Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työikäisille ja -kykyisille aikuisille ei tulisi maksaa ollenkaan asumistukea

Vierailija
23.09.2023 |

Työikäinen ja -kykyinen pystyy maksamaan vuokransa itse tekemällä työtä ja samalla siitä palkkaa. On yhteiskunnan kannalta epäterve piirre että työikäisten ja -kykyisten elämisestä yleisen asumistuen varassa on tullut normaali tapa elää, jota ei mitenkään koeteta välttää.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhaniiivari/kohti-inhimillista-vastuu…

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ajokorttia ja vakituinen töpaikka pk- seudulla. Ei mitään järkeä lähteä työttömäksi johonkin tuppukylään. Josko tätä minun palkkaani voisi vaikka nostaa parilla satasella niin en tarvitsisi tukia? Tai ruuan ja sähkön hintaa voisi vähän laskea jos palkka ei nouse. 

Voi aina hankkia ajokortin

Sitten kun saisi sellaista palkkaa että jäisi rahaa säästöön ja sitten pitäisi säästää rahaa autoonkin. Nykyisillä palkoilla ei onnistu säästäminen. Vähän suuremmalla palkalla menisi kymmenen vuotta pelkän ajokoulun hinnan säästöön. Toinen kymmenen vuotta että saa kolmentonnin auton.

Vierailija
102/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?

Et. Todellinen ongelma ovat nämä ääliöt, jotka eivät ymmärrä mistään mitään.

Saako yksinelävä tukea noilla tuloilla? Vai saat koska sulla on perhe?

Tuntuu kyllä oudolta että saa asumistukea jos tienaa 1500e/kk. Sinun tapauksessa tuki on estänyt urakehityksesi: ei ole kannustinta etsiä parempaa työtä vaan jää asumistuen varaan. Siinä ei kyllä ole mitään järkeä. Ilman asumistukea olisit ehkä kouluttautunut enemmän tai etsinyt uutta työtä, pyytänyt enemmän palkkaa, edennyt tiiminvetäjäksi yms ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisikäni kokoaikatyössä (160h/kk), mutta palkka on surkea 1500e/kk, joten saan asumistukea palkkani lisäksi. Olenko minä siis ongelman ydin, vain koska saan asumistukea?

Ihan mielenkiinnosta kysyn missä saa noin huonoa palkkaa kokoaika työstä?.

Todella monessa.

Kuten missä?.Ei suomessa kyllä ole yhtään kokoaika työtä jossa palkka olisi alle 2000€. osa-aika työt on eri asia.

Anteeks mitä? :D Suurinosa duunariammateista!

Kovinkaan monessa DUUNARIammatissa ei ole alle 2000e/kk BRUTTO, nettona kyllä

Voi lapsirakas kun kyllä on. Kokit, siivoojat, postinjakajat, suurtalouskokit, leipurit, elintarviketyöntekijät, huoltomiehet/ naiset, kaupankassat, tehdastyöntekijät, maalarit.. jne. jne.

Kyllä kokin palkka kokopäivä töistä poikkeuksetta on yli 2000€ brutto tarkista faktat ennenkuin rupeat pätemään.

Minä olen kokki ammatiltani 😂 ja tehnyt alan hommia jo toistakymmentä vuotta. Ihan on matalimmasta päästä palkat.

Vierailija
104/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten määritellään työkykyinen ?

Jos ei ole Kelan tai työeläkeyhtiön toimesta todettu työkyvyttömäksi. On oletuksena työkykyinen. Paljon on sellaisia jotka on omasta mielestään jotain ja katsoo että, se riittää.  Siksi on hyvä että, on järjestelmä joka sen päättää kuten korkein oikeus päättää lopullisesti miten joku asia on ni Kela ja vastaavat on hieman samanlainen. Sitten asia on kuten päätetty ja sen mukaan mennään.

Vierailija
105/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole Kelan tai työeläkeyhtiön toimesta todettu työkyvyttömäksi. On oletuksena työkykyinen. Paljon on sellaisia jotka on omasta mielestään jotain ja katsoo että, se riittää.  Siksi on hyvä että, on järjestelmä joka sen päättää kuten korkein oikeus päättää lopullisesti miten joku asia on ni Kela ja vastaavat on hieman samanlainen. Sitten asia on kuten päätetty ja sen mukaan mennään.

Tai vakuutusyhtiön.

