Tuntuuko teistä, että ihmiset on yleensä hirveän huonoja keskustelijoita?
Minusta on alkanut tuntumaan, etten vapaa-ajalla enää tapaa tai näe ihmisiä, jotka osaisivat keskustella vastavuoroisesti ja kuunnellen. Työkavereideni kanssa on usein kivoja juttutuokioita ja mielestäni huomioidaan hyvin toisiamme. Sukulaisten ja kavereiden kanssa on ihan erilainen tilanne. Jotkut ei vastaa mun kysymyksiin, kun haluaisin jutella itselle tärkeästä asiasta, ei kukaan kuuntele...! Raivostuttavaa. Mielestäni otan itse muut huomioon, kuuntelen, esitän kysymyksiä ja olen utelias.
Kyllä, oma vikani, että olen sellaisten ihmisten kanssa kuin olen. Vaikeaa löytää vain hyviä keskustelijoita...
Kommentit (38)
Onhan se vaikeaa ja harvinaista. Pitäisi olla aihe joka kiinnostaa molempia ja johon molemmilla olisi järkevää sanottavaa. Muuten menee pintakaasulla köröttelyksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaikeaa ja harvinaista. Pitäisi olla aihe joka kiinnostaa molempia ja johon molemmilla olisi järkevää sanottavaa. Muuten menee pintakaasulla köröttelyksi.
Ymmärrän, mutta tarkoitin ihan tavallisistakin asioista keskustelemista, kuten työt, lapset jne. Ei sinänsä tartte olla ihmeempiä yhteisiä kiinnostuksia. Kaipaisin vain joskus kuuntelutaitoa ja yhdessä pohdiskelua.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kyllä. Ennen tuntui, ettei se ollut mikään ongelma. Ehkä olemme nykyisin liian uppoutuneita älylaitteisiin ja pinnalliseen pikakommunikointiin.
Kaipa se on tätäkin. Yhtä kaveria kun olen nähnyt, hän koko ajan tekstailee kumppanilleen ja muille kavereilleen. Jos yritän itsestäni puhua, hän alkaa vaan suoraan sen jälkeen puhumaan itsestään. Paras varmaan vaan lopettaa yhteydenpito, kun ei kaveruudesta irtoa mitään.
-ap
Keskustelutaitoon kuuluu toisaalta olla ilmaisematta jyrkkiä mielipiteitä, ja toisaalta väärien mielipiteiden sietokyky. Nykyään ihmiset eivät aina edes ymmärrä, että ilmaisevar jyrkkiä mielipiteitä ilmaistessaan niitä koska "mun oikeus", ja toisaalta eivät kestä vääriä mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keskustelija osaa yleensä puhua myös aiheesta, joka ei hirveästi kiinnosta.
Tunnistan saman kaipuun syvälliseen keskusteluyhteyteen, vaikka puhuttaisiin yleisellä tasolla.
Usein sekoitetaan puheliaisuus ja keskustelutaito, ne ovat kuitenkin aivan eri asioita. Joku saattaa olla kova höpöttämään, mutta vuoropuhelua ei muodostu, jos tilanteessa ei muodostu ajatusten ja näkökulmien vaihtoa osallistujien välillä.
Onneksi joskus kuitenkin onnistaa, hyvää keskustelutaitoa osaa myös arvostaa!
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutaitoon kuuluu toisaalta olla ilmaisematta jyrkkiä mielipiteitä, ja toisaalta väärien mielipiteiden sietokyky. Nykyään ihmiset eivät aina edes ymmärrä, että ilmaisevar jyrkkiä mielipiteitä ilmaistessaan niitä koska "mun oikeus", ja toisaalta eivät kestä vääriä mielipiteitä.
Minusta on kivaa jutella kaikenlaisista mielipiteistä ja on ihan ok olla kaverin kanssa eri mieltä. Minusta saa olla jyrkkiäkin mielipiteitä, kestän kyllä, olen sen verran elämää nähnyt ja erilaisia ihmisiä tavannut.
Ymmärrän mielipiteesi, että jotkut tosiaan karkottaa ihmisiä ympäriltään olemalla liian kärkkäitä, eivätkä oikein osaa lukea tilannetta ja ihmistä, että mitä tämän seurassa sopii sanoa...
-ap
Hyvinkin pitkälti näin. Vastaukset ovat joo-ei-emmätiiä.
Keskustelua ei osata ylläpitää saati perustella muilla kuin "musta tuntuu" tai "mä luin jostain".
Klassisen koulutuksen alasajo ja somen lyhytjänteisyys ovat vaikuttaneet tähänkin.
Sen huomaa itsestäänkin, kun tälläisen vastauksen kirjoittaminen laittaa jo hien otsalle.
Ehkä enemmän olen turhautunut siihen ns. turhaan ja pinnalliseen höpöttelyyn, jota joka paikassa kokee. En kuulu erityisen puheliaisiin ihmisiin, enkä jaksa small tall -henkistä juttelua (poislukien nämä pikkujoulu/asiakasillallistapaamiset). Osaan kyllä olla ihan mukavaa seuraa, mutta se on hemmetin kuluttavaa, eikä tarjoa itselleni mitään. Sellainen illalliskeskustelu kuuluu tavallaan etikettiin ja tarvittaessa totta kai noudatan ja olen sen "opetellut".
Hyvin harvoin pystyy oikeasti keskustelemaan ihmisten (ja tällaiset ihmiset ovat harvassa, joilla on fiksuja, hyvin argumentoituja näkemyksiä) kanssa niin, että se oikeasti tarjoaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan saman kaipuun syvälliseen keskusteluyhteyteen, vaikka puhuttaisiin yleisellä tasolla.
Usein sekoitetaan puheliaisuus ja keskustelutaito, ne ovat kuitenkin aivan eri asioita. Joku saattaa olla kova höpöttämään, mutta vuoropuhelua ei muodostu, jos tilanteessa ei muodostu ajatusten ja näkökulmien vaihtoa osallistujien välillä.
Onneksi joskus kuitenkin onnistaa, hyvää keskustelutaitoa osaa myös arvostaa!
Hyvin kirjoitettu :) Kaverini ovat tosiaan suht puheliaita, mutta se ei automaattisesti tarkoita hyviä keskusteluja. Toki voisin pyytää, että hei voitko hetken pysähtyä ja kuunnella. Varmasti moni tekeekin just niin, että vaatii kaveria kuuntelemaan ja juttelemaan 😊 Kai se on kypsyyden merkki pyytää myös asioita...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kyllä. Ennen tuntui, ettei se ollut mikään ongelma. Ehkä olemme nykyisin liian uppoutuneita älylaitteisiin ja pinnalliseen pikakommunikointiin.
Älypuhelimet on tehny ihmisistä keh*reita
Jep, kun on kyseessä äärioikeistolainen. Tässä yhdestä ketjusta:
--
Lindtman lipoi oikein huuliaan kun pääsi veronmaksajien pussin äärelle, ei huolta huomisesta enää ainakaan rahan suhteen.
Toinen suunta mistä rahaa tulee on verovapaat ay järjestö ja ammattiliitot
--
TAAS YKS HÖLMÖ!
https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2021/06/09/aamupala-va...
Hölmökin voi kuvitella vaikuttavansa fiksulta ja viiltävän sarkastiselta heitellessään keskusteluun jotain Kojamosta, vappusatasesta ja aamiaisesta.
Kojamo mainitaan aina esimerkkinä ay-liikkeen ahneudesta. Tosiasiassa Kojamon suurimpia omistajia ovat vakuutusyhtiöt ja muut sijoittajat. Niiden omistusta ja voittoja ei kerrota, koska halutaan nostattaa meteliä vain ay-liikettä vastaan. Erityisen paljon tuntuu ärsyttävän ammattiliittojen yleishyödyllinen status, joka vapauttaa ne osinkotulon verosta. Kaikesta muusta voittoa tuottavasta toiminnastaan ne maksavat veroa tavalliseen tapaan.
Vuosi sitten ay-liikkeen omistusosuus Kojamosta oli tällainen: Teollisuusliitto 10,44 %, Ammattijärjestö OAJ 6,10 %, JHL 5,22 % ,Rakennusliitto 5,02 %, Ammattiliitto PRO 4,23 % PAM 3,54 %, AKT 0,64 %, SEL 0,58 %, SAK 0,39 %, Jyty 0,34 %, Paperiliitto 0,29 %, PAU 0,24 % ja Sähköliitto 0,18 %.
Sekin jätetään kertomatta, että myös työnantajapuolen liitot ovat yleishyödyllisiä, joten nekään eivät maksa veroa osinkotuloistaan. Eivät maksa myöskään yleishyödylliset säätiöt. Ei kerrota sitäkään tosiasiaa, että SAK oli valmis lopettamaan tämän ay-liikkeen verovapauden jo keväällä 2019, mutta EK ja sitä tukevat oikeistopuolueet eivät esitystä hyväksyneet.
Nyt SDP esitti sitä taas osana lähdeveron uudistamista, mutta finanssiala tyrmäsi esityksen. Yleishyödyllisten yhteisöjen verovapauden poistamista siis vastustavat juuri ne samat tahot, jotka julkisuudessa vaativat sen poistamista. He haluaisivat verottaa vain ay-liikettä ja säilyttää verovapauden kaikilla muilla.
--
Newsflash. Kyllä muuten kerrotaan. Pörssiyhtiön TÄYTYY kertoa suurimmat omistajat, ja kaikkien pörssiyhtiöiden kaikki omistajat saat halutessasi tietoon.
--
WAU! Tiheällä kammalla yritetään etsiä jotain, mitä sättiä! JA SILTI VÄÄRIN! Mikä hölmöjen hölmö!
> Niiden omistusta ja voittoja ei kerrota
Ja sitten tämän alla!
> Vuosi sitten ay-liikkeen omistusosuus Kojamosta oli tällainen: Teollisuusliitto 10,44 %, Ammattijärjestö OAJ 6,10 %, JHL 5,22 % ,Rakennusliitto 5,02 %, Ammattiliitto PRO 4,23 % PAM 3,54 %, AKT 0,64 %, SEL 0,58 %, SAK 0,39 %, Jyty 0,34 %, Paperiliitto 0,29 %, PAU 0,24 % ja Sähköliitto 0,18 %.
Kyseessä oli se "Hölmökin voi kuvitella vaikuttavansa fiksulta ja viiltävän sarkastiselta heitellessään keskusteluun jotain Kojamosta, vappusatasesta ja aamiaisesta.". Se hölmö salaa tiedon! Saku kyllä tietää asian.
Vastaan naisena viikon päästä, että joo.
Kyllä. Ja varsinkin jos menee poliittisiin aiheisiin helposti mielensäpahoitetaan jos kaikki ei ole samaa mieltä. Huomasin tämän tuossa lomalla missä oli muita suomalaisia ja katsottiin tv:stä uutisia niin heti joku mielensä pahoitti kun kaikki ei lähtenytkään haukkumaan hallitusta tai kehumaan jotain edellisiä hallituksia.
Jos puhutaan julkisesta keskustelusta, niin silloinhan kaikki faktat pitää olla prikulleen, ja tiedot perustua tieteelliseen tutkimukseen. Mutta onhan tämä tavattoman työlästä monelle, ja siksi luulen että Trumpin kaltaiset hahmot menestyy. Voi vaan mutuilla menemään ilman vaivalloista faktojen tarkastusta. Sama juttu somekeskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja varsinkin jos menee poliittisiin aiheisiin helposti mielensäpahoitetaan jos kaikki ei ole samaa mieltä. Huomasin tämän tuossa lomalla missä oli muita suomalaisia ja katsottiin tv:stä uutisia niin heti joku mielensä pahoitti kun kaikki ei lähtenytkään haukkumaan hallitusta tai kehumaan jotain edellisiä hallituksia.
Jep. Kyllä mua haluttaa tätä nykyistä hallitusta sättiä köyhien kohtelusta, mutta ei se eka asia ole, kun on muiden mukana.
Ihmiset ei osaa enää leikkiä keskenään, olla leppoisasti yhdessä ja jutella.