Emme saaneet kutsua veljentytön häihin
Kuulemma nuoret pitävät häät vain kavereille. Pitäisikö silti lähettää lahja?
Kommentit (113)
Meillekin kävi näin. Ei kutsuttu isovanhempia, kummeja, ketään sukulaisia. Vähän ihmettelin.
Ole onnellinen, kun ei oo kutsuttu. Tyhmää, kun ihmiset ylipäänsä menee vielä naimisiin. Olen iloinen, jos kukaan ei kutsu muo häihin tai ylipäänsä mihinkään. Eipä tartte keksiä syitä, että ei tule.
Jokainen saa pitää mieleisensä häät, muut joutuu tyytymään siihen.
Tässähän keskustellaan siitä, pitääkö tällaisessa tapauksessa lähettää lahja. Jokainen tietysti pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta jos häihin ei perinteiden mukaisesti kutsuta lähisukua, ei mitään lahjaakaan tarvitse toimittaa.
Tottakai laitat. Sen ei vain tarvi olla yhtä iso kuin jos ois juhlat tiedossa. Ehkä joku 200-300€ ois tässä tilanteessa riittävä.
Me kyllä aikoinaan saimme lahjoja sellaisiltakin henkilöiltä, joita ei oltu kutsuttu häihin, kuten yksi vanha miehen täti lähetti hopeita.
Minua ei kutsuttu sukulaistädin hautajaisiin. Olivat vihaisia kun en tullut (en tiennyt kuolemasta).
Minua ei kutsuttu toisen läheisen sukulaisen synttäreille (80v). Sukulaiset kuitenkin väittävät minun olleen juhlissa. Olenko hullu vai ovatko sukulaiset hulluja.
Hääpari kutsuu häihin ne jotka haluaa kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Ne eroaa kuitenkin parn vuoden sisällä.
Totta, onnittele toki, ja ilmoita, että tulet sitten seuraaviin häihin.
Jos ei saa kutsua, ei tietenkään anneta lahjaa.
Hääparilla on oikeus valita vieraansa ja juhlia juuri sellaisella porukalla kuin haluaa eikä siitä pidä kenenkään loukkaantua. Toisaalta hääparin tulee myös ymmärtää se, että tädit ja sedät ja isovanhemmat eivät tuolloin lähetä rahalahjoja ja osallistu kuluihin.
Meillä veljentytön häät olivat kaverihäät ja nousi melkoinen poru, kun isoäiti ei antanutkaan 2000 euron häälahjaa, kuten oli muille serkuille antanut. Mummi vain kysyi ihmeissään, että sainkos minä sinne kutsun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä ei kutsuttu? Olitteko ainoat sukulaiset, jotka jätettiin rannalle?
Järjestää juhlat vain kavereille. Luetun ymmärtäminen?
Itse olisin halunnut tuollaiset häät. Mutta mentiin melko nuorena naimisiin ja molempien vanhemmat väkisin järjestivät juhlat, joihin kutsuivat koko suvun. Hitto, että harmittaa edelleen näin 15v myöhemmin, ettei sillon parikymppisenä osannut pitää puoliaan paremmin.
Saatiin kyllä hyvitystä myöhemmin, kun ei kutsuttu lapsen nimiäisiin kuin kavereita.
Jos minulle ei ilmoiteta, että olen menossa naimisiin tiettynä päivänä, niin miten minä osaisin onnitellakaan? Toisaalta aika epäkohteliasta ilmoittaa, että juhlin, mutta ilman sinua.
Ei tarvitse onnitella, ei tarvitse lahjoa. Mutta voi toki sanoa jälkikäteen, että kovasti onnea, oltaisiin hommattu lahja, jos olisi tiedetty, mutta ensi kerralla sitten ollaan valmiina.
Vapaamaalari kirjoitti:
Tottakai laitat. Sen ei vain tarvi olla yhtä iso kuin jos ois juhlat tiedossa. Ehkä joku 200-300€ ois tässä tilanteessa riittävä.
Paljonko summa olisi sun mielestä kutsuttuna kun ilman kutsua antaisit noin järkkyjä summia.
Sarkasmia?
Jokainen saa järjestää oman oloiset juhlat. Sukulaisilla tai ilman.
Olen ollut kaverihäissä kahdesti ja monesti sukulaishäissä.
Molemmat kivoja tapoja juhlia. Ei haittaisi vaikka en saisi kutsua sukulaisen häihin jos kaverihäät.
Mutta jos muut sukulaiset kutsuttu ja ainoana jäisin ilman kutsua, niin tuntuisi pahalta.
Kyse on siis lahjasta ja siitä, onko etiketin mukaista olla lähettämättä lahjaa tässä tapauksessa. Kuten monet tässä aiemmin ovat todenneet, ei ole. Toki voit lahjan lähettää, varsinkin jos tyttö on sinulle läheinen, mutta mitään sellaista ei voi odottaa sinulta tilanteessa, jossa kutsua ei ole osoitettu. Tilanne olisi aivan toinen, jos sinut olisi kutsuttu mutta et pääse tulemaan.
Ei lahjaa jos on kaverihäät. Aika lapsellista parilta, mutta onhan näitä. Ehkä parempi näin, kiusallisinta on jos häissä on koko suku, mutta ohjelma silti joku opiskelijakavereiden sisäpiirivitsin pidennetty versio.
Onnittelet kun näette tai lähetät vaikka tekstiviestillä toivotukset. Iloinen asiahan se on silti!