Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija paheksuu ruoan kotiinkuljetuspalveluita

Vierailija
24.09.2023 |

Tutkija Terhi-Anna Wilska paheksuu nyt Ylen nettisivuilla ruoan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämistä: "Herrasväki tilaa, palvelijat tuovat." Kuulemma palveluita käyttävät myös ihmiset, jotka ovat ihan terveitä ja voisivat itse käydä kaupassa. Muutenkin Ylen juttuun on nostettu esimerkiksi jotkut liukkarit: https://yle.fi/a/74-20050790

Siis niin kuin mitä?! Meillä tosiaan on ollut tässä muutama vuosikymmen välissä, jolloin kunnon suomalaisen luterilaisen ihmisen piti itse tekemän sekä täysi työpäivä jossain että sitten hakeman omalla peltilehmällään kaikki kaupasta mahdollisimman kaukaa. Niin kyläkaupat kuin kauppa-autotkin hävisivät.

Nyt meillä on vihdoin taas korona-ajan vauhdittamana tullut erilaisia kauppojen kotiinkuljetuspalveluita ja lisäksi joitakin erityisesti kuljetuksiin keskittyneitä yrityksiä. Kotiovelleen voi tilata Ruokaboksista, Woltista, Foodorasta, Fiksuruoasta yms. paikoista. Tämä on todella hyvä asia. Ihmiset ostavat palveluita ja toiset tuottavat niitä heille.

Se on ilmeisesti totta, että Woltin kielitaidottomat ulkomaalaiset lähetit eivät kovin suurille ansioille pääse, mutta tämä koko ilmiö on paljon laajempi ja positiivisempi. On törkeää joltain kulutustutkijalta alkaa pilkata ihmisiä "herrasväeksi" ja kuittailla sillä, että kyllä sitä nuoreena ja terveenä voisi itsekin kaupassa käydä.

Itse olen käyttänyt koronan myötä maallekin tullutta K-kaupan kuljetuspalvelua mökkeillessäni. Olen autoton ihminen ja tämä alkaa olla jo edellytys sille, että ylipäätään voi mökkipaikkakunnallani käydä, kun viimeinenkin huoltoasemakauppa on sulkeutunut. Suvun vanhuksille olen tilannut sieltä myös.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosimme lähikauppoja. Niissä tuotteet ovat aavistuksen hintavampia, mutta hehtaarihallien tungoksen välttäminen on sen arvoista. Ruokatuotteet haluan valita itse.

Vierailija
62/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähettien palkoista. Halpatyövoimaa parhaimmillaan ja täällä vaan kehutaan miten käyttää noita palveluja. Samaan syssyyn valitetaan muiden alojen halpatyöläisistä, esim. tarjoilijoista ja siivoojista.

Miksiköhän tuo kulutustutkija sitten lässyttää, miten ihmisten pitäisi itse mennä kauppaan, kun ovat "nuoria ja terveitä"? Varsinkin kun tämä ruoan kotiinkuljetus ei todellakaan ole mikään pelkkä Wolt-asia. Ei ole ainakaan minulla mitään syytä olettaa, että K-kaupan pakulla ajava henkilö on joku nälkäpalkalla toimiva lähetti...

Samalla logiikalla valkonaamasuomalaisten tulisi varmaan tehdä ruokaa kotonaan ettei käytä kolonialistisesti hyväkseen pizzerioiden ja kebabbiloiden kehitysmaalaistaustaista työvoimaa. Samoin taksejakaan ei valkonaaman tulisi kolonialistisesti käyttää mikäli niitä ohjastelee joku tummahipiäinen uhriolio.

Ja sitten alkaa se itku kun suomalaiset ei käytä enää ulkomaalaisten luomia palveluita ja lyödään ärräkorttia pöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä menneinä vuosikymmeninäkään maalta kauppaan lähdetty, kauppa-auto kävi ja siellä ne ostokset tehtiin. Ihan taatusti olisi tilattu silloinkin ruoat kotiin jos olisi ollut mahdollista.

Oli kyllä 60-luvullakin mahdollista. Mieheni teki kesätöitä K-kaupan tsupparina js ostokset vietiin jopa ilmaiseksi asiakkaan kotiin.

Ihan yleistä oli.

Tällaista minun äitinikin kaipasi minun lapsuudessani 80-luvulla, kun hän joutui käymään ilman autoa kaupassa niin, että oli lapsi eli minä pyörän päällä mukana. Olin siis perheeni nuorin ja vielä 60-luvulla äiti oli voinut käydä kaupassa ja saanut ostoksille ilmaisen kotiinkuljetuksen. Tosin asuivat silloin vielä isommalla paikkakunnalla.

Vierailija
64/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen pitäisi saada tuotannollisia työpaikkoja, tehtaita ym. Ei palvelutyöpaikkoja, varsinkaan sellaisia, jotka jäävät ulkomaalaisten (paskapalkalla) hoidettaviksi.

Jokainen ruoan kotiintilailija voisi miettiä, haluaisiko että oma tytär/poika/sukulainen / puoliso tekisi ruoankuljetustyötä. Samalla voisi miettiä, että eikö ole jo kansanterveyfelliseltä kannalta suotavaa liikutella niitä omia kinttuja kauppaan, tehdä ostokset itse ja kantaa ruokakassit itse, eikä odotella kuola valuen, että joku muu sen tekee.

Vierailija
65/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollekin lapsiperheelle, jossa molemmat vanhemmat käy töissä ja on varaa tällaiseen palveluun niin varmasti helpottaa arkea reilusti. 

Helpottaa myös tällaisen sinkun hyvätuloisen arkea reilusti.

Vierailija
66/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovaisitko itse kotisi ovea ties minkälaiselle tuntemattomalle muukalaiselle?

Eteenkin kuten vaikkapa Somaliasta dumpataan Eurooppaan ne kaikista pahimmista pahimmat sikäläisestä väestöstä

Somalihullu bongattu!

MENE HOITOON!

Vierailija
67/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi saada tuotannollisia työpaikkoja, tehtaita ym. Ei palvelutyöpaikkoja, varsinkaan sellaisia, jotka jäävät ulkomaalaisten (paskapalkalla) hoidettaviksi.

Jokainen ruoan kotiintilailija voisi miettiä, haluaisiko että oma tytär/poika/sukulainen / puoliso tekisi ruoankuljetustyötä. Samalla voisi miettiä, että eikö ole jo kansanterveyfelliseltä kannalta suotavaa liikutella niitä omia kinttuja kauppaan, tehdä ostokset itse ja kantaa ruokakassit itse, eikä odotella kuola valuen, että joku muu sen tekee.

Me nyt vain elämme palveluyhteiskunnassa ja tietoyhteiskunnassa, emme enää teollisuusyhteiskunnassa. Sopeudu siihen.

Vierailija
68/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta talouden ongelmat wolteineen ja foodoroineen ovat toki oma asiansa, siellä varmasti on paljon ongelmia ja jopa osaltaan paikkaansapitävyyttäkin siinä suhteessa, että riistetyt työläiset kuljettavat herrasväelle ravintolaruokaa kotiin.

Mutta varsinaiset kauppojen kuljetuspalvelut eivät kuulu samaan ryhmään. Käsittääkseni kuskit ovat niissä ihan normaalissa palkkatyösuhteessa.

Nämä kaupparuoan kotiinkuljetuspalvelut ovat todella iso helpostus monille: perheen äideille, vanhuksille, sairaille, kiireistä elämää viettäville jne.

Omalla kohdallani siirtyminen kotiinkuljetuksen käyttöön muutti ostokäyttäymistäni huomattavasti. Ennen kävin kaupassa 3 x viikossa, nyt tilaan ruoat 1 x viikossa kotiin.

Kun ajelin omalla autolla kauppaan edes takaisin, se teki noin 8km/kerta, eli 24km/viikossa. Nyt siis kauppa-auto ajaa tuon 8km matkan 1 x viikossa ja koska matkan varrelle osuu oletettavasti paljon muitakin asiakkaita, ei koko ajomatkaa voi jyvittää vain minulle, ehkä 1/4 - 1/10 osan siitä eli 2km - 800m olisi oma osuuteni. On siinä melkoinen ero ainakin hiilijalanjäljessä.

Vierailija
69/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntarajoitteisena tarvitsen kotiinkuljetuspalvelua. Miten rammat ihmiset ennen selvisivät.

Vammaisia säilytettiin ennen laitoksissa. Tiedän vanhojen sukulaisten puheista yhdenkin tapauksen, jossa muuten kuulemma sinänsä normaali mutta kuuro nuori tyttö oli laitettu maaseudulla säilytykseen paikalliseen kunnalliskotiin. Hän joutui siellä yhden vanhuksen hyväksikäyttämäksi ja sai lapsen, joka annettiin kasvatiksi muualle. Hän itse vietti siellä kunnalliskodissa koko loppuelämänsä.

Tutkija voisi kertoa tästä asiasta mielipiteensä.

Vierailija
70/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein ihanaa, että toimistosihteerinäkin voin kerran viikossa leikkiä kroisosta ja nöyryyttää minua vieläkin alempaa luokkaa olemaan muutaman minuutin ajan palvelijanani, kun tilaan ruokaa kotiin.

Ylpeänä äänestän kokoomusta, sillä en itse sentään ole kaikkein alimmalla tasolla yhteiskunnassa!

Ja tää oli sit huonoa satiiria...

Onko sinusta palveluiden käyttäminen nöyryyttämistä ja palveluammatissa toimiminen nöyrtymistä? Onko ongelma sinusta siinä mitä tilataan kotiin vai ylipäätään kotiinkuljetusmahdollisuuden hyödyntämisessä, eli pitäisikö meidän hakea postikin ja paketitkin jostain postikeskuksesta vaikka ne saisi kotiovelle asti?

Vierailija
71/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuskin työ on työtä siinä missä muukin työ, miksi sitä pitäisi hävetä enemmän kuin vaikka tyttären/pojan/sukulaisen postinkuljettajana tai parturikampaajana toimimista? Ja vaikka sulla valuu kuola suusta pelkästään ruuan odottamisesta niin ei meillä kaikilla sentään.

Vierailija
72/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä tuo ajatus, että "kyllä voisi itsekin tehdä" on aivan älytön. Koko yhteiskunta perustuu työnjaolle. Ilman sitä asuttaisiin edelleen kallioluolissa ja syötäisiin, mitä lähimetsästä sattuu löytymään. Elinajanodote olisi 30 vuotta ja lapsikuolleisuus yli 50%.

Vierailija
73/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että nykyään on muotia luokkaantua ja pahoittaa mielensä ties mistä asiasta. Itse en ole kokenut tarvitsevani Woltia tai Foodoraa mihinkään. Mikäli mieleni on tehnyt pizzaa olen käynyt sen itse hakemassa. Sitä en kiellä etteikö nämä palvelut helpottaisi monen elämää, mutta näissä on ongelmansa. Esim. Wolt on todella pahasti velkainen, eli voi kaatua jonain hetkenä.

Vierailija
74/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähettien palkoista. Halpatyövoimaa parhaimmillaan ja täällä vaan kehutaan miten käyttää noita palveluja. Samaan syssyyn valitetaan muiden alojen halpatyöläisistä, esim. tarjoilijoista ja siivoojista.

Miksiköhän tuo kulutustutkija sitten lässyttää, miten ihmisten pitäisi itse mennä kauppaan, kun ovat "nuoria ja terveitä"? Varsinkin kun tämä ruoan kotiinkuljetus ei todellakaan ole mikään pelkkä Wolt-asia. Ei ole ainakaan minulla mitään syytä olettaa, että K-kaupan pakulla ajava henkilö on joku nälkäpalkalla toimiva lähetti...

Samalla logiikalla valkonaamasuomalaisten tulisi varmaan tehdä ruokaa kotonaan ettei käytä kolonialistisesti hyväkseen pizzerioiden ja kebabbiloiden kehitysmaalaistaustaista työvoimaa. Samoin taksejakaan ei valkonaaman tulisi kolonialistisesti käyttää mikäli niitä ohjastelee joku tummahipiäinen uhriolio.

Ja sitten alkaa se itku kun suomalaiset ei käytä enää ulkomaalaisten luomia palveluita ja lyödään ärräkorttia pöytään.

No joo, eihän tässä hesarilaisessa intersektionaalisessa vasurimaailmassa kolonialistinen paha valkonaama voi voittaa muuten kuin kuolemalla pois tai rupeamalla transssuksi.

Vierailija
75/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalla on ollu liikaa aikaa miettiä turhia juttuja. Menis vaikka lenkille tai oikeisiin töihin.

Vierailija
76/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee ravintolassa käyntiin, oli se sitten työpaikkalounas tai Michelin-tähdillä varustetun ravintolan juhlapäivällinen. Tee itse kaikki, sillä olisihan se noloa jos oma tytär/poika/sukulainen/puoliso olisi tarjoilija tai kokki. Ruoka pitää tehdä itse, eikä odotella kuola valuen, että joku muu sen tekee. 

Onnittelut, sinulla on pellen ajatusmaailma. 🤡 Painu takaisin sinne 1800-luvulle.

Vierailija
77/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa asioissa on puolensa, niin myös alustataloudessa, joka koskee kuljetusten osalta lähinnä woltia ja foodoraa. Yleisimmin alustatyö on satunnaista tai täydentävää työtä.

Monet kuljettajat ovat sellaisia, joilla saattaisi olla vaikeuksia työllistyä tavallisiin palkkatyösuhteisiin tai he eivät voi sellaista ottaa vastaan muun elämäntilanteensa takia. On suomenkielen taidotonta ja kouluttamatonta m muuttajaa, on opiskelijoita, on muiden alojen pätkätöiden tekijöitä jotka tekevät kuljetustöitä vain satunnaisesti paikatakseen tulojaan. Tietenkin kaikki riistäminen pitää saada kitketyksi alalta.

Vierailija
78/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et perusta tehdasta vaan odotat kuola valuen että joku muu sen tekee?

Vierailija
79/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, eihän tässä hesarilaisessa intersektionaalisessa vasurimaailmassa kolonialistinen paha valkonaama voi voittaa muuten kuin kuolemalla pois tai rupeamalla transssuksi.

Tää levy on käynyt aika kuluneeksi, puhkisoitettu.

Vierailija
80/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo ovat aivan loistavia palveluita kiireisen arjen keskellä.

Meillä ei ole autoa. 1-2 kertaa kuussa wolttaan ruokakassin 2km päässä olevasta k-supermarketista kotiin, kun aikataulut venyy ja paukkuu. Etätöissä wolttaan lounasta suurinpiirtein yhtä usein. Ruokakassin wolttaaminen on pelastanut kahdetkin juhlat, joissa aikataulut on mennyt odottamattomien tapahtumien takia ihan solmuun.

Muutenkin huvittaa tuo laiskaksi haukkuminen, kun omassa tuttavapiirissä ainakin näitä palveluita käyttäetäään juuri arjen kiperien ja kiireisten tilanteiden apuna, ei minään mahdollisuutena vain maata sohvalla. Ja joskus se sohvalla makaaminenkin ja helpommalla pääseminenkin on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi