Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työikäisille ja -kykyisille aikuisille ei tulisi maksaa ollenkaan asumistukea

Vierailija
23.09.2023 |

Työikäinen ja -kykyinen pystyy maksamaan vuokransa itse tekemällä työtä ja samalla siitä palkkaa. On yhteiskunnan kannalta epäterve piirre että työikäisten ja -kykyisten elämisestä yleisen asumistuen varassa on tullut normaali tapa elää, jota ei mitenkään koeteta välttää.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhaniiivari/kohti-inhimillista-vastuu…

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?

Ihan mielenkiinnosta kysyn missä saa noin huonoa palkkaa kokoaika työstä?.

Todella monessa.

Kuten missä?.Ei suomessa kyllä ole yhtään kokoaika työtä jossa palkka olisi alle 2000€. osa-aika työt on eri asia.

Anteeks mitä? :D Suurinosa duunariammateista!

Kovinkaan monessa DUUNARIammatissa ei ole alle 2000e/kk BRUTTO, nettona kyllä

Voi lapsirakas kun kyllä on. Kokit, siivoojat, postinjakajat, suurtalouskokit, leipurit, elintarviketyöntekijät, huoltomiehet/ naiset, kaupankassat, tehdastyöntekijät, maalarit.. jne. jne.

Vierailija
82/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ajokorttia ja vakituinen töpaikka pk- seudulla. Ei mitään järkeä lähteä työttömäksi johonkin tuppukylään. Josko tätä minun palkkaani voisi vaikka nostaa parilla satasella niin en tarvitsisi tukia? Tai ruuan ja sähkön hintaa voisi vähän laskea jos palkka ei nouse. 

Voi aina hankkia ajokortin

Ai niinkö se onkin? Olipa hyvä kun sanoit.

Luulin, että mun lääkärissä todettu neurologinen syy estää hankkimasta korttia, mutta hyvä kun sanoit että kyllähän sen voi _aina_ hankkia. Sopivasti myös ylimääräistä sen verran tilillä niin hoituu kivasti ihan tässä viikon parin sisään. Hyvä että tää järjestyi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?

Todella monessa.

Kuten missä?.Ei suomessa kyllä ole yhtään kokoaika työtä jossa palkka olisi alle 2000€. osa-aika työt on eri asia.

Voi lapsirakas kun kyllä on. Kokit, siivoojat, postinjakajat, suurtalouskokit, leipurit, elintarviketyöntekijät, huoltomiehet/ naiset, kaupankassat, tehdastyöntekijät, maalarit.. jne. jne.

Jatkan listaa:

baarimikot, tarjoilijat, puutarhatyöntekijät, lastenhoitajat, koulunkäyntiavustajat, kahvila/huoltoasematyöntekijät

Vierailija
84/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hallitus haluaa rangaista köyhiä, nuo kaikki työllistymispuheet ovat vain yritys peitellä tosiasiallista syytä. Pääasia että rikkaat rikastuu ja köyhät maksaa.

Yleinen asumistuki

Yleisen asumistuen saamisen ehtoihin valmistellaan muutoksia, jotka vähentävät tuen määrää. Tulojen vaikutus tukeen kiristyy, tukiprosentti laskee, ansiotulovähennys poistuu ja oikeus saada asumistukea omistusasuntoon poistuu. Tuen määrään vaikuttavan perusomavastuuosuuden määräytymistä aiotaan muuttaa niin, että muiden muutosten vaikutukset ovat lievempiä lapsiperheille. 

Vierailija
85/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä ap:ta ajattelukykyisenä.

Nuo on emeriitusprofessori Juhani Iivarin(oulun yliopisto) sanoja, ei ap:n. Tällaisia ihmisiä meillä on yliopistoissa ei hyvää päivää. Ja vielä maksetaan palkkaa sonnan kirjoittamisesta lehtiin. Tältäkin palstalta löytyisi tuhansia terävämpiä kirjoittajia lehtien kolumnisteiksi.

Vierailija
86/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monessa.

Kyllä kokin palkka kokopäivä töistä poikkeuksetta on yli 2000€ brutto tarkista faktat ennenkuin rupeat pätemään.

Vierailija
87/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et. Ongelma on se asumistuki joka pitää keinotekoisesti vuokrat korkealla ja palkat matalalla.

Mikä sinun suunnitelmasi muuten on, ja kuinka pitkä on koko aikuisikä josta puhut? Vai onko suunnitelmasi elää tosissaan asumistuen varassa koko loppukin aikuisikä? Se on asia mitä en pysty käsittämään. Ihminen joka ei edes tee mitään ponnistellakseen eteenpäin ja omavaraiseksi.

En siis tiedä oletko sellainen, mutta jotenkin tuosta kommentista tuli sellainen olo, että koko aikuisikä on tehty jotain pienipalkkaista työtä jolla ei edes elä. Että jos se aikuisikä on joku 5 vuotta niin okei, ehkä et ole päässyt vielä opiskelemaan lisää tai valmistut pian johonkin ammattiin jolla pystyt sitten itsesi elättämään?

Vierailija
88/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuuko k-markettien kassat sitten kaupan takahuoneessa?

Takapihalle konttimakuuhuoneet roskasäiliöiden viereen niin emertusprofessori ja hallitus hieroo kämmeniään yhteen tyytyväisenä.

Vierailija
89/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille pitäisi olla asumistuen ehtonen että asunto otetaan sieltä missä se on halvin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai edes suuressa kaupungissa asuminen ei ole mikään ihmisoikeus.

Kuinka kaukaa oletat pääkaupunkiseudulla töitä tekevän matkustavan? Muuttamalla jonnekin 100km päähän metsään saat lisätä 400-500€/kk kuluja auton käytöstä.

Titä on muuallakin Suomessa. Miksi edes teet pääkaupunkiseudulla töitä millä et tule toimeen ilman tukia?

Ehdotatko, että lakkautetaan pk seudulla kaikki pienipalkkaiset työt? No, koittakaa sitten pärjätä rikkaat täällä keskenennänne. Hoitakaa itse lapsenne ja siivotkaa toimistonne. Tuskin kaupassakaan on jatkossa ketään töissä. Voitte sitten vaikka vuorotella kuka täyttää hyllyt ja kuka leikkii kassaneitiä. 

Miksi teet hanttihommia joilla ei pärjää ja niitä töitä ei arvosteta mikä näkyisi kunnollisena palkkana.? Kun niistä matalapalkka duunareista tulee pulaa niin palkat nousevat. Nyt itse pidät yllä tukiin perustuvaa huonosti palkattua työkulttuuria pk seudulla.

90/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro missä ne duunipaikat on kun nyt jokaiseen on noin 50 hakijaa

tätönen 23

Vierailija
91/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monessa.

Kyllä kokin palkka kokopäivä töistä poikkeuksetta on yli 2000€ brutto tarkista faktat ennenkuin rupeat pätemään.

Kokin keskipalkka on 2104€/kk. Eli sinne haitarin pienemmälle puolella jää kuitenkin aika paljon porukkaa. Eli ei voida puhua mistään poikkeuksetta yli 2000€

Vierailija
92/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleisestä asumistuesta on ajan saatossa muodostunut sen saajille tulomuoto, jolla täydennetään erityisesti matalapalkka-aloilla saatua palkkaa, joka yksin ei riitä säälliseen elämiseen. Vastuullista olisi, että yritykset ja muut työantajat maksaisivat työntekijöilleen sellaista palkkaa, että sillä työntekijä perheineen tulee toimeen. HS:n talousstudiossa 20.9.2023 Helsingin pormestari Juhana Vartiainen (kok) arvioi, että hallituksen leikkaukset voivat lisätä pienipalkkaisten työntekijöiden palkkoja. Jos Orpon hallituksen leikkaukset asumistukeen johtavat tällaiseen kehitykseen, sen luulisi olevan positiivista jopa ammattiyhdistysliikkeiden näkökulmasta. Mutta ihmeiden aika ei välttämättä ole ohi: EK kannattaa asumistukien kiristyksiä ja siitä seuraavia palkankorotuksia ja SAK vastustaa niitä?"

KUKA TAI MIKÄ ON SE TAHO JOKA NYT ESTÄÄ MAKSAMASTA SELLAISTA PALKKAA, ETTÄ MATALAPALKKA-ALAN TYÖNTEKIJÄ PÄRJÄISI ILMAN ASUMISTUKEA?!

Miksi maksaa kun työntekijä löytyy pienemmälläkin palkalla ja valtio kuittaa asumistuella loput mitä työntekijä tarvitsee elämiseen?

Vierailija
93/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultapossukerholainen puhuu. Olisi mielenkiintoista kuulla tämänkin sankarin perhetaustoista ja siitä kuka hänenkin elämänsä ja koulutuksesnsa on maksanut.

Mennyt yliopistoon opiskelemaan 60-luvulla jolloin ei ole ollut edes pääsykokeita. Ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
94/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän todella kuvottavana ja surullisena, miten te oikeistolaiset puhutte toisista ihmisistä. Aivan sama kenestä, kukaan ei ansaitse sitä paskaa niskaansa, jota te täällä suollatte päivästä toiseen. Te luotte näillä jutuillanne ja ölinällänne myös todella synkkää kuvaa kaikista oikeistolaisista, vaikka tiedän todellisuudessa että monet oikeiston äänestäjät eivät ajattele näin halveksuvasti muista.

Itse olen opiskelija ja olen työelämässä ollut teinistä asti, enkä voi käsittää miten kukaan voi pitää itseään niin täydellisenä, että lähtee lyttäämään ja alistamaan muita ihmisiä sen perusteella, onko tämä töissä, onko tällä mielenterveysongelmia tai muuta. Teillä on joku todella sairas ja empatiakyvytön maailmankuva, enkä tiedä pystyykö sitä edes korjaamaan, koska en tiedä voiko vakavasti persoonallisuushäiriöistä ja sadistista ihmistä parantaa.

Hienoa, että te olette edes töissä. Paljon muuta hyvää tuskin olettekaan saaneet elämässänne aikaan, koska teidän missionne on vain satuttaa muita. Huutelette näitä sairaita juttujanne täällä anonyymisti, koska tiedätte ettei kukaan haluaisi olla missään tekemisissä kanssanne jos tietäisivät teidän aidosti olevan tuollaisia läpimätiä mörköjä.

Vierailija
95/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työkykyinen kansalainen voi yhtäkkiä katkaista kätensä ja jalkansa ja olla "poissa pelistä" 6-8 viikkoa. Väitän että henkilö kuntoutuu kyllä nopeammin, kun hänen asumisensa ja elantonsa on turvattu myös tuon parin kuukauden ajan. Onneksi meillä on sosiaaliturvaa tällaisten varalle.

Vierailija
96/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat on liian korkeita ,verraten pienpalkkaisiin.Miten ahneet vuokrayhtiöt saadaan laskemaan vuokria?Ei tarvita tukia jos kaikki olisikin köyhimmillekin kohtuullista.

Vierailija
97/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monessa.

Kokin keskipalkka on 2104€/kk. Eli sinne haitarin pienemmälle puolella jää kuitenkin aika paljon porukkaa. Eli ei voida puhua mistään poikkeuksetta yli 2000€

Itse olen kokkina ravintolassa ja sanon suoraan että kukaan ei saisi ravintolassa ruokaa jos alle 2000€ maksaisivat brutto palkkaa,tietosi taitaa olla pahasti vanhentuneita.

Vierailija
98/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tukiaisille!

Vierailija
99/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on täysin kohtuuttoman hintaiset vuokra-asunnot. Jos asumistuki poistetaan niin vuokrien on pakko tulla alaspäin.

Ei ole mikään pakko koska laki ei määrää että asunto pitää vuokrata sellaiselle jolla ei ole varaa asua siinä. Plus on kuluja jotka nostaa hintaa kuten esimerkiksi asuntolaina jolla vuokrattu asunto on ostettu ja sen lisäksi vielä yhtiövastike ja huoltokulut. Ja kun kyse on sijoituksesta eikä hyväntekeväisyydestä niin sijoittaja haluaa myös kulujen jälkeen saada sijoituksestaan jotain voittoakin käteen jotta ei tule tappiota.

Vierailija
100/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisikään, vaan palkalla pitäisi tulla toimeen. Mutta ei kaikki tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän