Tutkija paheksuu ruoan kotiinkuljetuspalveluita
Tutkija Terhi-Anna Wilska paheksuu nyt Ylen nettisivuilla ruoan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämistä: "Herrasväki tilaa, palvelijat tuovat." Kuulemma palveluita käyttävät myös ihmiset, jotka ovat ihan terveitä ja voisivat itse käydä kaupassa. Muutenkin Ylen juttuun on nostettu esimerkiksi jotkut liukkarit: https://yle.fi/a/74-20050790
Siis niin kuin mitä?! Meillä tosiaan on ollut tässä muutama vuosikymmen välissä, jolloin kunnon suomalaisen luterilaisen ihmisen piti itse tekemän sekä täysi työpäivä jossain että sitten hakeman omalla peltilehmällään kaikki kaupasta mahdollisimman kaukaa. Niin kyläkaupat kuin kauppa-autotkin hävisivät.
Nyt meillä on vihdoin taas korona-ajan vauhdittamana tullut erilaisia kauppojen kotiinkuljetuspalveluita ja lisäksi joitakin erityisesti kuljetuksiin keskittyneitä yrityksiä. Kotiovelleen voi tilata Ruokaboksista, Woltista, Foodorasta, Fiksuruoasta yms. paikoista. Tämä on todella hyvä asia. Ihmiset ostavat palveluita ja toiset tuottavat niitä heille.
Se on ilmeisesti totta, että Woltin kielitaidottomat ulkomaalaiset lähetit eivät kovin suurille ansioille pääse, mutta tämä koko ilmiö on paljon laajempi ja positiivisempi. On törkeää joltain kulutustutkijalta alkaa pilkata ihmisiä "herrasväeksi" ja kuittailla sillä, että kyllä sitä nuoreena ja terveenä voisi itsekin kaupassa käydä.
Itse olen käyttänyt koronan myötä maallekin tullutta K-kaupan kuljetuspalvelua mökkeillessäni. Olen autoton ihminen ja tämä alkaa olla jo edellytys sille, että ylipäätään voi mökkipaikkakunnallani käydä, kun viimeinenkin huoltoasemakauppa on sulkeutunut. Suvun vanhuksille olen tilannut sieltä myös.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovaisitko itse kotisi ovea ties minkälaiselle tuntemattomalle muukalaiselle?
Kyllä minä olen avannut ruokakuskeille ovea jo pidemmän aikaa useamman vuoden ajan. Kaikki kuskit olleet ystävällisiä ja toiminta pelaa hyvin. Ostan aina noin 2 viikon ruuat kerralla jolloin kauppareissuja ei tarvitse tehdä ja ennen kaikkea rahaa säästyy. Kauppaan mennessä niitä kaikenlaisia heräteostoksia tulee aina tehtyä mutta tällä tavalla niistä pääsee. Tuo noin 10 e kuljetusmaksu säästyy niiden heräteostosten pois jäämisen myötä myös. Asun noin 1,5 km päässä kaupasta mutta myös melko korkealla kallion päällä ja niiden kauppakassien rahtaaminen tänne mäen päälle tällaiselle yli 60 kymppiselle naiselle on melkoisen rasittavaa.
Tämä siis minulle aivan loistava palvelu jos siinä samalla työllistyy ihmisiä niin vielä parempi. Olisi kyllä hyvä tietää millaista palkkaa heille maksetaan toivottavasti tes:n mukaista.
-Foodoran mukaan läheteillä on vapaus valita kuinka paljon he työskentelevät, ja keskituntipalkkio on noin 17,50 euroa.
Mene ja tiedä mikä on totuus, mutta ihan kelpo tuntipalkka näyttäisi olevan.
Woltteja ym. Käyttää laiskat lihavat ihmiset, jotka tilaavat pitsoja, kebabeja ja hampurilaisia.
Meillä ei ole autoa, 6 henkinen perhe. Aktiivinen perhe, aikuisilla vaativat työt, koko perheellä paljon harrastuksia.
Välillä on tuntunut, että ainoa mihin tarvitsisimme autoa on ruokakaupassa käynnit. Siis ennen koronaa. Koronan myötä tajusimme Prisman ja Cittarin ruoan kotiinkuljetus palvelut ja jestas miten elämämme koki mullistavan muutoksen. Ruokalasku pieneni lähes puolella, elämään tuli enemmän tunteja (ei enää ruokakaupassa käyntiä ja ostosten raahaamista julkisilla ja pyörällä), arkielämästä lähti yksi stressipaukku pois kun ei tarvi stressata ruokaostoksia.
Woltin kautta välillä tilataan ruokaa ja muutakin mukavaa. Ison perheen kanssa ei tarvitse enää lähteä vartavasten syömään kodin ulkopuolelle vaan ne voi tilata suoraan kotiin, helppoa kuin mikäkin.
Onhan se joskus vähän omaatuntoa riipaisevaa kun ollaan tilattu Woltilla jotain roskaruokaa jonka tuo ulkomaalaistaustainen lähetti, onneksi meiltä saa hyvät tipit millä vähän saa omatuntoa....
Mutta ihan typerää verrata herrasväkeen ja palvelijoihin. Kyllä tällaisilla palveluille on tarvetta. Ruuhkavuosilla ihan korvaamaton apu. Myös kun on sairaana niin luojan kiitos tästä palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole autoa, 6 henkinen perhe. Aktiivinen perhe, aikuisilla vaativat työt, koko perheellä paljon harrastuksia.
Välillä on tuntunut, että ainoa mihin tarvitsisimme autoa on ruokakaupassa käynnit. Siis ennen koronaa. Koronan myötä tajusimme Prisman ja Cittarin ruoan kotiinkuljetus palvelut ja jestas miten elämämme koki mullistavan muutoksen. Ruokalasku pieneni lähes puolella, elämään tuli enemmän tunteja (ei enää ruokakaupassa käyntiä ja ostosten raahaamista julkisilla ja pyörällä), arkielämästä lähti yksi stressipaukku pois kun ei tarvi stressata ruokaostoksia.
Woltin kautta välillä tilataan ruokaa ja muutakin mukavaa. Ison perheen kanssa ei tarvitse enää lähteä vartavasten syömään kodin ulkopuolelle vaan ne voi tilata suoraan kotiin, helppoa kuin mikäkin.
Onhan se joskus vähän omaatuntoa riipaisevaa kun ollaan tilattu Woltilla jotain roskaruokaa jonka tuo ulkomaalaistaustainen lähetti, onneksi meiltä saa hyvät tipit millä vähän saa omatuntoa....
Mutta ihan typerää verrata herrasväkeen ja palvelijoihin. Kyllä tällaisilla palveluille on tarvetta. Ruuhkavuosilla ihan korvaamaton apu. Myös kun on sairaana niin luojan kiitos tästä palvelusta.
Kun olin flunssassa, niin tilasin itselleni lääkkeet apteekista Woltin kautta. Yksin asuvana olisin varmaan muuten joutunut vaivaamaan jotain ystävää asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Woltteja ym. Käyttää laiskat lihavat ihmiset, jotka tilaavat pitsoja, kebabeja ja hampurilaisia.
Oletko sinä siis ihan tehnyt markkinatutkimusta aiheesta?
Suosituimmat Woltin kautta tilatut tuotteet
Helsinki
1. Kissanhiekka
2. Liukuvoide
3. Kukkakimppu
4. Koronatesti
5. Kissanruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ostokseni jätetään sovitusti oven eteen. Mökillä jätetään terassille ja jo ennen kuin itse saavun paikalle.
No onpa kätevää kun kaljat ja kabanossit on jo terassilla valmiina, kelpaa alkaa kuukauden rölläys putki!
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka käyttäisi? Vielä ei ole rikollista olla lihava eikä laiska. Tutkimusten mukaan lihavat eivät muuten ole sen laiskempia kuin hoikatkaan, kannattaa tutustua lihavuustutkimukseen ja aloittaa vaikka lihavuustutkija professori Kirsi Pietiläisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei paheksu samalla postin kotiinkuljetusta? Voishan ihmiset itse hakea pakettinsa ja kirjeensä ties mistä. Itse en noita käytä kun enemmän tykätään mennä syömään tai haetaan pizza tuosta korttelin päästä itse mutta periaatteessa maailma muuttuu ja työelämä sen mukana. Kipeänä tilattiin ruoka kotiin, oltiin miehen kanssa viikko samaan aikaan ja saatiin tilattua valmiita salaatteja yms. kun ei jaksettu itse tehdä mutta syödä jaksettiin. Muuten olisi menty flunssaisena lähikauppaan, kuten ennen samassa tilanteessa.
Siivouspalvelut pitäisi varmaan kanssa ajaa konkurssiin. Kun kyllähän nyt ihan jokaisen pitää siivota oma kotinsa, iäkkäiden vanhempiensa koti ja mielellään vielä luututa työpaikalla konttorissakin. Nuoret ja terveet ihmiset.
Ja tokihan siellä kaupassakin jokaisen asiakkaan pitäisi siivota se oma sotku.
Turha kulua tosiaan tollanen siivousbisnes jos kerran kuljetuskin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijalla on täällä vauvallakin paljon hengenheimolaisia. Aina kun joku kirjoittaa tilanneensa Woltista tai Foodorasta häntä aletaan haukkua laiskaksi ja ruuanlaittotaidottomaksi. Kunnon ihminen lähtee itse hakemaan ravintolaruuan jos sitä tekee mieli, vaikka asuisi autottomana kymmenen kilometriä keskustasta.
Jos palveluihin on varaa, niin niitä voi käyttää. Mutta jos ei ole varaa ostaa ruokaa, niin silloin ruuankuljetuspalveluiden ja valmisruokien tilaaminen ei ole järkevää, ellei siihen ole erityinen peruste. Paheksuntaa voi johtua siitä, että toimitaan tavalla, joka ei kyseisessä tilanteessa ole järkevää.
Eipä sitä menneinä vuosikymmeninäkään maalta kauppaan lähdetty, kauppa-auto kävi ja siellä ne ostokset tehtiin. Ihan taatusti olisi tilattu silloinkin ruoat kotiin jos olisi ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Helsingin ja Tampereen Woltin suosituimmat tuotteet, eli tilausta on muullekin:
Helsinki
1. Kissanhiekka
2. Liukuvoide
3. Kukkakimppu
4. Koronatesti
5. Kissanruoka
Tampere
1. Kissanhiekka
2. Liukuvoide
3. Vibraattori
4. Koronatesti
5. Kanin ja jyrsijöiden ruokaheinä
"– Sehän on tavattoman hedonistista eli nautinnonhaluista. Kun usein vielä alipalkatut ma a h a n m u u t t a j a taustaiset työntekijät tuovat tuotteet kotiovelle, syntyy jopa hieman kolonialistinen vaikutelma ja eriarvoistava asetelma. Ikään kuin herrasväki tilaa ja palvelijat tuovat, Terhi-Anna Wilska sanoo."
Täyttä intersektionaali-propagandaahan tuokin hesarin mädätysjuttu vaihteen vuoksi on. Suoraan Ö-mappiin.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävä tyyli tässä viestissä. Ollaan olevinaan niin e t u o i k e u t e t t u a että huhhuh.
Eiköhän kyse ole lähettien palkoista. Halpatyövoimaa parhaimmillaan ja täällä vaan kehutaan miten käyttää noita palveluja. Samaan syssyyn valitetaan muiden alojen halpatyöläisistä, esim. tarjoilijoista ja siivoojista.
Noita palveluita käyttävät uusavuttomat laiskiaiset. Yleistä vihervasemmistossa.
Tilaan aina ravintolan omalla kotiinkuljetuksella safkat. Olenkohan vähän parempi kuin muut kotiinkuljetuspalveluja käyttävät?
Vierailija kirjoitti:
Noita palveluita käyttävät uusavuttomat laiskiaiset. Yleistä vihervasemmistossa.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ostokseni jätetään sovitusti oven eteen. Mökillä jätetään terassille ja jo ennen kuin itse saavun paikalle.
Ei kannattaisi jättää, linnut ehtivät levittelemään ja sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa kiva, jos saisi ostokset mökille, mutta silloin ei kyllä mökki olisi niin keskellä ei mitään, kun haluan sen olevan.
Missä päin on mökille mahd. Saada ostokset?
Mä olen käyttänyt 2 eri cittarin kuljetuspalvelua (ja myös noutoa) ja aina on ollut hyvin suomea osaava valkoinen työntekijä vastassa. No korona-aikaan oli muutama just kortin saanut kun ei katsettaan nostanut ja mutisi tervehdykseen vastaukseksi jotakin.