Ukrainalaisperhe kauhistui Suomen sairaanhoitoa ja palasi kotimaahan, jossa 8-vuotias Tymur leikattiin heti.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009834253.html
Kyseessä oli aivokasvain. Suomen terveyskeskusjärjestelmä saa haukkuja ja sivistysmaiden perhelääkärijärjestelmä saa kehuja.
Ei tehnyt sote-alue vaikutusta ukrainalaisiin.
Kommentit (388)
Ainoa räikeä virhe oli ilmeisesti etälääkärin määräämä happosalpaaja lapselle, näitä päivystäviä rahan perässä juoksevia etälääkäreitä ketkä somessa esittelevät tekevänsä töitä jouhevasti lomamatkoilla tai kuntosalilla valitettavasti on. Suomessa lapsen päätä ei kuvata tietokonetomografialla minne pääsi heti Ukrainassa, magneettiin oli Suomessa määrätty ja se olisi pitänyt tehdä päivystyksenä heti ennen silmälääkäriä tai neurologia, päivystyksestä seuraavaa kiirellisyysluokitusta 1-7 pv. ei kyennyt jonottamaan enää Suomessa mikä ymmärrettävää. Ukrainassa tapahtumien nopeus oli tietenkin tässä vaiheessa rivakkaa kun karastus oli jo tullut ja Suomen tutkimukset vihdoin oikeilla jäljillä. Kyllä
Ukrainassakin olisi voitu vatsavaivoja hoidella alkuun pitkään muina vaivoina, sitähän emme tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkista terv.huoltoa on heikennetty jo pari vuosikymmentä, sillä kokoomus haluaa laskea aina vain lisää varakkaiden veroja ja ohjata potilaita kalliille yksityisille yrityksille (lue kokoomuslaisten lafkoihin). Jatkuvuutta ei ole.
No ei pidä paikkansa. Edellinen hallitus nimenomaan loi sotehimmelin ja sinne kaikki rahat ja lakkautti yksityisen sektorin tukemisen. Se ei vain nyt sitten toimi jostakin syystä.
Ei toimi ei kun piti luoda järjestelmä jossa ei muuta ole kuin esimiehen esimiehiä. Meillä (kaikkien kuntien) esimiehet miettivät työpajassaan mikä olisi järkevin tapa suunnitella työvuoroja. Yksityisessä lafkassa tuon suunnittelisi yksi henkilö jolle tehtävä on annettu. Esimiehen palkkaluokka on suuri, mutta yksittäisen henkilön ammattitaitoon ei vissiin niin ole luottoa että voisi päätöksiä yksin tehdä.
Hyvinvointialueiden poliittisten päättäjien kokouspalkkioita nostettiin jopa viisinkertaiseksi kunnan terveyslautakunta aikaan nähden. Voisiko nuo palkkiot säätää käytettävissä olevan alijäämäisen budjetin mukaisiksi. Myös paljon nostettuja johtajien palkkoja voisi kohtuullistaa. Perustason palkat on niin matalat ettei niissä ole toimeentulon kannalta nipistämisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa räikeä virhe oli ilmeisesti etälääkärin määräämä happosalpaaja lapselle, näitä päivystäviä rahan perässä juoksevia etälääkäreitä ketkä somessa esittelevät tekevänsä töitä jouhevasti lomamatkoilla tai kuntosalilla valitettavasti on. Suomessa lapsen päätä ei kuvata tietokonetomografialla minne pääsi heti Ukrainassa, magneettiin oli Suomessa määrätty ja se olisi pitänyt tehdä päivystyksenä heti ennen silmälääkäriä tai neurologia, päivystyksestä seuraavaa kiirellisyysluokitusta 1-7 pv. ei kyennyt jonottamaan enää Suomessa mikä ymmärrettävää. Ukrainassa tapahtumien nopeus oli tietenkin tässä vaiheessa rivakkaa kun karastus oli jo tullut ja Suomen tutkimukset vihdoin oikeilla jäljillä. Kyllä
Ukrainassakin olisi voitu vatsavaivoja hoidella alkuun pitkään muina vaivoina, sitähän emme tiedä.
Potilaan vointi oli muuttunut ja oireita tullut lisää Ukrainaan tulon jälkeen. Kyllä noilla oireilla täälläkin olisi päässyt nopeasti eteenpäin.
Vaan johan oli yllättävää, että kepusikojen siltarummut, maakuntajallitukset sekä yleinen demarointi ei tee vaikutusta.
Hyvä kun heillä oli mahdollisuus valita ja suurin osa Ukrainasta on melko turvallista aluetta.
Parasta ukrainalaisissa on se etteivät he välttämättä jää maahan pitkäksi aikaa. Olen joutunut jo muutamaan outoon tilanteeseen todennäköisesti ukrainalaisten kanssa. Kerran mm. nousin melkein täyteen bussiin ja menin istumaan jotain ukrainalaiselta vaikuttanutta miestä vastapäätä, kun se oli viimeinen vapaa paikka. Hän istui selin kääntyneenä keskustelemaan takanaan istuneen ukrainalaisen naisen kanssa, mutta kääntyi pari kertaa tuijottamaan minua oudosti kuin en olisi saanut istua vapaalle paikalle. Hänen vieressään istunut vanhempi rouva vaikutti välillä aika pelokkaalta ja mietin, että paikan vapaana olemiselle oli varmaan jokin syy ja jotain oli tapahtunut jo ennen kuin nousin bussiin. Ehkä siinä oli takana jotain taikauskoa, ettei tuntematon saisi istua vastapäätä tms. mutta eipä edes kiinnosta.
Pääasia että ukrainalaiset taistelevat Venäjää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomalaisten ylipäätään olisi pitänyt maksaa ukrainalaisten hoidosta ja kalliista leikkauksesta, saati antaa heidän etuilla hoitojonossa, kun hoito heidän omassa kotimaassaan oli noin helposti järjestettävissä?
Se ei ole pointti, vaan että Suomen terveydenhoitojärjestelmä häviää jopa sotaa käyvälle köyhälle Itä-Euroopan maalle. Aplodit meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
trtuy kirjoitti:
Miksi sitten edes tuli, jos Ukrainassa on asia paremmin hoidettu?
”Tiesin vain, että se on maksutonta”, Iryna Haidar sanoo.
Tässäpä se motiivi tuli.
Kannattaisi varmaan lukea se Hesarin juttu. Se nimenomaan ei ollut motiivi. Mut jutun lukeminen pilaisi hyvän provon, eikös ?
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkista terv.huoltoa on heikennetty jo pari vuosikymmentä, sillä kokoomus haluaa laskea aina vain lisää varakkaiden veroja ja ohjata potilaita kalliille yksityisille yrityksille (lue kokoomuslaisten lafkoihin). Jatkuvuutta ei ole.
No ei pidä paikkansa. Edellinen hallitus nimenomaan loi sotehimmelin ja sinne kaikki rahat ja lakkautti yksityisen sektorin tukemisen. Se ei vain nyt sitten toimi jostakin syystä.
Sipilä avasi soteloinnin.
Näkyvin tulos oli mahtavien kalliisti laadittujen paperipinojen tuottaminen - suoraan silppuriin.
Sote pistetään Marinin hallituksen syyksi täällä päivästä toiseen, vaikka se oli Sipilän hallituksen tuote.
Sipilä oli käyttänyt siihen miljardin siinä vaiheessa kun hallitus vaihtui, ja käyttänyt sen ihan turhuuteen.
Mutta kun täällä levitetään niin paljon propagandaa, niin demarihallitus saa aina syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomalaisten ylipäätään olisi pitänyt maksaa ukrainalaisten hoidosta ja kalliista leikkauksesta, saati antaa heidän etuilla hoitojonossa, kun hoito heidän omassa kotimaassaan oli noin helposti järjestettävissä?
Se ei ole pointti, vaan että Suomen terveydenhoitojärjestelmä häviää jopa sotaa käyvälle köyhälle Itä-Euroopan maalle. Aplodit meille.
Jaa että sinun mielestäsi ukrainalainen perhelääkäri olisi lähettänyt heti kevääällä vatsaoireisen lapsen pään magnettiin? Tuskin kukaan nyt on selvännäkijä jos ei edes ollut päänsärkyä. Eihän päässyt edes siellä magneettiinkaan vaikka ilmeisesti Suomessa oli todettu kohonnut aivopaine jos kävi silmäläkärissä kuka määräsi magneetin. Helppohan se on sitten määrärä heti sielläkin pään kuviin vaikka ei siis päässyt kuin tomografiaan. Niidenkää jälkeen ei päässyt sielläkään päivystysleikkaukseen. Parempaa hoitoa olisi saanut Suomessa, vieras kulttuuri varmaan hätäännytti ja halusi hoitoon omalla kielellä.
Siis miten niin tämä on Orpon kiva :O ? Ei kai nyt ihan noin nopeasti ole hänen syytään ihan kaikki...
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin tämä on Orpon kiva :O ? Ei kai nyt ihan noin nopeasti ole hänen syytään ihan kaikki...
Kiva = vika...
Tavalliset taudit on tavallisia. Harvinaiset harvinaisia. Jos oma äiti kävi 4kk aikana kerran lääkärillä poikaa näyttämässä ja kertoi että vatsavaivaa ollut ennenkin ja kerran kävi terveydenhoitajan puheilla/puhelinvastaanotolla vatsaoireisen kanssa eikä äitikään ollut huomannut mitään aivoperäistä niin hankala sitä on ammattilaisenkaan huomata jos oiretta ei vielä ollut. Sitten kun karsastus tuli oireeksi niin asiat etenivät viikossa, pään kuvaus oli määrätty sitten viikon sisään. Mikä oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Ukraina voisi tarjota vastavuoroisesti apua Suomelle lyhentämään hoitojonoja?
ehkä siinä maassa on omia hoidettavia ilman suomalaisiakin. Esimerkiksi sodassa vammautuneita.
Äidin kommentti että Ukrainassa on perhelääkärit niin kuin muissakin sivistysvaltioissa särähtää korvaan. Suomessa saa myös itse maksamalla valita itselleen perhelääkärin eri firmoista jos olisivat halunneet, ei tämä Ukrainan perhelääkärijärjestelmä sen kummoisempi ole kuin normaali yksityisvastaanotto. Suomessa kuten muissa sivistysvaltioissa on myös ilmainen terveydenhuolto mikä nyt koronankin jäljiltä kyllä jumissa, mutta julkinen/ilmainen taatusti toimivampi kuin Ukrainassa veikkaan. Tätä poikaa ei edes leikattu ilmaiseksi vaan keräysten turvin yksityisesti. Suomea ihan turhaa mustamaalaava juttu. Hesarikin kirjoitti otsikon että ukrainalaisten hankala päästä Suomessa hoitoon, no yllätys kun
kaikkien on hankala päästä tällähetkellä julkisella puolella hoitoon, jopa lasten. Ei ollut kiva uutisankka tämä.
Itekkin oon käynyt Virossa yksityisellä hoitamassa mun raudanpuutetta. Kun Suomessa sitä ei julkisella hoideta, ja yksityinen on Suomessa liian kallis...
Ja koin kyllä että sain siellä parempaa hoitoa kuin Suomessa. Esim lääkäri oli järkyttynyt kun mulla on lisäksi pcos ja multa on Suomessa mitattu vaan TSH ja prolaktiini hormoonit, eikä mitään muuta... Ja myös vastaanotolla tarjoiltiin potilaille teetä ja kahvia. En muista että Suomessa ikinä mulle oltaisi lääkärissä tarjoiltu teetä.
Silmäoireiden jälkeen homma eteni välittömästi. En näe tässä muuta ongelmaa kuin terveystalon sairaanhoitajan rajoittamassa hoitoonpääsyä vastaanottokeskuksessa.
On se keski-eurooppalainen perhelääkärijärjestelmä oikeasti aika hyvä ja edullinen. Tosin Ukrainassa se vasta sisäänajovaiheessa, ollut vasta kaksi vuotta ennen sotaa käytössä ja nyt toiminut sodan aikana huonosti.
https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/ukrainasta-tuli-sairaanhoitajan-yh…
Vierailija kirjoitti:
Itekkin oon käynyt Virossa yksityisellä hoitamassa mun raudanpuutetta. Kun Suomessa sitä ei julkisella hoideta, ja yksityinen on Suomessa liian kallis...
Ja koin kyllä että sain siellä parempaa hoitoa kuin Suomessa. Esim lääkäri oli järkyttynyt kun mulla on lisäksi pcos ja multa on Suomessa mitattu vaan TSH ja prolaktiini hormoonit, eikä mitään muuta... Ja myös vastaanotolla tarjoiltiin potilaille teetä ja kahvia. En muista että Suomessa ikinä mulle oltaisi lääkärissä tarjoiltu teetä.
Mutta miksi virolaisia lääkäreitä edelleen koko Suomi täynnä? Jos noin paljon parempaa hoitoa pystyvät antamaan ja tyytyväisiä asiakkaita katseltavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi virolaisia lääkäreitä edelleen koko Suomi täynnä? Jos noin paljon parempaa hoitoa pystyvät antamaan ja tyytyväisiä asiakkaita katseltavana?
Lääkäreillä paremmat palkat Suomessa edelleen.
Eli tässä ketjussa ei olla vieläkään tietoisia, että kyseisen pojan kohtelussa ei ollu mitään väärää. Eli täällä jauhetaan valeuutista vieläkin totuutena.
Suomen terveydenhoito ei pettänytkään kohutussa ukrainalaispojan tapauksessa
Neurokirurgin mukaan tapauksen hoidossa ei ole tapahtunut poikkeavaa viivettä.
https://www.verkkouutiset.fi/a/suomen-terveydenhoito-ei-pettanytkaan-ko…
Sieltä voi käydä ihan kohta kohdalta lukemassa mitä oikeasti tapahtui, tiedän toki että ette sitä tee. Kivempaa on ryvetä tässä alkuperäisessä valheessa joka ei ole totta ja on oikaistu.