunnuntaitöitä ei kohdalle tulisikaan? Täysin turha 100 vuoden jäänne.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaadin sunnuntaita vapaaksi kaikille, liikkeet kiinni. Vain välttämättömät työtehtävät ovat tarpeellisia. Kenenkään ei tarvitse ostaa vaatteita tai ruokaa tai urheiluvälineitä sunnuntaina. Pyhitä lepopäivä.
Luuletko, että löytyy paremmin hoitajia viikonloppuihin tai öihin jos palkka putoaa 20%?
Hirveä mussutus siitä että miten kuka a ei tarvitse liittoja ja minä en tasan lakkoile vaan paikallisesti sovin palkkani ja kaikki voi olla yrittäjiä plaa plaa, mut johan kun uhkaillaan sunnuntailisien poistoa niin alkaa sittenkin muiden lakkoilut ja liitot kiinnostamaan, kunhan ei kuitenkaan itse tarvitse osallistua, vaan saa rusinat pullasta 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisi, ei tahdo jäädä mitään käteen kaikkien kulujen ja verojen jälkeen. Olis kyllä hyvä jos saisi vähän helpotuksia joskus, eikä vaan kiristyksiä.
Yrityksen voitosta 20% verotetaan ihan heti, ja 8% osingosta verotetaan vielä 7,5% Ei hirveästi lohduta, kun pitkin vuotta on paiskottu töitä. Jos nostan enemmän kun tuo mainitsemani 8%, joudun maksamaan yli 30% veroa ylimenevästä osuudesta.
Kuvitellaan että yritykseni tekee 100k voittoa. 20k menee veroihin, nostan 8% osinkona, eli 6400 josta vielä vähennetään 7,5% veroa. Eli käteen jää hieman alle 6000€...100k voitosta.
Lisäksi täytyy jättää rahaa kassaan pahan päivän varalle sekä investointeja varten.
YEL on tietysti toinen asia mikä hankaloittaa yrittäjien elämä...
On niin helppoa haukkua yrittäjiä ahneiksi, mutta maailma ei ole niin mustavalkoinen.
Keksi parempi liikeidea tai tee lisäksi työntekijänä työtä, niinhän matalapalkkaduunaritkin käsketään opiskelemaan enemmän tai ottamaan lisätyötä saadakseen enemmän palkkaa.
Minulle ja monelle muulle sunnuntai on nykyään päivä muiden joukossa. Ei todellakaan tarvetta 100 % korotetulle palkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä eivät saa sunnuntaille tekijöitä, kaivavat itselleen kuoppaa.
Jos työvuorolistassa on sunnuntaivuoro niin sitten se tehdään. Jos jää pois ilman oikeaa syytä niin kengänkuva hanuriin.
Terveisiä sotelta. Me keikkalaiset valitaan vuorot kalenterista ihan itse, ei odotella mitään listoja.
Keikkalaisten käytöstä on säästösyistä tarkoitus luopua, on Sotealueiden säästösuunnitelmissa näin.
Monet työntekijät hoitoalalla ja kaupanalalla on keikkalaisia eli päättää itse. Ketä huvittaa mennä esim eläinsairaalaan teholle valvomaan eläimiä yöksi jos kaikki lisät poistetaan? Huolestuttavaa. Tai kuka ottaa potilaat vastaan ensi-avussa sunnuntaisin?