Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko oikeasti ruotsia?

Vierailija
22.09.2023 |

Olen suorittamut peruskoulun ja lukion pakolliset ruotsin kielen opinnot arvosanoin 7-8. Kysyttäessä kielitaitoa merkitsen vain suomi ja englanti. Toimin näin muun muassa työnhaussa koska en oikeasti pysty kommunikoimaan ruotsiksi juuri ollenkaan.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jajamensan.

Vierailija
62/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ja kirjoitan työssäni päivittäin; Olen ruotsalaisessa pankissa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Aloitin Ruotsin opiskelun aivan kansakoulupohjalta v. 1968, kun menin keskikoulun 1. luokalle. Sen jälkeen 8 vuotta ruotsia keskikoulussa ja lukiossa.

Aika tyhmä pitää olla, jos sinä aikana opi ruotsia. Saksankin opin lukiossa kolmessa vuodessa.

Kirjoitin Ruotsista E:n kaksikymmentä vuotta sitten ja minä en ainakaan sitä enää taida. Kertaakaan en ole ruotsia lukion jälkeen tarvinnut niin kyllähän tuo on unohtunut. 

Vierailija
64/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Icke saa Nicke.

Vierailija
65/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa ruotsia en puhu kovin sujuvasti, vaikka olen asunut täällä viisi vuotta. Sitä suomalaisten käyttämää ruotsia en todellakaan puhu, koska se on kielenä niin järkyttävän kuuloista, että sitä ei edes ruotsalaiset halua kuulla. Ruotsalaiset eivät kyseistä kieltä ymmärrä ja jos joku yrittää sillä jotain mongertaa niin vaihtavat hyvin nopeasti englanniksi, koska heidän kielitaito ei yksinkertaisesti riitä suomen versioon.

Kirjoitin joskus pitkästä ruotsista L:n, mutta tosiaan kun sillä ei mitään tee niin on ollut pakko unohtaa se.

Vierailija
66/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa yhtään. Olin paljon ja pitkään sairaalassa nuorena, sairaalakoulua kävin ja jostain syystä ruotsia ei opetettu lainkaan. Lukion ruotsi oli siitä syystä aivan liian edistynyttä, joten viitosella läpi armosta.

Vierailija
67/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin puhuvani ruotsia. 

Se ei tarkoita sitä, että ymmärtäisin nopeatempoista ruotsalaissyntyisen ihmisen puhetta ollenkaan, vaan että kommunikaatio onnistuu, jos hänelle on tärkeää saada asiat hoidettua eikä nöyryyttää minua. 

Tämä on sama juttu kuin kysyttäisiin, että käytkö salilla ja sitten pitäisi nostaa 150kg penkistä tai ei saa sanoa käyvänsä salilla. 

Kysyä saa mitä tahansa asiaa, mutta pitää tyytyä vastaukseen ja kunnioittaa sitä. Sanon siis puhuvani ruotsia ja myös norjaa. 

Vierailija
68/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän suomenruotsalaisten keskellä (myös oma perhe 2 kielinen) ja puhun kyllä. Jossain vaiheessa en vain jaksa keskittyä ja siirryn suomenkieleen muiden jatkaessa ruotsiksi.

Ruotsalaisten kollegoiden kanssa puhun ruotsia

Muutenkin elän kotona "kielipuolista" elämää: meillä on usein tilanteita että samassa pöydässä puhutaan suomea, ruotsia, espanjaa, portugalia, ranskaa ja yhteisenä kielenä englantia😅

Samma här, tosin meillä ruotsia puhuu vain vanha äiti, joka joskus taantuu ja alkaa tuutata svenskaa ilmoille. Itsekin puhun surkeaa köökkiruotsia, useimmiten vitsillä, at det är en utmaning att tala svenska. Se on kyllä jännä, että en oikeasti osaa puhua ruotsia ollenkaan, mutta pystyn esim. lukemaan svt:n uutiset ja ymmärrän lähes kaiken.

Vierailija
69/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jå men talar du riks svenska eller mumin svenska? Ja försök tala riks svenska därför att det låter bettre och det ärgar finlandsveskor.

Tämä siis ilman Google translate-palvelua ja virkamiesruotsin suorittaneena n. 30 vuotta sitten.

Juu, minäkin vihellän aina sj-äänteet för nöjes skull.

Vierailija
70/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ruotsinkielisille suomea hieman kovemmalla äänellä.

Vierailija
71/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puhun ja luen sujuvasti. Kirjoitin L:n, mutta olin jo sitä ennen ollut kesätöissä Tukholmassa. Lisäksi valtion kielitutkinto (tuolloin nimeltään, virkaruotsi kai) on suoritettu. Teen osastomme viralliset kirjeet ja muut yhteydenotot ruotsiksi, kuuluu työtehtäviin.

Pitänee mainita, että olin useampaan otteeseen pätkätöissä Tukholmassa. Pyytäessäni viimeksi puhelimitse työtodistusta, minua alettiin houkutella uudestaan heille töihin. Utelin syytä, koska tiedän heidänkin  työttömyystilastonsa. Hieman kangerrellen ja vihjaillen annettiin ymmärtää, että kantaruotsalaiset eivät hakeudu 'huonosti palkattuihin toimistotöihin' ja mumaelämää elävät  eivät osaa riittävästi kieltä (ainakaan kirjoitettua!). Siellä siis hiemankin parempaa ruotsia puhuvalle on kyllä työtä tarjolla. Palkkakin oli kilpailukykyinen eli parempi kuin Suomessa.

Vierailija
72/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu. Miksi puhuisin, olenhan suomalainen ja puhun suomea.

Ruotsia suomessa puhuu SuomenRUOTSALAISET, eli ei suomalaiset, vaikka heillä suomen kansalaisuus  onkin. 

Eivät raukat ole oppineet suomea, vaikka ovat täällä vuosisatoja eläneet. 

Nämä ihmiset äänesrää RUOTSALAISTAkansanpuoluetta.  Miksi Suomessa edes on naapurimaan kansanpuolue??

Ruotsia puhuvien esi-isät ovat aikoinaan tulleet nykyisen Suomen alueelle, sortaneet ja hävittäneet alkuperäiset ihmistet esim saaristosta (siellä on alunperin ollut suomenkielinen asutus)

Tätä on turha alapeukuttaa, koska ihan kuka tahansa voi netistä löytää tietoa näistä tapahtumista.

Varsinais-Suomen rannikkoasujat on hävitetty ja heidän omaisuus siirretty Ruotsin kuninkaan alaisuuteen. 

Tämä on kylmä ja raaka totuus. Suomenkieli on hävinnyt aikoinaan lähes sukupuuttoon, koska sitä ei ole saanut käyttää missän virallisissa asioissa , eikä suomenkielistä sanaa ole saanut painaa. 

Ruotsi ei todellakaan ole ollut suomalaislle "hyvä herra" vaan alistanut suomalaisia tullen mennen.

Itsellä on useampia suomenruotsalaisia ystäviä, niin hyviä ystäviä, että ovat lasteni kummeja. Kaikki puhuvat erinomaista suomea, osaavat sitä myös kirjoittaa ihan samalla tasolla kuin minä. Ja ovat suomalaisia ja eivät äänestä RKP:tä. Tuo on totta, että 1700-luvulla Ruotsi toimi Suomea kohtaan kuten kuka tahansa siirtomaavaltias toimi siirtomaassaan, tuskin tuota kukaan kieltää? Edes ruotsalaiset? Suomenruotsalaisista puhumattakaan, jotka elivät sen ihan saman ikeen alla kuin muutkin Suomessa asuneet. 

suomenruotsalaiset eivät eläneet sen "samanikeen alla" koska itse olivat ruotsalaisia, jotka tänne tulivat. 

Ei ruotsalaiset ruotsalaisia vainonneet.

Ruotsinsuomalaisissa on varmasti hyviä ihmisiä ja tyyppejä, mutta silti on väärin, että koko  Suomen on pakko-opiskeltava näiden 5% vähemmistäkieltä.

Jos tuota pakkoa ei olisi, ei ruotsinkieltä vihattaisikaan niin paljon, kuin nyt.

Kuka haluaa saa puhua ja opiskella ruotsia, mutta ei sen pidä olla pakko Suomessa.  Ei Ahvanamaalaisetkaan joudu lukemaan suomea.

Luepas se sun historiasi uudelleen.

Suomalaisten ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa siitä, jos ruotsalaiset ovat kohdelleet myös omiaan huonosti. Ei ole suomalaisten vika/häpeä se.

Ihme uhriutumista taas. Eipä ne suomalaisetkaan hyvin ole Suomesta Lappiin ajettuja saamelaisia kohdelleet.

Vierailija
73/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruostuuhan se kielitaito ellei sitä käytä aktiivisesti. Kun tarvetta ruotsin kielen käyttämiselle ei ole, niin mitä sitä kertailemaankaan.

Yhdessä kesätyössä piti joskus muinoin puhua satunnaisesti ruotsin kielellä, mutta sitä varten kirjoitin kyllä vakiofraasit vihkoon. Vaikka kirjoitin ällän ruotsista jouduin yliopistossa ruotsin kielen kurssille. Mitenkään hyvin eivät onnistuneet virkamiesruotsin kokeetkaan. Niihin taisi kuulua tekstin tuottamista ja haastattelu.

Olen panostanut englannin kielen oppimiseen, koska tarvitsen sitä työssäni. Oman alani sanasto piti ottaa haltuun nopeasti ja edelleen on opittavaa.

Vierailija
74/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puhun ja luen sujuvasti. Kirjoitin L:n, mutta olin jo sitä ennen ollut kesätöissä Tukholmassa. Lisäksi valtion kielitutkinto (tuolloin nimeltään, virkaruotsi kai) on suoritettu. Teen osastomme viralliset kirjeet ja muut yhteydenotot ruotsiksi, kuuluu työtehtäviin.

Pitänee mainita, että olin useampaan otteeseen pätkätöissä Tukholmassa. Pyytäessäni viimeksi puhelimitse työtodistusta, minua alettiin houkutella uudestaan heille töihin. Utelin syytä, koska tiedän heidänkin  työttömyystilastonsa. Hieman kangerrellen ja vihjaillen annettiin ymmärtää, että kantaruotsalaiset eivät hakeudu 'huonosti palkattuihin toimistotöihin' ja mumaelämää elävät  eivät osaa riittävästi kieltä (ainakaan kirjoitettua!). Siellä siis hiemankin parempaa ruotsia puhuvalle on kyllä työtä tarjolla. Palkkakin oli kilpailukykyinen eli parempi kuin Suomessa.

Tuo on ollut totta jo vuosikymmeniä. Ruotsalaisilla (jopa natiiveilla) on ihmeen löpsö asenne oikeinkirjoitusta kohtaan. Suomessa on painotettu enemmän oikeakielisyyttä niin suomeksi kuin muillakin kielillä, ja se on kovaa valuuttaa myös englanninkielisissä maissa. Toki meno suomalaisissa kouluissa on varmaan löperöitynyt viime vuosikymmeninä, eli ei varmaan suomalaisetkaan enää osaa kirjoittaa kunnolla edes suomea, ruotsista ja englannista puhumattakaan.

Vierailija
75/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag talar inte svenska

Vierailija
76/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, helppoa!

Vierailija
77/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Natoon liitymisen jälkeen suomalaisista on tullut niin länsimaalaisia, että.

Silti suomalaiset eivät halua oppia edes lähimmän länsimaisen naapurinsa kieltä.

Vierailija
78/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruotsinsuomalainen ja puhun nykyään vain suomea vaikka olen ylioppilas ruotsinkielisestä lukiosta..en edes pidä ruotsinsuomalaisista varsinkaan RKP nykyään politiikasta

Vierailija
79/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt Natoon liitymisen jälkeen suomalaisista on tullut niin länsimaalaisia, että.

Silti suomalaiset eivät halua oppia edes lähimmän länsimaisen naapurinsa kieltä.

Tala för dig själv. Keskimäärin suomalaiset osaavat ruotsia paremmin kuin tunnustavat, koska onhan tvångsvenska naurettava ilmiö, eikä sen kannattajaksi kukaan suomenkielinen tunnustaudu.

Vierailija
80/93 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes halua osata ruotsia. Minun luonteellani kaikki minkä sanotaan olevan pakollista nostaa karvat pystyyn

Eli sulla reppanalla oli koulussa karvat pystyssä koko ajan paitsi valinnaisaineiden tunneilla?! Otan osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä