YLE: Tässä syyt, miksi työntekijät valehtelevat pomolle olevansa flunssassa
- Olen flunssassa, sanoi Vilma, 25, pomolleen ja piti sairauslomapäivän.
Flunssa oli valhe. Oikeasti hän oli kärsinyt unettomuudesta jo pitkään ja valvonut koko edellisen yön, eikä siksi kokenut olevansa työkykyinen.
Sama toistui useita kertoja. Hän oli tuolloin kolmivuorotyössä sairaalan vuodeosastolla.
Vilma syytti itseään. Hänestä tuntui, ettei parikymppinen voi olla töiden takia uupunut.
- En tiennyt, mitä pitäisi tehdä. Olin nuori ja tosi yksin asian kanssa. Hävetti ja pelotti kertoa esimiehelle, joten huijasin, hän kertoo muutama vuosi tapahtuman jälkeen.
Alma, 23, ei nykyisessä työssään ole pitänyt sairaslomaa terveyssyistä. Hän on sitoutunut seitsemän kuukauden määräaikaiseen sopimukseen, jonka aikana ei voi viettää lomia. Siksi hän on valehdellut töissä olevansa kuumeessa, kun on tarvinnut vapaapäivän.
- Kesällä saikutin, kun menin Ruisrockiin. Sanoin, että kuume nousi. Teen sen uudestaan nyt syksyllä, kun menen pidemmälle viikonloppureissulle.
Oletko valehdellut sairaslomasta/sairasloman syystä, onko valehtelu hyväksyttävää?
Kommentit (67)
Joskus on niin kauhean runsaat menkat, etta olen valehdellut olevani paansaryssa, etta voin olla pahimman vuotopaivan kotona. Meilla ei ole liikkuvan tyon luonteen vuoksi mahdollista menna vessaan kun haluaa eika sita aina ole lahella laisinkaan ihan siis kirjaimellisesti.
Meillä vaadittiin ensimmäisestä päivästä jo sairaslomatodistus. Julkiselle ei aina päässyt, eli jos joutui yksityiseltä hakemaan kalliin todistuksen, nin kyllä siihen aina valehteli sen verran muitakin vaivoja, että tuli viikon loma.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on niin kauhean runsaat menkat, etta olen valehdellut olevani paansaryssa, etta voin olla pahimman vuotopaivan kotona. Meilla ei ole liikkuvan tyon luonteen vuoksi mahdollista menna vessaan kun haluaa eika sita aina ole lahella laisinkaan ihan siis kirjaimellisesti.
Olisko lääkäri kuitenkin oikea osoite? Runsaita kuukautisia voi hoitaa.
En ole koskaan, mutta ärsyttää eräs työkaveri, joka on aina kipeänä, kun tulee kiirekausi. Olisi silloin edes lomalla, jotta olisi saatu sijainen.
Itse olen huomannut, että flunssa on tekosyy etäpäivän tekoon niillä, jotka haluaa rajoittaa muiden etätyötä. Meidän tiimissä yksi vanhempi pikkupomo ilman alaisia pnetätyövastainen ja hänellä itsellään on vähän väliä flunssa ja kurkku kipeä VAIN yhden päivän.
Tuo Alma on ainakin toiminut niin, että työnantaja voisi hänet jopa irtisanoa. Moraalitonta allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, kun jo etukäteen tietää, että tarvitsee tietyt päivät vapaaksi ja aikoo ne myös pitää.
En, ja monesti olen mennyt töihin migreenissäkin. Tosin muutaman kerran joutunut lähtemään pois kesken päivän, kun migreenin takia meinannut lähteä taju/ puhe alkaa sammaltaa.
Tottakai huijaamalla saa lääkärintodistuksen. Se on helppoa. Olen tehnyt sitä monta kertaa. En kerro millä alalla olen, mutta meillä ei töissä voi olla kipeänä ja sairaslomalapun lääkäriltä saa helposti. Olen alalla missä eletään työvuorolistan mukaan, eikä vapaita saa helposti, muuta kuin hakemalla sairaslomaa. Olen myös alalla missä sairastutaan helposti eri tauteihin, tämä johtuu siitä, että on paljon ihmiskontakteja eri maiden kansallisuuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole joka kuukausi yhta lamauttavaa vuotoa, mutta asia ollut jo vuosia hoidossa ja laakarien tiedossa, kiitos huolenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Alma on ainakin toiminut niin, että työnantaja voisi hänet jopa irtisanoa. Moraalitonta allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, kun jo etukäteen tietää, että tarvitsee tietyt päivät vapaaksi ja aikoo ne myös pitää.
Outoa. Kyllä määräaikaisenakin saa palkattomia vapaapäiviä, ainakin itse olen saanut.
Muutaman kerran vituttanut niin rankasti että helpompi ollut saikuttaa se flunssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole joka kuukausi yhta lamauttavaa vuotoa, mutta asia ollut jo vuosia hoidossa ja laakarien tiedossa, kiitos huolenpidosta.
Tämä juuri. Itselläni on ehkä kaksi kertaa vuodessa karmeat tulvamenkat, enkä mitenkään voi tietää etukäteen että juuri tässä kierrossa ne tulevat tavallista runsaampina. Pitäisikö syödä jatkuvasti lääkettä sen takia?
Vierailija kirjoitti:
Käy hakemassa lääkäriltä resepti, siihen on olemassa lääkkeet. Johan se vie pitkäksi aikaa heikkoon kuntoon kun vuotaa kuin seula.
Meillä flunssa ei edes ole mikään syy olla saikulla.Saa oikeasti olla kunnon räkätauti ja 40 astetta kuumetta ja silti ekasta päivästä todistus, että saa sl-ajan palkan,
Abortin vuoksi jouduin olemaan päivän pois. Silloin soitin ja sanoin olevani flunssassa. En vaan halunnut että kukaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se vasta alkaisi itku naisvihasta... ja Yle komppaisi mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Kyllä määräaikaisenakin saa palkattomia vapaapäiviä, ainakin itse olen saanut.
Ja pekkasia kertyy monella alalla...
En ole. Aina olen flunssassa oikeasti. Tämänkaltaiset jutut harmittavat siitä syystä, jos pidetään valehtelijana.