Kanta.fi reseptien uusimattomuus, ärsyttää!!!
Käykö muille koskaan niin, että omakannan kautta laitettu reseptin uusimispyyntö hylätään? Mulla on käynyt niin useasti ja on todella ärsyttävää, kun kyse on pitkäaikaisesta (vuosia kestänyt) lääkehoidosta ja tulee vaan tekstiviesti, että xxx reseptiä ei ole uusittu. Ei mitään selitystä ja sitten saa itse soitella tk:een ja alkaa selvittelemään asiaa.
Ja ennen kuin palstahullut alkaa höyryämään, niin ei ole kyse kolmiolääkkeestä, vaan ihan "tavallisesta", erittäin yleisesti käytössä olevasta pitkäaikaissairauteen määrätystä lääkkeestä.
Olisi mukava jos se joku kasvoton lääkkeiden uusija vaikka kirjaisi omakantaan miksei uusinut lääkettä. Resurssien tuhlaamista, kun nyt joudun yhdeksi jonottajaksi ennestään ruuhkaiseen palvelunumeroon ja mahdollisesti jopa lääkärikäynnille/päivystyskäynnille saadakseni reseptin uusittua.
Ja vielä lisätietona, että olen käynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa myös lääkitykset katsottu eikä niissä mitään ongelmaa tai muutossuunnitelmia.
Kommentit (129)
Ja se ei maksa mitään.[/quote]
Tuskin yksityinen tekee mitään ilmaiseksi. Ja käsitin että jos yksityinen on määrännyt lääkkeen se pitää sieltä myös uusia.[/quote]
Sepä ongelma taitaa ollakin, saatu pamiresepti yksityiseltä, helposti se käy.
Sitten kun ei ole varaa enää mennä yksityiselle, vaaditaan uusintaa terkkarista, joilla ole mikään velvollisuutta uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Kyllä, ja ärsyttää niin suunnattomasti. Nykyään uusin kaikki reseptit apteekin kautta - jostain syystä se toimii takuuvarmasti. Kun haen jonkun reseptilääkkeen, kysyn onko sitä enää reseptillä jäljellä ja pyydän heti uusimaan jollei ole. Niin monta kertaa meni hermot Kanta.fi "palveluun".
Paljonko apteekki ottaa uusimisesta? En tiennyt että apteekki voi uusia. Luulin vain lääkäreiden pystyvän siihen
En tajunnut että pitää vääntää rautalangasta. Eli apteekki kysyy oman terveysaseman nimen, ja lähettää sinne reseptin uusittavaksi. Yleensä uusinta tapahtuu myös suht nopeasti.
Ja se ei maksa mitään.
Riippuu apteekista. Esim. YA ottaa uusintamaksun muilta kuin kanta-asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos reseptit uusitaan, niin aivan varmasti annostus on muutettu pienemmäksi.
Ei ole muutettu pienemmäksi.
Tereveyskeskuslääkäri uusi aina reseptini, vuodeksi kerrallaan.
Kontrollikäynti 2 vuoden välein. Tai tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun piti käydä labrassa ennen kuin uusittiin Thyroxin, jota olen käyttänyt 16 vuotta.
Eikös kilpparilääkkeiden käyttäjien pidä käydäkin labroissa väh 1 krt/vuosi? Jos et ole käynyt labroissa, ei mikään ihme, että tulee labrapyyntö. Nuo lääkkeet saattavat muuttua aika vaarallisiksi väärillä annostuksilla.
ei se ole enää nykyisin niin tarkkaa. Minulle lääkäri sanoi viimeksi, että arvot ovat pysyneet kohdillaan niin monta vuotta, että voi ihan hyvin kontrolloida ne seuraavan kerran vasta 2 vuoden päästä. Jos mitään oireilua tulee, niin sitten tietysti tarkistetaan arvot sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin yksityisen lääkäriaseman etäyhteyden avulla. Aina uusittu. Maksaa toki muutama kymppi mut on sen väärtti. En edes yritä julkisen nautta kun tietää minkälainen juklkinen terveydenhuolto on.
Tämä. Just näin meidät pakotetaan yksityiselle vaikka maksetaan veroja että tämä asia hoituu julkisella puolella.
Eli maksan veroja tyhjästä ja kun otan terveysvakuutuksen, maksan tuplasti.
Pitäisi saada alennus veroihin jos ottaa jenkki tyyliin vakuutuksen saadakseen terveytensä hoidettua.Toki näin, mutta joskus oma mielenterveys ja stressittömyys vaatii yksityislääkärin. Kuka jaksaa muutaman kympin takia veivata jotain reseptien uusimista.
Kyllä sitä jaksaa, jos on paljon lääkkeitä.
Yksityislääkäri veloittaa jokaisen uusitun reseptin erikseen.
Siihen päälle vielä, 1,5 euron maksu, jokaisesta. sähköisen reseptin kirjoittamisesta.
Kyllä kai yhden reseptin voi uusittaa yksotyisellä, jos se on siellä kirjoitettuikin.
Summassa lääkärit yksityispuolellakaan, eivät uusi julkisen puolen reseptejä, potilasta näkemättä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Kyllä tuo kielitaitoiselle onkin selvää. Siinä ei sanota että reseptiä ei voida uusia tai lääkäri kieltäytyy uusimasta tai mitään mistä voisi päätellä että sitä ei voida tai haluta uusia vaan todetaan että sitä ei ole uusittu ja syy on selvä jokaiselle joka on tutustunut käyttämänsä palvelun toimintaan.
No ehkä sinä sitten käytät paljon tällaisia palveluita. Itse en ollut koskaan kuullutkaan, että reseptin uusinta voi olla kiinni siitä, että sitä ei ole tietyssä ajassa ehditty uusimaan.
Jaajaa, että pitäisi jostain sanamuodosta tietää, mikä on syy sille, että lääkkeitä ei enää heru!
Eikö olisi vain yksinkertaisempaa meille tyhmille ilmoittaa esim. näin:
Reseptiäsi ei ehditty uusia. Jos edelleen tarvitset lääkettä, laita se uudelleen uusintaan.
Meidän kaupungissa apteekit ottavat 2 euroa reseptin uusimisesta, joten ei se ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itselle tulee usein tuo viesti reseptiä ei ole uusittu (johtuu siitä, että kukaan ei ole ehtinyt käsitellä reseptiä terveydenhuollossa tai resepti on vielä voimassa ja siinä on vielä lääkettä jäljellä, jolloin se ei mene sinne uusintaan ollenkaan.) koskaan ei ole tullut että uusintapyyntö olisi hylätty lääkärin toimesta.
Ei mulle koskaan tuollaisia viestejä tule.
Mun viesteissä lukee lääkkeen nimi ja "reseptiä ei uusittu. mikäli haluat edelleen uusia reseptin, ota yhteys terveydenhuoltoon".
ap
Niin sitä ei siis ole edes käsitelty siellä terveydenhuollossa, jos se olisi hylätty lääkärin toimesta niin siitä tulisi viesti että Reseptiä ei voi uusia.
Mitä sä oikein höpötät? Onhan se käsitelty ja jostain syystä ei ole uusittu. Eihän siinä muuten lukisi, että ota yhteyttä terveydenhuoltoon.
Olen eri, ja minullekin tulee juuri tuollainen viesti aina, jos reseptiä ei ole ehditty uusia kahdeksassa arkipäivässä. En ole koskaan soitellut asiasta, vaan laittanut vain uusimispyynnön uudestaan, ja aina on uusittu. Ei se viesti siis tarkoita, että uusimispyyntö on hylätty.
Nykyään tuollainen viesti tulee todella usein, reseptejä ei käytännössä koskaan ehditä uusia siinä luvatussa ajassa ainakaan täällä.
Viesti tarkoittaa juuri sitä.
Silloin ei ole olemassa yhtäkään linkkiä koko Omakannasaa, josta voisit klikata uusinnan juuri tälle reseptille.
8vrk:n sääntö ei liity. Jos koko reseptiin ei ole koskettu, se palautuu sellaisena, jossa on klikattavissa oleva uusimislinkki.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on kpynyt muutama kuukausi sitten lääkärissä, jossa lääkitys on varmistettu oikeaksi, niin miksi ihmeessä lääkäri ei ole uusinut niitä reseptejä silloin? Kyllä mun lääkäri aina tuossa tilanteessa uusii, vaikka jäljellä jotain vielä olisikin.
Koska lääkärin ei tarvitse tehdä töitään noin pitkäjänteisesti.
Mulla on joskus tullu viesti ettei uusittu mutta ollut virheellinen. Huomasin siitä kun katsoin paljonko on lääkettä saamatta.
On käynyt, valmisteen kanssa jota olen syönyt 15 vuotta ja joka vaikuttaa jaksamiseeni merkittävästi. Ensin tuli viesti "ei uusittu, ota yhteys terveydenhuoltoon" jne. Hämmennyin ja otin, pelkäsin myös että uusinnassa olisi jotain ongelmia. Viesti lähtee tosiaan asiakkaalle automaationa, jos kukaan ei ole ehtinyt reagoimaan 8 päivään. No, puhelimitse sanottiin että laitetaan eteenpäin ja kaikki kunnossa.
Tuli toinen viesti, sama homma. Lopulta uusittu resepti oli tehty samantyyliseen valmisteeseen, jonka vaikutusmekanismi poikkeaa hieman siitä mitä olen aiemmin syönyt. Eli: ei toiminut toivotulla tavalla. Halusin saada vaihdettua reseptin vanhaan tuttuun, kun mitään kummempaa syytä vaihdolle ei ollut ja siitä ei kanssani oltu keskusteltu mitenkään. No, kun resepti sitten oli oikealle valmisteelle, apteekkari sanoi että resepti on voimassa 2 vuotta, mutta oikeuttaa vain yhteen tablettiin (ei edes pakettiin....). Hän oli ystävällinen ja kirjasi puolestani uusinta/tarkistuspyynnön.
Tämän jälkeen, yllätys yllätys, tuli 8 päivän kuluttua viesti, että reseptiä ei uusittu, ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Sen puhelun jälkeen asia vihdoin hoitui. On kyllä hyvä systeemi, ei helkkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä viestit joita saatte eivät tule terveydenhuollon yksiköstä. Ne ovat kannan lähettämiä automaatti viestejä ja viesti lähtee kun laittamastanne uusintapyynnöstä on kulunut 8 vuorokautta. Tarkoittaa siis sitä että terveydenhuollonyksikkö ei ole ehtinyt uusia reseptiä sille aetetussa 8 vuorokaudessa.
Aivan sama vaikka tulisivat itse Ukko-Jumalalta, mutta eikö niihin voi laittaa sitä syytä näkyviin, että se lääkkeen käyttäjä tietäisi, että resepti pitää laittaa uudelleen uusintaan?
Kyllä tuo kielitaitoiselle onkin selvää. Siinä ei sanota että reseptiä ei voida uusia tai lääkäri kieltäytyy uusimasta tai mitään mistä voisi päätellä että sitä ei voida tai haluta uusia vaan todetaan että sitä ei ole uusittu ja syy on selvä jokaiselle joka on tutustunut käyttämänsä palvelun toimintaan.
No ehkä sinä sitten käytät paljon tällaisia palveluita. Itse en ollut koskaan kuullutkaan, että reseptin uusinta voi olla kiinni siitä, että sitä ei ole tietyssä ajassa ehditty uusimaan.
Jaajaa, että pitäisi jostain sanamuodosta tietää, mikä on syy sille, että lääkkeitä ei enää heru!
Reseptiäsi ei ehditty uusia. Jos edelleen tarvitset lääkettä, laita se uudelleen uusintaan.
Se lukee siellä kun vain luet.
Taas näitä, joille ei ole niin justiinsa se kliksuttelu. Kunhan kliksutellaan uusiminen, se riittää. Kaikki muu on liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joskus tullu viesti ettei uusittu mutta ollut virheellinen. Huomasin siitä kun katsoin paljonko on lääkettä saamatta.
Virheellinen? Ei ollenkaan. Reseptiä ei uusita, jos siinä on vielä jotain jäljellä.
Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Reseptin uusiminen voi kestää 8 vuorokautta ja voit seurata uusimisen tilannetta Omakannassa."
Jokaisella lukee kirjain kirjaimelta sama teksti, jos viitsii vain lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin yksityisen lääkäriaseman etäyhteyden avulla. Aina uusittu. Maksaa toki muutama kymppi mut on sen väärtti. En edes yritä julkisen nautta kun tietää minkälainen juklkinen terveydenhuolto on.
Tämä. Just näin meidät pakotetaan yksityiselle vaikka maksetaan veroja että tämä asia hoituu julkisella puolella.
Eli maksan veroja tyhjästä ja kun otan terveysvakuutuksen, maksan tuplasti.
Pitäisi saada alennus veroihin jos ottaa jenkki tyyliin vakuutuksen saadakseen terveytensä hoidettua.Toki näin, mutta joskus oma mielenterveys ja stressittömyys vaatii yksityislääkärin. Kuka jaksaa muutaman kympin takia veivata jotain reseptien uusimista.
Hoitosuhteen vaihtelu sinne tänne ja tuonne ei kaikille ole mahdollista. Toisille se onnistuu eikä kyse ole rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virheellinen? Ei ollenkaan. Reseptiä ei uusita, jos siinä on vielä jotain jäljellä.
voidaan oikein hyvin uusia vaikka olisi lääkettä jäljellä. silloin vain sillä vanhalla resepetillä ei saa enää lääkettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptiä ei uusita jos siinä on vielä jotain jäljellä. Entäs jos on kyse lääkkeestä, jota tarvitsee keskimäärin joka vuosi mutta vain hetken aikaa, kerran vuodessa? Resepti ei tyhjene koskaan, mutta se vanhentuu aina liian pian eikä sitä saa uusittua koska lääkettä on ostamatta tai sitten resepti on vanhentunut. Sen jälkeen pitäisi tehdä uusi käynti, vaikka se on muuten turha. Ja kun tällaisia tilanteita tulee 5-10:n eri lääkkeen kanssa ja turhiin käynteihin ei ole yhtään aikaa koska työ sitoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.Reseptiä ei uusita jos siinä on vielä jotain jäljellä. Entäs jos on kyse lääkkeestä, jota tarvitsee keskimäärin joka vuosi mutta vain hetken aikaa, kerran vuodessa? Resepti ei tyhjene koskaan, mutta se vanhentuu aina liian pian eikä sitä saa uusittua koska lääkettä on ostamatta tai sitten resepti on vanhentunut. Sen jälkeen pitäisi tehdä uusi käynti, vaikka se on muuten turha. Ja kun tällaisia tilanteita tulee 5-10:n eri lääkkeen kanssa ja turhiin käynteihin ei ole yhtään aikaa koska työ sitoo?
Niin eli varastoon ei voi ostaa koska...?
Saattaa olla uutta tietoa, mutta lääke ei vanhene heti kun sen ostaa apteekista. Siinä on päivämäärää ainakin pariksi vuodeksi.
Kokeile joskus kehittää elämänhallintaasi, niin arki voi helpottua kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä siellä sivuilla sanotaan. Kaikki tarvittava tieto on Kanta.fi:ssa.Reseptiä ei uusita jos siinä on vielä jotain jäljellä. Entäs jos on kyse lääkkeestä, jota tarvitsee keskimäärin joka vuosi mutta vain hetken aikaa, kerran vuodessa? Resepti ei tyhjene koskaan, mutta se vanhentuu aina liian pian eikä sitä saa uusittua koska lääkettä on ostamatta tai sitten resepti on vanhentunut. Sen jälkeen pitäisi tehdä uusi käynti, vaikka se on muuten turha. Ja kun tällaisia tilanteita tulee 5-10:n eri lääkkeen kanssa ja turhiin käynteihin ei ole yhtään aikaa koska työ sitoo?
Lääkkeesi siis vanhenee heti kun ostat sen?
Vuosi meinaa sitä, että käytät jotain kontrolloitua valmistetta. Normaalit reseptit kun ovat kaksi vuotta voimassa.
Voisit kysyä lääkäriltäsi tarkemmin, miten sairauttasi hoidetaan. Nyt näyttää siltä, että elämänhallinnassa on sen verran ongelmia, että lääkärikäyntiä ei voi ajoittaa sopimaan omaan tarpeeseen.
Vastuu sairautesi hoidosta on myös sinulla itselläsi. Otat seuraavalla kerralla ajan silloin, kun todennäköisesti tarvitset lääkettä alle vuoden sisällä. Näin resepti ei pääse tyhjenemään ennakkoon.
Toki näin, mutta joskus oma mielenterveys ja stressittömyys vaatii yksityislääkärin. Kuka jaksaa muutaman kympin takia veivata jotain reseptien uusimista.