Kuulutko sinä Kirkkoon?
Kuulutko ev.lut kirkkoon tai johonkin muuhun seurakuntaan?
Kommentit (79)
En mihinkään. Mua ei ole kastettu.
55v.
En ole kuulunut ev.lut. seurakuntaan enää vuosikymmeniin. Erosin kirkosta järkisyistä, enkä ole sitä päätöstä katunut.
Uskominen ei vaadi kirkkoon kuulumista, eikä kirkollisverojen maksamista. Mikäli haluaa, voi hiljentyä itsekseen ja lukea vaikka hengellisiä tekstejä, tai rukoilla omin sanoin. Itse en ole sellaista kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
JEESUKSESSA EI OLEKAAN KYSYMYS SINUSTA TAI MEISTÄ VAAN PELASTUKSESTA . OTA UUSI ASENNE.
Jeesuksella ja kirkolla nyt on häviävän vähän, jos lainkaan, tekemistä keskenään. Jeesus oli kova jätkä kun taas uskonnot, kirkot ja papit ovat ainoastaan hänen suuruudellaan ratsastavia syöpäläisiä.
Piti vastata en en kuulu kirkkoon tuota en kuulu eikä kuulumuskovaisten asiat minulle on vähän hankala käyttää kun hallituksestakin löytyy kd. Uskovaiset kyllä tunkee sormensa joka väliin ja toitottavat omaa erinomaisuuttaan
En kuulu mihinkään ja ei ole kastettu.
Piispat saavat liksaa kymppitonnin kuussa ja sen päälle asunnot ja luottokortit eli kokista ja risteilyjä ynnä hotelliöitä. Eikä heidän tarvitse kuin satuja kertoa mummuille.
Liittykää nyt herran tähden (sic) kirkkoon maksamaan veroja, ettei lopu piispalta kokis ja yltäkylläinen elämä.
Nuorena erosin everstiluutnantista (ev.lut) johon minut oli syntymisen kylkiäisenä liitetty.
Silloin (kasarilla) se eroaminen vaati tinkakisan papin kanssa, joka näin jälkikäteen oli kyllä epäreilu matsi - tavallisen tyhmä nuori vs. puhumaan kouliintunut, asiaansa perehtynyt ammattilainen!
Mutta erottua sain. Oli ylittämätön argumentti: en usko.
Suattaaha tuo olla jotta kuullunnii vuan suattaaha tuo olla niinnii jotta en.
Ap, miksi en kuulu -vastaukset on hajotettu kahteen osaan?
Kuulun kirkkoon aviomieheni mieliksi. Se on hänelle hyvin tärkeää. En ole uskossa itse.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon aviomieheni mieliksi. Se on hänelle hyvin tärkeää. En ole uskossa itse.
Mitä helvettiä? Onko tällaista alistamista kristittyjenkin piireissä?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisin kirkkoon, jos se ei maksaisi. Olen tällainen väliinputoaja monessa asiassa, joten en maksa kirkosta.
Jännä, miten syvällä joillain on jokin lapsuuden tapa- tai asennekasvatus. Esim. vanhempani eivät ole uskonnollisia eivätkä käytä kirkon palveluita. Mutta eivät voi erota kirkosta, koska "se olisi hirveä virhe". En ymmärrä. Mutta ei ehkä tarvitsekaan.
Minulta meni välit vanhempien kanssa kun erosin 2003. He eivät olleet uskovia. Isä oli käytännössä ateisti, äiti jonkin sortin spiritualisti. Heillä oli vastenmielinen suhde kirkkoon. Silti kauhia raivo kun saivat tietää minun eronneen.
Mitähän muutkin meistä ajattelee!
Hui hirveetä :)
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei kuulunut kirkkoon.
Jeesus oli juutalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2022 lopussa 65,2% väestöstä kuului kirkkoon.
20 v aiemmin luku oli 20%-yksikköä enemmän. Eli prosentti per vuosi mennään. Nyt kun suuret ikäluokat on alkaneet kuolla, väheneminen voi jopa kaksinkertaistua tämän vuosikymmenen aikana .
Usko tai älä, mutta en kuulu! En ole kymmeniin vuosiin kuulunut mihinkään muunlaiseenkaan satupiiriin.