Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija paheksuu ruoan kotiinkuljetuspalveluita

Vierailija
24.09.2023 |

Tutkija Terhi-Anna Wilska paheksuu nyt Ylen nettisivuilla ruoan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämistä: "Herrasväki tilaa, palvelijat tuovat." Kuulemma palveluita käyttävät myös ihmiset, jotka ovat ihan terveitä ja voisivat itse käydä kaupassa. Muutenkin Ylen juttuun on nostettu esimerkiksi jotkut liukkarit: https://yle.fi/a/74-20050790

Siis niin kuin mitä?! Meillä tosiaan on ollut tässä muutama vuosikymmen välissä, jolloin kunnon suomalaisen luterilaisen ihmisen piti itse tekemän sekä täysi työpäivä jossain että sitten hakeman omalla peltilehmällään kaikki kaupasta mahdollisimman kaukaa. Niin kyläkaupat kuin kauppa-autotkin hävisivät.

Nyt meillä on vihdoin taas korona-ajan vauhdittamana tullut erilaisia kauppojen kotiinkuljetuspalveluita ja lisäksi joitakin erityisesti kuljetuksiin keskittyneitä yrityksiä. Kotiovelleen voi tilata Ruokaboksista, Woltista, Foodorasta, Fiksuruoasta yms. paikoista. Tämä on todella hyvä asia. Ihmiset ostavat palveluita ja toiset tuottavat niitä heille.

Se on ilmeisesti totta, että Woltin kielitaidottomat ulkomaalaiset lähetit eivät kovin suurille ansioille pääse, mutta tämä koko ilmiö on paljon laajempi ja positiivisempi. On törkeää joltain kulutustutkijalta alkaa pilkata ihmisiä "herrasväeksi" ja kuittailla sillä, että kyllä sitä nuoreena ja terveenä voisi itsekin kaupassa käydä.

Itse olen käyttänyt koronan myötä maallekin tullutta K-kaupan kuljetuspalvelua mökkeillessäni. Olen autoton ihminen ja tämä alkaa olla jo edellytys sille, että ylipäätään voi mökkipaikkakunnallani käydä, kun viimeinenkin huoltoasemakauppa on sulkeutunut. Suvun vanhuksille olen tilannut sieltä myös.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä menneinä vuosikymmeninäkään maalta kauppaan lähdetty, kauppa-auto kävi ja siellä ne ostokset tehtiin. Ihan taatusti olisi tilattu silloinkin ruoat kotiin jos olisi ollut mahdollista.

Oli kyllä 60-luvullakin mahdollista. Mieheni teki kesätöitä K-kaupan tsupparina js ostokset vietiin jopa ilmaiseksi asiakkaan kotiin.

Ihan yleistä oli.

Vierailija
42/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijan pointti pitäisi sitten yleistää kaikkiin mahanmuuttaja-aloihin, saako esim. takseja enää käyttää vai onko se riistoa? Tai ostaa ruokaa jostain etnisestä ravintolasta?

Ihan helvetin typerä kommentti, joka turhaan syyllistää ihmisiä, jotka yrittävät kannustaa mm työmarkkinoille kuluttamalla heidän luomiaan palveluita ja hyödykkeitä.

Minä tilaan Prismasta muutaman kerran kuussa töihin lounastarpeet, kun ei ole ruokapaikkaa lähellä, mutta keittiö on. Supisuomalainen kuski ollut joka kerta, ja tuntuu viihtyvän työssään. En tajua, miksi tämä olisi jotenkin pahempi työ kuin kaupan kassalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntarajoitteisena tarvitsen kotiinkuljetuspalvelua. Miten rammat ihmiset ennen selvisivät.

Vierailija
44/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Sehän on tavattoman hedonistista eli nautinnonhaluista. Kun usein vielä alipalkatut ma a h  a n m  u u t t a j a taustaiset työntekijät tuovat tuotteet kotiovelle, syntyy jopa hieman kolonialistinen vaikutelma ja eriarvoistava asetelma. Ikään kuin herrasväki tilaa ja palvelijat tuovat, Terhi-Anna Wilska sanoo."

Täyttä intersektionaali-propagandaahan tuokin hesarin mädätysjuttu vaihteen vuoksi on. Suoraan Ö-mappiin.

Samalla logiikalla ajateltuna minkä tahansa palvelun käyttö on hedonistista ja eriarvoistavaa. Josta päästäänkin siihen että kumpiko se on kolonialistisempaa, käyttää palveluita jotka työllistää vai olla käyttämättä ja työllisyys laskee entisestään?

Vierailija
45/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä hinku viedä ihmisten työpaikat.

Marinin hallitus aloitti tämänkin, nämä kuljettajat olivat tyytyväisiä ns kevytyrittäjinä ja vihervasemmisto alkoi säälimään. Nyt sitten paheksutaan kun ihmiset kirjaimellisesti työllistävät ihmisiä. Joo, olen suht terve, mutta aina ei jaksa eikä edes ehdi kauppaan, inhoan kaupassa käyntiä.

Vierailija
46/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähettien palkoista. Halpatyövoimaa parhaimmillaan ja täällä vaan kehutaan miten käyttää noita palveluja. Samaan syssyyn valitetaan muiden alojen halpatyöläisistä, esim. tarjoilijoista ja siivoojista.

13-15 euroa tunti, autolähetillä enemmän. Tiedoksi että viisi vuotta rekkaa ajaneen palkka on noin 16 euroa tunti, joten onko nyt niin huono palkka ? Minun tuntipalkka on noin 12 euroa.

Vierailija
47/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nää firmat sen tuloksensa tekee 'Uber taloudessa' (=gig economy) ? Ei varmaan työntekijän selkänahasta, eihän. Et ei oikeastaan mitään uutta

No yle haluaisi vissiin sanoa jotain muttei osaa nykyään oikein sanoa mitään. Mut vois tosta talouspuolestakin mainita (ehkä ovatkin?), luin läpi sen linkatun jutun niin nopsaan.

Ite en käytä mut siitä vaan....  mut jos kuskien olot kuitenki kondikseen

Vierailija
48/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikein ihanaa, että toimistosihteerinäkin voin kerran viikossa leikkiä kroisosta ja nöyryyttää minua vieläkin alempaa luokkaa olemaan muutaman minuutin ajan palvelijanani, kun tilaan ruokaa kotiin.

Ylpeänä äänestän kokoomusta, sillä en itse sentään ole kaikkein alimmalla tasolla yhteiskunnassa!

Ja tää oli sit huonoa satiiria...

Vierailija
49/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähettien palkoista. Halpatyövoimaa parhaimmillaan ja täällä vaan kehutaan miten käyttää noita palveluja. Samaan syssyyn valitetaan muiden alojen halpatyöläisistä, esim. tarjoilijoista ja siivoojista.

13-15 euroa tunti, autolähetillä enemmän. Tiedoksi että viisi vuotta rekkaa ajaneen palkka on noin 16 euroa tunti, joten onko nyt niin huono palkka ? Minun tuntipalkka on noin 12 euroa.

Yli kaksi tonnia kuussa työstä johon ei tarvitse koulutusta eikä rikosrekisterikään haittaa.

Vierailija
50/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä menneinä vuosikymmeninäkään maalta kauppaan lähdetty, kauppa-auto kävi ja siellä ne ostokset tehtiin. Ihan taatusti olisi tilattu silloinkin ruoat kotiin jos olisi ollut mahdollista.

Juuri eilen kuulin paikallishistoriaa tuntevalta kälyltä, missä kaikkialla oli kauppoja hänen lapsuudessaan. Niitä oli joka paikassa täällä maalla, missä oli pienikään talorykelmä. Kauppaan ei tosiaan lähdetty mihinkään kauas, ellei ihan syrjässä asuttu. 

Vierailija
51/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terhi-Anna taitaa metsästää rahoitusta seuraavaan tutkimusprojektiin. Ehkkä SPR:ltä tai Koneen säätiöltä irtoaa.

Vierailija
52/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntarajoitteisena tarvitsen kotiinkuljetuspalvelua. Miten rammat ihmiset ennen selvisivät.

Helposti, koska he eivät asuneet yksin, tai jos asuivat, niin naapuri ja suku auttoivat. Rampa puolestaan teki sen mihin pystyi. 

Nykyinen yksinasumiskulttuuri tulee kalliiksi ja tappaa. Miettikää tuota juttua diabetesta sairastavasta jalkapallovalmentajasta, joka makasi aivoinfarktissa rapussa anelemassa apua pari tuntia, ennen kuin joku tuli. Tämä on sairasta, kun ajatellaan että olemme laumaeläimiä. Kissaakaan ei kukaan ilkeä nykyisin pitää yksin vaikka se on paljon enemmän yksineläjä kuin ihminen. 

Vierailija
53/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin lapsiperheelle, jossa molemmat vanhemmat käy töissä ja on varaa tällaiseen palveluun niin varmasti helpottaa arkea reilusti. 

Vierailija
54/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tuo kulutustutkija sitten lässyttää, miten ihmisten pitäisi itse mennä kauppaan, kun ovat "nuoria ja terveitä"? Varsinkin kun tämä ruoan kotiinkuljetus ei todellakaan ole mikään pelkkä Wolt-asia. Ei ole ainakaan minulla mitään syytä olettaa, että K-kaupan pakulla ajava henkilö on joku nälkäpalkalla toimiva lähetti...

Vierailija
55/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkijan pointti pitäisi sitten yleistää kaikkiin mahanmuuttaja-aloihin, saako esim. takseja enää käyttää vai onko se riistoa? Tai ostaa ruokaa jostain etnisestä ravintolasta?

Ihan helvetin typerä kommentti, joka turhaan syyllistää ihmisiä, jotka yrittävät kannustaa mm työmarkkinoille kuluttamalla heidän luomiaan palveluita ja hyödykkeitä.

Minä tilaan Prismasta muutaman kerran kuussa töihin lounastarpeet, kun ei ole ruokapaikkaa lähellä, mutta keittiö on. Supisuomalainen kuski ollut joka kerta, ja tuntuu viihtyvän työssään. En tajua, miksi tämä olisi jotenkin pahempi työ kuin kaupan kassalla.

Minulle kerran joku kassahenkilö haukkui somessa, kuinka ei saisi tilata ruokaa netistä, kun sitten se kaupan kassaparka joutuu niitä nettiostoksiakin pakkaamaan sen muun kauppatyönsä ohessa. No sehän on valitettavaa, mutta tuskin minä olen syyllinen siihen. Jospa se kauppias hyötyisi niin paljon nettitilaajista, että ottaisi vaikka jonkun keräilemään niitä tilauksia erikseen.

Vierailija
56/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tuo kulutustutkija sitten lässyttää, miten ihmisten pitäisi itse mennä kauppaan, kun ovat "nuoria ja terveitä"? Varsinkin kun tämä ruoan kotiinkuljetus ei todellakaan ole mikään pelkkä Wolt-asia. Ei ole ainakaan minulla mitään syytä olettaa, että K-kaupan pakulla ajava henkilö on joku nälkäpalkalla toimiva lähetti...

Samalla logiikalla valkonaamasuomalaisten tulisi varmaan tehdä ruokaa kotonaan ettei käytä kolonialistisesti hyväkseen pizzerioiden ja kebabbiloiden kehitysmaalaistaustaista työvoimaa. Samoin taksejakaan ei valkonaaman tulisi kolonialistisesti käyttää mikäli niitä ohjastelee joku tummahipiäinen uhriolio.

Vierailija
57/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisia säilytettiin ennen laitoksissa. Tiedän vanhojen sukulaisten puheista yhdenkin tapauksen, jossa muuten kuulemma sinänsä normaali mutta kuuro nuori tyttö oli laitettu maaseudulla säilytykseen paikalliseen kunnalliskotiin. Hän joutui siellä yhden vanhuksen hyväksikäyttämäksi ja sai lapsen, joka annettiin kasvatiksi muualle. Hän itse vietti siellä kunnalliskodissa koko loppuelämänsä.

Vierailija
58/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woltteja ym. Käyttää laiskat lihavat ihmiset, jotka tilaavat pitsoja, kebabeja ja hampurilaisia.

Tässä Helsingin ja Tampereen Woltin suosituimmat tuotteet, eli tilausta on muullekin:

Helsinki

1. Kissanhiekka

2. Liukuvoide

3. Kukkakimppu

4. Koronatesti

5. Kissanruoka

Tampere

1. Kissanhiekka

2. Liukuvoide

3. Vibraattori

4. Koronatesti

5. Kanin ja jyrsijöiden ruokaheinä

Eli ensin laitetaan hiekkaa ja sitten tarvitaan liukastetta??

Outoa porukkaa.

Vierailija
59/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovaisitko itse kotisi ovea ties minkälaiselle tuntemattomalle muukalaiselle?

Kyllä minä olen avannut ruokakuskeille ovea jo pidemmän aikaa useamman vuoden ajan. Kaikki kuskit olleet ystävällisiä ja toiminta pelaa hyvin. Ostan aina noin 2 viikon ruuat kerralla jolloin kauppareissuja ei tarvitse tehdä ja ennen kaikkea rahaa säästyy. Kauppaan mennessä niitä kaikenlaisia heräteostoksia tulee aina tehtyä mutta tällä tavalla niistä pääsee. Tuo noin 10 e kuljetusmaksu säästyy niiden heräteostosten pois jäämisen myötä myös. Asun noin 1,5 km päässä kaupasta mutta myös melko korkealla kallion päällä ja niiden kauppakassien rahtaaminen tänne mäen päälle tällaiselle yli 60 kymppiselle naiselle on melkoisen rasittavaa.

Tämä siis minulle aivan loistava palvelu jos siinä samalla työllistyy ihmisiä niin vielä parempi. Olisi kyllä hyvä tietää millaista palkkaa heille maksetaan toivottavasti tes:n mukaista.

Me käytetään myös tota palvelua aina. Se on helppoa ja vaivatonta ja säästää aikaa.

Perjantaina, kun mies lähti töistä, niin teki tilauksen ja sitten lähti ajamaan kotiin. Oli ollut kotona noin 10min, kun ruokakassit tuli. Ei tarvitse mennä töiden jälkeen suoraan kauppaan sinne ryysikseen, kun voi ajaa suoraan kotiin ja tyhjentää ruokakassit kaappiin ja aloittaa vkloppu heti. Itse saavuin lähes samaan aikaa, kun ruokakassit tuli ja lähdettiin lenkille heti siitä.

TAi, kun on kipeänä kotona, niin ei tarvitse kipeänä lähteä kauppaan. Sen kun avaa netin ja tilaa kotiin kaupasta ruokaa.

Ei olla laiskoja vaan käytetää se oma-aika eduksi. Itse en tykkää käydä muutenkaa kaupassa.

Kavereilla kun on pieniä lapsia, niin käyttävät tota kuljetusta. Se on hyvä, koska aamulla vie lapsen tarhaan ja menee itse töihin ja kun pääsee töistä, niin ei tarvitse, kun hakea lapsi tarhasta ja mennä suoraaan kotiin.

Vierailija
60/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo melkoinen surkeuden huipentuma, kun joku läskipersekanttura tilaa kilometrin päästä ruokaa ja kielitaidoton wolttikeeneri toimittaa sen. Kun palkka on surkea, yhteiskunta tukee tätä toimintaa ja maksaa sille vielä asumistukea ja toimeentulotukea.

Koitahan hyväksyä jo vähitellen se, että Kekkosen aika oli ja meni! 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi