Oliko teillä 1970-luvulla ja aiemmin syntyneillä tapana että kesäisin lähdettiin automatkalle ympäri Suomea ja yövyttiin jossain sukulaisten nurkissa?
Muistan yhden reissun hautajaisiin toispuolelle maata Lappeenrantaan missä piti yövyimme Luumäen moottorimitellissa, isä, äiti, 2 lasta.
Seuraavana päivänä Lappeenrannassa oltiin lievästi pahastuneita kun meille oli varattu petit vintille ja odotettu yötä myöten.
Kommentit (45)
Lukemattomia kertoja. Pitäisin hotellissa yöpymistä tosi omituisena jos sukulaisten kanssa on läheiset välit. Hotellit on kalliita ja tylsiä paikkoja eikä koskaan tiedä kuka on hotellihuonetta käyttänyt ennen sinua.
Kyllä, ihania muistoja jäänyt perheen automatkailusta ja sukuloinnista. Myös meillä käytiin, Itä-Suomen sukulaisten kanssa matkailtiin vuorovuosina Suomen halki. 70-lukua elettiin silloin.
Käytiin välillä äitini sisarusten luona ja niissä paikoissa yövyttiin myös. Meitä serkuksia oli paljon ja me lapset nukuttiin lattialla rivissä patjoilla. Kivaa oli, kun serkkuja näki. Käytiin me myös ihan muuallakin autoreissuilla ja yövyttiin jossain hotellissa tai leirintäalueella.
Roadtripejä tehtiin kasarilla useita. Yövyttiin leirintäalueilla teltassa tai mökissä. Oli hyvin yleinen tapa. Leirintäalueet olivat täyteen ahdettuja.
70-luvulla kierrettiin lomilla sukulaisia tapaamassa ja tietysti yövyttiin siellä, jos vähänkään tilaa oli. Telttailtiin myöskin, ikinä ei missään hotellissa oltu. Olen varmaan aikuisena ollut ensimmäisen kerran hotellissa.
Yksissä häissä jouduin nukkumaan käytävän lattialla ja patjana oli vain kasa räsymattoja. Oikeat sängyt ja sohvat meni aikuisille ja parista nojatuolista tehtiin aina sänky pienelle lapselle. Minä olin liian iso sellaisessa nukkumaan. Eikä minulle ollut telttapaikkaakaan, ne olivat tupaten täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kyllä se ennen oli laajemminkin tapana, että sukulaisille tarjottiin yösija.
Vielä appivanhempani 2000-luvun alussa näin toimivat sukulaistensa kanssa puolin ja toisin.
Nykyään sukulaisten luona yöpymistä pidetään loiseiluna. :D
Kaikki eivät ole yhtä tympeitä kuin sinä. Minä käyn säännöllisesti veljen perheen luona lapsia hoitamassa ja yövyn aina heillä. Mulla on hyvät suhteet perheeseen ja sukuun.
Ei nyt ympäri Suomea kierretty kaikkia sukulaisia, mutta jos sukulaisissa käytiin, yövyttiin heidän luonaan. Sama toisinpäin. Se oli ihan normaalia ja sitäpaitsi todella hauskaa etenkin lapsille.
Serkut oli tosi tuttuja, vaikkei usein kaikkia nähtykään. Yökyläily oli tehokas ja mukava tapa tutustua ja lähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Joka kesä tehtiin 1-2 pitkää automatkaa omalle kesämökille. Niitä ne oli.
Kylmälaukku täyteen karjalanpiirakoita, munavoita ja lauantaimakkaraa, että pärjättiin matka ostamatta mistään mitään muuta kuin dieseliä.
Tuli varmaan kiintiö täyteen munavoita.
Vierailija kirjoitti:
Olen -72 syntynyt. Lapsuudessamme kyllä tehtiin lomareissuja autolla ympäri Suomea, mutta majoituimme aina hotelleissa. Tuttujen tai sukulaisien luona piipahdettiin vain päivän aikana, ei jääty yöksi.
Teillä jäi siis parhaat kokemukset kyläilyistä saamatta.
Peruskyläilyyn kuuluu että yösija ja ruoka tarjotaan, jos sukulaiset ovat kauempaa tulleet tervehtimään.
Automatkoja kyllä jo 60-luvulla, mutta eurooppaan. Ei ollut sukulaisia ja vaikka olisi ollutkin vanhemmat halusivat vähän pidemmälle kun Suomi ja Norja oli kierretty jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kyllä se ennen oli laajemminkin tapana, että sukulaisille tarjottiin yösija.
Vielä appivanhempani 2000-luvun alussa näin toimivat sukulaistensa kanssa puolin ja toisin.
Nykyään sukulaisten luona yöpymistä pidetään loiseiluna. :D
Ei meillä vaan. Meillä saa yöpyä niin sukulaiset, ystävät kuin vaikka kauempaa tulevat miehen työtuttavatkin. Saunakin lämpiää ja laitetaan hyvät ruuat.
Eipä juuri mikään ollut lapsena yhtä hauskaa kuin serkkujen tulo meille yöksi tai meidän meno heille.
Päivät hilluttiin pihalla ja kylillä, ostettiin kioskilta irkkareita ja elettiin lähes pelkästään niillä, illalla valvottiin yöhön asti ja oli hurjan isot leikit, menoa riitti. Leikittiin, pelattiin lautapelejä ja kerrottiin kummitusjuttuja taskulamppujen valossa peiton alla. Yöllä jollekin tuli joskus paha olo kaikista herkuista ja valvomisesta, ja kävi pari kertaa oksentamassa.
Oi niitä aikoja!
70-luvulla olen syntynyt ja tosiaan 80-luvulla matkailtiin autolla kesälomilla ympäri Suomea, yövyttiin leirintäalueilla alkuun teltassa, sitten mökeissä ja myöhemmin asuntovaunussa. Käytiin Ruotsin ja Norjankin puolella ainakin parina kesänä. Sukulaisten luona ei yleensä yövytty, käytiin korkeintaan päivällä muutaman tunnin vierailulla.
Meillä vieraili joskus tällaisia perheitä tai muuta porukkaa, jotka yöpyivät muutaman yön. Itse emme näin tehneet, emme paljon matkailleet.
Vieraat olivat erittäin tervetulleita. Osa oli sukulaisia ja osa muuten vaan tuttuja eri yhteyksistä. Ihmiset ovat elämän tärkein asia ja hyvät muistot syntyvät ihmisten kanssa aikaa viettämällä.
Tämä on tärkein oppi minkä kotoa sain.
Meidän perhe yöpyi hotelleissa ja leirintäalueilla teltassa sekä myöhemmin asuntovaunussa. Joka kesä teimme automatkan ympäri Suomea. Olen syntynyt 70-luvun lopulla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kesä tehtiin 1-2 pitkää automatkaa omalle kesämökille. Niitä ne oli.
Kylmälaukku täyteen karjalanpiirakoita, munavoita ja lauantaimakkaraa, että pärjättiin matka ostamatta mistään mitään muuta kuin dieseliä.
Tuli varmaan kiintiö täyteen munavoita.
Yllättävästi ei! :D mutta karjalanpiirakkani haluan nykyään kuumina.
Kylmät piirakat eivät enää kelpaa. Munavoi on erittäin hyvää, yhä.
Oman kokemukseni mukaan, evakoille oli tärkeää oma talo ja oma mökki. Vieraanvaraisuus toki, vieraita kutsuttiin paljon.