Työikäisille ja -kykyisille aikuisille ei tulisi maksaa ollenkaan asumistukea
Työikäinen ja -kykyinen pystyy maksamaan vuokransa itse tekemällä työtä ja samalla siitä palkkaa. On yhteiskunnan kannalta epäterve piirre että työikäisten ja -kykyisten elämisestä yleisen asumistuen varassa on tullut normaali tapa elää, jota ei mitenkään koeteta välttää.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhaniiivari/kohti-inhimillista-vastuu…
Kommentit (153)
Ystäväni haluaa asua Helsingin kantakaupungissa ja saa asumistukea, rahansa riittäisivät asua syrjemmässä, mutta haluaa asua lähellä keskustaa. Niin paljon kuin ystävästäni pidän, niin mielestäni on väärin, että systeemi mahdollistaa tällaisen. Me asumme kauempana, ja kyllä, oishan se kivempi asua vaikka kantakaupungissa, mutta haluan tulla toimeen omillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?
Ihan mielenkiinnosta kysyn missä saa noin huonoa palkkaa kokoaika työstä?.
Todella monessa.
Kuten missä?.Ei suomessa kyllä ole yhtään kokoaika työtä jossa palkka olisi alle 2000€. osa-aika työt on eri asia.
Jos kaikesta tarpeellisesta työstä maksettaisi sellaista palkkaa, että sillä voisi maksaa asumisensa, ruokansa, vaatteensa, ja muutkin välttämättömät elämisen kulut, ei työssäkäyville tarvitsisi maksaa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kaukaa oletat pääkaupunkiseudulla töitä tekevän matkustavan? Muuttamalla jonnekin 100km päähän metsään saat lisätä 400-500€/kk kuluja auton käytöstä.
Jo Järvenpäässä on niin halpaa, että paljon kauemmas ei kenenkään tarvitse mennä. Junaliputkin edullisia.
Vilkaisin huvikseni Järvenpään hintatasoa. Ehkä 100-200€ halvempaa ja junamatkoihin nykyiselle työpaikalleni menisi 220€. Nyt menee 0€. Eli ihan plus miinus nolla.
Minne menivät sotaveteraaneille kerätyt rahat ja varat ja osaketulot. Suomalaisille lapsiperheille antaisin mieluusti tukea asumiseen ja terveydenhoitoon! Ja siis syntyperäisille suomalaislapsiperheille.
Jep. Asumisen hinta on törkeän kallis Suomessa. Hintataso pitää saada kohtuulliseksi, silloin mitään tukiruljanssia ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?
Todella monessa.
Kuten missä?.Ei suomessa kyllä ole yhtään kokoaika työtä jossa palkka olisi alle 2000€. osa-aika työt on eri asia.
Olen ravintolassa kokoaika töissä ja palkka 1800€/kk...
Mun mielestä on aika väärin että maksan työssäkäyvänä 500€: n vuokrani + veden ja sähkön kokonaan itse, kun yh kaveri saa saman verran asumistukea ja maksaa omasta pussistaan vaan noin satasen . Ja mun palkka on ihan vaan 2300 brutto.
Että tota..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa.
Anteeks mitä? :D Suurinosa duunariammateista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa.
Tuliko huijattu olo?.koska itekkin ollu ravintolassa pihviä paistamassa ja maksoivat sentään 2500€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa.
Ja taas yksi todellisuudesta vieraantunut kuplassa eläjä.
Kaikki tahoja syytetään kalliista asumisesta paitsi niiden asuntojen vuokraajia? Asunnnon omistajien ahneudesta se syy löytyy miksi asumista pitää tukea niin massiivisesti. Sotakirvestä vaan siihen suuntaan heiluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa.
Netto vai brutto?
Aina palkoista puhuessa pitäisi erotella vähän.
Itse olin esim. Ravintola-alalla. Ja jos teit yötä ja pyhiä sait useamman satasen kuussa lisää. Pelkällä aamulla palkkanauha oli tyyliin 1200/1300 nettona. Tästä muutamia vuosia aikaa,joten en enää tiedä missä mennään. Mutta esim.ravintola-alalla yölisäkin oli 2 euroa.. mikä on naurettavan pieni.
Kaupan alalla paremmat lisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa.
Anteeks mitä? :D Suurinosa duunariammateista!
Kovinkaan monessa DUUNARIammatissa ei ole alle 2000e/kk BRUTTO, nettona kyllä
Taas kun aloituksessa sana "työ", niin jopa tulee paljon alapeukutuksia. Taitavat olla allergisia työnteolle.
Valtio maksaa todella monen ihmisen asumisen ja se pitää kyllä saada purettua. Asumisenhinnat ylipäänsä on saatava kohtuullisiksi. Vastikkeet ja vuokrat on aivan järjettömiä..
Edullisempia asuntoja tarjolle. Jokainen asuu niin leveästi, mihin OMAT rahat riittää. Ei voi olla jokaisen köyhän työttömän oikeus asua uudessa tilavassa kolmiossa/ neliössä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn töissä ja saan asumistukea koska palkka on niin pieni.
Muualle muuttaminen ei ole vaihtoehto, asutaan jo nyt 25 kilsan päässä kaupungin keskustasta. Lähimpään kauppaankin on 10km.
Katsos kun Herra Emeritusprofessori ei nyt tällaista ymmärrä, ei riitä aivoja näin monimutkaiseen ajatteluun. Helpolla elämässään päässeen on helppo vieraantua todellisesta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten määritellään työkykyinen ?
Työkykyinen ihminen on sellainen joka kykenee tekemään töitä, kevyttä tai rakasta, isoa tai pientä.
Eli jos joku tekee pientä ja kevyttä työtä saaden siitä 100 euroa palkkaa, hänen pitäisi pystyä elämään 100 eurolla kuussa? Missä päin Suomea eläminen on noin halpaa?
Ehdotatko, että lakkautetaan pk seudulla kaikki pienipalkkaiset työt? No, koittakaa sitten pärjätä rikkaat täällä keskenennänne. Hoitakaa itse lapsenne ja siivotkaa toimistonne. Tuskin kaupassakaan on jatkossa ketään töissä. Voitte sitten vaikka vuorotella kuka täyttää hyllyt ja kuka leikkii kassaneitiä.