Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!
Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.
Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.
Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.
Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.
Kommentit (129)
Minulla on aina ollut astmalääkkeessä käytössä kahta vahvuutta. Näin on helpompi säädellä oireiden mukaan, kumpaa käytän. Esim. allergia-aikaan se vahvempi on aina käytössä.
No, tein sen virheen, että laitoin molemmat vahvuudet uusintaan samaan aikaan. Ilmeisesti sitten joku astman omahoidosta ei niin perillä oleva lääkäri oli uusinut sen vähemmän vahvan reseptin ja mitätöinyt sen vahvemman reseptin. No kiitti ihan veetusti. Esim. jos iskee flunssa yhtäkkiä, niin tarvitsen sen vahvemman. Toki sitä vähemmän vahvaa voin vedellä tupla-annoksia, mutta loppuu sitten paketti kesken. Ja on tosi hankalakin, jos joutuu ottamaan kipeänä lääkettä useamman suihkauksen. Loppuu happi kesken. Huomaa, ettei yhtään käytetä maalaisjärkeä, että jos 20 vuotta minulla on ollut käytössä molemmat lääkevahvuudet, niin sille on syy.
Koin oloni todella loukatuksi, ja niin kuin lääkäri haluaisi vaikeuttaa astman hoitoani. Ei kai ne kuvittele, että hengitettävästä astmalääkkeestä hakisin jotakin huumaavaa tunnetta... Ja sitten sanotaan, että on aikuisen vastuulla pitää astma hoitotasapainossa, eikä vastaanotolle oteta. Ja samalla viedään lääkkeet pois. Eikä ole edes ainoa kerta, kun mielivaltaisesti on mitätöity toisen lääkärin vuosikausiksi käyttöön määräämä resepti, jolla ei ole mitään huumaavia ominaisuuksia tai suuria haittavaikutuksia. Kai tämä on lääkärille joku vallantunne, että hähäää.. siitä sait, maatiainen!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut astmalääkkeessä käytössä kahta vahvuutta. Näin on helpompi säädellä oireiden mukaan, kumpaa käytän. Esim. allergia-aikaan se vahvempi on aina käytössä.
No, tein sen virheen, että laitoin molemmat vahvuudet uusintaan samaan aikaan. Ilmeisesti sitten joku astman omahoidosta ei niin perillä oleva lääkäri oli uusinut sen vähemmän vahvan reseptin ja mitätöinyt sen vahvemman reseptin. No kiitti ihan veetusti. Esim. jos iskee flunssa yhtäkkiä, niin tarvitsen sen vahvemman. Toki sitä vähemmän vahvaa voin vedellä tupla-annoksia, mutta loppuu sitten paketti kesken. Ja on tosi hankalakin, jos joutuu ottamaan kipeänä lääkettä useamman suihkauksen. Loppuu happi kesken. Huomaa, ettei yhtään käytetä maalaisjärkeä, että jos 20 vuotta minulla on ollut käytössä molemmat lääkevahvuudet, niin sille on syy.
Koin oloni todella loukatuksi, ja niin kuin lääkäri haluaisi vaikeuttaa astman hoitoani. Ei kai ne kuvittele, että hengitettävästä astmalääkkeestä hakisin jotakin huumaavaa tunnetta... Ja sitten sanotaan, että on aikuisen vastuulla pitää astma hoitotasapainossa, eikä vastaanotolle oteta. Ja samalla viedään lääkkeet pois. Eikä ole edes ainoa kerta, kun mielivaltaisesti on mitätöity toisen lääkärin vuosikausiksi käyttöön määräämä resepti, jolla ei ole mitään huumaavia ominaisuuksia tai suuria haittavaikutuksia. Kai tämä on lääkärille joku vallantunne, että hähäää.. siitä sait, maatiainen!
ilmeisesti lääkärisi ei ole tiennyt, että sinulla on noin pahoja ongelmia ottaa inhaloitavaa ja siksi tarvitset kaksi vahvuutta. Pistä seuraavan kerran omakantaan viestiä, että tarvitset kahden eri vahvuuden lääkkeet ja perustelut miksi ja jos vaikka keuhkolääkäri on ne määrännyt, niin etsi jostain sen keuhkolääkärin lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti lääkärisi ei ole tiennyt, että sinulla on noin pahoja ongelmia ottaa inhaloitavaa ja siksi tarvitset kaksi vahvuutta. Pistä seuraavan kerran omakantaan viestiä, että tarvitset kahden eri vahvuuden lääkkeet ja perustelut miksi ja jos vaikka keuhkolääkäri on ne määrännyt, niin etsi jostain sen keuhkolääkärin lausunto.
Missä siellä on viestimahdollisuus? Muussa kuin sun psykoottisessa todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joskus tullu viesti ettei uusittu mutta ollut virheellinen. Huomasin siitä kun katsoin paljonko on lääkettä saamatta.
Virheellinen? Ei ollenkaan. Reseptiä ei uusita, jos siinä on vielä jotain jäljellä.
Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.Reseptiä ei uusita jos siinä on vielä jotain jäljellä. Entäs jos on kyse lääkkeestä, jota tarvitsee keskimäärin joka vuosi mutta vain hetken aikaa, kerran vuodessa? Resepti ei tyhjene koskaan, mutta se vanhentuu aina liian pian eikä sitä saa uusittua koska lääkettä on ostamatta tai sitten resepti on vanhentunut. Sen jälkeen pitäisi tehdä uusi käynti, vaikka se on muuten turha. Ja kun tällaisia tilanteita tulee 5-10:n eri lääkkeen kanssa ja turhiin käynteihin ei ole yhtään aikaa koska työ sitoo?
Niin eli varastoon ei voi ostaa koska...?
Saattaa olla uutta tietoa, mutta lääke ei vanhene heti kun sen ostaa apteekista. Siinä on päivämäärää ainakin pariksi vuodeksi.
Kokeile joskus kehittää elämänhallintaasi, niin arki voi helpottua kummasti.
Kiitos vain elämänhallintaohjeesta mutta tässä vika on systeemissä.
Ohjeena on ollut että varastoon ei kannata ostaa vaan vasta kun tarvitsee. Jo ihan siksikin että lääkkeissä on myös saatavuusongelmia. Kuulemma se johtuu osittain siitä että jotkut ostavat varastoon, se ei kuulemma ole suositeltavaa.
Perusongelma on kuitenkin se että koko näkymä on sekava. Sama lääke on monessa eri kohdassa, yhdessä kohdassa ehkä vanhentunut, toisessa vähän uudempi, kolmannessa ehkä sama mutta eri nimellä, kaikki hajallaan, ja jos on hyvin monia eri lääkkeitä, vaatii aikaa ottaa selvää siitä sotkusta. En haluaisi tuhlata liikaa aikaa tällaisiin.
Kuka pystyy kyttäämään milloin jokin on vanhenemassa kun sivustokin on sekava. No ehkä sellainen jolla lista on lyhyempi ja joka on itse jatkuvasti maisemissa. Kaikki eivät ole.
Jos reseptissä on jäjellä vielä pieni määrä esim 30tabl, ei sitä välttämättä uusita. Kannattaa pyytää apteekkia merkkaamaan jäljelle "0" niin sitten uusinta menee todennäköisimmin läpi. Monasti pieni paketi maksaa enemmän kuin iso paketti.
Kysymys on todennäköisesti siitä, että kukaan ko. sotekeskuksen lääkäreistä ei ole ehtinyt uusimaan reseptiäsi sen määrätyn 8 vrk kuluessa, jolloin se palautuu juuri tuolla kommentilla potilaalle.
tk-lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Voiko vanhentuneen reseptin uusia kannan kautta?
Jos on yli 14 kk vanha, ei voi enää uusia Omakannan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".
Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen
2-5 euroa / resepti. Apteekkihan ei niitä uusi, vaan lähettää uusimispyynnön potilaan puolesta terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
No pitäähän ne kilpirauhasarvot tarkistaa lääkettä käyttäessä mielellään vuoden välein. Jotkut vain uusivat reseptiä, eivätkä ole vuosiin käyneet kokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".
Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen
En tajunnut että pitää vääntää rautalangasta. Eli apteekki kysyy oman terveysaseman nimen, ja lähettää sinne reseptin uusittavaksi. Yleensä uusinta tapahtuu myös suht nopeasti.
Ja se ei maksa mitään.
Riippuu apteekista. Esim. YA ottaa uusintamaksun muilta kuin kanta-asiakkailta.
Voi kun on vaikeaa - liity sitten kanta-asiakkaaksi, on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tajunnut että pitää vääntää rautalangasta. Eli apteekki kysyy oman terveysaseman nimen, ja lähettää sinne reseptin uusittavaksi. Yleensä uusinta tapahtuu myös suht nopeasti.
Ja se ei maksa mitään.
Ei se apteekki sitä uusintaa ilmaiseksi kyllä tee, kuten edellä joku totesikin, 2-5 euroa menee maksua, se otetaan sitten siinä lääkettä ostettaessa hinnan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on todennäköisesti siitä, että kukaan ko. sotekeskuksen lääkäreistä ei ole ehtinyt uusimaan reseptiäsi sen määrätyn 8 vrk kuluessa, jolloin se palautuu juuri tuolla kommentilla potilaalle.
tk-lääkäri
Milloinkahan lääkärit oppivat, etteivät vedätä ketään muuta kuin omaa itseään 🤔
Ne lääkärit terveysasemilla ovat niin hitaita ja laiskoja. Sama ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uusin suositus on, että astmaatikon ei tule flunssan aikana omatoimisesti nostaa inhaloitavan kortisonin annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vanhentuneen reseptin uusia kannan kautta?
Jos on yli 14 kk vanha, ei voi enää uusia Omakannan kautta.
Rajat ovat perusasetuksisaa 12 tai 24kk.
Tai vaikka 1vrk, jos lääkäri näin päättää toimia.
Lääkäri nimittäin määrää, kauanko resepti on voimassa. Hän voi myös mitätöidä sen heti vastaanoton jälkeen, jos näin päättää toimia. Valta on lääkärillä, ei potilaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne potilaan omakantaan reseptin uusinnan yhteydessä kirjoittamat viestit eivät välity lainkaan sille reseptin uusijalle. Tämä toki melkoinen epäkohta.
"Parhaassa tietojärjestelmässä potilaalle lähtee lääkärin viesti, että reseptiä ei uusittu, koska terveyskeskuksessa ei ole tietoa potilaan nykyisestä terveydentilasta. Heikoissa tietojärjestelmissä potilaalle menee viesti ainoastaan uusimatta jätetystä reseptistä"
Ohjeet lääkärille tulevat Kelalta, jos kääke on Kela korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tk-lääkäri
Milloinkahan lääkärit oppivat, etteivät vedätä ketään muuta kuin omaa itseään 🤔
Syytä Kelaa tuosta viestistä ja siitä, että juuri 8 vrk kuluttua resepti palautuu, jos sitä ei ehditä uusia.
Vierailija kirjoitti:
Ne lääkärit terveysasemilla ovat niin hitaita ja laiskoja. Sama ihmetellyt.
Sen verran kiirettä pitää, ettei kuselle kerkiä päivän aikana ja 5 minuutin ruokatauon ehtii joskus pitää.
Mitä tää tarkoittaa? Miksi uusisin reseptin, joka on vielä voimassa?