Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeensaajien pelkkä indeksien jäädyttäminen toisi valtiolle yli 1 miljardia lisää rahaa vuodessa, nyt ajetaan joitakin köyhiä kadulle asumaan????

Vierailija
22.09.2023 |

Onkos tämä budjetti nyt muka ihan oikeasti oikeudenmukaisesti rakennettu?????

Eläkkeisiin ei olisi tarvinnut tehdä mitään muuta kuin indeksien jäädytys. No olen iloinen toki oman äitini puolesta joka nauttii melko korkeaa eläketuloa ja saa siihen vielä hyvät indeksikorotukset päälle, mutta laajemmalla tasolla hiukan ihmetyttää..

Kommentit (210)

Vierailija
201/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen eläkkeiden indeksiin sitominen tehtiin Paavo LIpposen toimesta aikoinaan ja monesti on ollut tapetilla, että se joutaisi pois, mutta kuinkas ollakaan inflaatio alkoikin syödä eläkkeitä ja nyt se sitten nostaa eläkkeitä enemmän kuin palkkoja.

Tuethan marin sistoi indeksiin myös,  niin älkää köyhät marisko.

VAin työssäkävijät ovat sitä vaille ja he kuitenkin maksavat nämä nousevat menot palkkapussistaan.

Ja nyt kun ollaan työntekijöiden palkkoja nostamassa verotuksen alentamisella, niin mennää lakkoon.

Ja kyllä, koska kaikki on prosenttikorotuksia, niin sitä enemmän saa lisää, mitä enemmän hankkii. Verotus toki yli 2000 euroa hankkivilla tai eläkeläisillä leikkaa sitä.

Myöskin ay-liike nostatta aina palkkoja prosentteina, ja siksi bruttoansioiden takia kuilu kasvaa.

Vierailija
202/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä eläkeläisten alempia lipun hintoja tai ilmaisia uimahalleja. Tänä vuonna eläkkeet nousivat 6,8 % ja ensi vuonna arviolta 5,5 %. Palkat samaan aikaan useimmilla 3,5 ja 2,5. Uimahallissa koulun keittiön kokki 2000 palkalla ostaa liput itselleen ja lapselleen samalla kun eläkkeellä oleva lehtori 4000 eläkkeellä purjehtii ilmaiseksi sisään.

Lehtori ei saa eläkettä 4000 e/kk, tuon kokoluokan eläkkeitä (tai tuota suurempia) on alle 10% eläkkeistä.

Lukion lehtori joka on ollut eläkkeellä riittävän pitkään voi hyvin saada. Juuri 78-vuotias tuttu kertoi saavansa nyt enemmän eläkettä kuin sai parhaimmillaan palkkaa.

Saman totesi minunkin sukulaisrouva, ikää 80 vuotta. Edellinen eläkkeenkorotus nosti hänellä eläkkeen yli kolmeen tonniin kuussa. Itsekin päivitteli, että aika hyvä diili hänellä. Jäi eläkkeelle parikymmentä vuotta sitten alle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan hommasta.

Mutta asunnot muuttuvat arvottomiksi, koska niistä maksetaan tulevaisuudessa sen mukaan mitä nuoremmilla sukupolvilla on rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset saavat jatkuvasti lisää ja muut köyhtyy. Lapsilisiä ei ole nostettu 30 vuoteen ja hyvinvointi ajettu alas. Herätys, eläkeläiset eivät ole köyhiä, yllättävän suuri osa tienaa kuussa enemmän kuin työssäkäyvät.

Lähde?

Eläkeläisten nettotulot olivat jo joku vuosi sitten keskimäärin 2700 euroa kuussa. Aika paljon on ihmisiä kokopäivätöissä, jotka tienaavat huomattavasti vähemmän, mutta elättävät silti nämä eläkeläiset.

Onko kyseessä mediaani vai keskiarvo? Tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että suurin osa eläkeläisistä saisi yli 2700 euroa eläkettä kuussa!

Ja vielä nettona. Paskapuhetta!

Olen joskus linkannut tämän tilaston tänne (taisi olla vuodelta 2021), mutta nyt en jaksa etsiä. Tietenkin on muistettava, että eläkelaistalouksissa tulot eivät muodostu pelkästä eläkkeestä, vaan myös pääomatuloista ja joissain tapauksissa myös työtuloista. Eläkeläistalouksien nettovarallisuus on myös korkein ikäryhmistä.

Olisi ihan kohtuullista, että eläkeläisetkin jotenkin osallistuisivat näihin leikkaustalkoisiin.

Vierailija
204/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilusta ei kerry eläkettä ja sinne on mentävä tai tulee karenssi.

Mutta toisaalta ei mene eläkemaksujakaan.

Eikä ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun eli on päästävä julkiselle samana päivänä, kun sairastuu.

Mitä vähemmän työikäiset saa palkkaa, sitä vähemmän kertyy eläkerahastoon eläkemaksuja.

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65, jos on 53-vuotta.

Plus paljon isompi työnantajan maksama siivu, joka määräytyy maksettujen palkkojen mukaan.

Kokonaisuudessaan eläkemaksu on n. 25%, vähän yli. Siis neljäsosa kaikesta palkka- ja yrittäjätulosta.

Vierailija
205/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 700 euroa ja 20% veron joka siitä on määrätty työttömille jää käteen 580 euroa. Miten on mahdollista ettei korvaus ole mitenkään suomen hintojen tasalla. Kun asumistuke leikataan eikö loogista olisi nostaa työmarkkinatuen määrää edes muutamalla satasella. Hävetkää kansanedustajat!

Tuki. Ei se ole korvaus mistään, vaan tuki kun et ole vielä itse löytänyt oikeaa tulonlähdettä.

Vierailija
206/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tavallaan epäreilua myöskin, että 53-62 vuotiaat joutuvat tällä hetkellä maksamaan 1,5 % enemmän eläkemaksua, kuin muut ikäluokat. Jo 30k vuosituloilla heille jää 10 vuodessa 45k eur vähemmän nettotuloa. Ja en ymmärrä tuota eläkkeellä olevien tulokateutta.

Juuri näin. Eikä sitä, että ns. eläkeputkea ei ollut

v 1961 ja myöhemmin syntyneille.

Eikä sitä, että ansiosidonnaisen minimivero% on 25, jos ei ole vuoden mittaan työtuloja, jotka verotetaan kuten muiltakin työtuloja saavilta.

Eikä sitä, että v 2004 alle 24 vuotiaiden maksamat työeläkemaksut nollattiin, eli juuri 60-luvun alussa syntyneiden maksamat vietiin säälittä suurien ikäluokkien eläkkeiden turvaamiseksi.

Olen itse juuri tällainen -61 syntynyt, työvuosia takana liki 40 v veron- ja eläkemaksujeni maksajana, jolta syntymävuoden perusteella evättiin vanhempien saamat etuudet ja vietiin eläkemaksut. Iäkäs vanhempani kansakoulupohjalla ja vähemmillä työssäolovuosilla saa valtion virasta eläköityneenä suurempaa eläkettä nettona kuin minä akateemisella tutkinnolla bruttona.

Ei mennyt tasan nallekarkit. Nämä suuret ikäluokat kuppasivat kaiken.

Vierailija
207/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tavallaan epäreilua myöskin, että 53-62 vuotiaat joutuvat tällä hetkellä maksamaan 1,5 % enemmän eläkemaksua, kuin muut ikäluokat. Jo 30k vuosituloilla heille jää 10 vuodessa 45k eur vähemmän nettotuloa. Ja en ymmärrä tuota eläkkeellä olevien tulokateutta.

Juuri näin. Eikä sitä, että ns. eläkeputkea ei ollut

v 1961 ja myöhemmin syntyneille.

Eikä sitä, että ansiosidonnaisen minimivero% on 25, jos ei ole vuoden mittaan työtuloja, jotka verotetaan kuten muiltakin työtuloja saavilta.

Eikä sitä, että v 2004 alle 24 vuotiaiden maksamat työeläkemaksut nollattiin, eli juuri 60-luvun alussa syntyneiden maksamat vietiin säälittä suurien ikäluokkien eläkkeiden turvaamiseksi.

Olen itse juuri tällainen -61 syntynyt, työvuosia takana liki 40 v veron- ja eläkemaksujeni maksajana, jolta syntymävuoden perusteella evättiin vanhempien saamat etuudet ja vietiin eläkemaksut. Iäkäs vanhempani kansakoulupohjalla ja vähemmillä työssäolovuosilla saa valtion virasta eläköityneenä suurempaa eläkettä nettona kuin minä akateemisella tutkinnolla bruttona.

Ei mennyt tasan nallekarkit. Nämä suuret ikäluokat kuppasivat kaiken.

Höpöhöpö! Kysymys on sekoomuksen ideologisesta politiikasta!

Vierailija
208/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuleva indeksikorotukseni on suunnilleen 100e, vuodessa siis 1200e vuodessa. Nettona alle 960e

Ei tuolla rahalla pummeja vielä elätetä🤣, hehän haluavat tuhansia eikä kymppejä

Vierailija
209/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuleva indeksikorotukseni on suunnilleen 100e, vuodessa siis 1200e vuodessa. Nettona alle 960e

Ei tuolla rahalla pummeja vielä elätetä🤣, hehän haluavat tuhansia eikä kymppejä

Kerropa mulle, miten sä elätät pummeja.

Vierailija
210/210 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion eläkevastuuvelan määräksi on arvioitu 93 miljardia euroa. Vuosina 2001-2021 sijoitusten tuotto on ylittänyt valtion maksamien velkojen korkojen määrän 10 miljardilla eurolla. Valtion eläkejärjestelmän eläkemenot olivat vuonna 2021 runsaat 4,8 miljardia euroa. Ja vaikka ne ovat nousseet, niin 5.49%:n korotuksella ei päästä miljardiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän