Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
101/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vain kyllästyneet siihen ettei ravintolassa saa enää palvelua suomeksi tai sitä pitää erikseen pyytää. Ei ole ihme jos hermo menee.

Kebabpaikoissa on maahanmuuttaajia töissä, jotka on vastikään tulleet Suomeen. He puhuvat asiakkaille suomea. Mikä ravintola se sellainen on, jossa ei palvella asiakkaita suomeksi?

Ainakin Fafas-ketju on sellainen missä ei välttämättä suomella pärjää. Konkurssin partaallahan se onkin. Hyvä niin.

Fafas lopetti liharuoan myymisen ja asiakkaat katosivat. Joidenkin pitää vaan oppia kaikki kantapään kautta.

Vierailija
102/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisivät nämä sitten keittiössä siihen asti, että kommunikointi asiakkaiden kanssa onnistuu sujuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan kieltä opettelemaan. Olisi luullut 20 vuodessa jo oppivan.

Opettele sinä ensin lukemaan. Kirjoittaja ei puhunut itsestään, vaan alaisistaan.

Huvittavaa tässä on, että itse syyllinen valittaa lehdessä omista asiakkaistaan. Ravintolapäällikön pitäisi vaatia että tarjoilijat osaa menun ulkoa oli se vaikka hepreaa.

Veikkaan että se ravintolapäällikkö on vain iloinen että saa jonkun töihin. Mammat kitisisi muuten kun joutuu niin kauan odottamaan palvelua ravintolassa. Menkää itse sinne töihin niin ongelma ratkeaa eikä tarvitse palkata kielitaidotonta.

Tässä pätee nyt se että jos haluaa homman hoidettavan niin se pitää tehdä itse.

Jos ettei halua kielitaidottomia ravintoloihin töihin, on teidän mentävä sinne itse.

Aikuiset ihmiset ei vain istu kitisemässä ja itskemässä jos heillä on ongelma, normaali aikuinen ratkaisee ongelman.

Vierailija
104/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisivät nämä sitten keittiössä siihen asti, että kommunikointi asiakkaiden kanssa onnistuu sujuvasti.

Mene itse keittiöön töihin. Olet yhtä pätevä kuin tarjoilija.

Vierailija
105/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan myös palvelua suomeksi, mutta kohtelen toisia ihmisiä kohteliaasti, koska en ole kiusaaja. Jos asiakaspalvelija ei osaa suomea, niin sitten pyydän kohteliaasti suomea osaavaa tarjoilijaa ja jos ei onnistu, asioin hänen kanssaan englanniksi ja en mene enää kyseiseen paikkaan toista kertaa. Suomi on sellainen kiusaajien paratiisi, että en ole yllättynyt tästä uutisesta. Ravintolatyöntekijän kannattaisi opetella maksamaan parempia palkkoja. 

Vierailija
106/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin seminaaripäivän lounaalla työporukan kanssa aivan ihastuttavassa keskustaravintolassa. Henkilökunta oli osaavaa ja hyvin ystävällistä, ruoka erinomaista. Itse ravintola oli erittäin viihtyisä. Suomalaisia nuo henkilökunnan edustajat eivät olleet eivätkä käyttäneet suomea. Asia ei ollut ongelma, he puhuivat erinomaista englantia. Lounas sujui miellyttävästi. Jos naapuripöytään olisi sitten osunut joku öykkärijoukko huutamaan ja pyörittelemään silmiään, olisi meidän lounasnautintomme romahtanut. Jos ette osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, pysykää pois niistä. Menkää hyvät ihmiset absille, aina saa lihapullia suomeksi. 

Niin "te paremmat ihmiset" kun osaatte itse niin hyvää englantia. Kaikki eivät välttämättä osaa, 

varsinkaan menu sanastoa.

Ruokailu ravintolassa Suomessa on niin kallista huvia, ainakin meille rahvaalle, joka omasta pussista sen maksamme, että palvelun pitää pelata ja pitää saada sellaista palvelua, että tietää mistä maksaa. Onneksi aina voi äänestää -  myös jaloillaan.

Älkää sitten tulko niihin meidän paremman väen ravintoloihin käyttäytymään moukkamaisesti. Menkää sinne karvakäsipizzerioihin, joissa teidän kieltänne osataan tai tohottakaa sillä Mäkkärin tilausautomaatilla. 

Näin teemme. Onko jo selvinnyt, että minkä nimisen ravintolan päällikkönä kyseinen Kaisu Mäki-Kojootti toimii? Tietäisi pysyä pois.

Vierailija
107/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vain kyllästyneet siihen ettei ravintolassa saa enää palvelua suomeksi tai sitä pitää erikseen pyytää. Ei ole ihme jos hermo menee.

Kebabpaikoissa on maahanmuuttaajia töissä, jotka on vastikään tulleet Suomeen. He puhuvat asiakkaille suomea. Mikä ravintola se sellainen on, jossa ei palvella asiakkaita suomeksi?

Ainakin Fafas-ketju on sellainen missä ei välttämättä suomella pärjää. Konkurssin partaallahan se onkin. Hyvä niin.

Fafas on supisuomalainen S-ryhmän ketju. Se lopetetaan ja tilalle tulee S-ryhmän kebeb-ketju.

Vierailija
108/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.

Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.

Juuri näin.

Jos osaa sen verran suomea, että osaa tilauksen ottaa vastaan ja parhaimmillaan vielä vastata yksinkertaisiin, palveluun liittyviin kysymyksiin, niin olen asiakaspalvelijan kanssa yhtä hymyä. Ei tarvitse pystyä puhumaan rakettikirurgiasta, kunhan osaa vastata kysymykseen: "Kuinka kauan suunnilleen kestää?"

Sen sijaan jos ei edes yritä, niin silloin minunkin hymyni alkaa hyytyä, ja saatan tilanteesta riippuen jopa kääntyä kannoiltani toiseen paikkaan.

Sitten kun se asiakas kysyykin "heikauan täs kestää?" niin se muutaman fraasin opetellut ei enää osaakaan vastata ja taas ollaan alussa valittamassa kun aspa ei ymmärtänyt suomea.

Pizzan pyörittäjä vastaa, että 20 minuuttia. Ei ole kovin vaikeaa. Aivan oikein valittaa palvelusta, jollei viitsi opetella suomea.

Vajaaälyinen,idiöötti,tyhmä. Pointti, idea, ajatus oli se että asiat voi sanoa monella tapaa. Siinä ei fraasit auta.

Vierailija
109/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan sitten ainut jota ei yhtään haittaa. Pystyn asioimaan ravintolassa kuudella kielellä eikä ole mitään väliä jos tarjoilija ei suomea osaa. Ehkä ymmärtäväisyyteni johtuu siitä että olen itse ollut se ulkomaalainen joka ei vielä kieltä osannut mutta tarvitsi kipeästi töitä.

Vierailija
110/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.

Mä haluan kuitenkin ymmärtää mitä olen ostamasssa ja suuhuni laittamassa, joten jos mulle haluaa jotain myydä, pitää myydä kielellä jonka minä osaan. Se on asiakaspalvelua.

Missä sä olit silloin, kun koulussa opetettiin englantia?

Vierailija
111/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintolassa ei saa suomenkielistä palvelua, lähden pois. Jos tarjoilija puhuu huonoa suomea, se ei haittaa enkä ole huomaavinaan vaan olen ystävällinen. Tämä henkilöhän yritti käyttää maan kieltä.

Olet fiksu. Olisivatpa kaikki!

Vierailija
112/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nämä". Tällaisesta kielenkäytöstä taas ne asenteet pajastuu.

Vierailija
113/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse keittiöön töihin. Olet yhtä pätevä kuin tarjoilija.

Se ei ole asiakkaan tehtävä olla opettamassa näille kieltä.

Vierailija
114/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.

Mä haluan kuitenkin ymmärtää mitä olen ostamasssa ja suuhuni laittamassa, joten jos mulle haluaa jotain myydä, pitää myydä kielellä jonka minä osaan. Se on asiakaspalvelua.

Minä taas haluan kokeilla uutta. Eilen söin siankärsäpastaa, tilasin listalta ja kokeilin uutta, sillä sorkkia ei ollut tarjolla. En tosin Suomessa. Syön aina sitä mistä nälkä lähtee, enkä nirsoile. Sinä varmaan ymmärrät ettei koko pallo pyöri sinun ruokalistasi ympärillä? :)

Vierailija
115/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.

Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.

Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.

Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.

Kehtaatkin. Kansakoulussa ei opetettu kieliä, vasta maksullisessa oppikoulussa opittiin ruotsia ja englantia. Duunarin kakarat eivät kieliä saaneet opiskella ennen peruskoulu-uudistusta. Pakkohan sinun on tämä tietää, jos todella olet väittämääsi ikäluokkaa? Vai oletko ollut koko ikäsi niin pumpulissa kasvanut, että et ole ymmärtänyt että vähävaraiset työläislapset eivät päässeet oppikouluun, vaikka olisivat halunneet?

Vierailija
116/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Olin Ranskassa töissä kokkina. Ei ne mulle Englantia tai suomea puhunut. Kieli oli Ranska ja jos ranskan puhuminen ei maistu, niin olisin saanut painua takas Suomeen. En narissu ja voimaantunut vaan opettelin kielen ennätysajassa. Opettelin kielen niin nopeasti, että jos palkintoja jaettais uuden kielen oppimisesta, niin olisin kirkkaasti ylvoimainen ykkönen.. Opin siitä. Seuraavaksi menin espanjaa kahdeksi vuodeksi, niin osasin kielen jo valmiiksi. Niin se menee, jos menee toiseen maahaan duuniin tai muuttaa, niin se kieli on vaan opeteltava eikä alkaa itkemään.

Näin asia on ja näin sen pitääkin olla.

Vierailija
117/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nämä". Tällaisesta kielenkäytöstä taas ne asenteet pajastuu.

Voi herranen aika! Ja mikähän se asenne sitten on? Että haluan asiakaspalvelua ymmärrettävällä kielellä?

Vierailija
118/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä olit silloin, kun koulussa opetettiin englantia?

Ei se siitä ole kiinni. Minä - olen siis eri - osaan kyllä englantia ihan  hyvin, käytän työssänikin. Silti haluan ravintolassa palvelua suomeksi. Ei minulla ole tarvetta siellä näyttää, että juu täältä pesee lontoota. Mutta tosiaan, jos tarjoilija ei osaa suomea, niin sitten puhutaan sitä kieltä, jolla asia hoituu. Harvemmin sitä siinä vaiheessa jaksaa vaihtaa ravintolaa, kun on jo pöytään istunut. Seuraavalla kerralla voi toki miettiä. 

Mutta ei tulisi pieneen mieleenkään kiukutella sille tarjoilijalle! Herranjestas sentään, missäs sikalassa osa porukasta on kasvanut?

Vierailija
119/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin seminaaripäivän lounaalla työporukan kanssa aivan ihastuttavassa keskustaravintolassa. Henkilökunta oli osaavaa ja hyvin ystävällistä, ruoka erinomaista. Itse ravintola oli erittäin viihtyisä. Suomalaisia nuo henkilökunnan edustajat eivät olleet eivätkä käyttäneet suomea. Asia ei ollut ongelma, he puhuivat erinomaista englantia. Lounas sujui miellyttävästi. Jos naapuripöytään olisi sitten osunut joku öykkärijoukko huutamaan ja pyörittelemään silmiään, olisi meidän lounasnautintomme romahtanut. Jos ette osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, pysykää pois niistä. Menkää hyvät ihmiset absille, aina saa lihapullia suomeksi. 

Tämä on tavattoman huvittaa, yritetään sosiaalista distinktiota englannin kieltä puhumalla.

Vierailija
120/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin "te paremmat ihmiset" kun osaatte itse niin hyvää englantia. Kaikki eivät välttämättä osaa, 

varsinkaan menu sanastoa.

Ruokailu ravintolassa Suomessa on niin kallista huvia, ainakin meille rahvaalle, joka omasta pussista sen maksamme, että palvelun pitää pelata ja pitää saada sellaista palvelua, että tietää mistä maksaa. Onneksi aina voi äänestää -  myös jaloillaan.

Älkää sitten tulko niihin meidän paremman väen ravintoloihin käyttäytymään moukkamaisesti. Menkää sinne karvakäsipizzerioihin, joissa teidän kieltänne osataan tai tohottakaa sillä Mäkkärin tilausautomaatilla. 

Näin teemme. Onko jo selvinnyt, että minkä nimisen ravintolan päällikkönä kyseinen Kaisu Mäki-Kojootti toimii? Tietäisi pysyä pois.

Ideologista voi päätellä että jossain vegaanisessa ravintolassa. Tuskin olet samassa kuplassa hänen kanssaan.