Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin työllistyy mielenterveyskuntoutuja?

Vierailija
24.09.2023 |

Itsellä on sellainen tilanne että olen ollut jo vuosia kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä psykoosisairauden takia. Nyt on sitten hoitaja alkanut puhumaan töihin menosta. Hoidon kautta olisi mahdollisuus päästä johonkin IPS-hankkeeseen, jossa pyritään työllistämään mielenterveyskuntoutujia. Koulutuksen osalta minulla on yhteensä 180 op yliopisto-opintoja eri aloilta, luonnontieteestä, viestinnästä ja yhteiskuntatieteistä, mutta ei tutkintoa. Työkokemusta ei juurikaan ole. CV:ssä on paljon aukkoja sairastelun takia. Minkälaisiin töihin minulla olisi mahdollisuus päästä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyähän voi miltei mihin vain. Itse olin kymmenen vuotta työkyvyttömänä mt-ongelmien takia. Lopulta kuitenkin kuntouduin, lähdin opiskelemaan ja työllistyin harjoittelupaikkaani. CV:tä ei tarvinnut näyttää kenellekään, joten kukaan työpaikalla ei taustastani tiedä. Muutaman vuoden kun tuolla kituuttaa, voi olla jo mahdollisuus vaihtaa muuallekin. 

Toki ensin kannattaa kokeilla jotain muuta kautta miten oma polla kestää työelämää. Siihen työkkärin ja sossun avut ovat ihan kelvollisia, vaikkei sieltä mitään sen suurempaa poikisikaan. 

Itseasiassa kuntoutustuella olijan eka reitti on työkokeilu ja ammatillinen kuntoutus. Itse olin taannoin 3 kk työkokeilussa ja olisin päässyt opiskelemaan alaa mutta fyysinen terveyteni romahti. Olisin saanut kuntoutustukea opiskelujen ajan työeläkelaitokselta. Mielenterv. polin sosiaaliohjaaja osaa neuvoa näissä. 

Vierailija
22/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene päiväkotiin sijaiseksi. Sijaisista on huutava pula eikä alan koulutusta tarvita.

Älä jaksa! Päiväkodin sijaiseksi tarvitaan koulutus yhtä lailla kuin vakituiseksikin. Työvoimapula on totta, mutta kukaan ei anna lapsiaan päiväkotiin, missä on kouluttamaton henkilökunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka työllistyy, työllistyy ihan itse. Eräs psykoottista masennusta sairastanut ja ylläpitosähköä saava tuttuni on IT-alalla ja pääsee aina uuteen työpaikkaan kun viitsii puhelimen käteensä ottaa. On siis niitä ihmisiä, joita pyydetään töihin.

Sitten se tekee liikaa töitä, saa uuden psykoosin ja sitä rataa.

Toinen oli kuntouttavassa työtoiminnassa seurakunnalla ja pääsi sinne sitten vakitöihin toiminnanohjaajaksi. On kyllä syvästi uskovainen, mikä auttaa srk:lle pääsemisessä. Oma koulutuksensa ja työuransa eivät liity millään tavalla toiminnanohjaukseen.

Mutta jos sinulla ei ole valmista tutkintoa, kannattaisi varmaan hankkia ensin se.

Minustakin tuntuu siltä, että olisi hyvä olla joku tutkinto alla. Pitkäaikainen haaveeni olisi saada kasaan yliopistotutkinto. Haluaisin jatkaa jotain niistä koulutuksista, joita olen aloittanut. Minulle tehtiin psykiatrian poliklinikalla älykkyystesti, joka ilmeisesti meni todella hyvin, joten älykkyys pitäisi riittää. Jaksamisen kanssa vaan on ongelmia. Ap

Vierailija
24/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene päiväkotiin sijaiseksi. Sijaisista on huutava pula eikä alan koulutusta tarvita.

Älä jaksa! Päiväkodin sijaiseksi tarvitaan koulutus yhtä lailla kuin vakituiseksikin. Työvoimapula on totta, mutta kukaan ei anna lapsiaan päiväkotiin, missä on kouluttamaton henkilökunta

Pk-seudulla varmaan suurin osa henkilökunnasta on epäpätevää.

Vierailija
25/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka työllistyy, työllistyy ihan itse. Eräs psykoottista masennusta sairastanut ja ylläpitosähköä saava tuttuni on IT-alalla ja pääsee aina uuteen työpaikkaan kun viitsii puhelimen käteensä ottaa. On siis niitä ihmisiä, joita pyydetään töihin.

Sitten se tekee liikaa töitä, saa uuden psykoosin ja sitä rataa.

Toinen oli kuntouttavassa työtoiminnassa seurakunnalla ja pääsi sinne sitten vakitöihin toiminnanohjaajaksi. On kyllä syvästi uskovainen, mikä auttaa srk:lle pääsemisessä. Oma koulutuksensa ja työuransa eivät liity millään tavalla toiminnanohjaukseen.

Mutta jos sinulla ei ole valmista tutkintoa, kannattaisi varmaan hankkia ensin se.

Mitä urbaania legendaa täällä taas! Moniin seurakunnan tehtäviin vaaditaan kirkkoon kuulumista, mutta sillä ei ole mitään väliä onko tosi uskossa vai kuuluu kirkkoon, koska se on tapana. Toki, jos on seurakunnan toiminnassa mukana, niin rekrytoiva taho tuntee, siitä voi olla etua kuten suosittelijasta aina, mutta uskovaisuudella ei merkitystä ole

Vierailija
26/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan kokeilla.

Mutta toivottavasti pääset johonkin yhdistykseen yms töihin joissa ei ole tulostavoitteita.

Ja olet vielä melko nuori?

IPS-työhönvalmennuksessa etsitään työpaikka, joka vastaa asiakkaan osaamista, voimavaroja ja mielenkiinnon kohteita. Samalla vastataan työnantajien rekrytointitarpeisiin tarjoamalla osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa. Tavoitteena on työllistyminen avoimille työmarkkinoille palkkatyösuhteeseen.

Asiakkaan tukena on IPS-työhönvalmentajan lisäksi psykiatrinen hoitotaho.

IPS-toimintamalli on kansainvälisesti tuottanut hyviä työllistymistuloksia erityisesti vaikeisiin mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden henkilöiden keskuudessa. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että IPS-palvelun tuloksellisuus on kaksi- tai kolminkertainen verrokkipalveluihin nähden.

En ole enää edes kovin nuori, olen jo yli nelikymppinen. Ap

Vierailija
27/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos et pääse eläkkeelle ja tuet loppuu, niin sitten vaan pitää hommata joku mies joka elättää. Ei voi sairaana olla kranttu.

Olisihan se kiva löytää joku mies, mutta elätettävänä en haluaisi olla. Vaikeaa on kyllä se miehen löytäminen, kun kuntoutustuella olo ei ole mikään meriitti parisuhdemarkkinoilla. Ehkä saisin jonkun jolla myös on mielenterveysongelmia.

Älä ota mt-ongelmaista. Kyllä se riittää, että parisuhteessa toisella on niitä.

IRL mt-ongelmat ei vaikeuta naisen pariutumista juuri lainkaan, eikä se kuntoutustuki. Palstamiehet voivat huudella markkina-arvoistaan ja red flageistaan, mutta tosiasiassa saatat löytää oikeinkin hyvän miehen, jos olet muuten mukava ja siedettävän näköinen.

Kunpa olisinkin hyvännäköinen, mutten taida olla. Kasvot on ihan ok, mutta lääkitysten myötä olen lihonut 25 kiloa ja suuri osa siitä mahan kohdalle. Minulla oli joskus ihan hyvä mies, mutta hän ei jaksanut minun sairasteluja ja jätti minut. Ap

Vierailija
28/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyähän voi miltei mihin vain. Itse olin kymmenen vuotta työkyvyttömänä mt-ongelmien takia. Lopulta kuitenkin kuntouduin, lähdin opiskelemaan ja työllistyin harjoittelupaikkaani. CV:tä ei tarvinnut näyttää kenellekään, joten kukaan työpaikalla ei taustastani tiedä. Muutaman vuoden kun tuolla kituuttaa, voi olla jo mahdollisuus vaihtaa muuallekin. 

Toki ensin kannattaa kokeilla jotain muuta kautta miten oma polla kestää työelämää. Siihen työkkärin ja sossun avut ovat ihan kelvollisia, vaikkei sieltä mitään sen suurempaa poikisikaan. 

Tuohan olisi aika ihanteellinen tilanne, että saisi opiskelujen kautta harjoittelupaikan ja työllistyisi sinne ilman mitään CV:n esittelyä. Kun se CV on minulla aika aukkoinen. Ap

Vierailija
29/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein nelikymppisenä koko elämän mt ongelmien kanssa painiva ihminen, sain siivoustöitä. Pelkkä peruskoulu alla ja kuntouttavaa yms. Palkkatuella hommiin heti kun terveys salli, siitä sain pätkähommia ja osa-aikatöitä. Vakkariksi en taida päästä ellen hanki tutkintoa. Eli siivoojaksi varmasti työllistyy huonolla työhistoriallakin

Vierailija
30/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo valmennus sinua työllistä. Mene opiskelemaan, toisen asteen tutkintojen opintotukikuukausia ei ole rajoitettu. Ja toisaalta sinun tilanteessasi onnistuu varmasti opiskelu joko määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä (Ent. kuntoutustuki) tai työmarkkinatuella.

Opiskelu on työntekoa helpompaa, ja voisit siinä samalla jaksamistasi mitata. Jos et jaksa, tulisi siinä samalla tietoa terveydentilastasi jatkotoimenpiteitä varten.

Jos jaksat, työharjoitteluissa saisit jalkaa oven väliin johonkin toimipaikkaan, ja opintojen jälkeen voisi olla mahdollista päästä työkokeiluun ja sitä kautta työllistyä.

Itselläni oli tuollainen strategia mt-ongelmien jälkeen, sain opiskella työmarkkinatuella. Kaikki meni muuten hyvin, mutta valitettavasti minulta löytyi sitten fyysistäkin vaivaa sen verran, että opiskelemani ala ei käy. Olen nyt sitten työkkärin listoilla tosiasiassa työkyvyttömänä työnhakijana.

Työnteko helpompaa kuin opiskelu, kolme tutkintoa kaatunut näyttöihin kun pää ei kestä. Onneksi töissä ollut vuosia ja toivottavasti vastaisuudessakin ja että kokemus merkkaa ennen papereita jos joutuu uusia hommia hakemaan

Vierailija
31/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pääsevät mt- häiriöiset

Vierailija
32/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle

Olen kyllä miettinyt eläkettä. Olen aika väsynyt ja syön kolmannen psykoosin jäljiltä kahta eri neuroleptiä, kun yksi ei enää riittänyt psykoosin estoon. Välillä tuntuu siltä, että kaikki voimat menee itsestä huolehtimiseen. Toisaalta toivon, että väsymys pikkuhiljaa häviäisi ja jaksaisin taas tehdä asioita. En haluaisi olla koko loppuikää eläkkeellä. Haluaisin olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen.

Olet ihan arvokas ihminen olit sitten töissä tai et.

Menisin kyllä itse oma terveys edellä. Jos kuntosi ei salli niin tuskin sinua voi tällaiseen pakottaa.

Kun saat itsesi paremmalle tolalle niin esim vapaaehtoistyö olisi hyvä vaihtoehto.

T. Uupunut mutten toipunut

Kiitos. Hoitaja haluaisi kovasti että menisin IPS-hankkeeseen. Itseä vähän arveluttaa kun kunto on mitä on. Vapaaehtoistyö voisi olla hyvä juttu. Ap

Toisaalta, saat parempaa näyttöä eläkkeen tarpeesta jos kokeilet hanketta etkä jaksakaan. Nykyään on muutenkin tosi vaikea päästä pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle, jos ei ole kaikenlaisia kuntoutuksia ja työkokeiluja kokeiltuna. Kyllä, ihminen joutuu romuttamaan itsensä täysin todistaakseen, että joo, olen ihan oikeasti työkyvytön.

Onko näissä kohden kuitenkaan ihan välttämätöntä päivystystä sentään kuormittaa jatkossa. Jos ihmisellä on lisäksi esim. allergiaa ja astmaa niin silloinkin on ennen hoitava taho suunnitellut pölyisen paikkaan työkokeilun menemistä. Onko yleinen tapa kyseenalaistaa somaattisesti puolen lääkärien diagnoosit laittamalla kuntoutujat terveyden tilaa huonontaviin olosuhteisiin työskentelemään, jotta he näkisivät millaiset oireet ihmiset saavat?

Huomioidaanko tässä kohtaa perheelliset kunnolla, joilla alaikäisiä lapsia, jotta niistä päivystysreissuista ei tule ylimääräistä harmia lastensuojelun kanssa, kun yhteyttä todennäköisesti otetaan sinne päivystyksestä, mikäli lapsilla ei ole muuta paikkaa, missä ovat sen huoltajan päivystyskäynnin aikana?

Kuntoutujan kertoessaan kaikista sairauksista niistähän ei välttämättä aina huomioida kaikkia. Varoittaa kuntoutujat tietenkin itse voivat asioista jo etukäteen. Valitettavasti aina ei vaan tule kuulluksi yksin.

Vierailija
33/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustamaan vakihenkilökunnan lisäksi on joskus ennen päässyt työelämänvalmennuksessa olevia. Eli silloin on lakien mukainen määrä koulutettua henkilökuntaa paikalla ja työelämänvalmennuksessa oleva lisäksi. Se tilanne voi olla kaikkien etu, eikä vanhempienkaan pitäisi olla liian ennakkoluuloisia. Työelämän valmennusta järjestävä taho sekä päiväkodinjohtaja tietää riittävästi kuntoutujan koulutus, kokemus jne. taustaa.

Vierailija
34/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustamaan vakihenkilökunnan lisäksi on joskus ennen päässyt työelämänvalmennuksessa olevia. Eli silloin on lakien mukainen määrä koulutettua henkilökuntaa paikalla ja työelämänvalmennuksessa oleva lisäksi. Se tilanne voi olla kaikkien etu, eikä vanhempienkaan pitäisi olla liian ennakkoluuloisia. Työelämän valmennusta järjestävä taho sekä päiväkodinjohtaja tietää riittävästi kuntoutujan koulutus, kokemus jne. taustaa.

Nykyään sijaiseksi otetaan ihan kenet vaan. Edes suomea ei tarvitse osata puhua.

Vierailija
35/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, erilaisiksi harkkareiksi pääsee, muttei sijaiseksi ja se onkin ihan eri asia. Tottakai kaikki apukädet ovat hyvä lisä, eivätkä aiheuta ennakkoluuloja, kun vakinaista tai sijaistavaa, mutta pätevää henkilökuntaa on riittävästi

Vierailija
36/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakava-asteinen fyysis-psyykkinen sairaus, jonka takia ollut määräaikaisella eläkkeellä jo vuosia. Nyt olen opiskelemassa uutta ammattia tuetusti. Pakko oli valita suorittava homma, joka on huonosti palkattua. Henkinen kapasiteetti ei riitä enää koskaan mihinkään suurempaan... :/

Vierailija
37/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
38/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näemmä mihinkään. Trollaavat täällä 24/7.

Vierailija
40/45 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei saisi eritellä nimikkeillä. Jokaiselle löytyy joku diagnoosi jos oikein etsii. Virkailijat harrastavat ihmisten erittelyä, koska laki sanoo niin. Ihmisten ei pitäisi suostua huonompaan tai medikalisaatioon, jos se on mahdollista.