Kirkkoon kuulumattomia yli 2 miljoonaa.
Kirkkoon kuulumattomien määrä Suomessa on ylittänyt 2 miljoonaa.Miljoona ylittyi 2008.
Kommentit (1122)
Me emme elä tiedon vaan uskon varassa, kirjoitti jo Paavali aikoinaan. Siitä uskonnossa on kyse, vaikka "Jupiter planeetta" 😄 olisi asiasta mitä mieltä tahansa.
Itse en kuulu kirkkoon enkä usko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin liittyä. Toisaalta en tarvitse Jumalasuhteeseeni mitään välikäsiä. Arvostan kyllä kirkon työtä. Äidin hautajaiset hoidettiin kirkon puolesta hienosti aina musiikkia myöten.
Sitä paitsi ainoat Suomessa löytyvät vanhat kauniit rakennukset ovat yleensä kirkon. Miettikää, mitä muuta esim 1700 -luvulta peräisin olevaa, yhä alkuperäisessä käytössä olevaa rakennusta löydätte taajamista? Niiden ylläpitoa voisin tukea.
Hienosti hoidettuihin hautajaisiin ja musiikkiin ei uskontoa tarvita. On aika outoa kuulua ikänsä johonkin uskontokuntaan, jonka oppeihin ei oikeasti usko, ja maksaa sille elinaikanaan kymmeniä tuhansia veroja vain sen takia, että pappi sitten toimii seremoniamestarina ja lukee loitsuja hautajaisissa kuoleman jälkeen. Hautajaisissa, joita ei ole edes itse enää näkemässä.
Kumma juttu, että aina kun on rahasta tiukkaa neuvotaan kysymään diakonilta. Muissa tapauksissa kirkko onkin pelkkä paha.
Sitä paitsi jokainen saa vapaasti valita rahoilleen kohteen. Minä maksan mielelläni kirkkojen ylläpidosta. Ehkä joku onlyfans on sinulle mieluisampi ja tärkeämpi. En arvostele.
Moni uskova on lähtenyt kansankirkosta, koska se on pitkälti luopiokirkko. Osa on siirtynyt vapaisiin suuntiin, katolilaisiin, ortodokseihin, Lähetyshiippakuntaan jne. Itse käyn Sleyllä ja tuen sitä taloudellisesti suoraan, en siis kansankirkon kautta, josta olen virallisesti eronnut.
Valtion avustus kirkolle on noin 120 miljoonaa/vuosi.
Kirkollisveron tuotto on ollut noin 900 miljoonaa/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Käärmeet (Serpentes) ovat jalattomia matelijoita. Ne ovat kehittyneet liskoista, jotka kuuluvat samaan suomumatelijoiden (Squamata) lahkoon. On olemassa muutamia jalattomia liskoja, jotka näyttävät käärmeiltä, mutta eivät kuulu käärmeiden alalahkoon.
Samalla tavalla kuin meilläkin on hännän jäänteet kehossa, käärmeilläkin on varmaan jalkojen tyngät. Asia johtuu siitä, että ne ovat kehittyneet jalallisista liskoista.
Kohtasin jokin aika sitten vaskitsan, joka näyttää aivan pieneltä käärmeeltä, mutta on itseasiassa jalaton lisko.
Tämä kaikki kirjoittamasi teksti oli siis tiedossa jo tuhansia vuosia sitten eläneillä ihmisillä.
Teidän mukaan he eivät edes osanneet kunnolla puhua saati kirjoittaa.
Räikeimmät väittävät aikalaisia jopa apinoiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ällistyttävää, että yhä nykyisin miljoonat suomalaiset uskovat puhuviin käärmeisiin ja vedenpaisumuksiin.
Tai siis eihän näihin tarinoihin oikeasti kovin moni usko...
Yhtä ällistyttävää on, että ihmiset, jotka eivät näihin tarinoihin usko, silti kuuluvat järjestöön, jotka näitä tarinoita totena esittävät.
Tai vielä ällistyttävämpää, että lähettävät lapsensa uskonnonopetukseen ja rippikouluun, perusteluna se että aina on tehty näin ja lapsi saa kirkkovihkimisen jos kuuluu kirkkoon....
'
Ja että näin tekevät myös vanhemmat jotka eivät itse kuulu kirkkoon ja usko mutta lapset laitetaan aivopestäviksi :O
Erosin kirkosta lähes 30 vuotta sitten, kun en käyttänyt palveluja eikä muutenkaan kiinnostanut. Monta tuhatta euroa olen tänä aikana säästänyt, kun en ole kirkollisveroa maksanut. Useampi lomamatka on tehty noilla säästöillä ja koko perhe on virkistynyt enemmän kuin jos olisi kirkossa käynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin liittyä. Toisaalta en tarvitse Jumalasuhteeseeni mitään välikäsiä. Arvostan kyllä kirkon työtä. Äidin hautajaiset hoidettiin kirkon puolesta hienosti aina musiikkia myöten.
Sitä paitsi ainoat Suomessa löytyvät vanhat kauniit rakennukset ovat yleensä kirkon. Miettikää, mitä muuta esim 1700 -luvulta peräisin olevaa, yhä alkuperäisessä käytössä olevaa rakennusta löydätte taajamista? Niiden ylläpitoa voisin tukea.
Hienosti hoidettuihin hautajaisiin ja musiikkiin ei uskontoa tarvita. On aika outoa kuulua ikänsä johonkin uskontokuntaan, jonka oppeihin ei oikeasti usko, ja maksaa sille elinaikanaan kymmeniä tuhansia veroja vain sen takia, että pappi sitten toimii seremoniamestarina ja lukee loitsuja hautajaisissa kuoleman jälkeen. Hautajaisissa, joita ei ole edes itse enää näkemässä.
Kumma juttu, että aina kun on rahasta tiukkaa neuvotaan kysymään diakonilta. Muissa tapauksissa kirkko onkin pelkkä paha.
Sitä paitsi jokainen saa vapaasti valita rahoilleen kohteen. Minä maksan mielelläni kirkkojen ylläpidosta. Ehkä joku onlyfans on sinulle mieluisampi ja tärkeämpi. En arvostele.
Ihmettelen minäkin, miksi neuvotaan diakonilta kysymään, koska eivät diakonit rahaa jaa.
Kirkon hyväntekeväisyyteen ja diakoniatyöhön ylipäätään käytetään hyvin pieni osa kirkon budjetista. Suurin osa menee pappien ja muun henkilökunnan palkkoihin ja kirkkojen ja muiden kiinteistöjen ylläpitoon. Yleensä jos kirkko antaa jotain hyväntekeväisyyteen, on se erillisillä keräyksillä ihmisiltä hankittua rahaa, eikä kirkollisveroista otettua.
Lopunaikoja.
Kaikenlaiset noidat, sekä velhot ovat keskiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ällistyttävää, että yhä nykyisin miljoonat suomalaiset uskovat puhuviin käärmeisiin ja vedenpaisumuksiin.
Yhtä ällistyttävää on, että ihmiset, jotka eivät näihin tarinoihin usko, silti kuuluvat järjestöön, jotka näitä tarinoita totena esittävät.
Tiedät ällistyttävän vähän "järjestöstä", jota arvostelet.
Henkien erottamisen lahjaa kannattaa rukoilla.
Uskon, mutten kuulu kirkollisveron maksajien joukkoon. Kirkon piirissä oli jonkun tutkimuksen mukaan kiusaamista paljon. En halua tukea tällaista.
Papiksi itseään tituleeraava nainen sanoi syöpään sairastuneelle ystävälleni "Mitäpä on tullut tehtyä?" kuultuaan tämän syövästä.
Uskominen ei maksa mitään. Tuin kirkkoa vuosia verojen muodossa, joten päätin olla lopulta tukematta, koska kohtaamiseni tuon instituution edustajien kanssa eivät olleet arvojeni mukaisia. Laitoin rahahanat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti se, kun tuli tietoon, että kirkossa on vihitty homopari. Tuli tunne välittömästi, että kirkko ei ole enää minun kirkkoni. Niinpä sitten erosin välittömästi kirkosta.
Onko se homoparin vihkiminen sitten jotenkin pahempi kuin se, että eronneita vihitään uuteen liittoon, vaikka entinen puoliso vielä elää?
Vai oletko vain ollut niin paatunut, että et tuota jälkimmäistä pidä yhtään minään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät ällistyttävän vähän "järjestöstä", jota arvostelet.
Tutkimusten mukaan hyvin pieni kirkon jäsenistä uskoo kirkon viralliseen oppiin. Siksi on aika kummallista, että ihmiset ylipäätään kuuluvat kirkkoon, elleivät edes usko sen oppeihin ollenkaan. Syynä on tietysti se, että eiväthän he ole edes kirkkoon itse liittyneetkään, vaan heidät on vastasyntyneinä liitetty, eivätkä he ole tajunneet erotakaan, tai "uskaltaneet" erota sosiaalisen paineen takia.
Vierailija kirjoitti:
Turha maksaa, jos ei käytä palveluja.
Samoin jos niitä kirkon oppeja ei voi ottaa todesta, niin miksi siihen pitäisi kuulua. Vaikka olen jumataton pakana, niin vietän luultavasti puritaanisempaa elämää kun monet keskivertoluterilaiset. Filosofia sopii paremmin maailman ymmärtämiseen kuin teologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syntyneitä ei liitettäisi pakolla kirkkoon, olisi jäsenluku aika vaatimaton.
Nimenomaan. Kirkko saa tällä tavalla ovelasti verojäseniä, kun vastasyntyneet lapset liitetään automaattisesti kirkon jäseniksi henkilön itsensä tietämättä
Ei se ole oveluutta, vaan kristityt ovat niin tehneet kauan ennen kuin koko kirkollisvero oli keksitty, ja ovat sitä jatkaneet myös maissa, joissa kirkollisveroa ei ole. Katolinen kirkko Suomessa kastaa lapsia, vaikka se ei sillä tavoin kirkollisveroa saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, mutten kuulu kirkollisveron maksajien joukkoon. Kirkon piirissä oli jonkun tutkimuksen mukaan kiusaamista paljon. En halua tukea tällaista.
Papiksi itseään tituleeraava nainen sanoi syöpään sairastuneelle ystävälleni "Mitäpä on tullut tehtyä?" kuultuaan tämän syövästä.Uskominen ei maksa mitään. Tuin kirkkoa vuosia verojen muodossa, joten päätin olla lopulta tukematta, koska kohtaamiseni tuon instituution edustajien kanssa eivät olleet arvojeni mukaisia. Laitoin rahahanat kiinni.
Entinen ystäväni on kirkon työntekijä. Hirveä työyhteisö, jatkuvia ristiriitoja. Ystävä on myös entinen hyvästä syystä, pahoja vaikeuksia ymmärtää etteivät kaikki halua kuulua kirkkoon ja maksaa hänen työnantajalleen veroa, kuulua olisi pitänyt vaikka ei usko :/ ja se ettei uskonut enää, oli henkilökohtainen loukkaus hänät kohtaan. Juu kiitos ei tällaiselle yhteisölle työntekijöineen.
Noh, esitäpä todistuksesi puoleen tai toiseen. Odotan jännityksellä.