Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!

Vierailija
24.09.2023 |

Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.

Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.

Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.

Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tokaluokkalaisen rasvareseptiä ei uusittu. Siis ihan vaan apteekin rasva, jota on tarvittu joka talvi siitä lähtien kun lapsi oli noin kaksi vuotias. Ei sillä, etteikö rasvaa saisi ilman reseptiäkin, mutta reseptillä se on edullisempaa. 

En todellakaan mene kuormittamaan terveydenhuoltoa tällaisen vuoksi, mutta en myöskään maksa yksityiselle pelkästä rasvan uusimisesta - se tulee kalliimmaksi kuin rasvan ostaminen talven ajan ilman reseptiä. Kouluterveydenhuollossa asiaan ei myöskään puututtu. 

Jotenkin ihan outoa. Se on vain rasva! Miksi sitä ei voisi uusia? 

Se on vain rasva! Miksi se pitäisi uusia, kun siellä on pitkä liuta sydänlääkkeistä lähtien reseptejä, joita ihmiset oikeasti eivät saa ilman reseptiä?

Ota vastuu lapsestasi ja osta hänelle rasva, johon ei lääkäriä tarvita. Jos haluat lääketieteellisen mielipiteen, ole hyvä ja maksa siitä.

Ei taitaisi olla sama asennevamma, jos kyseessä olisi ykköstyypin diabeetikko? Taitaisi löytyä motia kuormittaa terveydenhuoltoa.

koska atooppisen ihon hoito vie rahaa ja sen vuoksi atoopikot saavat ihonhoitorasvansa ilman veroja. Siihen tarvitaan reseptiä ja lääkärin maininta diagnoosista.

Vierailija
122/129 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut astmalääkkeessä käytössä kahta vahvuutta. Näin on helpompi säädellä oireiden mukaan, kumpaa käytän. Esim. allergia-aikaan se vahvempi on aina käytössä.

No, tein sen virheen, että laitoin molemmat vahvuudet uusintaan samaan aikaan. Ilmeisesti sitten joku astman omahoidosta ei niin perillä oleva lääkäri oli uusinut sen vähemmän vahvan reseptin ja mitätöinyt sen vahvemman reseptin. No kiitti ihan veetusti. Esim. jos iskee flunssa yhtäkkiä, niin tarvitsen sen vahvemman. Toki sitä vähemmän vahvaa voin vedellä tupla-annoksia, mutta loppuu sitten paketti kesken. Ja on tosi hankalakin, jos joutuu ottamaan kipeänä lääkettä useamman suihkauksen. Loppuu happi kesken. Huomaa, ettei yhtään käytetä maalaisjärkeä, että jos 20 vuotta minulla on ollut käytössä molemmat lääkevahvuudet, niin sille on syy.

Koin oloni todella loukatuksi, ja niin kuin lääkäri haluaisi vaikeuttaa astman hoitoani. Ei kai ne kuvittele, että hengitettävästä astmalääkkeestä hakisin jotakin huumaavaa tunnetta... Ja sitten sanotaan, että on aikuisen vastuulla pitää astma hoitotasapainossa, eikä vastaanotolle oteta. Ja samalla viedään lääkkeet pois. Eikä ole edes ainoa kerta, kun mielivaltaisesti on mitätöity toisen lääkärin vuosikausiksi käyttöön määräämä resepti, jolla ei ole mitään huumaavia ominaisuuksia tai suuria haittavaikutuksia. Kai tämä on lääkärille joku vallantunne, että hähäää.. siitä sait, maatiainen!

ilmeisesti lääkärisi ei ole tiennyt, että sinulla on noin pahoja ongelmia ottaa inhaloitavaa ja siksi tarvitset kaksi vahvuutta. Pistä seuraavan kerran omakantaan viestiä, että tarvitset kahden eri vahvuuden lääkkeet ja perustelut miksi ja jos vaikka keuhkolääkäri on ne määrännyt, niin etsi jostain sen keuhkolääkärin lausunto.

Niin, tai voisiko lääkäri käyttää maalaisjärkeä ilman lausuntoja. Kyseessä on inhaloitava kortikosteroidi, joka on ollut käytössä jo 30 vuotta. Pahassa köhässä sillä, että otanko lääkkeen 8 kertaa aamuin illoin vai 4 kertaa aamuin illoin, on eroa. Lääke pitää hengittää syvään, ja 8 annosta putkeen on jo ihan karseaa touhua, jos henki ei kulje. Minulla on siis ollut nämä molemmat 30 vuotta. Ei ole noin vanhoja lausuntoja missään.

-sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tokaluokkalaisen rasvareseptiä ei uusittu. Siis ihan vaan apteekin rasva, jota on tarvittu joka talvi siitä lähtien kun lapsi oli noin kaksi vuotias. Ei sillä, etteikö rasvaa saisi ilman reseptiäkin, mutta reseptillä se on edullisempaa. 

En todellakaan mene kuormittamaan terveydenhuoltoa tällaisen vuoksi, mutta en myöskään maksa yksityiselle pelkästä rasvan uusimisesta - se tulee kalliimmaksi kuin rasvan ostaminen talven ajan ilman reseptiä. Kouluterveydenhuollossa asiaan ei myöskään puututtu. 

