Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!
Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.
Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.
Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.
Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
"Parhaassa tietojärjestelmässä potilaalle lähtee lääkärin viesti, että reseptiä ei uusittu, koska terveyskeskuksessa ei ole tietoa potilaan nykyisestä terveydentilasta. Heikoissa tietojärjestelmissä potilaalle menee viesti ainoastaan uusimatta jätetystä reseptistä"
Ohjeet lääkärille tulevat Kelalta, jos kääke on Kela korvattava.
Kanta ei ole yhtä kuin potilastietojärjestelmä. Se on aivan erillinen ohjelma, joka on vain kytköksissä niihin lukuisiin terveydenhuollon järjestelmiin, joita käytössä on.
Asia ei siis liity käsiteltävänä olevaan Kanta-järjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lääkärit terveysasemilla ovat niin hitaita ja laiskoja. Sama ihmetellyt.
Sen verran kiirettä pitää, ettei kuselle kerkiä päivän aikana ja 5 minuutin ruokatauon ehtii joskus pitää.
Ei tietenkään, koska ajatus ei juokse siinä laiskottelun lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joskus tullu viesti ettei uusittu mutta ollut virheellinen. Huomasin siitä kun katsoin paljonko on lääkettä saamatta.
Virheellinen? Ei ollenkaan. Reseptiä ei uusita, jos siinä on vielä jotain jäljellä.
Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.
ei ollut mitään jäljellä kun uusin sitä. Viesti oli virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
Minä käyttänyt 30 vuotta, eivätkä ota kilpparilabroja vaikka muuten otetaan reumakokeet joka toinen vuosi!
Voi olla sekin että ei uusita vaikka näyttää nollaa jos lääkettä on kumminkin kotona vielä. Ne laskee miten pitkälle lääkkeen tulee riittää. Varsinkin kolmiol.
Ei ole käynyt niin, ettei reseptiäni olisi uusittu. Minulla on muutama lääke ihan jatkuvassa käytössä ja aina uusitaan, joskus jopa seuraavana päivänä.
Olipa hyvä vinkki tuo apteekki, kiitos!
Itse olen siirtynyt uusimaan kaikki reseptit työterveyden kautta, kun palvelu kuuluu meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vanhentuneen reseptin uusia kannan kautta?
Jos on yli 14 kk vanha, ei voi enää uusia Omakannan kautta.
Rajat ovat perusasetuksisaa 12 tai 24kk.
Tai vaikka 1vrk, jos lääkäri näin päättää toimia.Lääkäri nimittäin määrää, kauanko resepti on voimassa. Hän voi myös mitätöidä sen heti vastaanoton jälkeen, jos näin päättää toimia. Valta on lääkärillä, ei potilaalla.
Sinäkö olet bentsoja ollut teräaseen kanssa vaatimassa ja saanut reseptin. Siinä tapauksessa resepti toki voidaan heti sinun poistuttuasi mitätöidä, etkä saa niitä apteekista.
Vierailija kirjoitti:
"Parhaassa tietojärjestelmässä potilaalle lähtee lääkärin viesti, että reseptiä ei uusittu, koska terveyskeskuksessa ei ole tietoa potilaan nykyisestä terveydentilasta. Heikoissa tietojärjestelmissä potilaalle menee viesti ainoastaan uusimatta jätetystä reseptistä"
Jos potilas käyttää esim. ihan tavanomaista verenpaienlääkettä tai diabeteslääkettä, ja on vain uusinut sitä reseptiä viimeiset 10-15 vuotta käymättä minkäänlaisissa kontrolleissa, on lääkärillä täysi oikeus pidättäytyä reseptin uusimisesta, etenkin, jos potilas ei kutsuttunakaan tule kontrolliin. Kela ei ole tässä asiassa missään roolissa, mutta periaattenahan on, että reseptin uusinut lääkäri vastaa potilaan sairauden hoidosta seuraavaan reseptin uusimiseen saakka.
Lifecaressa ei ainakaan toimi tämä, että kun potilas jättää reseptin Omakannassa uusiessaan viestin (siihen on mahdollisuus siellä omakannassa), niin se ei tosiaankaan näy reseptin uusijalle mitenkään.
Kysynkin, näkyykö muissa potilasjärjestemissä potilaan reseptin uusimisen yhteydessä jättämä viesti reseptin uusijalle?
Vierailija kirjoitti:
Minkäslaisia ohjeita Kela lääkärille lähettää? Lähinnä tulee mieleen ne potilaat, jotka hakevat väärinkäytettäviä lääkereseptejä useilta lääkäreiltä, niin aivan äärimmäisissä tapauksissa kaikille näitä reseptejä määränneille lääkäreille tulee viesti Kelalta. Tätä tapahtuu varsin harvoin, etenki nykyään, kun on e-reseptit ja määrätyt pkv-lääkkeet näkee jokainen lääkäri. Toisekseen Kela voi informoida lääkkeitä määränneitä lääkäreitä tietyistä hyvin hintavista lääkkeistä, että näistä tulee määrätä se halvin saatavilla oleva vaihtoehto. Muuta Kelan yhteydenottoa "ohjeeksi lääkäreille" ei nyt tämän 20 v kestäneen uran aikana tule mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
Minä käyttänyt 30 vuotta, eivätkä ota kilpparilabroja vaikka muuten otetaan reumakokeet joka toinen vuosi!
Jospa vaikka pyytäisit lähetteen kilpparikokeisiinn. Noin yksinkertaista. Vaikka niiden reumakokeiden yhteydessä.
Riippuu kuka sen reseptin on uusimassa. On aika sattumaa kuka näitä uusimisia on tekemäs. Yksi lääkäri ei haluaisi sitä ikinä uusia ja sitten pitää soittaa TK:seen.
Tiedän tämän lääkärin,joka ei haluaisi uusia yhdestä fb-ryhmästä. Ikinä en ole livenä nähnyt. Ollut siellä fb ryhmässä ihan kamalan ilkeä välillä. Tarkastin vielä julkiterhikistä, ja siellä ei ainakaan ole toista samannimisiä.
En tiedä siis muistaako minut (vaihdettu joskus sanoja fb:ryhmässä) ja onko sama henkilö varmasti,mutta ainakaan ei siis toista saman nimistä julkiterhikistä löydy.
Viimeksi kun soitin niin kysyin minkä niminen lääkäri ja sehän se oli (arvasin).
En ole uskaltanut mainita asiasta tosin kenellekään .
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sekin että ei uusita vaikka näyttää nollaa jos lääkettä on kumminkin kotona vielä. Ne laskee miten pitkälle lääkkeen tulee riittää. Varsinkin kolmiol.
Mä uusin kolmiolääkettä niin että kun haen viimeisen, laitan samantien uusintaan. Aina on uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas käyttää esim. ihan tavanomaista verenpaienlääkettä tai diabeteslääkettä, ja on vain uusinut sitä reseptiä viimeiset 10-15 vuotta käymättä minkäänlaisissa kontrolleissa, on lääkärillä täysi oikeus pidättäytyä reseptin uusimisesta, etenkin, jos potilas ei kutsuttunakaan tule kontrolliin. Kela ei ole tässä asiassa missään roolissa, mutta periaattenahan on, että reseptin uusinut lääkäri vastaa potilaan sairauden hoidosta seuraavaan reseptin uusimiseen saakka.
Lifecaressa ei ainakaan toimi tämä, että kun potilas jättää reseptin Omakannassa uusiessaan viestin (siihen on mahdollisuus siellä omakannassa), niin se ei tosiaankaan näy reseptin uusijalle mitenkään.
Kysynkin, näkyykö muissa potilasjärjestemissä potilaan reseptin uusimisen yhteydessä jättämä viesti reseptin uusijalle?
itse olen saanut viestini lääkärille perille, kun olen laittanut viestiä hoitajalle/soittanut hoitajalle, joka sitten vie/kirjoittaa viestin lääkärille. yleensä tällöin on resetin uusinut joku tk:n lääkäri, ei siis mikään ostolääkäri
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa apteekit ottavat 2 euroa reseptin uusimisesta, joten ei se ilmaista ole.
Meillä myös. 2 euroo ensimmäisestä 1 seuraavista, korkeintaan 5 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Kyllä tuo kielitaitoiselle onkin selvää. Siinä ei sanota että reseptiä ei voida uusia tai lääkäri kieltäytyy uusimasta tai mitään mistä voisi päätellä että sitä ei voida tai haluta uusia vaan todetaan että sitä ei ole uusittu ja syy on selvä jokaiselle joka on tutustunut käyttämänsä palvelun toimintaan.
No ehkä sinä sitten käytät paljon tällaisia palveluita. Itse en ollut koskaan kuullutkaan, että reseptin uusinta voi olla kiinni siitä, että sitä ei ole tietyssä ajassa ehditty uusimaan.
Jaajaa, että pitäisi jostain sanamuodosta tietää, mikä on syy sille, että lääkkeitä ei enää heru!
Eikö olisi vain yksinkertaisempaa meille tyhmille ilmoittaa esim. näin:
Reseptiäsi ei ehditty uusia. Jos edelleen tarvitset lääkettä, laita se uudelleen uusintaan.
"Reseptin uusiminen voi kestää 8 vuorokautta ja voit seurata uusimisen tilannetta Omakannassa."
Jokaisella lukee kirjain kirjaimelta sama teksti, jos viitsii vain lukea.
Eihän tuossa lauseessa lue, että reseptin uusiminen hylätään. Siinä kerrotaan, että se voi kestää 8 vuorokautta.
Nyt et taida itse osaa lukea, sinä vain oletat asioita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut astmalääkkeessä käytössä kahta vahvuutta. Näin on helpompi säädellä oireiden mukaan, kumpaa käytän. Esim. allergia-aikaan se vahvempi on aina käytössä.
No, tein sen virheen, että laitoin molemmat vahvuudet uusintaan samaan aikaan. Ilmeisesti sitten joku astman omahoidosta ei niin perillä oleva lääkäri oli uusinut sen vähemmän vahvan reseptin ja mitätöinyt sen vahvemman reseptin. No kiitti ihan veetusti. Esim. jos iskee flunssa yhtäkkiä, niin tarvitsen sen vahvemman. Toki sitä vähemmän vahvaa voin vedellä tupla-annoksia, mutta loppuu sitten paketti kesken. Ja on tosi hankalakin, jos joutuu ottamaan kipeänä lääkettä useamman suihkauksen. Loppuu happi kesken. Huomaa, ettei yhtään käytetä maalaisjärkeä, että jos 20 vuotta minulla on ollut käytössä molemmat lääkevahvuudet, niin sille on syy.
Koin oloni todella loukatuksi, ja niin kuin lääkäri haluaisi vaikeuttaa astman hoitoani. Ei kai ne kuvittele, että hengitettävästä astmalääkkeestä hakisin jotakin huumaavaa tunnetta... Ja sitten sanotaan, että on aikuisen vastuulla pitää astma hoitotasapainossa, eikä vastaanotolle oteta. Ja samalla viedään lääkkeet pois. Eikä ole edes ainoa kerta, kun mielivaltaisesti on mitätöity toisen lääkärin vuosikausiksi käyttöön määräämä resepti, jolla ei ole mitään huumaavia ominaisuuksia tai suuria haittavaikutuksia. Kai tämä on lääkärille joku vallantunne, että hähäää.. siitä sait, maatiainen!
Ihan uusin suositus on, että astmaatikon ei tule flunssan aikana omatoimisesti nostaa inhaloitavan kortisonin annosta.
Onko tämä ihan sinun oma suosituksesi?
Puolisolleni on nimenomaan painotettu, että annokset pitää nostaa kaksinkertaisiksi, jos on esim. flunssaa. Reseptissä on tästä sic!-maininta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Kyllä tuo kielitaitoiselle onkin selvää. Siinä ei sanota että reseptiä ei voida uusia tai lääkäri kieltäytyy uusimasta tai mitään mistä voisi päätellä että sitä ei voida tai haluta uusia vaan todetaan että sitä ei ole uusittu ja syy on selvä jokaiselle joka on tutustunut käyttämänsä palvelun toimintaan.
No ehkä sinä sitten käytät paljon tällaisia palveluita. Itse en ollut koskaan kuullutkaan, että reseptin uusinta voi olla kiinni siitä, että sitä ei ole tietyssä ajassa ehditty uusimaan.
Jaajaa, että pitäisi jostain sanamuodosta tietää, mikä on syy sille, että lääkkeitä ei enää heru!
Eikö olisi vain yksinkertaisempaa meille tyhmille ilmoittaa esim. näin:
Reseptiäsi ei ehditty uusia. Jos edelleen tarvitset lääkettä, laita se uudelleen uusintaan.
Se lukee siellä kun vain luet.
Taas näitä, joille ei ole niin justiinsa se kliksuttelu. Kunhan kliksutellaan uusiminen, se riittää. Kaikki muu on liian vaikeaa.
Tällaista tekstiä reseptin hylkäämisestä ei lue ohjeissa. Miksi yrität valehdella tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Niin sitä ei siis ole edes käsitelty siellä terveydenhuollossa, jos se olisi hylätty lääkärin toimesta niin siitä tulisi viesti että Reseptiä ei voi uusia.
Mitä sä oikein höpötät? Onhan se käsitelty ja jostain syystä ei ole uusittu. Eihän siinä muuten lukisi, että ota yhteyttä terveydenhuoltoon.
Resepti pitäisi uusia 8 vrk:n kuluessa ja jos ei siinä ajassa ole käsitelty niin tulee tuo aitomaattiviesti.
Laita kuvakaappaus, niin autetaan selkeyttämään asioita. Suttaat vaan lääkkeiden nimet ym. sensitiivisen informaation.