Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme saaneet kutsua veljentytön häihin

Vierailija
25.09.2023 |

Kuulemma nuoret pitävät häät vain kavereille. Pitäisikö silti lähettää lahja?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kutsuttu, et vie lahjaa etkä kutsu myöskään itse omiin vastaaviin juhliin. Helppoa.

Minusta on noloa tuppautua väkisin toisen lähipiiriin, jos kerran on selvästi ilmaistu ettei hän sinua sinne lue.

Vierailija
62/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähettäisi lahjaa, enkä kutsuisi myöskään vastaavasti omiin juhliini. Vastavuoroisesti se toimii, eli jos en ole tervetullut jonkun juhliin niin otan sen merkkinä siitä, ettemme ole niin läheisiä ja en itsekään kutsu häntä.

Tässä äskettäin oli miehen serkun esikoisella ristiäiset, eikä miestä ja minua kutsuttu vaikka serkku on aiemmin ilmeisesti ollut miehelleni aika läheinen. Ovat paljon viettäneet aikaa yhdessä lapsina ja kasvaneet yhdessä, olleet kaikissa suvun jutuissa molemmat mukana ym.

Vaikka mieheni ei sanonut mitään, niin huomasin kyllä että hän oli vähän pahoillaan. Itse vähän pahastuin miehen puolesta ja mietin, että sitten kun meillä on häät tai mahdollisesti oman lapsen ristiäiset, niin kyseistä serkkua ei mielestäni myöskään tarvitsisi kutsua...

Enpä ole ikinä kuullut että ristiäisiinkin pitäisi jotain serkkuja myöten kutsua ihmisiä. Yleensä kuitenkin hyvin pienen piirin juhlat kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä antaisit mitään?

Laittaisin varmaan pelkästään onnittelukortin. Tai jos oikein harmittaisi, pelkän tekstarin!

Vierailija
64/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverihäät on nyt jonkinlainen trendi. Osa ei edes ymmärrä loukkaavansa vanhempia sillä, että heitä ei kutsuta häihin. Ennen kutsuttiin iso suku häihin, nykyään kaverit. Itsekin olen ollut häissä, joissa oli ihan vaan lähimmät sukulaiset ja iso määrä opiskelijakavereita yms.

Jokainen kutsuu ketä haluaa ja ketä läheiseksi kokee.

Alkuperäiseen kysymykseen: ei ole mitään velvollisuutta muistaa lahjalla. Toki niin voi halutessaan tehdä, mutta jos ei tuossa tilanteessa anna lahjaa, se ei ole mitenkään tökeröä tai huonoa käytöstä. Ei voi odottaa muistamista, jos ei kutsu häihin.

Jokainen järjestää häänsä juuri sellaisina kuin haluaa, mutta perinteisesti häät ovat nimenomaan perhejuhla, joten vähintään lähisuku (vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, isoisovanhemmat, jos ovat vielä elossa) pitäisi kutsua. Moni kutsuu vielä sedät, tädit ja enotkin ja ehkä serkutkin, jos häät ovat yhtään isommat.

Minun mielestäni häiden järjestäminen pelkästään kavereille on aika tökeröä, mutta tietysti niin saa tehdä, jos sen hyväksi katsoo.

Miksi ihmeessä kutsuisin jotain setiä tai serkkuja, joita en ole muutenkaan nähnyt kymmeneen vuoteen? Totta kai juhlin mieluummin niiden kanssa jotka ovat muutenkin mukana ihan päivittäisessä elämässäni. Mielestäni olisi paljon tökerömpää jättää se porukka kutsumatta ja lähettää kutsut pelkkien geenien perusteella.

Sanoinko, että kaverit pitäisi jättää kutsumatta ja kutsua pelkkiä sukulaisia? En todellakaan.

On tietysti sukuja, joissa ollaan todella vähän tekemisissä toisten kanssa, mutta aika harvinaista se on, että setien, enojen ja tätien tapaaminen ei ole järjestynyt kymmeneen vuoteen, jos heitä ei ole aivan poikkeuksellisen paljon. Sedät, enot ja tädit ovat kuitenkin vanhempien sisaruksia.

En minäkään sisaruksiani viikottain tapaa, mutta kuitenkin useita kertoja vuodessa. Yleensä tavataan koko perheen voimin, joten eivät sedät, enot ja tädit lapsille aivan vieraita ole. Perheet ovat jo kauan olleet keskimäärin aika pieniä, joten monella on ehkä vain 1 tai kaksi setää, enoa tai tätiä.

Vierailija
65/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni meni toista kertaa naimisiin salaa, kertomatta etukäteen kenellekään. Kaksi kaveria oli todistamassa. En laittanut lahjaa enkä muistaakseni edes korttia. Sitä en muista, onnittelinko.

Vierailija
66/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen menossa naimisiin, enkä kutsu sinua. Lähettäisitkö kuitenkin meille lahjan?

Vierailija
67/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joidenkin mielestä on niin kovin outoa, jos vanhempien sisaruksia ei kutsu häihin?

En ole itse menossa nyt naimisiin, mutta aloin huvikseni laskeskella. Minun ja mieheni vanhempien sisarukset ja heidän puolisonsa muodostaisivat 20 vierasta. Se on melko iso määrä ja lisäkustannus. Aika harvassa ovat ne ihmiset, joiden kukkarossa ei yhtään tuntuisi se, heittääkö vierasmäärä 20 sinne tai tänne. Eikä meillä edes ole kummallakaan mitenkään poikkeuksellisen isot suvut. Tuo 20 muodostuu jo siitä, kun kullakin vanhemmalla on 2-3 sisarusta, ja ainakin osalla on puoliso.

Jos 20 lisävierasta tuntuu liialta ja kysymys on pelkästään rahasta, kannattaa kysyä, voisivatko jommankumman vanhemmat auttaa kustannuksissa. Tietysti nykymaailmassa, jossa ihmiset menevät naimisiin vasta 30-40 -vuotiaina,  se olisi vähän outoa, kun siinä iässä ollaan yleensä palkkatöissä.

Paljonko niitä lisäkustannuksia oikeasti edes tulee? Juhlapaikka ei välttämättä maksa yhtään enempää. Ruoka tietysti maksaa, mutta jo 50€ henkilö riittää todella monenlaiseen ruokaan ja se lisää ruokakustannuksia 1000€, jos lisävieraita on 20. Sen verran kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy säästämään melko helposti pienistäkin tuloista, jos aikaa häihin on vaikkapa vuosi ja haluaa juhlan järjestää.

Eri asia tietysti on, jos aikoo järjestää pienelle joukolle pramean hääjuhlan.  Silloin tietysti 20 lisävierasta on merkittävä lisäkustannus, mutta tuossa tapauksessa kannattaisi varmaan miettiä sitä, mikä on oikeasti tärkeää: ökyjuhla kavereille vai tavanomaisempi juhla kavereille ja sukulaisille.

Toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos muutkin tekevät niin.

Ei se ole välttämättä pelkkä kustannuskysymys. Minä ainakaan en haluaisi isoja juhlia ihan jo sen takia, että haluan ennemmin keskittyä niihin vieraisiin jotka oikeasti on minulle läheisiä ja joiden kanssa tahdon viettää aikaa. Jos väkeä on liikaa niin eihän siinä ehdi edes jokaisen kanssa jutella mitään vaikka osa porukasta saattaa olla sellaista jota näkee vain valitettavan harvoin.

Vierailija
68/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähettäisi lahjaa, enkä kutsuisi myöskään vastaavasti omiin juhliini. Vastavuoroisesti se toimii, eli jos en ole tervetullut jonkun juhliin niin otan sen merkkinä siitä, ettemme ole niin läheisiä ja en itsekään kutsu häntä.

Tässä äskettäin oli miehen serkun esikoisella ristiäiset, eikä miestä ja minua kutsuttu vaikka serkku on aiemmin ilmeisesti ollut miehelleni aika läheinen. Ovat paljon viettäneet aikaa yhdessä lapsina ja kasvaneet yhdessä, olleet kaikissa suvun jutuissa molemmat mukana ym.

Vaikka mieheni ei sanonut mitään, niin huomasin kyllä että hän oli vähän pahoillaan. Itse vähän pahastuin miehen puolesta ja mietin, että sitten kun meillä on häät tai mahdollisesti oman lapsen ristiäiset, niin kyseistä serkkua ei mielestäni myöskään tarvitsisi kutsua...

Enpä ole ikinä kuullut että ristiäisiinkin pitäisi jotain serkkuja myöten kutsua ihmisiä. Yleensä kuitenkin hyvin pienen piirin juhlat kyseessä.

Ei toki, jos ei ole aktiivisesti tekemisissä niiden serkkujen kanssa. Mutta kuten sanoin, niin nämä ovat olleet edelleen jatkuvasti tekemisissä ja on melko läheinen suku. Lähes päivittäin viestittelevät tämän pienen sukuporukan kesken chattiryhmässä, on yhteistä mökkiä ja muuta projektia ym. Juhliin kuitenkin kutsuttiin tästä porukasta vain osa, vaikka olivat omia kavereitaan sitten kuitenkin kutsuneet sinne. Itse ainakin kutsuisin läheisen serkkuni lapseni ristiäisiin, tosin hän on läheisimpiä ystäviänikin myös.

Vierailija
69/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiäiset ovat aika usein pieni perhepiirin juhla. Minä kutsuisin vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen ja parhaat kaverit (joista valitaan kummit). Serkkuja tai edes setiä, tätejä ja enoja (vanhempieni sisaruksia) en kutsuisi lapseni ristiäisiin.

Vierailija
70/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa sinun taholtasi. Sama kun tätini kuoli noin 50-vuotiaana, ja vain läheiset kutsuttiin hautaisiin, oli eräs hänen pikkuserkkunsa kovin pahastunut, kun häntä ei kutsuttu hautajaisiin. Olivat olleet viimeksi tekemisissä keskenään alle 10-vuotiaina.

Vierailija
71/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa sinun taholtasi. Sama kun tätini kuoli noin 50-vuotiaana, ja vain läheiset kutsuttiin hautaisiin, oli eräs hänen pikkuserkkunsa kovin pahastunut, kun häntä ei kutsuttu hautajaisiin. Olivat olleet viimeksi tekemisissä keskenään alle 10-vuotiaina.

Ja miten tuo liittyi minun kuvaamaani tilanteeseen? Jos olisit lukenut viestini kunnolla, niin olisit huomannut että kerroin mieheni olevan edelleen jatkuvasti tekemisissä serkkuni kanssa ja tähän asti on ainakin ajatellut olevansa hyvinkin läheisissä väleissä hänen kanssaan.

Vierailija
72/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristiäiset ovat aika usein pieni perhepiirin juhla. Minä kutsuisin vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen ja parhaat kaverit (joista valitaan kummit). Serkkuja tai edes setiä, tätejä ja enoja (vanhempieni sisaruksia) en kutsuisi lapseni ristiäisiin.

No teillä on sit eri tavalla kuin meillä. Omassa suvussani oikeastaan kaikkiin ristiäisiin on kyllä kutsuttu tädit ja sedät perheineen myös.

Vierailija
73/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten tuo liittyi minun kuvaamaani tilanteeseen? Jos olisit lukenut viestini kunnolla, niin olisit huomannut että kerroin mieheni olevan edelleen jatkuvasti tekemisissä serkkuni kanssa ja tähän asti on ainakin ajatellut olevansa hyvinkin läheisissä väleissä hänen kanssaan.

Jatkuvasti tekemisissä serkkunsa kanssa, piti sanomani.

Vierailija
74/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joidenkin mielestä on niin kovin outoa, jos vanhempien sisaruksia ei kutsu häihin?

En ole itse menossa nyt naimisiin, mutta aloin huvikseni laskeskella. Minun ja mieheni vanhempien sisarukset ja heidän puolisonsa muodostaisivat 20 vierasta. Se on melko iso määrä ja lisäkustannus. Aika harvassa ovat ne ihmiset, joiden kukkarossa ei yhtään tuntuisi se, heittääkö vierasmäärä 20 sinne tai tänne. Eikä meillä edes ole kummallakaan mitenkään poikkeuksellisen isot suvut. Tuo 20 muodostuu jo siitä, kun kullakin vanhemmalla on 2-3 sisarusta, ja ainakin osalla on puoliso.

Jos 20 lisävierasta tuntuu liialta ja kysymys on pelkästään rahasta, kannattaa kysyä, voisivatko jommankumman vanhemmat auttaa kustannuksissa. Tietysti nykymaailmassa, jossa ihmiset menevät naimisiin vasta 30-40 -vuotiaina,  se olisi vähän outoa, kun siinä iässä ollaan yleensä palkkatöissä.

Paljonko niitä lisäkustannuksia oikeasti edes tulee? Juhlapaikka ei välttämättä maksa yhtään enempää. Ruoka tietysti maksaa, mutta jo 50€ henkilö riittää todella monenlaiseen ruokaan ja se lisää ruokakustannuksia 1000€, jos lisävieraita on 20. Sen verran kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy säästämään melko helposti pienistäkin tuloista, jos aikaa häihin on vaikkapa vuosi ja haluaa juhlan järjestää.

Eri asia tietysti on, jos aikoo järjestää pienelle joukolle pramean hääjuhlan.  Silloin tietysti 20 lisävierasta on merkittävä lisäkustannus, mutta tuossa tapauksessa kannattaisi varmaan miettiä sitä, mikä on oikeasti tärkeää: ökyjuhla kavereille vai tavanomaisempi juhla kavereille ja sukulaisille.

Toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos muutkin tekevät niin.

On tuokin tietty näkökulma. Itselleni ei vaan tulisi mieleenkään odottaa, että joku järjestää itselleen epämieluisat häät vain joidenkin tätien ja setien miellyttämiseksi.

Ja en kyllä todellakaan ole itse ihmetellyt, ettei ole kutsuttu kaikkiin sukulaisten häihin. Jos välitän hääparista tippaakaan, totta kai haluan, että he saavat juhlia juuri niin kuin itse haluavat ja itse valitsemansa vierasjoukon kanssa. Jos taas en välitä hääparista tippaakaan, miksi ihmeessä haluaisin edes mennä häihin?

Vierailija
75/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole välttämättä pelkkä kustannuskysymys. Minä ainakaan en haluaisi isoja juhlia ihan jo sen takia, että haluan ennemmin keskittyä niihin vieraisiin jotka oikeasti on minulle läheisiä ja joiden kanssa tahdon viettää aikaa. Jos väkeä on liikaa niin eihän siinä ehdi edes jokaisen kanssa jutella mitään vaikka osa porukasta saattaa olla sellaista jota näkee vain valitettavan harvoin.

Toki voit tehdä niin kuin parhaaksi näet. Häissä juhlan idea ei ehkä kuitenkaan ole pelkästään ajan viettäminen hääparin ja pienen kaveriporukan kesken. Häät ja vastaavat perhejuhlat ovat niitä tapahtumia, joissa tavataan harvemmin tavattuja sukulaisia ja tietysti tutustutaan myös vihkiparin sukuun molemmin puolin.

Yhden parhaista häistä, joissa olen ollut, olivat melko isot (yli 100 osallistujaa), eivätkä kaikki varmastikaan ehtineet jutella vihkiparin kanssa paria lausetta enempää. Mutta jälkeen päin monet kehuivat häitä hyviksi, koska siellä oli tilaisuus jutella ihmisten kanssa. Lapsetkin oli kutsuttu ja huomioitu. Häissä oli hyvää ruokaa ja myös yöpalaa niille, jotka viihtyivät pitempään. Ohjelmaakin oli, mutta sen verran vähän, että koko ajan ei tapahtunut jotakin, mutta kuitenkin niin paljon, että aika ei käynyt pitkäksi.

Korona-aikana huomasi hyvin, miten tärkeitä juhlat ja vastaavat ovat ihmisille. Kun pitkää välteltiin kaikenlaisia tapaamisia, tautitilanteen ollessa parempi ihmiset todella arvostivat tilaisuuksia tavata muita. Sen huomaa vielä nyt pandemian päätyttyäkin. Yhä edelleen ihmiset tuntuvat osallistuvat aiempaa innokkaammin juhliin.

Vierailija
76/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että nuorisolla on varaa kestitä koko sukua? Ei ole. Ollaan köyhiä.

Vierailija
77/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voit tehdä niin kuin parhaaksi näet. Häissä juhlan idea ei ehkä kuitenkaan ole pelkästään ajan viettäminen hääparin ja pienen kaveriporukan kesken. Häät ja vastaavat perhejuhlat ovat niitä tapahtumia, joissa tavataan harvemmin tavattuja sukulaisia ja tietysti tutustutaan myös vihkiparin sukuun molemmin puolin.

Yhden parhaista häistä, joissa olen ollut, olivat melko isot (yli 100 osallistujaa), eivätkä kaikki varmastikaan ehtineet jutella vihkiparin kanssa paria lausetta enempää. Mutta jälkeen päin monet kehuivat häitä hyviksi, koska siellä oli tilaisuus jutella ihmisten kanssa. Lapsetkin oli kutsuttu ja huomioitu. Häissä oli hyvää ruokaa ja myös yöpalaa niille, jotka viihtyivät pitempään. Ohjelmaakin oli, mutta sen verran vähän, että koko ajan ei tapahtunut jotakin, mutta kuitenkin niin paljon, että aika ei käynyt pitkäksi.

Korona-aikana huomasi hyvin, miten tärkeitä juhlat ja vastaavat ovat ihmisille. Kun pitkää välteltiin kaikenlaisia tapaamisia, tautitilanteen ollessa parempi ihmiset todella arvostivat tilaisuuksia tavata muita. Sen huomaa vielä nyt pandemian päätyttyäkin. Yhä edelleen ihmiset tuntuvat osallistuvat aiempaa innokkaammin juhliin.

Mikäs siinä, jos hääparin vanhemmat kustantavat häät. Nykyään se ei kai ole enää tapana, joten harvemmalla on varaa jättihäihin.

Vierailija
78/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No teillä on sit eri tavalla kuin meillä. Omassa suvussani oikeastaan kaikkiin ristiäisiin on kyllä kutsuttu tädit ja sedät perheineen myös.

Riippuu vähän suvun koosta. Jos minä olisin kutsunut lapseni ristiäisiin vanhempieni sisarukset perheineen (tädit, sedät, enot + serkut), vierasmäärä olisi ollut aika valtava. Pelkästään minun ja puolisoni sisarukset lapsineen + meidän vanhempamme + kummit olisivat olleet 18 henkeä. Jos olisi otettu mukaan molempien vanhempien sisarukset lapsineen ja kaikki olisivat tulleet paikalle, vierasmäärä olisi kohonnut jonnekin 60 paikkeille. Ei onnistu ristiäisten järjestäminen kotona tuollaiselle vierasmäärälle. Itse asiassa määrä olisi voinut olla isompikin, sillä osa serkuistani oli jo täysi-ikäisiä ja heilläkin oli omia lapsia. Jos minä ja puolisoni olisimme olleet sisaruskatraan nuorimpia, vierasmäärä olisi voinut nousta yli sadan.

Lasketko tädit ja sedät kastettavan lapsen näkökulmasta vai lapsen vanhempien näkökulmasta?

Vierailija
79/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellisiä kommentteja täällä. Joillekin ei vaan mikään kelpaa.

Mietitäänpä vaikka pienituloista pariskuntaa. Jos he järjestävät niukat häät tai pyytävät rahaa lahjaksi, saavat he haukut ja neuvon pitää varojensa mukaiset häät. Jos he sen sijaan järjestävät varojensa mukaiset pienemmät häät, saavat he silti haukut, koska eivät ole kutsuneet jokaista itsensä tärkeäksi kokevaa sukulaista.

Ap:lle: ei, sinun ei tarvitse antaa lahjaa. Voit halutessasi lähettää vaikka kortin tai onnitteluviestin.

Jos haluaa järjestää pienet häät, voi kävellä maistraattiin tai kirkkoherranvirastoon ja järjestää vihkimisen pelkästään todistajien läsnäollessa ilman mitään juhlia. Halvaksi tulee. Jos haluaa kutsua pienen juhlan, kutsuu vanhemmat, sisarukset ja parhaat kaverit. Jos haluaa vähän isommat häät, kutsuu sukua vähän laajemmin ja enemmän kavereita.

Jos haluaa järjestää häät pelkästään kavereille, siitä vain, mutta onhan se aika moukkamaista jättää jopa vanhemmat ja sisarukset kutsumatta ja kutsua pelkkiä kavereita.

Ap ei ole vanhempi tai sisarus. Täällä oli kommentteja, joissa ihmeteltiin sitä, ettei häntä oltu kutsuttu tai jos yleensäkään ei kutsuta muita kuin ihan lähin perhepiiri ja kavereita.

Se, että kutsuu esim. vanhemmat, sisarukset ja kavereita, ei ole mitenkään moukkamaista. Mikä ihmeen periaate tuokin on, että jos kutsuu lisää kavereita, pitäisi kutsua myös lisää sukulaisia? En itse ainakaan haluaisi olla tuollainen kiintiösukulainen, joka on pitkin hampain kutsuttu.

Vierailija
80/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko paljonkin veljen tytön kanssa tekemisissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme