Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme saaneet kutsua veljentytön häihin

Vierailija
25.09.2023 |

Kuulemma nuoret pitävät häät vain kavereille. Pitäisikö silti lähettää lahja?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellisiä kommentteja täällä. Joillekin ei vaan mikään kelpaa.

Mietitäänpä vaikka pienituloista pariskuntaa. Jos he järjestävät niukat häät tai pyytävät rahaa lahjaksi, saavat he haukut ja neuvon pitää varojensa mukaiset häät. Jos he sen sijaan järjestävät varojensa mukaiset pienemmät häät, saavat he silti haukut, koska eivät ole kutsuneet jokaista itsensä tärkeäksi kokevaa sukulaista.

Ap:lle: ei, sinun ei tarvitse antaa lahjaa. Voit halutessasi lähettää vaikka kortin tai onnitteluviestin.

Vierailija
42/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frendit menee pitkäpiimäisten semituntemattomien vanhusten edelle heittämällä kun kutsuja mietitään nykyään.

Ystävät ovat läsnä elämässä, toisin kuin useimmat sukulaiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joidenkin mielestä on niin kovin outoa, jos vanhempien sisaruksia ei kutsu häihin?

En ole itse menossa nyt naimisiin, mutta aloin huvikseni laskeskella. Minun ja mieheni vanhempien sisarukset ja heidän puolisonsa muodostaisivat 20 vierasta. Se on melko iso määrä ja lisäkustannus. Aika harvassa ovat ne ihmiset, joiden kukkarossa ei yhtään tuntuisi se, heittääkö vierasmäärä 20 sinne tai tänne. Eikä meillä edes ole kummallakaan mitenkään poikkeuksellisen isot suvut. Tuo 20 muodostuu jo siitä, kun kullakin vanhemmalla on 2-3 sisarusta, ja ainakin osalla on puoliso.

Vierailija
44/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat lahjan ja onnittelut jos niin haluat, tai sitten et laita, pakko ei ole. Itse olen siskontyttöni kanssa hyvinkin läheiset, en loukkaantuisi kaverihäistä ja haluaisin kyllä heitä lahjalla muistaa vaikka häihin ei kutsuttaisi.

Vierailija
45/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut kutsua tyttäreni häihin vaikka oli elämässäni.En saanut kutsua hänen lasten kastajaisin vaikka niitä lapsia hoidin alvariin.Salatiin viimeksi kuoleen siskon hautajais- päivä ja paikka.Annetiin ymärtääelossa olevan  sisareni puhee kuollut sisko siunataan maalla.Ei paikka oli Malmi.Kuulin asiasta vasta edes. Aikaa sitä tovi kun kuoli.Elämää,normaalia tehdä vallinat juhliin tai hautajaisin.Mikään ei pyhää,kuin esillä olo ja ilmoitaa muille,kule hän estynyt on sairas.Turha niistä murehtia jos kemuissa ei mukana eri tilaisuudet. Se vaan on elämää .

Vierailija
46/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lahjan antaisin

Vierailija
47/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nykyaikaa pitää pienet kaverijuhlat (häät).Ei tarvitse myöskään lahjaa ostaa jos ei kutsuta.Tökeröä on pyytää lahja,vaikka ei kutsuta,sitäkin näkee. .

Vierailija
48/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaamaal
</p>

<p>ari kirjoitti:

Tottakai laitat. Sen ei vain tarvi olla yhtä iso kuin jos ois juhlat tiedossa. Ehkä joku 200-300€ ois tässä tilanteessa riittävä.

Paljonko summa olisi sun mielestä kutsuttuna kun ilman kutsua antaisit noin järkkyjä summia.

Sarkasmia?

1000 € laitoin kun kuitenkin veljentyttö kyseessä. Jollekki kaukaisemmalla sukulaiselle en toki olis niin paljoa laittanu.

Vierailija
49/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menimme maistraatissa naimisiin, kutsuttiin vaan omat 10-14v lapset. Käytiin sen jälkeen hienosti syömässä. Sukulaisille laitettiin valokuva wa:ssa. Kukaan ei pöyristynyt.

Vierailija
50/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverihäät on nyt jonkinlainen trendi. Osa ei edes ymmärrä loukkaavansa vanhempia sillä, että heitä ei kutsuta häihin. Ennen kutsuttiin iso suku häihin, nykyään kaverit. Itsekin olen ollut häissä, joissa oli ihan vaan lähimmät sukulaiset ja iso määrä opiskelijakavereita yms.

Jokainen kutsuu ketä haluaa ja ketä läheiseksi kokee.

Alkuperäiseen kysymykseen: ei ole mitään velvollisuutta muistaa lahjalla. Toki niin voi halutessaan tehdä, mutta jos ei tuossa tilanteessa anna lahjaa, se ei ole mitenkään tökeröä tai huonoa käytöstä. Ei voi odottaa muistamista, jos ei kutsu häihin.

Jokainen järjestää häänsä juuri sellaisina kuin haluaa, mutta perinteisesti häät ovat nimenomaan perhejuhla, joten vähintään lähisuku (vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, isoisovanhemmat, jos ovat vielä elossa) pitäisi kutsua. Moni kutsuu vielä sedät, tädit ja enotkin ja ehkä serkutkin, jos häät ovat yhtään isommat.

Minun mielestäni häiden järjestäminen pelkästään kavereille on aika tökeröä, mutta tietysti niin saa tehdä, jos sen hyväksi katsoo.

Miksi ihmeessä kutsuisin jotain setiä tai serkkuja, joita en ole muutenkaan nähnyt kymmeneen vuoteen? Totta kai juhlin mieluummin niiden kanssa jotka ovat muutenkin mukana ihan päivittäisessä elämässäni. Mielestäni olisi paljon tökerömpää jättää se porukka kutsumatta ja lähettää kutsut pelkkien geenien perusteella.

Vierailija
51/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette lahjan kanssa juhliin. Kyllä sukulaiset saa juhliin tulla olipa kutsuttuna tahi ei. Nuoret eivät vaan osaa ajatella kokonaisvaltaisesti.

Vierailija
52/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rajaisin lahjan tarpeellisuuden kummiuteen. Jos kummilapsi niin veisin / lähettäisin lahjan. Jos ei niin sitten postilla nätti onnittelukortti. Hankala kysymys sinällään kun jos ei juhlaa niin ei lahjaa aika yleinen käytäntö kuitenkin.

Vierailija
53/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rajaisin lahjan tarpeellisuuden kummiuteen. Jos kummilapsi niin veisin / lähettäisin lahjan. Jos ei niin sitten postilla nätti onnittelukortti. Hankala kysymys sinällään kun jos ei juhlaa niin ei lahjaa aika yleinen käytäntö kuitenkin.

Ei kukaan halua toimia lahja-automaattina.

Eikö se jo riitä, että lähettää vielä 19-vuotiaalle yo lahjan. Siihen minä vedin rajan.

Eipä ole kuulunut kummilapsesta sen jälkeen mitään. Tuosta on aikaa 15 vuotta.

En lahjoisi, en menisi kutsuttunakaan häihin tässä oman veljen tyttären tapauksessa.

Vierailija
54/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellisiä kommentteja täällä. Joillekin ei vaan mikään kelpaa.

Mietitäänpä vaikka pienituloista pariskuntaa. Jos he järjestävät niukat häät tai pyytävät rahaa lahjaksi, saavat he haukut ja neuvon pitää varojensa mukaiset häät. Jos he sen sijaan järjestävät varojensa mukaiset pienemmät häät, saavat he silti haukut, koska eivät ole kutsuneet jokaista itsensä tärkeäksi kokevaa sukulaista.

Ap:lle: ei, sinun ei tarvitse antaa lahjaa. Voit halutessasi lähettää vaikka kortin tai onnitteluviestin.

Jos haluaa järjestää pienet häät, voi kävellä maistraattiin tai kirkkoherranvirastoon ja järjestää vihkimisen pelkästään todistajien läsnäollessa ilman mitään juhlia. Halvaksi tulee. Jos haluaa kutsua pienen juhlan, kutsuu vanhemmat, sisarukset ja parhaat kaverit. Jos haluaa vähän isommat häät, kutsuu sukua vähän laajemmin ja enemmän kavereita.

Jos haluaa järjestää häät pelkästään kavereille, siitä vain, mutta onhan se aika moukkamaista jättää jopa vanhemmat ja sisarukset kutsumatta ja kutsua pelkkiä kavereita.

Vierailija
55/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaamaalari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamaal
</p>

<p>ari kirjoitti:

Tottakai laitat. Sen ei vain tarvi olla yhtä iso kuin jos ois juhlat tiedossa. Ehkä joku 200-300€ ois tässä tilanteessa riittävä.

Paljonko summa olisi sun mielestä kutsuttuna kun ilman kutsua antaisit noin järkkyjä summia.

Sarkasmia?

1000 € laitoin kun kuitenkin veljentyttö kyseessä. Jollekki kaukaisemmalla sukulaiselle en toki olis niin paljoa laittanu.

En antaisi edes omalle lapselle tuollaista summaa.

Vierailija
56/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähettäisi lahjaa, enkä kutsuisi myöskään vastaavasti omiin juhliini. Vastavuoroisesti se toimii, eli jos en ole tervetullut jonkun juhliin niin otan sen merkkinä siitä, ettemme ole niin läheisiä ja en itsekään kutsu häntä.

Tässä äskettäin oli miehen serkun esikoisella ristiäiset, eikä miestä ja minua kutsuttu vaikka serkku on aiemmin ilmeisesti ollut miehelleni aika läheinen. Ovat paljon viettäneet aikaa yhdessä lapsina ja kasvaneet yhdessä, olleet kaikissa suvun jutuissa molemmat mukana ym.

Vaikka mieheni ei sanonut mitään, niin huomasin kyllä että hän oli vähän pahoillaan. Itse vähän pahastuin miehen puolesta ja mietin, että sitten kun meillä on häät tai mahdollisesti oman lapsen ristiäiset, niin kyseistä serkkua ei mielestäni myöskään tarvitsisi kutsua...

Vierailija
57/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joidenkin mielestä on niin kovin outoa, jos vanhempien sisaruksia ei kutsu häihin?

En ole itse menossa nyt naimisiin, mutta aloin huvikseni laskeskella. Minun ja mieheni vanhempien sisarukset ja heidän puolisonsa muodostaisivat 20 vierasta. Se on melko iso määrä ja lisäkustannus. Aika harvassa ovat ne ihmiset, joiden kukkarossa ei yhtään tuntuisi se, heittääkö vierasmäärä 20 sinne tai tänne. Eikä meillä edes ole kummallakaan mitenkään poikkeuksellisen isot suvut. Tuo 20 muodostuu jo siitä, kun kullakin vanhemmalla on 2-3 sisarusta, ja ainakin osalla on puoliso.

Jos 20 lisävierasta tuntuu liialta ja kysymys on pelkästään rahasta, kannattaa kysyä, voisivatko jommankumman vanhemmat auttaa kustannuksissa. Tietysti nykymaailmassa, jossa ihmiset menevät naimisiin vasta 30-40 -vuotiaina,  se olisi vähän outoa, kun siinä iässä ollaan yleensä palkkatöissä.

Paljonko niitä lisäkustannuksia oikeasti edes tulee? Juhlapaikka ei välttämättä maksa yhtään enempää. Ruoka tietysti maksaa, mutta jo 50€ henkilö riittää todella monenlaiseen ruokaan ja se lisää ruokakustannuksia 1000€, jos lisävieraita on 20. Sen verran kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy säästämään melko helposti pienistäkin tuloista, jos aikaa häihin on vaikkapa vuosi ja haluaa juhlan järjestää.

Eri asia tietysti on, jos aikoo järjestää pienelle joukolle pramean hääjuhlan.  Silloin tietysti 20 lisävierasta on merkittävä lisäkustannus, mutta tuossa tapauksessa kannattaisi varmaan miettiä sitä, mikä on oikeasti tärkeää: ökyjuhla kavereille vai tavanomaisempi juhla kavereille ja sukulaisille.

Toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos muutkin tekevät niin.

Vierailija
58/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kutsuttu sukulaistädin hautajaisiin. Olivat vihaisia kun en tullut (en tiennyt kuolemasta).

Minua ei kutsuttu toisen läheisen sukulaisen synttäreille (80v). Sukulaiset kuitenkin väittävät minun olleen juhlissa. Olenko hullu vai ovatko sukulaiset hulluja.

Sukulaiset.

Me ei saatu kutsua serkun lapsen synttäreille. On saman ikäinen kuin oma lapseni ja ollaan oltu harvakseltaan tekemisissä. Ei siis koskaan muutenkaan olla saatu kutsua sinne. No nyt tänä vuonna siitä nousi kauhea haloo, kun ei tultu juhliin. Kuulemma meille oli kutsu lähetetty. En ollut kyllä saanut postin enkä puhelimen välityksellä eikä kyllä lapsikaan.

59/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsua -> Ei lahjaa.

Kutsu -> et mene paikalle (olet sopinut muuta) -> Lahja.

Onnittelut riittävät, kun jossain tapaatte.

Vierailija
60/113 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katariina 86 kirjoitti:

Ei kutsua -> Ei lahjaa.

Kutsu -> et mene paikalle (olet sopinut muuta) -> Lahja.

Onnittelut riittävät, kun jossain tapaatte.

Hyvä perusohje. On kiusallista, jos lahjoja kuitenkin lähetellään tai viedään, vaikka ei ole kutsuttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi