Hallitus lakkauttaa Aktiivimalli II:n!
Hallitus aikoo purkaa Sanna Marinin (sd) hallituksen luoman hakemuspakon työttömille, kertoo työministeri Arto Satonen (kok) HS:lle. Muutoksen on määrä tulla voimaan vuoden päästä.
Viime vuonna voimaan tulleessa mallissa työttömät velvoitetaan lähtökohtaisesti vähintään neljään oma-aloitteiseen työnhakuun kuukaudessa. Poikkeustapauksissa velvoite voi olla alhaisempi eli 0–3 työnhakua.
Velvoitteen laiminlyönti johtaa ensin varoitukseen ja sitten työttömyysetuuden määräaikaiseen menettämiseen.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009873881.html
Ainoa järkevä päätös, mitä tämä hallitus saa aikaiseksi.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jokin vielä pahempi malli on jo suunnitteilla.
Luulen myös. Ehkä jotain päiväkerhotyyppistä toimintaa missä työttömät kerätään päivittäin yhteen selaamaan ilmoituksia ja harjoittelemaan hakemuksen kirjoittamista.
Pitäähän näille ponikurssifirmoille olla asiakkaita. Yritykset, jotka osaa rahastaa valtiota, siihen ei kyllä mediassa ikinä kiinnitetä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Musta on tuntunut jo pidemmän aikaa että oikeistopuolueet ovat jollain lailla inhimillisempiä kuin vasemmistosiipi. Onhan toi hakemuspakko ollut melkoisen nöyryyttävää touhua. En ymmärrä miksi pienten ihmisten puolueet halusivat tällaista heidän äänestäjilleen. Niin oltiin Sipilän aktiivimalli 2 vastaan ja sitten itse laittoivat voimaan sen päästyään valtaan. Menettivät pysyvästi yhden äänestäjän tolla.
Mulla on kuule ollut ihan sama tunne!
Siksi olenkin siirtynyt oikeiston äänestäjäksi. Ne ei ole niin pahansuopaisen katkeria kuin vasemmisto. Ne antaa ihmisen jopa menestyä jos on rahkeita siihen. Vademmusto ei anna.
Miksi vasta vuoden päästä? Voisi lopettaa huomenna.
Vierailija kirjoitti:
No ei paljoa lämmitä kun vastaavasti heikennetään muualta.
Niin siis hallitus luottaa siihen että absoluuttisen köyhyyden uhka joka tapauksessa saa vastaanottamaan työn. Ja siis aktiivimallin purku tarkoittaa että tarvitaan vähemmän työvoimaa työllisyyspalveluissa . Eli lisää työttömiä
Poistavat aktiivimallin ja tilalle tulee menet 9 e toimenpiteisiin tai menetät kaikki tuet. Jokseenkin noin mä näen sinimustan sunnitelmat. Mikään ei ole parempi kuin ilmainen duunari. Kysykää vaikka kokoomuksen suurimmilta kannattajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvarihallitus lopettaa Marinin luoman työttömien tarpeettoman kyykytyksen. Mielenkiintoista.
Aktiivimalli on kyllä Sipilän hallituksen luoma, mutta pääsithän taas valehtelemaan.
Juuri Maikkarin uutisissakin kutsuttiin Marinin hallituksen malliksi.
Petterillä on aivosoluja!
Petteri osaa tehdä järkeviä päätöksiä!
Etusivu uusiksi!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta vuoden päästä? Voisi lopettaa huomenna.
Niin. Mutta kova kiire niillä on päästä leikkailemaan köyhiltä. Monet leikkaukset astuvat voimaan jo ensi vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hallitukselle tullut toive työnantajapuolelta. Liikaa turhia hakemuksia. Mistään muusta siinä ei ole kyse. Raippa tulee heilumaan sitten muulla tavoin nykyisen hallituksen toimesta. Tai siihenhän ne pyrkii, saa nähdä miten käy.
Heikommista pidetään huolta, ketään ei jätetä. -Orpo
Todellinen ajatus taitaa olla kuitenkin oma ja oman piirin etu. Ei siitä mihinkään pääse.
Joo. Ei muuta kuin lakkoon vaikka varmuuden vuoksi
Ihan hyvä ja järkevä uudistus tämäkin.
Mä niin tykkään tästä hallituksesta! Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
"”Työnantajille tulee paljon hakemuksia, joista näkee, että ne on lähetetty vain hakemuspakon vuoksi. Tämän tilanteen muuttaminen on ymmärtääkseni aika laajalti toivottu asia”, Satonen sanoo."
Perusteena työnantajille aiheutuva vaiva. Ei haittaa työttömien kontrollointi ja turha kyykyttäminen ja karensseilla uhkailu tai se, ettei työn hakeminen luo yhtäkään uuttaa työpaikkaa.
No voi kauhia, väärin sammutettu. Pää pois pebasta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä työttömänä toivoisin pääseväni ammatinvalinta- tai urapsykologille keskustelemaan siitä miten tästä eteenpäin. Luulen että pari kolme keskustelua voisi auttaa ratkaisemaan tämän hetkisen tilanteeni umpisolmusta. Valitettavasti tätä palvelua en saa, ei ole kuulemma yhtään aikaa saatavana eikä tiedetä milloin olisi. Keppiä kyllä tarjotaan ja karenssiuhkaa ja pakkohakuja paikkoihin joihin en voi päästä.
Et sinä sieltä mitään apua saisi kuitenkaan. Minä kävin vuosia sitten ja sain vain syyttelyä että olisi pitänyt teininä/nuorena älytä valita paremmin ensimmäinen ala mille opiskelin niin ei olisi tullut ammattitautia. "Sori kun en osannut tulkita kristallipalloa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on tuntunut jo pidemmän aikaa että oikeistopuolueet ovat jollain lailla inhimillisempiä kuin vasemmistosiipi. Onhan toi hakemuspakko ollut melkoisen nöyryyttävää touhua. En ymmärrä miksi pienten ihmisten puolueet halusivat tällaista heidän äänestäjilleen. Niin oltiin Sipilän aktiivimalli 2 vastaan ja sitten itse laittoivat voimaan sen päästyään valtaan. Menettivät pysyvästi yhden äänestäjän tolla.
Mulla on kuule ollut ihan sama tunne!
Siksi olenkin siirtynyt oikeiston äänestäjäksi. Ne ei ole niin pahansuopaisen katkeria kuin vasemmisto. Ne antaa ihmisen jopa menestyä jos on rahkeita siihen. Vademmusto ei anna.
Samis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko persut tai kokkareet kertoa, miksi tämä on hyvä asia teidän mielestä? Ettekö vastustakaan vastikkeettomia tukia?
Kylläpä sitä vassaria nyt itkettää, kun ei pääse komentelemaan enää kansalaisia, että mitä niiden sopii syödä ja missä pitää asua, saati että kuinka montaa työpaikkaa on pakko hakea
No ei ainakaan mua kukaan ole koskaan komentanut että missä pitää asua ja mitä syödä eikä kukaan koskaan tule komentamaan. Kukaan ei pysty siihen. Asun missä haluan ja syön mitä milloinkin mieli tekee :)
Nykyisen hallituksen pyrkimykset romuttaa työttömyysturvan suojaosa sekä muut järjenvastaisia heikennykset ja leikkaukset eivät voi toimia päällekkäin nykyisen aktiivimallin kanssa.
Niiden jotka iloitsevat tällaisesta lakkautuksesta kannattaa miettiä vähän pidemmälle. Muutaman työpaikkahakemuksen tms. lähettäminen, kuten työttömänä ollessa usein tekee, on pientä siihen verrattuna mitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pienentävät kuitenkin rahan määrää. Kumpi sitten on pahempi?
Niin, rahat annetaan sille kenelle ne kuuluvatkin, eli rahat tienanneelle. Työtönkin saa enemmän rahaa, kun menee töihin ansaitsemaan sitä. Toisten rahoilla hurvittelu ei ole ihmisoikeus ja mitä vähemmän sitä tapahtuu ja mitä pienemmällä rahalla niin sitä parempi.
Tämä tulee olemaan paras hallitus ainakin viimeiseen 20-vuoteen. Ay-liikkeen ylivalta, jossa siis työttömillä ja liittoon kuulumattomilla ei ole mitään arvoa, tulee torpattua säälliselle tasolle. Demokratia toimii ainoastaan silloin, kun kansa äänestää omat edustajansa päättämään koko maan asioista. Kuinka moni on äänestänyt ay-liikkeen edustajia, etenkään torpedoimaan laillisesti valittua hallitusta?
Mitä!? Eikö työttömistä enää välitetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saamme taas loisia vapaina :) Kiitos oikeisto :)
vähennetään vähän tukia, niin eiköhän ala työnteko taas maittamaan
Kiristetään vähän menoista, niin ei tartte.
Kylläpä sitä vassaria nyt itkettää, kun ei pääse komentelemaan enää kansalaisia, että mitä niiden sopii syödä ja missä pitää asua, saati että kuinka montaa työpaikkaa on pakko hakea