Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus lakkauttaa Aktiivimalli II:n!

Vierailija
22.09.2023 |

Hallitus aikoo purkaa Sanna Marinin (sd) hallituksen luoman hakemuspakon työttömille, kertoo työministeri Arto Satonen (kok) HS:lle. Muutoksen on määrä tulla voimaan vuoden päästä.

Viime vuonna voimaan tulleessa mallissa työttömät velvoitetaan lähtökohtaisesti vähintään neljään oma-aloitteiseen työnhakuun kuukaudessa. Poikkeustapauksissa velvoite voi olla alhaisempi eli 0–3 työnhakua.

Velvoitteen laiminlyönti johtaa ensin varoitukseen ja sitten työttömyysetuuden määräaikaiseen menettämiseen.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009873881.html

Ainoa järkevä päätös, mitä tämä hallitus saa aikaiseksi.

Kommentit (302)

Vierailija
41/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saamme taas loisia vapaina :) Kiitos oikeisto :)

vähennetään vähän tukia, niin eiköhän ala työnteko taas maittamaan

Vierailija
42/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat ovat saaneet paljon turhia hakemuksia. Onpas ihme. No, itse olen helpottanut tätä asiaa jättämällä nuo hakemukset suurimmalta osin oikeasti lähettämättä. Olen vain ilmoittanut tekeneeni niin. Tiedän kyllä, minne kelpaan ja mihin kannattaa ns. aikuisten oikeasti hakea. Näitä on ehkä kerran kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään jotain hyvää vappunaamarilta. Kiitos satoska edes tästä.

Vierailija
44/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin listoilta pyyhitään kaikki pitkä-aikaistyöttömät ja työttömyys vähenee.

Lakaistaan ongelma maton alle

No, iso osa pitkäaikaistyöttömistä on työkyvyttömiä joita ei päästetä eläkkeelle vaikka töihinkään ei ole asiaa. Työkykyisiä työttömiä lienee vain joitain kymmeniä tuhansia.

Vierailija
45/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työttömänä toivoisin pääseväni ammatinvalinta- tai urapsykologille keskustelemaan siitä miten tästä eteenpäin. Luulen että pari kolme keskustelua voisi auttaa ratkaisemaan tämän hetkisen tilanteeni umpisolmusta. Valitettavasti tätä palvelua en saa, ei ole kuulemma yhtään aikaa saatavana eikä tiedetä milloin olisi. Keppiä kyllä tarjotaan ja karenssiuhkaa ja pakkohakuja paikkoihin joihin en voi päästä.

Vierailija
46/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonaköllötelijät saa jatkaa elelyä kaikessa rauhassa tämänkin hallituksen aikana. Ainostaan yksi neljästä vuosittaisesta etelän matkasta pitänee jättää väliin, jos tuista vähän nipistetään.

Niinkö? Mun tuet laskee niin paljon ettei vuokraankaan enää riitä. Nyt jää vähän yli 200 e käyttörahaa, sitten -200 e. Toimeentulotukiluukulle on pakko mennä.

Vierailija
47/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työttömänä toivoisin pääseväni ammatinvalinta- tai urapsykologille keskustelemaan siitä miten tästä eteenpäin. Luulen että pari kolme keskustelua voisi auttaa ratkaisemaan tämän hetkisen tilanteeni umpisolmusta. Valitettavasti tätä palvelua en saa, ei ole kuulemma yhtään aikaa saatavana eikä tiedetä milloin olisi. Keppiä kyllä tarjotaan ja karenssiuhkaa ja pakkohakuja paikkoihin joihin en voi päästä.

Niinkö? Asutko pikkupaikkakunnalla? Kyllä täällä Hkissa tarjotaan.

Vierailija
48/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonaköllötelijät saa jatkaa elelyä kaikessa rauhassa tämänkin hallituksen aikana. Ainostaan yksi neljästä vuosittaisesta etelän matkasta pitänee jättää väliin, jos tuista vähän nipistetään.

Mä en ole käynyt 20 vuoteen parturissa, enkä elokuvissa, enkä teatterissa. Olen keski-ikäinen, en ole koskaan ollut hierojalla enkä kosmetologilla. Ja jo 4 työpaikka 5 vuoden sisällä, mutta aina 6 - 8 kuukautta ja hallitus leikkaa tuet. Koko ajan pitää vain ajatella, että pitää säästää rahaa työttömyysajan vuokraan ja ruokaan.

Lentokoneessa olen ollut kerran elämässä lapsena yli 30 vuotta sitten.

Vierailija
49/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns "pohjoismainen työnhaunmalli" tätä niin kyykyttävää hienoa uudistusta haataisen tuikku silloin tohkeissaan esitteli.

Vierailija
50/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin listoilta pyyhitään kaikki pitkä-aikaistyöttömät ja työttömyys vähenee.

Lakaistaan ongelma maton alle

Minne ne pyyhitään?. Kiinnostaa. Pitkäaikaistyötön on yhdyssana.

Vierailija
51/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeasti hyvä juttu. Mihin mä olisin edes sairaana päässyt? Kävelen välillä kepeillä. Päiväkotiin?

Vierailija
52/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Jos on niin olen todella yllättynyt! 

SATOSEN mukaan työnhaun velvoittavuudesta ei aiota luopua.

”Mutta haluamme luottaa nykyistä enemmän työvoimavirkailijan harkintaan siinä, millainen on sopiva velvoite kullekin työttömälle.”

Velvoitteita hakea töitä asetetaan siis vastaisuudessakin, mutta ei yhtä ”mekaanisesti” kuin nykymallissa.

Ja tähän muka riittää sitten resursseja? Epäilen. Vai lisätäänkö työkkäritanttojen määrää huomattavasti? No joku siinä kyllä työllistyy.

Työkkärin hommat siirtyvät kunnille 2025 alusta, joten hallitus voi pestä kätensä koko sopasta. Osa kunnista tulee hoitamaan osansa mallikkaasti, osa kunnista ei saa palkattua yhtäkään työvoimaneuvojaa. Ihan missä päin Suomea satut asumaan, niin palvelut joko pelaavat tai eivät pelaa.

Ainakin 2005-2010 valilla kun olin jokusia kuukausia aika ajoin tyottomana ja tyokkari oli kunnalla, tyokkari ja virkailijat "toimi" itseasiassa. Ainakin taalla pain. Tasta voi seurata siis jotain hyvaa etta pyora on keksitty uudelleen, mutta toisaalta hallituksella on aina vuorollansa laittaa lisaa byrokratian kapuloita rattaisiin.

Vierailija
53/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luulko että hallitus tekee näin hyvää hyvyyttään. Luultavasti yrittäjät valittaneet näistä pakkohakemuksista, niin kyllähän ne nyt lopetetaan. Tai sitten ajateltiin lepytellä kansaa jotta eivät ole niin kiukkuisia leikkauksista. Työttömien kyykytys ei kyllä tähän lopu vaan tiedossa on entistä kylmempää kyytiä.

Vierailija
54/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hallitukselle tullut toive työnantajapuolelta. Liikaa turhia hakemuksia. Mistään muusta siinä ei ole kyse. Raippa tulee heilumaan sitten muulla tavoin nykyisen hallituksen toimesta. Tai siihenhän ne pyrkii, saa nähdä miten käy.

Heikommista pidetään huolta, ketään ei jätetä. -Orpo

Todellinen ajatus taitaa olla kuitenkin oma ja oman piirin etu. Ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
55/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole ainoa, koska tämä hallitushan nostaa kelakorvausta esim hammaslääkärikäynnistä.

Mä en ole käynyt hammaslääkärissä 10 vuoteen.

Kukaan viranomainen ei tarkista milloin työttömät joilla ei ole vakituista työpaikkaa käy lääkärissä. Nyt kesällä kävin, kun herpes tuli silmään ja lääkärit ihmetteli miksi omakannassa ei ole musta mitään tietoja. Olen keski-ikäinen.

Nyt olisi ollut joku syöpäseulonta mun ikäisille, mutta alkoi juuri määräaikainen työ eikä ole plussa tunteja joten se siitä.

Vierailija
56/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti jokin vielä pahempi malli on jo suunnitteilla.

Luulen myös. Ehkä jotain päiväkerhotyyppistä toimintaa missä työttömät kerätään päivittäin yhteen selaamaan ilmoituksia ja harjoittelemaan hakemuksen kirjoittamista.

Vierailija
57/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvarihallitus lopettaa Marinin luoman työttömien tarpeettoman kyykytyksen. Mielenkiintoista.

Aktiivimalli on kyllä Sipilän hallituksen luoma, mutta pääsithän taas valehtelemaan.

Vierailija
58/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Jos on niin olen todella yllättynyt! 

SATOSEN mukaan työnhaun velvoittavuudesta ei aiota luopua.

”Mutta haluamme luottaa nykyistä enemmän työvoimavirkailijan harkintaan siinä, millainen on sopiva velvoite kullekin työttömälle.”

Velvoitteita hakea töitä asetetaan siis vastaisuudessakin, mutta ei yhtä ”mekaanisesti” kuin nykymallissa.

Ja tähän muka riittää sitten resursseja? Epäilen. Vai lisätäänkö työkkäritanttojen määrää huomattavasti? No joku siinä kyllä työllistyy.

Työkkärin hommat siirtyvät kunnille 2025 alusta, joten hallitus voi pestä kätensä koko sopasta. Osa kunnista tulee hoitamaan osansa mallikkaasti, osa kunnista ei saa palkattua yhtäkään työvoimaneuvojaa. Ihan missä päin Suomea satut asumaan, niin palvelut joko pelaavat tai eivät pelaa.

Kuulostaa kivalta. Aion muuttaa sitten sellaiseen kuntaan missä ei ole ainuttakaan "neuvojaa"

Vierailija
59/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole ainoa, koska tämä hallitushan nostaa kelakorvausta esim hammaslääkärikäynnistä.

Mä en ole käynyt hammaslääkärissä 10 vuoteen.

Kukaan viranomainen ei tarkista milloin työttömät joilla ei ole vakituista työpaikkaa käy lääkärissä. Nyt kesällä kävin, kun herpes tuli silmään ja lääkärit ihmetteli miksi omakannassa ei ole musta mitään tietoja. Olen keski-ikäinen.

Nyt olisi ollut joku syöpäseulonta mun ikäisille, mutta alkoi juuri määräaikainen työ eikä ole plussa tunteja joten se siitä.

Lääkäri kysyi 3 kertaa onko henkilötunnus oikea, kun ei löydy tietoja.

Vierailija
60/302 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä orpon hallitus nyt ihan niin pyllystä ole mitä media ja vihavasemmiston aktiivit yrittää väittää.

Häviö tekee vieläkin kipeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän