Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
161/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.

Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.

Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.

Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.

Hyvästä englanninkielentaidosta huolimatta et ole niin sivistynyt että tietäisit että vanhempiesi ikäluokassa saksa oli yleisempi oppiaine kuin englanti. Harva vieraita kieliä arkielämkässään tarvitsi (omassa kotimaassaan) joten ihan ymmärrettävää että eivät sitä itsekseen opetelleet.

Pitäisikö sinun hävetä kun et tuollaista osaa ajatella?

Ja miten on, ei tulisi mieleenkään nauraa toisen huonolle suomelle mutta suomalaista joka ei osaa ulkomaankieliä (Suomessa!) sinä käsket häpeämään?

Onko pienoinen ristiriita? Ras ismi suomalaisa kohtaan on tosiasia.

Toki kenellekään ei tule nauraa, raivota tai pyöritellä silmiä. Mutta olettaa saa ja odottaa että palvelua saa omalla kielellä. Ilman että tuntee itsensä nolatuksi.

Älä lässytä 🥱

Miksi sinulle tämä englanti on niin tärkeää? Ja oikeus saada SUOMESSA palvelua suomeksi tylsää ja turhaa?

Minulle on tärkeää se että ihmiset tekee töitä. Kun menen ravintolaan minulle on tärkeää että palvelu sujuu enkä istu tuntia odottamassa hikistä tarjoilijaa joka jo lähtökuopassa menossa seuraavan luokse.

Vierailija
162/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisivät nämä sitten keittiössä siihen asti, että kommunikointi asiakkaiden kanssa onnistuu sujuvasti.

"Nämä". Tällaisesta kielenkäytöstä taas ne asenteet pajastuu.

Voi herranen aika! Ja mikähän se asenne sitten on? Että haluan asiakaspalvelua ymmärrettävällä kielellä?

Nämä, nuo, ne. Tämä on eriyttävää puhetta. "Nämä" on pidettävä keittiössä niin kuin jotkut eläimet. Ihmisistä ei puhuta näin.

Nämä, eli ihmiset jotka eivät puhu suomea. Siitähän tässä puhutaan. Vai mistä sinä oikein puhut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko tarjoilijoille sellaiset nimikyltit kuin Stockan myyjillä missä maiden liput kertoo mitä kieliä myyjä osaa? Jos ei tarjoilijalta suomi onnistu, niin ihan yhtä hyvin voisin käydä sen keskustelun saksaksi, espanjaksi tai ruotsiksi sen englannin sijaan.

Vierailija
164/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne mitään ammattitaitoisia erityisesti ole vaan halpaa. Taas viedään suomalaisilta nuorilta työpaikat. He sentään osaisivat useampia kieliä eikä vain epämääräistä englantia jollain filippiiniaksentilla.

Vierailija
165/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen päällikkö veti heti omat viher-johtopäätlkset vailla todisteita. Ei edes rasmin asiantuntija, Hesari, saanut yhtä ainutta tarjoilijaa haastikseen todistamaan. Tökeröt ihmiset kuuluu aspatyön arkeen. Ikävä kyllä. Mutta että pitää tämäKIN vetää heti rasmin piiriin. Eikö voi olla, että esim kielitaito tai sen puute ketuttaa - väristä riippumatta? Eli ongelma on töykeiden asiakkaiden lisäksi kielitaidottomuus tai kielimuurin takia saatu väärä tilaus tms. 

Vierailija
166/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.

Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.

Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.

Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.

Kun sun vanhemmat ja sinä puhutte englantia, niin sun mielestä kaikki puhuu!? Selvä! Mites kun mun äiti 84v on lukenut lukiossa aikanaan vain ruotsia ja saksaa, valinnut kielet näin? Pitäisikö senkin puhua sun mielestä englantiakin?

Kyllä pitäisi. Sillä on ollut 65 vuotta aikaa opetella englantia. Junttius ja kielitaidottomuus on omia valintoja.

Kukahan tässä on juntti ja ilkeäkin vielä. Vain englannin osaamista ihailet ja arvostat, muut eivät ole mitään. Ja ko kielen hallitseminen tekee ei-juntiksi, muulla ei ole väliä.

En nyt saisi että ihailen mutta ainakin arvostan ihmistä joka haluaa tehdä töitä eikö makoile kotona. Täällä näyttäisi enemmän olevan vallalla ajatus että parempi työvoimapula ja enemmän työttömiä. Kun kerta haluavat nirsoilla siitä kuka sen ruoan kantaa pöytään. Jossain tynnyrissä kasvaneita kun eivät tiedä ettei ravintola-alalla tai Suomella ole varaa toimia kuten he haluavat.

Lukekaa välillä uutisia.

Olen lukenut ja muistelen nähneeni jotain juttua myös suuresta suomalaisia koskevasta työttömyydestä. Miksi he eivät voisi kantaa sitä ruokaa pöytään ennemmin kuin joku joka ei osaa sanoa mitä ruokalajia on kantamassa?

Miksi heidät pitäisi pakottaa kantamaan ruokaa pöytään kun on myös noita jotka sinne töihin haluaa?

Esim jos itse jään työttömäksi ja pakotetaan ravintolaan niin asiakkaat saa vain arvailla mitä kieltä puhun ja kuinka paljon räkää on annoksessa. Se siitä seuraa jos haluat pakottaa toisia töihin joihin eivät halua.

Vierailija
167/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eläkeläiset eivät osaa puhua englantia, mutta on aikaa ja rahaa. Laittakaa kyltti ovelle, etteivät turhaan tule sinne istumaan.

Vierailija
168/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntaa ei ole vara menettää mutta ilmeisesti asiakkaita puolestaan on vara menettää. Erikseen on oman kokemukseni mukaan henkilökunta joka yrittää puhua suomeakin ja vähintään englanti hyvää. Sitten on jotka eivät todellakaan ole ainakaan ymmärtävinään suomea ja englantikin sitä sun tätä. Kyllähän se haittaa jos tilaus ei mene kohdilleen ja tietää että johtuu työntekijän kielitaidosta. Samaan ravintolaan en mene enää toiste. Meillä asiakkailla on kuitenkin varaa valita ravintola missä käymme tai olemme käymättä. 

Vierailija
169/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.

Mä haluan kuitenkin ymmärtää mitä olen ostamasssa ja suuhuni laittamassa, joten jos mulle haluaa jotain myydä, pitää myydä kielellä jonka minä osaan. Se on asiakaspalvelua.

Täällä mainittiin allergiat. Joku ravintola-alalla ollut ilmoitti ettei tiedä niistä tuon taivaallista. Huolestuttavaa, jos tulee väärinkäsitys voi jollain olla hengenlähtö tai usean tunnin valtavat kivut jälkeenpäin.

Ihan tosissaan luulit että sillä perustarjoilijalla on jotain suurtakin allergiaosaamista? Missä sinä luulet niiden sitä oppivan?

Nää taitaa olla niitä samoja jotka menee kauppaan kysymään miltä joku karkki maistuu luulleen että sen myyjän kuuluu ihan kaikki niistä tuotteita tietää.

Jos sillä tarjoilijalla ei ole tietämystä niin sitten se kävelee keittiöön ja kysäisee kokilta että onko tullut laitettua sitä allergeenia sapuskaan. Keneltä asiakkaan pitäisi asiaa kysyä jos ei tarjoilijalta?

Niinhän ne tekee. Joten ongelma allergioiden kannalta ei se ettei tarjoilija osaa suomea.

Vierailija
170/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eläkeläiset eivät osaa puhua englantia, mutta on aikaa ja rahaa. Laittakaa kyltti ovelle, etteivät turhaan tule sinne istumaan.

En minäkään.

Vierailija
171/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvästä englanninkielentaidosta huolimatta et ole niin sivistynyt että tietäisit että vanhempiesi ikäluokassa saksa oli yleisempi oppiaine kuin englanti. Harva vieraita kieliä arkielämkässään tarvitsi (omassa kotimaassaan) joten ihan ymmärrettävää että eivät sitä itsekseen opetelleet.

Ja miten on, ei tulisi mieleenkään nauraa toisen huonolle suomelle mutta suomalaista joka ei osaa ulkomaankieliä (Suomessa!) sinä käsket häpeämään?

Toki kenellekään ei tule nauraa, raivota tai pyöritellä silmiä. Mutta olettaa saa ja odottaa että palvelua saa omalla kielellä. Ilman että tuntee itsensä nolatuksi.

Älä lässytä 🥱

Miksi sinulle tämä englanti on niin tärkeää? Ja oikeus saada SUOMESSA palvelua suomeksi tylsää ja turhaa?

Minulle on tärkeää se että ihmiset tekee töitä. Kun menen ravintolaan minulle on tärkeää että palvelu sujuu enkä istu tuntia odottamassa hikistä tarjoilijaa joka jo lähtökuopassa menossa seuraavan luokse.

Se palvelu vaan ei suju jos henkilökunta ja asiakas eivät puhu/ymmärrä toistensa kieli. Olen ulkomaalainen ja olin vuosi kuntouttava työtoiminasa töihin pääsin kun kielitaito oli hyvä taso. Se  oli meidä kunta työnantajat  vaati että pitä olla. Siksi en ymmärä tätä suomalaisten asenne oma kieli kohtaan.

Vierailija
172/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleissa ja ravintoloissa luulis käyvän keskimääräistä kansainvälisempää, tai ns. sivistyneempää väkeä. Tässä ei muuten kerrottu, KETKÄ ovat yleensä niitä ilkeitä asiakkaita ja miltä taholta se "rasmi" tulee. Oletuksenahan on toki aina, että valkonen on rasmikeisseissä aina pahiksen roolissa ja tumma taas uhrin roolissa. Muutoin ei maailmassa rasmia voi olla. Etenkin HS:n mukaan. 

Ettei olisi hevosväkeä nuo tylyt asiakkaat? Tai arabeja? Zomalei? 

Vierailija
173/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sun vanhemmat ja sinä puhutte englantia, niin sun mielestä kaikki puhuu!? Selvä! Mites kun mun äiti 84v on lukenut lukiossa aikanaan vain ruotsia ja saksaa, valinnut kielet näin? Pitäisikö senkin puhua sun mielestä englantiakin?

Kyllä pitäisi. Sillä on ollut 65 vuotta aikaa opetella englantia. Junttius ja kielitaidottomuus on omia valintoja.

Kukahan tässä on juntti ja ilkeäkin vielä. Vain englannin osaamista ihailet ja arvostat, muut eivät ole mitään. Ja ko kielen hallitseminen tekee ei-juntiksi, muulla ei ole väliä.

En nyt saisi että ihailen mutta ainakin arvostan ihmistä joka haluaa tehdä töitä eikö makoile kotona. Täällä näyttäisi enemmän olevan vallalla ajatus että parempi työvoimapula ja enemmän työttömiä. Kun kerta haluavat nirsoilla siitä kuka sen ruoan kantaa pöytään. Jossain tynnyrissä kasvaneita kun eivät tiedä ettei ravintola-alalla tai Suomella ole varaa toimia kuten he haluavat.

Lukekaa välillä uutisia.

Olen lukenut ja muistelen nähneeni jotain juttua myös suuresta suomalaisia koskevasta työttömyydestä. Miksi he eivät voisi kantaa sitä ruokaa pöytään ennemmin kuin joku joka ei osaa sanoa mitä ruokalajia on kantamassa?

Miksi heidät pitäisi pakottaa kantamaan ruokaa pöytään kun on myös noita jotka sinne töihin haluaa?

Esim jos itse jään työttömäksi ja pakotetaan ravintolaan niin asiakkaat saa vain arvailla mitä kieltä puhun ja kuinka paljon räkää on annoksessa. Se siitä seuraa jos haluat pakottaa toisia töihin joihin eivät halua.

Siksi että minua ei kiinnosta maksaa sinun kattoon syljeskelyäsi samaan aikaan kun maa potee työvoimapulaa. Ei täällä moni muukaan ole ihannetyössään mutta se vaan kuuluu aikuisuuteen että tiettyjä asioita on tehtävä vaikkei se aina olisi pelkkää juhlaa.

Vierailija
174/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Se nyt on vähän eri juttu kun ranskankieli on maailman kieli, jota puhutaan siellä sun täällä. Töykeät suomalaiset tylyttää kielipuolia sen sijaan, että huomauttaisivat työnantajaa satsaamaan enemmän kielitaitoon.

Kiva kuitenkin miten hyvin ruotsalaiset kohtelivat finnejä esim 60/70-luvulla, vaikka tuppisuut eivät osanneet sanoa edes kiitos millään kielellä. Järsestivät ilmaisia kielikursseja jopa työaikana!

Niinpä niistä suomalaisista vaan tuli luotettavia työntekijöitä ja palkankorotus!

Ei ole eri juttu. Sitä paitsi ranska on tosi vaikea kieli. Maassa maan tavalla ja maan kielellä. Sama juttu se olisi Portugalissakin tai oikeastaan missä vain.

Vierailija
175/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää enkkua puhuvien aspojen asenne. Se ei suinkaan ole "sorry, could you please speak English? :)", vaan nykyään "ENGLISH (please). -_-"

Se tietynlainen nöyryys on kadonnut, ja suomalainen pyytelee nolona anteeksi, kun kehtasi tulla höpöttämään omalla, huonommalla kielellään...

Vierailija
176/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole rasisteja. Faktat on vain ne, että katujengiläiset ovat m. muuttajataustaisia. M28

Vierailija
177/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. En ole koskaan havainnut tuollaista käytöstä keneltäkään. Jos sitä joku harrastaa, niin narsistiset kpät, jotka ovat sitä kaikille. Aina on huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Turhaa r-provokaatiota taas. 

Vierailija
178/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lässytä 🥱

Se palvelu vaan ei suju jos henkilökunta ja asiakas eivät puhu/ymmärrä toistensa kieli. Olen ulkomaalainen ja olin vuosi kuntouttava työtoiminasa töihin pääsin kun kielitaito oli hyvä taso. Se  oli meidä kunta työnantajat  vaati että pitä olla. Siksi en ymmärä tätä suomalaisten asenne oma kieli kohtaan.

Minulle tämä ei liity kieleen mitenkään. Vaan siihen että sitä henkilökuntaa on ja saan palvelua sen sijaan että käytän aikaa odottamiseen enemmän kuin ruokailuun. Siksi olen iloinen että siellä on töissä tarpeeksi väkeä, sillä mitä kieltä ne puhuu ei ole väliä. Ne jotka ei ymmärrä pyytää toisen tarjoilijan tai menee muualle. En näe mitään ongelmaa.

Vierailija
179/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puhu mitään muuta kieltä kuin junttisuomea. Minä olen maalta ja minun alushousuni ovat ruskeat. Olen hel....in tyhmä keskustalainen eli suomeksi sanottuna olen PERSU.

Vierailija
180/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.

Mä haluan kuitenkin ymmärtää mitä olen ostamasssa ja suuhuni laittamassa, joten jos mulle haluaa jotain myydä, pitää myydä kielellä jonka minä osaan. Se on asiakaspalvelua.

Täällä mainittiin allergiat. Joku ravintola-alalla ollut ilmoitti ettei tiedä niistä tuon taivaallista. Huolestuttavaa, jos tulee väärinkäsitys voi jollain olla hengenlähtö tai usean tunnin valtavat kivut jälkeenpäin.

Ihan tosissaan luulit että sillä perustarjoilijalla on jotain suurtakin allergiaosaamista? Missä sinä luulet niiden sitä oppivan?

Nää taitaa olla niitä samoja jotka menee kauppaan kysymään miltä joku karkki maistuu luulleen että sen myyjän kuuluu ihan kaikki niistä tuotteita tietää.

Jos sillä tarjoilijalla ei ole tietämystä niin sitten se kävelee keittiöön ja kysäisee kokilta että onko tullut laitettua sitä allergeenia sapuskaan. Keneltä asiakkaan pitäisi asiaa kysyä jos ei tarjoilijalta?

Paitsi jos se tarjoilija ei ole tajunnut koko kysymystä mutta josttain syystä ei myönnä sitä. Tai myöntää mutta englantia osaamaton asiakas ei tajua vaan luulee että tuli ymmärretyksi.