Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kalliin omakotitalon hankkisit noin 4000e tuloilla?

Vierailija
23.09.2023 |

Jos olisit vastavalmistunut ja muuttaisit yksin? Joitain töitä joutuu varmaan ulkoistamaan pienikokoisena.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella sellaista tilannetta että maksaisin kaiken itse. Yleensähän mies kannattelee naista taloudellisesti.

Aloittaja voi olla mies. Ostaa ensin talon, sitten tuo taloon isokokoisen vaimon.

Vierailija
42/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele asuntoa läheltä työtä jotta voit tehdä pitkiä päiviä ja saada ylennyksen paremmalla palkalla. Vasta sitten pohdit asunnon hankintaa. Sinkku ei omakotitaloa tarvitse eikä kerkeä huoltamaan pihaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella sellaista tilannetta että maksaisin kaiken itse. Yleensähän mies kannattelee naista taloudellisesti.

Aloittaja voi olla mies. Ostaa ensin talon, sitten tuo taloon isokokoisen vaimon.

Ainoa järkevä selitys.

Vierailija
44/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsele asuntoa läheltä työtä jotta voit tehdä pitkiä päiviä ja saada ylennyksen paremmalla palkalla. Vasta sitten pohdit asunnon hankintaa. Sinkku ei omakotitaloa tarvitse eikä kerkeä huoltamaan pihaa jne.

Jos vasta sen jälkeen pohtii asunnon hankintaa, tarkoitatko, että ap muuttaa ensin töihin?

Vierailija
45/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen otin yksin 130 t e lainaa, ostin omakotitalon itselleni osituksessa saamallani plus tuolla. Tuloni juuri tuo 4000 e netto. Maksoin n 700 e/kk (lyhennys + korko) alkuvuosina tuo meni ihan hyvin kun ex mieskin osallistui kahden teinin kustannuksiin (yhteishuoltajuus). Nyt kun korot ovat nousseet laina-ajasta olisi tullut hillittömän pitkä minun kiinteä maksu tyylillä, olen alkanut maksamaan 1500 e/kk kun lapset jo pois kotoa ja nykyinen elämänkumppani osallistuu arjen kustannuksiin.

Omakotitalossa on normimenojen lisäksi varsin usein yllättäviä menoja. Pitää uusia kodinkoneita, maalata/huoltaa seiniä tai kattoa, kaataa puita pihalta, uusia aitaa jne. Ei kannata laskea taloutta liian tiukalle, että jokainen pieni juttu on taloudellinen katastrofi.

Vierailija
46/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisella ole varaa ostaa omakotitaloa yksin.

Vierailija
47/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Olen sinkku, rakennutin uuden oktn 2021.

Hyvin kerkeää vaikka mihin, vaikka päivätöissä käynkin.

Vierailija
48/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen otin yksin 130 t e lainaa, ostin omakotitalon itselleni osituksessa saamallani plus tuolla. Tuloni juuri tuo 4000 e netto. Maksoin n 700 e/kk (lyhennys + korko) alkuvuosina tuo meni ihan hyvin kun ex mieskin osallistui kahden teinin kustannuksiin (yhteishuoltajuus). Nyt kun korot ovat nousseet laina-ajasta olisi tullut hillittömän pitkä minun kiinteä maksu tyylillä, olen alkanut maksamaan 1500 e/kk kun lapset jo pois kotoa ja nykyinen elämänkumppani osallistuu arjen kustannuksiin.

Omakotitalossa on normimenojen lisäksi varsin usein yllättäviä menoja. Pitää uusia kodinkoneita, maalata/huoltaa seiniä tai kattoa, kaataa puita pihalta, uusia aitaa jne. Ei kannata laskea taloutta liian tiukalle, että jokainen pieni juttu on taloudellinen katastrofi.

Omakotitalon kun ostaa, kannattaa se olla uusi.

Miksi maksaa vanhasta paskasta enemmän kuin uudesta, vs.verot vielä päälle.

sen tietää että talon eka omistaja ei mitään huoltoja tee, senkun asuu vaan ja seuraava saa kaupan päälle korjausvelan.

Tämä oli tilanne uudellamaalla, siksi rakennutin uuden ja oman.

M40

Vierailija
49/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi seinän tai aidan maalaamattomuus olisi "katastrofi"?

Vierailija
50/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sarjassa aloituksia kirjoitti:

Miksi pienikokoinen vastavalmistunut yksinelävä haluaa omakotitaloon.

:D

Miksi kukaan haluaa omakotitalon? Kerrostalossa asuminen on halutuin asumismuoto.

Tämä. En ymmärrä aloitusta.

Vierailija
51/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata ottaa velkaa.

Vierailija
52/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei naisella ole varaa ostaa omakotitaloa yksin.

Kyllä naisella voi olla varaa ostaa tai rakentaa oma omakotitalo yksin.

Vierailija
53/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mikä urpo, saat minkä asunnon tahansa jo maksuaika on tarpeeksi pitkä.

Vierailija
54/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mikä urpo, saat minkä asunnon tahansa jo maksuaika on tarpeeksi pitkä.

Ei hän varmasti sitä tarkoittanut. Perinteisesti Suomessa on asuntolainat ollu 10-15 vuotta pitkiä. Ei sen pidempiä asutolainoja enää kannata ottaa. Pankit laskee ja neuvoo. Rahaa pitää olla muuhunkin kuin asumiseen. Pankista voi pyytää konsultaatiot. Käteistä rahaa pitää olla tietty pronsenttiosuus ennen kämpän ostoa. Ei minun mielestä talon osto ole ollenkaan huono asia, päinvastoin. Ei kaikki halua asua kerrostalossa. Saa myös sellaisen asumisen tason kuin tahtoo ja oman rauhan. Ja sitten vielä, eihän keskustelun aloittaja voi ollenkaan urpo, kun tulot kuitenkin tuon verran.

Vierailija
55/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen miljoonan verran maksavan ja tontti tietysti Näsijärven rannalta.

Vierailija
56/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Yksin lainan ottaminen on siinä mielessä riski, että on ainoa lainan maksaja ja sen suhteen kaikki riski yhden harteilla. Sanoisin, että 150 000e, ehkä max 170 000e. Uusi/uudehko kohde jossa ei isompia remonttihuolia tai energiakulutusta (eli isoja asumiskustannuksia). Tuo hinta nyt rajaa aika paljon(tai pitää olla paljon käteistä) mutta en hommaisi yksin kovin isoa taloa. Sijainti järkevä, että pääsee tarpeen vaatiessa myös eroon. Toki mistään Helsingistä ei tuohon hintaan saa mitään, varsinkaan omakotitaloa.

Vierailija
57/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin hankkimatta. Omistusoikeus kuitenkin tullaan lähiaikoina lakkauttamaan ja omistamisesta tulee laitonta.

Ketä mahtaa tänne sitten jäädä?

Vierailija
58/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on totta. Talon pitäisi olla uusi noiden remottihuolien vähentämiseksi. Minäkään en ostaisi/rakentaisi isoa taloa. Tosin se 100 neliötä riittää yhdelle todella hyvin eikä asumiskulut ole vielä sellaisessa talossa paljon.

Jos selviää vielä maksuista, niin toinen asia on sitten tulevaisuudessa talon ja pihan hoito. Siinä on kaikkea paljon. Tosin niitäkin palveluita voi ostaa.

Vierailija
59/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin hankkimatta. Omistusoikeus kuitenkin tullaan lähiaikoina lakkauttamaan ja omistamisesta tulee laitonta.

Ketä mahtaa tänne sitten jäädä?

Ei kukaan. Minä en ainakaan halua vuokralle.

Vierailija
60/103 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto- vai netto?

Kuinka varmaa ja vakaata työllistyminen on?

Onko säästöjä ja kuinka paljon? Tarvitsetko/onko autoa?

Kysymyksiä ennen vastausta riittää loputtomasti.

Kukaan vastavalmistunut ei kyllä tienaa neljä tonnii netto. Sehän vaati yli 7 tonnia/v tuloja.

Mun nähdäkseni seitsemän tonnia vuodessa ei riitä, vaatii yli 7 tonnia joka kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan