Te jotka maksatte menot tulojen suhteessa
Minkälainen prosentti tuloista laitetaan yhteisiin menoihin? Mitkä lasketaan yhteisiksi ja mitkä omiksi menoiksi?
Laitan tähän myös gallupin koska palsta menee kohta kiinni, mutta olisi kiva kuulla kirjoitettuja vastauksia.
Kommentit (5)
Kummankin palkasta puolet laitetaan taloustilille. Taloustililtä maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auto, ruoka- ja taloustavaraostokset sekä lemmikin kulut.
30% palkasta jää henkilökohtaiseen kulutukseen eli harrastukset, vaatteet, kosmetiikka, kampaajakäynnit jne.
En tajua mitä teet sillä tiedolla. Pariskuntien nettotulot on erilaisia, samoin kuin ne pakolliset yhteiset menot.
Nettona vaimo saa 6000€/kk ja itse 5000€/kk. Yhtä paljon laitetaan tarpeen mukaan taloustilille rahaa. Vaimo makselee omista sitten volttitilauksia ja muita kuluja (esim. Kodin hankinnat), mitä hän kokee itse tarpeelliseksi.
Jokainen pariskunta päättää itse, mikä on yhteisiä ja mikä omia menoja. Ei sitä voi kukaan ulkopuolinen sanoa. Meillä esimerkiksi maksetaan hyvin paljon menoja yhteiseltä tililtä: asuminen, ruoka, autojen kulut, huvitukset. Vaatteetkin maksetaan valtaosin yhteiseltä tililtä, vaikka ei kai ne yhteisiä menoja ole, sillä eihän me voida yhteisiä vaatteita käyttää.
Noin 20% laitamme tuloista yhteistilille ja siitä menee lähinnä ruoka