Jotenkin ihan outoa. Se on vain rasva! Miksi sitä ei voisi uusia? 

Se on vain rasva! Miksi se pitäisi uusia, kun siellä on pitkä liuta sydänlääkkeistä lähtien reseptejä, joita ihmiset oikeasti eivät saa ilman reseptiä?

Ota vastuu lapsestasi ja osta hänelle rasva, johon ei lääkäriä tarvita. Jos haluat lääketieteellisen mielipiteen, ole hyvä ja maksa siitä.

Ei taitaisi olla sama asennevamma, jos kyseessä olisi ykköstyypin diabeetikko? Taitaisi löytyä motia kuormittaa terveydenhuoltoa.

koska atooppisen ihon hoito vie rahaa ja sen vuoksi atoopikot saavat ihonhoitorasvansa ilman veroja. Siihen tarvitaan reseptiä ja lääkärin maininta diagnoosista.

Niin että mikä oli sun pointti? Et halua kuormittaa terveydenhuoltoa, mutta kuitenkin resepti pitäisi uusia?

Omaan vastuuseen kuuluu siis ainoastaan valittaminen sympatian toivossa?

Vierailija
124/129 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Parhaassa tietojärjestelmässä potilaalle lähtee lääkärin viesti, että reseptiä ei uusittu, koska terveyskeskuksessa ei ole tietoa potilaan nykyisestä terveydentilasta. Heikoissa tietojärjestelmissä potilaalle menee viesti ainoastaan uusimatta jätetystä reseptistä"

Ohjeet lääkärille tulevat Kelalta, jos kääke on Kela korvattava.

Jos potilas käyttää esim. ihan tavanomaista verenpaienlääkettä tai diabeteslääkettä, ja on vain uusinut sitä reseptiä viimeiset 10-15 vuotta käymättä minkäänlaisissa kontrolleissa, on lääkärillä täysi oikeus pidättäytyä reseptin uusimisesta, etenkin, jos potilas ei kutsuttunakaan tule kontrolliin. Kela ei ole tässä asiassa missään roolissa, mutta periaattenahan on, että reseptin uusinut lääkäri vastaa potilaan sairauden hoidosta seuraavaan reseptin uusimiseen saakka.

Lifecaressa ei ainakaan toimi tämä, että kun potilas jättää reseptin Omakannassa uusiessaan viestin (siihen on mahdollisuus siellä omakannassa), niin se ei tosiaankaan näy reseptin uusijalle mitenkään.

Kysynkin, näkyykö muissa potilasjärjestemissä potilaan reseptin uusimisen yhteydessä jättämä viesti reseptin uusijalle?

OmaKannassa EI ole mahdollista jättää reseptiä uusiessa (tai muutenkaan) viestiä terveydenhuollolle. Sinne voi merkata ainoastaan puhelinnumeron, johon haluaa viestin uusimisen tilasta. Muuten OmaKantaan voi itse kirjata vain elinluovutus- tai hoitotahdon.

no en tiedä/muista/jaksanyttarkistaa missä olen jättänyt viestin hoitajalle, mutta on mennyt perille

Jolloin et kuulu tähän keskusteluun. Maisat ym. ovat oma keskustelunsa, joka ei liiry Omakantaan millään tavalla.

Vierailija
125/129 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut astmalääkkeessä käytössä kahta vahvuutta. Näin on helpompi säädellä oireiden mukaan, kumpaa käytän. Esim. allergia-aikaan se vahvempi on aina käytössä.

No, tein sen virheen, että laitoin molemmat vahvuudet uusintaan samaan aikaan. Ilmeisesti sitten joku astman omahoidosta ei niin perillä oleva lääkäri oli uusinut sen vähemmän vahvan reseptin ja mitätöinyt sen vahvemman reseptin. No kiitti ihan veetusti. Esim. jos iskee flunssa yhtäkkiä, niin tarvitsen sen vahvemman. Toki sitä vähemmän vahvaa voin vedellä tupla-annoksia, mutta loppuu sitten paketti kesken. Ja on tosi hankalakin, jos joutuu ottamaan kipeänä lääkettä useamman suihkauksen. Loppuu happi kesken. Huomaa, ettei yhtään käytetä maalaisjärkeä, että jos 20 vuotta minulla on ollut käytössä molemmat lääkevahvuudet, niin sille on syy.

Koin oloni todella loukatuksi, ja niin kuin lääkäri haluaisi vaikeuttaa astman hoitoani. Ei kai ne kuvittele, että hengitettävästä astmalääkkeestä hakisin jotakin huumaavaa tunnetta... Ja sitten sanotaan, että on aikuisen vastuulla pitää astma hoitotasapainossa, eikä vastaanotolle oteta. Ja samalla viedään lääkkeet pois. Eikä ole edes ainoa kerta, kun mielivaltaisesti on mitätöity toisen lääkärin vuosikausiksi käyttöön määräämä resepti, jolla ei ole mitään huumaavia ominaisuuksia tai suuria haittavaikutuksia. Kai tämä on lääkärille joku vallantunne, että hähäää.. siitä sait, maatiainen!

ilmeisesti lääkärisi ei ole tiennyt, että sinulla on noin pahoja ongelmia ottaa inhaloitavaa ja siksi tarvitset kaksi vahvuutta. Pistä seuraavan kerran omakantaan viestiä, että tarvitset kahden eri vahvuuden lääkkeet ja perustelut miksi ja jos vaikka keuhkolääkäri on ne määrännyt, niin etsi jostain sen keuhkolääkärin lausunto.

Niin, tai voisiko lääkäri käyttää maalaisjärkeä ilman lausuntoja. Kyseessä on inhaloitava kortikosteroidi, joka on ollut käytössä jo 30 vuotta. Pahassa köhässä sillä, että otanko lääkkeen 8 kertaa aamuin illoin vai 4 kertaa aamuin illoin, on eroa. Lääke pitää hengittää syvään, ja 8 annosta putkeen on jo ihan karseaa touhua, jos henki ei kulje. Minulla on siis ollut nämä molemmat 30 vuotta. Ei ole noin vanhoja lausuntoja missään.

-sama

hoitosuisitukset ovat muuttuneet. Minäkin menin vielä viime vuodenkin vanhoilla annostuksilla, mutta keuhkolääkärini muuttikin sitten lääkityksiä ja hoitoa. Omalla kohdallani luovuttiin annostusten tuplauksesta, koska niistä on enemmän haittaa (nykytiedon mukaan). Yksilökohtaisia nämä toki, mutta jos on 30 vuotta mennyt vanhoilla lääkityksillä, niin kannattaa käydä tai pyytää lääkäriltä keuhkolääkärille lähete hoidon tarkistamista varten

Vierailija
126/129 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on joskus tullu viesti ettei uusittu mutta ollut virheellinen. Huomasin siitä kun katsoin paljonko on lääkettä saamatta.

Virheellinen? Ei ollenkaan. Reseptiä ei uusita, jos siinä on vielä jotain jäljellä.

Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.

Reseptiä ei uusita jos siinä on vielä jotain jäljellä. Entäs jos on kyse lääkkeestä, jota tarvitsee keskimäärin joka vuosi mutta vain hetken aikaa, kerran vuodessa? Resepti ei tyhjene koskaan, mutta se vanhentuu aina liian pian eikä sitä saa uusittua koska lääkettä on ostamatta tai sitten resepti on vanhentunut. Sen jälkeen pitäisi tehdä uusi käynti, vaikka se on muuten turha. Ja kun tällaisia tilanteita tulee 5-10:n eri lääkkeen kanssa ja t

Ei siellä lääkärissä ny kukaan joka vuosi ramppaa. Ei ihmekkään että tässä maassa on lääkäripula. Kun lääkärit hoitavat tuollaisia tyhjänpäiväisyyksiä. Jos ihmisellä on vuosia ollut sama sairaus ja sama lääkitys niin miksi sitä pitää erikseen tutkia?

Vierailija
127/129 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhanen poistettu kokonaan kasvaimen vuoksi. Tarvitsen siis Thyroxin hormonia loppuikäni. Minäkin joudun uusia reseptin. Turhaa vaivaa ja ajanhukkaa. 

128/129 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi ensimmäistä kertaa vuoden lopussa noin. Olin ihan ihmeissäni, kun luulin että lääkäri on hylännyt pyynnön eli että minulle ei enää jostain syystä voi kirjoittaa reseptiä kyseiselle lääkkeelle tai että lääkettä ei enää yleisesti määrätä. Kyseessä ei ole millään tavalla ongelmallinen lääke. Soitin terveysasemani reseptien uusimislinjalle ja sain sitä kautta sen sittenkin uusittua. Ilmeisesti sitä vain ei ollut ehditty ensimmäisellä kerralla käsitellä ja hylkäysviesti tuli automaattisesti.

Vierailija
129/129 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli ilmoitus: Reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä mukana. 

Katsoin Kanta.fi:stäkin asiaa. Yleissilmäyksellä sielläkään ei ollut selitystä, mutta katsoin "reseptit, jotka ovat uusinnassa", vaikka minulla ei muita enää ollutkaan uusinnassa. Siellä luki tämän yrittämäni lääkkeen kohdalla selitys, että reseptiä ei ole ehditty uusia. 

On tosiaan kummallista, että syytä ei voida kertoa ihan siinä kiellon yhteydessä. Olin itsekin jo sillä mielellä, että "pitäkää sitten reseptinne, ehkä pysyn hengissä ilman lääkettäkin". Ja kuitenkin syy oli tällainen. 

Toki on niitäkin, että esim. neurologi on määrännyt lääkkeen, mutta kun ne on ohjeistettu uusimaan terveyskeskuksessa, ei joku paikalle osunut lääkäri uusikaan reseptiä. Miksiköhän?

Jos neurologi on kirjoittanut lääke reseptin vaikka epilepsian hoitoon niin näiden lääkkeiden uusinta onnistuu vain neurologian polin kautta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi