Työikäisille ja -kykyisille aikuisille ei tulisi maksaa ollenkaan asumistukea
Työikäinen ja -kykyinen pystyy maksamaan vuokransa itse tekemällä työtä ja samalla siitä palkkaa. On yhteiskunnan kannalta epäterve piirre että työikäisten ja -kykyisten elämisestä yleisen asumistuen varassa on tullut normaali tapa elää, jota ei mitenkään koeteta välttää.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhaniiivari/kohti-inhimillista-vastuu…
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nää jutut, joissa joku kertoo, miten ennenaikaan ei ollu mitään tukia. Syötiin pettuleipää, hiihdettiin kesät talvet kouluun ja kärsittiin. Miksi nykyihmisen pitäisi taantua jonnekin entisajalle? Oltais tyytyväisiä nykyaikaan ja palvelujen kehittymiseen. Kukaan järkevä ei haikaile kivikaudelle elämään mahdollisimman vaikeasti paitsi joku aivoton masokisti.
Samoin nää tyypit, jotka paasaa, että työttömän pitäis syödä pelkkää kaurapuuroa ja kaalikeittoa. Hyvä idea, lisätään vielä vähän kalliita terveysmenoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille pitäisi olla asumistuen ehtonen että asunto otetaan sieltä missä se on halvin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai edes suuressa kaupungissa asuminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Mitä jos asumisen ehtona on se että otetaan mitä saa koska vuokra-asunto markkinat ovat ruuhkautuneet ja on parempi että on edes joku katto pään päällä kuin että nukkuu talvisella jossakin katsojassa sen aikaa kun jonottaa asuntoa.
Huonoin kuulemani perustelu. Mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi vaihtoehto kuin maksattaa yhteiskunnalla ja veronmaksajilla joku kallis ja iso kauounkikartano. Vaikka se että asuu sillan alla tai ojassa jos ei osaa etsiä ja vuokrata itselleen halvempaa asuntoa jonka pystyy maksamaan ilman että tarvitsee tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille pitäisi olla asumistuen ehtonen että asunto otetaan sieltä missä se on halvin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tai edes suuressa kaupungissa asuminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Mulla on edullinen asunto espoossa. Autottomana en voi asua missä tahansa. Olen asunut koko ikäni pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asumisen ehtona on se että otetaan mitä saa koska vuokra-asunto markkinat ovat ruuhkautuneet ja on parempi että on edes joku katto pään päällä kuin että nukkuu talvisella jossakin katsojassa sen aikaa kun jonottaa asuntoa.
Annan 0/0
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ajokorttia ja vakituinen töpaikka pk- seudulla. Ei mitään järkeä lähteä työttömäksi johonkin tuppukylään. Josko tätä minun palkkaani voisi vaikka nostaa parilla satasella niin en tarvitsisi tukia? Tai ruuan ja sähkön hintaa voisi vähän laskea jos palkka ei nouse.
Ei pysty laskemaan ruuan ja sähkön hintaa, koska valtio tarvitsee aikuisten terveiden ihmisten elättämiseen verorahaa. Hyödykkeiden verottaminen nostaa niiden hintaa
Ollaan siis kierteessä
Moni varmaan välttäisi jos voisi. Mutta Suomi ei ole maa jossa ihmisillä olisi erilaisia vaihtoehtoja runsaasti työpaikaksi kuten isoissa valtioissa, on myös rajoitteita. Lisäksi ilmasto uuvuttaa monet ja miniraha. Osalla ei omaisia. Kaikilla on erilainen tilanne ja kokemus. Joillakin voi olla traumoja, psd, perussairauksia. Siinä kovistelu vaan pahentaa ihmisten tilaa. On ihmisiä jotka ajattelevat että kaikilla pitäisi olla koti ja raha, eikä se voi riippua pelkästä työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yleisestä asumistuesta on ajan saatossa muodostunut sen saajille tulomuoto, jolla täydennetään erityisesti matalapalkka-aloilla saatua palkkaa, joka yksin ei riitä säälliseen elämiseen. Vastuullista olisi, että yritykset ja muut työantajat maksaisivat työntekijöilleen sellaista palkkaa, että sillä työntekijä perheineen tulee toimeen. HS:n talousstudiossa 20.9.2023 Helsingin pormestari Juhana Vartiainen (kok) arvioi, että hallituksen leikkaukset voivat lisätä pienipalkkaisten työntekijöiden palkkoja. Jos Orpon hallituksen leikkaukset asumistukeen johtavat tällaiseen kehitykseen, sen luulisi olevan positiivista jopa ammattiyhdistysliikkeiden näkökulmasta. Mutta ihmeiden aika ei välttämättä ole ohi: EK kannattaa asumistukien kiristyksiä ja siitä seuraavia palkankorotuksia ja SAK vastustaa niitä?"
KUKA TAI MIKÄ ON SE TAHO JOKA NYT ESTÄÄ MAKSAMASTA SELLAISTA PALKKAA, ETTÄ MATALAPALKKA-ALAN TYÖNTEKIJÄ PÄRJÄISI ILMAN ASUMISTUKEA?!
Yksinkertaisesti ahneus.
SAKlla on valtavat vuokra-asunto sijoitukset. Ei kai se silloin halua luopua valtion kustantamista asumistuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ajokorttia ja vakituinen töpaikka pk- seudulla. Ei mitään järkeä lähteä työttömäksi johonkin tuppukylään. Josko tätä minun palkkaani voisi vaikka nostaa parilla satasella niin en tarvitsisi tukia? Tai ruuan ja sähkön hintaa voisi vähän laskea jos palkka ei nouse.
Ei pysty laskemaan ruuan ja sähkön hintaa, koska valtio tarvitsee aikuisten terveiden ihmisten elättämiseen verorahaa. Hyödykkeiden verottaminen nostaa niiden hintaa
Ollaan siis kierteessä
Mitä tulee ruoan hintaan niin kaupoilla on todennäköisesti varaa leikata voitoista ja työntekijöiden palkoista niin hintoja ei tarvisisi nostaa ahneuden takia kuten nyt on tehty nämä viime vuodet.
Suomessa on täysin kohtuuttoman hintaiset vuokra-asunnot. Jos asumistuki poistetaan niin vuokrien on pakko tulla alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?
Ihan mielenkiinnosta kysyn missä saa noin huonoa palkkaa kokoaika työstä?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kaukaa oletat pääkaupunkiseudulla töitä tekevän matkustavan? Muuttamalla jonnekin 100km päähän metsään saat lisätä 400-500€/kk kuluja auton käytöstä.
Titä on muuallakin Suomessa. Miksi edes teet pääkaupunkiseudulla töitä millä et tule toimeen ilman tukia?
Kuinka kaukaa oletat pääkaupunkiseudulla töitä tekevän matkustavan? Muuttamalla jonnekin 100km päähän metsään saat lisätä 400-500€/kk kuluja auton käytöstä.
Jo Järvenpäässä on niin halpaa, että paljon kauemmas ei kenenkään tarvitse mennä. Junaliputkin edullisia.
Tuon kirjoituksen mukaanhan palkat nousee matalapalkka-aloilla,kun asumistuki poistuisi.
Olisi Ek:n toive jopa.
Itse en ole kuullut vielä tästä, eli palkkojen noususta,kun asumistuki poistuisi.
Ihan mielenkiintoista. Mihinköhän professori perustaa tämän väitteensä? Ei selviä kirjoituksesta.
Mutta pakko tehdä yksi huomio. Itse olin aikoinani ns. Matalapalkka alalla, jossa tosin kuukausiansiot vaihtelevat. Käteen jäi 1200-1800, yleisimmin reilu 1500.
Olisin välillä ollut varmaan oikeutettu esim.asumistukeen, mutta en sitä hakenut. Ja asuin halvimmissa Kämpissä mitä löysin.
Eli tavallaan tämäkin oli valinta. Olla kaikin tavoin itsenäinen. Ja yrittää säästää siitä vähästäkin.
No nykyään olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja asun edelleen tuossa halvassa yksiössä vuokralla.
Nyt tarvitsisin isomman asunnon,mutta en kykene muuttamaan. (Mahtuisi apuvälineitä etc). Enkä oikein osaa vieläkään pyytää apua/selvitystä asioihin.
Sori,kaksi täysin toisistaan poikkeavia asioita. Mutta sanoisin vain:kukaan ei tiedä mitä huominen voi tuoda tullessaan, yllätyksiä,kuten sairastuminen on lähes mahdoton ennakoida.
Tämähän vaatisi sen että palkkataso nousisi, mitä ei ole tapahtunut pitkään aikaan. Yhteiskunta joutuu valitettavasti paikkaamaan riittämättömiä palkkoja. Todella ulalla olet jos et ymmärrä, että työnteko ei ole tae riittävästä toimeentulosta, se on todellisuutta suurelle osalle kansasta nykypäivänä. -.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?
Ihan mielenkiinnosta kysyn missä saa noin huonoa palkkaa kokoaika työstä?.
Todella monessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Titä on muuallakin Suomessa. Miksi edes teet pääkaupunkiseudulla töitä millä et tule toimeen ilman tukia?
Joillakin on käsitys, että kaikki ihmiset saavat ihan niitä töitä, mitä haluavat ja sieltä mistä haluaa, silloin kun vaan hakevat. Ei se ihan niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nää jutut, joissa joku kertoo, miten ennenaikaan ei ollu mitään tukia. Syötiin pettuleipää, hiihdettiin kesät talvet kouluun ja kärsittiin. Miksi nykyihmisen pitäisi taantua jonnekin entisajalle? Oltais tyytyväisiä nykyaikaan ja palvelujen kehittymiseen. Kukaan järkevä ei haikaile kivikaudelle elämään mahdollisimman vaikeasti paitsi joku aivoton masokisti.
TÄMÄ! suomalaiset (osa) on kummallisia ajatellessaan, että koska olen itse kärsinyt puutteesta ja nälästä niin muidenkin pitäisi. Koska minä olin yh jolla ei ollut varaa syöttää lapsilleen kuin makaronivelliä ja pärjättiin silti, niin kyllähän nyt muidenkin pitäisi pärjätä. Ällöttävä ajatustapa!
Juu Amerikan malliin vaan köyhät slummeihin, telttoihin kadulle ja lapsiperheet voi asua jossain halpamotellissa yhdessä rämppähuoneessa ja otetaan vielä oikeus sairaanhoitoon pois niin rikkaat varmasti rikastuu lisää...