Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!
Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.
Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.
Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.
Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.
Kommentit (129)
Olen uusinut aina reseptini lähiapteekin kautta, eikä ole tullut koskaan hylkyjä.
Käyttäkää yksityistä niin ei tule ongelmia.
Jos ap on kpynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa lääkitys on varmistettu oikeaksi, niin miksi ihmeessä lääkäri ei ole uusinut niitä reseptejä silloin? Kyllä mun lääkäri aina tuossa tilanteessa uusii, vaikka jäljellä jotain vielä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".
Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen
no lääkärihän sen uusii, apteekki vain laittaa uusintapyynnön lääkärille
https://www.kanta.fi/ammattilaiset/reseptin-uudistaminen-apteekissa
Eli sama kun pyytää suoraan yksityiseltä itse tai omakannasta.
Välillä pitää tutkia toimiiko lääke toivotulla tavalla. Vaikka olosi on hyvä niin silti voi esim. maksa-arvot heittää häränpyllyä.
Mulle ei jostain syystä uusittu Buranaa jota syön krooniseen vaivaan ja perustellusta syystä. Ei uusittu myöskään sydänlääkitystä mitä olen syönyt 15 vuotta ja joudun syömään loppuelämäni. No kuormitin sitten terveydenhuoltoa ja reseptit uusittiin vasta kuukauden päästä. Onneks mulla oli tuota sydänlääkettä jäljellä vielä niin en joutunut keskeyttämään lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Uusin yksityisen lääkäriaseman etäyhteyden avulla. Aina uusittu. Maksaa toki muutama kymppi mut on sen väärtti. En edes yritä julkisen nautta kun tietää minkälainen juklkinen terveydenhuolto on.
Tämä. Just näin meidät pakotetaan yksityiselle vaikka maksetaan veroja että tämä asia hoituu julkisella puolella.
Eli maksan veroja tyhjästä ja kun otan terveysvakuutuksen, maksan tuplasti.
Pitäisi saada alennus veroihin jos ottaa jenkki tyyliin vakuutuksen saadakseen terveytensä hoidettua.
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei jostain syystä uusittu Buranaa jota syön krooniseen vaivaan ja perustellusta syystä. Ei uusittu myöskään sydänlääkitystä mitä olen syönyt 15 vuotta ja joudun syömään loppuelämäni. No kuormitin sitten terveydenhuoltoa ja reseptit uusittiin vasta kuukauden päästä. Onneks mulla oli tuota sydänlääkettä jäljellä vielä niin en joutunut keskeyttämään lääkitystä.
Sama kokemus täällä.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
Niin Thyroxin lääkitys vaatii säännöllistä seurantaa joka toteutetaan verikokein.
minulle on joskus uusittu sellaisiakin lääkkeitä, joita en ole koskaan edes käyttänyt. Kerran oli joku voimakas kolmiolääke määrätty minulle. Pyysin erästä toista lääkettä yhteen allergiaperäiseen vaivaan, jota en ollut käyttänyt vuosiin. Lääkärille ehkä sitten oli käynyt joku klikkausvirhe. Soittelin sitten tk:hon ja lääkäri oli uusinut sen vanhan lääkkeeni, mutta ei sitten ollut ottaut pois listalta sitä kolmiolääkettä. En viitsinyt enää siitä sitten soittaa. En ole päihderiippuvainen, joten ajattelin, että osaan kyllä olla ostamatta sitä. Sitten kerran joku toinen lääkäri kyseli että mihin tämä kolmiolääke on minulle määrätty ja sanoin sitten, että ei mitään tietoa ja kerroin hälle miten asiassa oli käynyt. Lääkäri naureskeli vähän ja sanoi, että näitä sattuu, näkeepähän ainakin että et ole lääkeriippuvainen, kun olet jättänyt ne ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
olen huomannut, että näiss on lääkärikohtaisia eroja. nykyinen lääkärini tekee samalla labralähetteen ja uusii reseptin, kirjoittaa vielä aina maksimireseptin ja sitten verikoetuloksista laittaa viestiä omakantaan, että käy vuoden päästä uusissa kokeissa. viimeksi oli laittanut, että voi venyttää aikaa vaikka 1,5 vuoteen. Joku toinen sitten halusi aina, että ensin verikokeet ja sitten reseptin uusinta. Ymmärrettävää silloin, jos arvot ovat heitelleet ja jos joutuu lääkitystä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikös kilpparilääkkeiden käyttäjien pidä käydäkin labroissa väh 1 krt/vuosi? Jos et ole käynyt labroissa, ei mikään ihme, että tulee labrapyyntö. Nuo lääkkeet saattavat muuttua aika vaarallisiksi väärillä annostuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Niin sitä ei siis ole edes käsitelty siellä terveydenhuollossa, jos se olisi hylätty lääkärin toimesta niin siitä tulisi viesti että Reseptiä ei voi uusia.
Mitä sä oikein höpötät? Onhan se käsitelty ja jostain syystä ei ole uusittu. Eihän siinä muuten lukisi, että ota yhteyttä terveydenhuoltoon.
Ei ole käsitelty vaan juuri kuten edellinen sanoi. Noissa on muistaakseni joku aikaikkuna minkä sisällä ne pitää käsitellä, jos eivät ehdi niin ohjaavat ottamaan yhteyttä (luultavasti automaattinen viesti pyyntöihin jotka ovat täyttämättä kun aikaraja menee umpeen) jos reseptille on edelleen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".
Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen
En tajunnut että pitää vääntää rautalangasta. Eli apteekki kysyy oman terveysaseman nimen, ja lähettää sinne reseptin uusittavaksi. Yleensä uusinta tapahtuu myös suht nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tajunnut että pitää vääntää rautalangasta. Eli apteekki kysyy oman terveysaseman nimen, ja lähettää sinne reseptin uusittavaksi. Yleensä uusinta tapahtuu myös suht nopeasti.
Ja se ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja se ei maksa mitään.
Tuskin yksityinen tekee mitään ilmaiseksi. Ja käsitin että jos yksityinen on määrännyt lääkkeen se pitää sieltä myös uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Kyllä tuo kielitaitoiselle onkin selvää. Siinä ei sanota että reseptiä ei voida uusia tai lääkäri kieltäytyy uusimasta tai mitään mistä voisi päätellä että sitä ei voida tai haluta uusia vaan todetaan että sitä ei ole uusittu ja syy on selvä jokaiselle joka on tutustunut käyttämänsä palvelun toimintaan.