Vierailija
106/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisikään, vaan palkalla pitäisi tulla toimeen. Mutta ei kaikki tule.

Tulisi toimeen jos tukia ei ole, mutta nyt yritykset ovat huomanneet että valtio maksaa osan palkoista sosiaaliturvan muodossa joten "säästävät" sillä että eivät maksa kunnon palkkoja vaan alle käyvyysrajan.

Vierailija
107/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerossa myimme uudehkon velattoman omakotitalomme ja tilille kolahti sen mukainen summa rahaa. Muutin vuokralle uuteen, ensimmäiseen eteen tulleeseen,melko kalliiseen huoneistoon, koska halusin etsiä rauhassa sitä oikeaa kotia, johon rahani sijoittaisin.Hämmennykseni oli suuri, kun minullekin maksettiin asumistukea tuolta etsikkoajalta.

Aikamoista, mutta miksipä en olisi ottanut rahoja vastaan, kun kerran ilmaiseksi annettiin....

Vierailija
108/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lääkärin mielestä työkyvytön mutta kelan mielestä terve.

Vierailija
109/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Ongelma on se asumistuki joka pitää keinotekoisesti vuokrat korkealla ja palkat matalalla.

Mutta kun kyse ei ole vain vuokra-asumisesta vaan tuota tukea myönnetty myös omistusasuntoon. Joka on ollut epäkohta kun kaikilla ei ole mahdollisuuksia edes päästä kiinni omistusasuntoon joten eikö se niin mene jos on varaa sellaiseen yleellisyyten selviytyy myös siitä aiheutuneista kustannuksista ilman tukia. Itse en tosin ole samaa mieltä että, asumistuki pitää edes vuokrat korkealla vaan ilman asumistukeakin vuokranantajat nostaisi vuokria kuten nykyisinkin. Ihmiset maksaisi vain itsensä kipeäksi kun mitään tukea ei saisi. Ainoa järjettömyys asumistuessa on ollut tuo että, sitä saanut myös omistuasuntoon. Kun se ei noin varmasti yleisesti ole vähävaraisten asumisen muoto Suomessa ainakaan.

Vierailija
110/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioerossa myimme uudehkon velattoman omakotitalomme ja tilille kolahti sen mukainen summa rahaa. Muutin vuokralle uuteen, ensimmäiseen eteen tulleeseen,melko kalliiseen huoneistoon, koska halusin etsiä rauhassa sitä oikeaa kotia, johon rahani sijoittaisin.Hämmennykseni oli suuri, kun minullekin maksettiin asumistukea tuolta etsikkoajalta.

Aikamoista, mutta miksipä en olisi ottanut rahoja vastaan, kun kerran ilmaiseksi annettiin....

Oikeistotrolli jauhamassa paskaa :DDD Sitä asumistukea ei tuosta noin vaan makseta kenellekään, vaan sitä pitää anoa Kelalta, minne pitää myös ilmoittaa tulot ja omaisuus. Ihan olit hämmentynyt kun hait etuutta ja sitten sait sitä, koska ilmeisesti sinulla on niin matalat tulot että se hyväksyttiin? Mutta hyvä yritys, pisteet siitä. Harmi vaan, että faktat sotii tätä valhettasi vastaan.

Vierailija
111/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ajatella että, näiden asioiden "korkeimman oikeuden" päätös on että, olet työkykyinen.

Noinhan se oikeuden käynnissäkin menee että, yhdessä vaiheessa tulee yksi päätös ja sitten ylempää sitten se miten asia on. Ainoa poikkeus on tietysti että, voi valittaa mutta se ei läheskään aina muuta mitään. Hyvä kun on tarkka seula.

Vierailija
112/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ajatella että, näiden asioiden "korkeimman oikeuden" päätös on että, olet työkykyinen.

Noinhan se oikeuden käynnissäkin menee että, yhdessä vaiheessa tulee yksi päätös ja sitten ylempää sitten se miten asia on. Ainoa poikkeus on tietysti että, voi valittaa mutta se ei läheskään aina muuta mitään. Hyvä kun on tarkka seula.

Mutta mua ei palkata mihinkään koska minusta näkee päällepäin etten ole täysin terve.

Vierailija
113/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se työkykyinen kansalainen voi yhtäkkiä katkaista kätensä ja jalkansa ja olla "poissa pelistä" 6-8 viikkoa. Väitän että henkilö kuntoutuu kyllä nopeammin, kun hänen asumisensa ja elantonsa on turvattu myös tuon parin kuukauden ajan. Onneksi meillä on sosiaaliturvaa tällaisten varalle.

Toivottavasti kenenkään aikuisen talous ei nyt kuitenkaan kaadu muutaman viikon tulottomuuteen... Toki sairasajan palkka tai sairaspäiväraha on hieno asia, mutta silti.

Vierailija
114/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kela on väärässä, muutoksenhakulautakunta korjaa valituksestasi virheen. Jos sekin olisi väärässä, vakuutusoikeus korjaa asian.

Vierailija
115/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleisestä asumistuesta on ajan saatossa muodostunut sen saajille tulomuoto, jolla täydennetään erityisesti matalapalkka-aloilla saatua palkkaa, joka yksin ei riitä säälliseen elämiseen. Vastuullista olisi, että yritykset ja muut työantajat maksaisivat työntekijöilleen sellaista palkkaa, että sillä työntekijä perheineen tulee toimeen. HS:n talousstudiossa 20.9.2023 Helsingin pormestari Juhana Vartiainen (kok) arvioi, että hallituksen leikkaukset voivat lisätä pienipalkkaisten työntekijöiden palkkoja. Jos Orpon hallituksen leikkaukset asumistukeen johtavat tällaiseen kehitykseen, sen luulisi olevan positiivista jopa ammattiyhdistysliikkeiden näkökulmasta. Mutta ihmeiden aika ei välttämättä ole ohi: EK kannattaa asumistukien kiristyksiä ja siitä seuraavia palkankorotuksia ja SAK vastustaa niitä?"

KUKA TAI MIKÄ ON SE TAHO JOKA NYT ESTÄÄ MAKSAMASTA SELLAISTA PALKKAA, ETTÄ MATALAPALKKA-ALAN TYÖNTEKIJÄ PÄRJÄISI ILMAN ASUMISTUKEA?!

Sak:n alainen ammattiliitto joka neuvottelee minimipalkat. Työnantaja on yleensä haluton maksamaan enempää kuin on pakko.

Vierailija
116/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatila ei ole minun

Vierailija
117/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kenenkään aikuisen talous ei nyt kuitenkaan kaadu muutaman viikon tulottomuuteen... Toki sairasajan palkka tai sairaspäiväraha on hieno asia, mutta silti.

Toivut kaikista sairauksista nopeammin, jos tiedät, ettei perheesi syö sinun sairastaessasi.

Vierailija
118/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI tukiaisille!

On vaarallista jättää ihmiset heitteille. Osalla ei pää tai kroppa tuolla tavoin ainakaan parane, varmaan pahenee vaan. Jos itse haluat elää kadulla tai asuntolassa, muut eivät todellakaan halua sitä. Ihmiset todella tarvitsevat suojaa ja lämpöä, kodin ja turvaa. Jos et vielä ole tajunnut asiaa, että ihmisillä on tarpeita eivät pärjää ilman mitään, katso tarvehierarkia wikipediasta. 

Vierailija
119/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työkykyinen kansalainen voi yhtäkkiä katkaista kätensä ja jalkansa ja olla "poissa pelistä" 6-8 viikkoa. Väitän että henkilö kuntoutuu kyllä nopeammin, kun hänen asumisensa ja elantonsa on turvattu myös tuon parin kuukauden ajan. Onneksi meillä on sosiaaliturvaa tällaisten varalle.

Ei pitäisi kaatua koska KAIKILLA tulisi olla tilillään puolen vuoden palkkaa vastaavat säästöt puskurirahastona pahan päivän varalle. Ja jos ei ole puskuria niin kannattaa katsoa peiliin koska siitä on monta vuotta muistuteltu ja kehotettu säästämään muun muassa pankkien ja viranomaisten toimesta.

Vierailija
120/153 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ajokorttia ja vakituinen töpaikka pk- seudulla. Ei mitään järkeä lähteä työttömäksi johonkin tuppukylään. Josko tätä minun palkkaani voisi vaikka nostaa parilla satasella niin en tarvitsisi tukia? Tai ruuan ja sähkön hintaa voisi vähän laskea jos palkka ei nouse. 

Voi aina hankkia ajokortin

Auto on maailman turhin menoerä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä