Minkä kokoinen asunto riittää mielestäsi 2 aikuiselle?
Eli te jotka asutte kaksin puolison kanssa niin mikä olisi minimineliömäärä asunnolle?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Niin iso kun on varaa OMILLA rahoilla hankkia.
Mutta kun kunnat ja kaupungit päättävät kaavoitusmonopolinsa turvin, paljonko asuinalaa saa enintään olla olemassa. Enempää ei voi kansa millään rahalla hankkia.
Tällä hetkellä asumme kaksistaan 106m2, ihan sopiva. Itse rakennettu ja itse maksettu.
Ehkä n. 40m2 olisu minimi. Vähemmälläkin voisi pärjätä, mutta vain tilapäisesti.
Vähintään pieni kolmio tai suuri kaksio. Ei mikään 40 neliön kaksio riitä kahdelle. Pitää olla omaa tilaa riittävästi.
Mistä sen tietää että mikä kenellekin riittää, toiset tarvitsee tilan kotona pysyäkseen terveenä, toisille koti on vain nukkumapaikka ja kaikki muu aktiviteetti tapahtuu muualla.
Vähintään 60 m2 kaksio mutta mieluiten 80 m2 kolmio.
Asun yksin 45 m2 kaksiossa. Kahdelle tämä olisi liian pieni. Noin 60 m2 kaksio tai isompi.
Meille riittää tällä hetkellä sellainen 60 neliötä. Nuorempana asuttiin 25 neliön yksiössä kahdestaan.
En nyt neliömäärää osaa sanoa, koska pohja vaikuttaa niin paljon samoin kuin se onko omaa pihaa (ja vietetäänkö siellä aikaa) ja ylipäätään kuin kotihiiriä kumpikin on.
Jos kotona ei kumpikaan käy kuin kääntymässä niin silloin riittää pienemmätkin tilat ja varmasti yksiökin.
Itse en ole asunut kuin kerran avoliitossa ja silloin ainakin 48 neliöinen kaksio tuntui liian ahtaalta.
Toki se mieskin oli väärä.
Tää nyt riippuu niin paljon elintavoista ja harrastuksista. Jos puolisoni olisi samanlainen minimalisti kuin minä, meille riittäisi varmaan n. 45-neliöinen kaksio, mutta kun se on vähän sellainen joka paikkaan levittäytyvä hamsteri niin tämä nykyinen 75 neliötä ei ole yhtään liikaa.
Yksi makkari, noin 50 neliötä on mielestäni ihan riittävästi.
55 neliötä oli aiemmin just sopiva, pidin sitä jopa ihanan tilavana. Nyt tarvitsee etätöiden takia erillisen työhuoneen ja tavaraa on kertynyt enemmän, niin 65 neliötä on aika hyvä.
Järkevämpää tietysti on vähentää roinan määrää, kuin lisätä neliöitä sen varastoimiseen. Mutta työhuone on nyt välttämätön meidän tapauksessa.
Meillä on 90 ja omat työhuoneet molemmilla.
400 m2 vähintään, mieluummin isompi. Jos voi viettää kotona useamman kuukauden näkemättä toista aikuista lainkaan, se on jo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Pankin rahoja on suurimmaksi osaksi on...