Kuinka kalliin omakotitalon hankkisit noin 4000e tuloilla?
Jos olisit vastavalmistunut ja muuttaisit yksin? Joitain töitä joutuu varmaan ulkoistamaan pienikokoisena.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Hyvän taloudenpidon mukaan mieluummin alle kuin yli 100000€ velkaa. 4000€ brutto on jotain 2500€ netto. 1250€ on siitä jo yläkanttiin asumiseen käytännössä koko elämän parhaat vuodet. Itse katselisin 50 tuhannen asuntoa. Minulla on ollut noilla tuloilla 120000€ velka ja päälle 500€ muut asumiskulut, auto ja sen kulut. Nyt on velaton kaksio pikkukaupungissa ja vain pieni auto. Nyt elämästä nauttiikin, kun ei kaikki mene kuluihin. Tilin saldon ei tarvitse olla nolla kun tilipäivä tulee.
50t asuntoa? Eli ei lainaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi noilla tuloilla ja yksinhuoltajana omakotitaloa. Eri asia tietenkin on, jos asuu jossain sellaisella alueella, jossa on kaupan noin 100 000 euron omakotitaloja, jotka eivät ole homepommeja.
Hyvin on taas ketjua luettu. Kun nainen haluaa ostaa yksin talon, on hän automaattisesti yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sarjassa aloituksia kirjoitti:
Miksi pienikokoinen vastavalmistunut yksinelävä haluaa omakotitaloon.
:D
Tämä on kyllä typerin kysymys, mihin olen pitkään aikaan törmännyt.
Kyllä se on aiheellinen kysymys, miksi vastavalmistunut edes haaveilee kalliista asumismuodosta ja okt ja noilla tuloilla.
Kun aloituksessa puuttui se tärkein eli entinen varallisuus, lainan tarve, vakuudet jne.
Jos tyhjätasku eikä entistä varallisuutta, eihän pankit anna edes lainaa okt kokohintaan, vaan tarvitaan säästöjä ja osalle lainalle vakuudet ja lainan takaajat, koska okt vakuusarvo 60-70%
Tässä kyseenalaistettiin, miksi yksinasuva vastavalmistunut pienikokoinen HALUAISI asua omakotitalossa. Miksi ei voisi haluta asua?
Jokainenhan sitten tekee ne riskianalyysit oman tilanteensa mukaan taloudellisesta näkökulmasta asuntoa hankkiessaan, on se kohde sitten omakotitalo maalla tai kerrostaloyksiö Helsingin arvo-alueella.
Voihan ihminen olla kymmenen vuotta sitten valmistunut perheellinen, joka tienaa vähemmän eikä ole säästöjä ja kaikki rahat hupenee lapsiin.
Enemmän perheetömällä 4 000 tienaavalla on maksukykyä kuin saman verran tienaavalla perheellisellä. Tässä kyseenalaistettiin minun mielestäni aloittajan oikeus haluta asua omakotitalossa, koska on nuori ja yksinasuva. Siksi kysymys on typerä.
Oletko mys luonnostasi punatukkainen?
Riippuu lainaehdoista (millainen kuukausierä) kuinka ison lainan olisin valmis ottamaan ja paljon omaa rahoitusta.
3v sitten (eli korot ainakin eritasolla eli ei voi suoraan verrata) vastaavilla tuloilla olin valmis ottamaan lainaa 100 000 e ja omaa raha laitoin 20 000 e.
Omakotitalon kuluista en tiedä, mutta noin hieman päälle 200 000 e pitäisin rajana, sillä itse ostin sen hintaisen ensiasunnon samoilla säästöillä ja lainaan ja asumiseen kaikkineen menee nykykoroilla melkein kolmasosa käteen jäävästä palkasta (3300 e ). Muista säästää myös Asp niin valtio maksaa osan koroista.
Vierailija wrote:
sarjassa aloituksia kirjoitti:
Miksi pienikokoinen vastavalmistunut yksinelävä haluaa omakotitaloon.
:D
Miksi kukaan haluaa omakotitalon? Kerrostalossa asuminen on halutuin asumismuoto.
Ei halua.
Jos työpaikka sijaitsee hevon kuusessa, niin ei ne talot siellä paljoa maksa, mitä lie 10-50 tuhatta.
Meillä on minulla 4000 ja miehellä 5500 tulot. Uskallettiin ostaa 220 ke maksava talo kun oli 70 ke säästöjä.150 oli ihan maksimi laina.
ei kannata velkaantua tolkuttomasti.noilla tuloilla joku 120 000e korkeintaan velkaa.maksuaika max 10v.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 10 000€.
Tuo olisi itselleni ihan ehdoton maksimi.
Mullekin. Asun isossa kaupungissa.
Jos säästöjä on 50k niin ostaisin max 40k talon että jää rahaa elämiseen ja remppohin. Autoa ei ole.
Olen perinteinen nainen, en minä mitään omakotitaloa ilman miestä pystyisi hankkimaan saati ylläpitämään.
120 000 € MAX. Joudut itse säästämään tai ottamaan lainaa remontteihin sekä maksamaan lainan lisäksi kaikki kulut.
Vierailija wrote:
120 000 € MAX. Joudut itse säästämään tai ottamaan lainaa remontteihin sekä maksamaan lainan lisäksi kaikki kulut.
Tämä. Asunto-osakkeessa pääsisi maksamaan muidenkin kulut.
Max 250 000. Silloin jää muutama satanen kuussa säästöön. Samanlainen palkka ja 2200€ jää kuussa muiden laskujen jälkeen laina- ja lämmityskuluihin.
100k-140k. Itselläni brutto 3600 ja julkisen sektorin virka. Nousuvaraa on noi 10 prosenttia vielä.
Tosin suvulla on metsää noin 300 hehtaaria, joita varmaan tulee laitettua vakuudeksi omarahoitusosuudelle.
Jos on säästöjä 10 000e, hankkisin 130 000e-150 000e talon.
Minulla bruttotulot 4200e ja miehellä 3000e. Ostettiin 180 000e omakotitalo ja kuluja on melkoisesti lainan ja korkojen päälle mm. lämmitys, vesi, jätehuolto, polttoaineen kulutuksen kasvu, kun ei ole joukkoliikennettä. Pientä kunnostamista myös kokoajan.
-säästöt noin 50 000€
-en ole yksinhuoltaja
-olen naispuolinen
-en asu pääkaupunkiseudulla
Ap