Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko aiempien sukupolvien varallisuutta menestyksessäsi on?

Vierailija
21.09.2023 |

Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten olet päässyt taloudelliseen menestykseen aikaisempien sukupolvien siivettämänä. Olisi kiva, jos osaisit kertoa tarkasti, miten taustat auttoivat.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penniäkään.

Vierailija
22/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Vanhempani tekivät 90-luvun lamassa konkurssin ja lapsuus olikin aika niukka. Siitä jäi käteen kyllä tarve oppia huolehtimaan talousasioista, olen niiden suhteen melko konservatiivinen enkä halua ottaa velkaa yhtään enempää kuin on pakko. Olen nykyisin ehkä hyvätuloinen ja sattuneesta syystä myös velatonkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaasta olen elättänyt itseni, maksoin omat opiskeluni itse jne. Nyt kolmekymppisenä nettovarallisuus n. 115 000 euroa talon miinus asuntolainan kanssa. Toisen vanhemman kuollessa sain perintöä 166 euroa (500/3). Kun ostin asuntoni, niin toinen auttoi ostossa 5000 eurolla. Mielestäni aika itse olen saanut ponnistella.

Vierailija
24/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani elävät vielä ja opiskeluaikoina apu oli tyyliä ruokakassi kun kävivät kaupungissa. Rahaa en saanut. Kävin kesätöissä ja myös opintojen aikana. En siis ole taloudellista tukea saanut eikä siihen mitään pakottavaa syytä. 

Nyt olen nelikymppinen ja asuntolaina jo esimerkiksi maksettu. Vanhempani jäivät vasta eläkkeelle ja heillä vielä vuosikymmeniä elinaikaa todennäköisesti. Muuta olen vanhemmiltan paljon saanut mutta en taloudellista apua. Heillä oli asuntolainat yms silloin maksettavana. 

Vierailija
25/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on KELA auttanut kaikissa elämän käänteissä.

Vierailija
26/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoon omarahoitusosuuden sain ennakkoperintönä.

Meillä oli viisi erittäin tiukkaa vuotta puolisoni kanssa takana lähinnä puolisoni veloista johtuen vaikka molemmat työssäkäyviä. Olen todella kiitollinen ennakkoperinnöstä.

Vierailija
27/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat edelleen elossa, joten en ole perinyt vielä mitään. Laillisen verosuunnittelun mukaisia rahalahjoja olen heiltä saanut. Ovat myös tukeneet kiperinä aikoina esimerkiksi vuokranmaksussa. Nuorempana asuin myös vanhempieni luona 24-vuotiaaksi. Olin silloin samaan aikaan opiskelija ja yrittäjä ja kaikki omat rahat menivät firman kasvuun. Loin ensimmäisen omaisuuteni silloin. Myöhemmin yritys lakkasi ja omaisuus kului elämiseen. Muutaman vuoden mukavan oleilun jälkeen olin aika puilla paljailla ja sain heiltä apua elämiseen ylimenokaudeksi. Sittemmin olen luonut toisen kerran omaisuuteni.tyhjästä ja olen nyt 50v, synttärien lähestyessä kohtuullisen varakas.

Vierailija
28/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ei olleet mitään erityisen koulutettuja, vaan duunaritason työtä tekevää keskiluokkaa. He kuitenkin ymmärsivät koulutuksen tärkeyden, ja patistelivat menemään lukioon ja jatkamaan siitä ammattikorkeakouluun.

Tällä hetkellä pärjään ihan OK n. 40-50 vuoden iässä. On omaisuutta velaton omakotitalo, sijoitusasunto ja kesämökki. Toinen vanhempi kuoli hiljattain ja toinen on elossa. Perintöä ei ole vielä ehditty jakaa. Jokunen kymppi sieltä ehkä tulee, joka ehkä antaa vapauksia miettiä, mitä elämässä haluaa tehdä.

Toki pärjääminen vaatii myös tuuria. On tullut sattumalta tehtyä oikeitakin valintoja. Esim. exän vuoksi ajautunut nykyiseen kotikaupunkiin 20 vuotta sitten, johon tuskin muuten olisin muuttanut. Olisin voinut ehkä tuurilla pärjätä paljon paremmin, mutta myös huonommin.

Vierailija
29/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin omilleni, uuteen työhön uudelle paikkakunnalle, mukaan tuli matkalaukullinen vaatteitani, laverisänky, tyyny, peitto, vaahtomuovipatja ja tuoli. Tällä hetkellä omistuksessa mm. pari velatonta kiinteistöä.

Vierailija
30/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penniäkään. Omillani olen joutunut tulemaan toimeen eikä lapsillekaan ole ollut paljon muuta annettavaa kuin koulutus, jonka ansiosta ovat taloudellisesti omillaan.

Vierailija
31/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menestynyt. Omat vanhemmat ovat elossa, joten sieltä puolelta ei ole tullut perintöä. Puoliso peri vanhemmiltaan vajaat 1000 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä