Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset voivat niin huonosti tänään, mutta eivät aiemmin? Kokevat kiusaamista kouluissa, ahdistusta

Vierailija
21.09.2023 |

Onhän tämä tosi surullinen asia ja kumma ettei mitään ratkaisuja keksitä. Luulen että se ratkaisu ei ole erilaisten ammattiauttajien lisääminen, koska silloin on eräällä tapaa jo myöhäistä. Silloin on ihminen jo sairastunut ja järkytetty tasapainosta ja pilleripurkki auttajana.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on kyllä asiaakin, mutta aika naiivi ja nostalginen kuva ihmisillä on esim 80-luvusta.

Olin lapsi tuolloin ja koulukiusattu, ahdistunut ja kotona pahoinpidelty ja ahdistunut.

Mietin 8-vuotiaana, että onko minun pakko elää, koska elämä näyttää olevan pelkkää pelkoa, nöyryytystä, eikä missään ole minulle paikkaa olla rauhassa.

Moni asia on myös paremmin nyt, 80,-ja 90-lukujen Suomi oli aivan hirvittävä takapajula, jossa väkivalta, misogynia ja raakuus rehottivat.

80-luvulla meno oli todellakin raakaa, pelkät silmälasit johtivat usein rajuun kiusaamiseen koulussa. Parin kaverin vanhemmat viettivät päivänsä paikallisessa pubissa, vaikka lapset olivat alle kouluikäisiä. Ei siihen kukaan puuttunut, ei ollut mikään huostaanoton aihe.

Vierailija
42/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten työstressi tulee koteihin.

Päiväkodeista ja kouluista tehdään 1000 lapsen keskitettyjä laitoksia.

Kotona vuorovaikutusta korvaa erilaiset ruudut. Kännykät, televisiot, läppärit.

Töissä ei aikuisilta, eikä lapsilta enää vaadita samalla tavoin kuin ennen. Ihmiset kyllä stressaavat, mutta syy ei ole töissä, vaan työntekijöiden työskentelyn heikkenemisessä.

Öööö.... juuri oli juttua kuinka työntekijän työsuoritus on jatkuvan päivittäisen tarkkailun alla. Jos tuosta ei saa stressiä, niin ei sitten mistään.

Ellei työntekijä sitten ole niin paksunahkainen että kykenee unohtamaan koko tarkkailun. Kun miettii asiaa syvällimmin niin työnantaja ei tietenkään voi hyväksyä tätä, koska paineen tarkoituksena on tietenkin lisätä työsuoritusta. Vielä kun miettii syvällisemmin niin voisi ajatella että jatkuva päivittäinen avoin työntekijän arvionti olisi jopa laitonta?

Ei oikeasti ihmisten työsuorituksia nykyään seurata. Lusmut saavat lusmuilla aivan liian pitkään. Ennen pomot ymmärsivät mitä alaiset tekivät ja potaska ei mennyt läpi. Nykyään on entistä enemmän johtajia joita kiinnostaa ainoastaan se mille asiat näyttävät ja että on hyvä meininki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on kyllä asiaakin, mutta aika naiivi ja nostalginen kuva ihmisillä on esim 80-luvusta.

Olin lapsi tuolloin ja koulukiusattu, ahdistunut ja kotona pahoinpidelty ja ahdistunut.

Mietin 8-vuotiaana, että onko minun pakko elää, koska elämä näyttää olevan pelkkää pelkoa, nöyryytystä, eikä missään ole minulle paikkaa olla rauhassa.

Moni asia on myös paremmin nyt, 80,-ja 90-lukujen Suomi oli aivan hirvittävä takapajula, jossa väkivalta, misogynia ja raakuus rehottivat.

80-luvulla meno oli todellakin raakaa, pelkät silmälasit johtivat usein rajuun kiusaamiseen koulussa. Parin kaverin vanhemmat viettivät päivänsä paikallisessa pubissa, vaikka lapset olivat alle kouluikäisiä. Ei siihen kukaan puuttunut, ei ollut mikään huostaanoton aihe.

Juuri näin. Minäkin olen tuollaisessa ympäristössä elänyt ja kovaa oli. Ei siitä kuitenkaan joukolla masennuttu tai ahdistuttu. 

Vierailija
44/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta silti ihmiset olivat tyytyväisempiä. Mieti sitä valittaessasi.

Eivät olleet tyytyväisempiä, sovinistisia ja rasistisia valkoisia heteromiehiä lukuunottamatta, joiden mukaan "nykyään ei saa sanoa ja tehdä enää mitään" eli ahdistella seksuaalisesti, suuttuessa lyödä eikä pilkata muita.

Vierailija
45/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mökkikunnastani on vuoden 2012 jälkeen lakkautettu kaikki pienet koulut. Rikottu ne yhteisöt.

Jäljellä on muutama valtava koulurakennus, jotka puutteellisia. Sisäilmaongelmaa, ei lainkaan liikuntatiloja.

Koulumatkat ovat venyneet todella pitkiksi ja aikaavieviksi. Jo eskarilaiset kulkevat myös pimeällä pientareella vuorobusseilla.

Turvatonta, ahdistavaa, epävarmaa. Liian isoa lapselle. Ja aivan turhaan.

Ja arvaapa miksi ne koulut on lopetettu:)

Kyläkoulut on lopetettava viimeistään siinä vaiheessa kun ei ole lapsia niihin tulemaan:)

Vierailija
46/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli parempi, kun oli pienempiä kouluja ja sopivat luokkakoot. Ja erityisluokat erityisille. Toki erityisiä ei silloin niin paljon ollut. Osa nykypäivän erityisistä voi olla ihan huonon ja puutteellisen kasvatuksen tulosta - ei toki kaikki. Kaikki lähti menemään pieleen siinä vaiheessa, kun lapset ei enää kunnioittaneet opettajia. Aiemmilla sukupolvilla se tuli automaattisesti kasvatuksen myötä.

Kyllä ennenkin kiusattiin kouluissa.

Niin kiusattiin, jostain syystä kiusaamisen jäljet eivät kuitenkaan olleet niin pahat. Johtuiko siitä että ennen lapsille oli kovempi kuri, niin koulussa kuin kotona. 

Tai sitten että nykyään esitellään kaikki surulliset kohtalot iltapäivälehtien sivuilla ja ennen oltiin vaan hiljaa.

Uskoisin jälkimmäiseen. Koulukiusaaminen on aina jättänyt syvät jäljet. Toki ennen on ollut enemmän niitä lapsia joita on kiusattu kotonakin tai ei ole vaan välitetty ja laitettu kiusatuksi tuleminen lapsen viaksi. Tuliko näistä ihmisistä tervepäisiä aikuisia? No, joistain ehkä ainakin näennäisesti, mut monista ei.

Vierailija
47/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aikuiset kiusaavat toisia aikuisia ja lapsia niin lapset katsovat mallia ja alkavat käyttäytyä samoin.

Näin uskon. Lasten häiriökäyttäytyminen, kiusaaminen ja väkivaltaisuus kopioidaan vanhempien tavoista, puheista ja asenteista. Vanhemmat arastelevat lastensa ohjaamisessa ja kasvatuksessa, ei tarvitse olla ankara ja tyrannimainen mutta selkeät säännöt on oltava mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei. Kun lapsille opetetaan kotona ruokailu- ja käytöstapoja, voisi opastaa myös kuinka toimia koulussa ja kavereiden kanssa esim.  kiusaamistilanteissa. Hiukan jämäkämpää otetta vanhemmat, koululla on täysi työ opetuksessa, kasvatus kuuluu teille. 

Vierailija
48/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten asema ja oikeudet vahvistuvat koko ajan, jolloin se tietää myös panostusta lasten hyvinvointiin. Siihen kuuluvat myös vaikeuksien tunnistaminen ajoissa olipa se kiusaamista tai mt-ongelmia tmv.

Uskon kuitenkin, että koska monille ongelmille on annettu nimi niin kuin kiusaaminen tai ahdistus tmv niitä myös hyödynnetään väärin tai liioitellaan tarpeettomasti eri tilanteissa. Aina on ihmisiä, aikuisia ja lapsia, jotka keksivät oman edun tai pätemisensä nimissä syyttää vaikeuksia kiusaamisesta, ahdistuksesta tmv:sta. Ei astuta pois omasta mukavuusalueesta, vaan keksitään syitä olla muuttamatta asennettaan.

On myös ihmistuntemuksissaan heikkoja opettajia, ohjaajia, avustajia, jotka eivät kykene myöntämään itselleen, miten he eivät osaa ratkaista/kohdata eri tilanteita ja kohtelevat eriarvoisesti lapsia ja nuoria. 

Vierailija
49/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen asui monilla ukit ja mummit lähellä ja saattoivat ottaa lapset hoitoon niin että perheeT jaksoivat ja oli yhteisöllisempää.

Vierailija
50/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kouluissa työrauha, koska piti olla hiljaa silloin, kun jollakin toisella oli puheenvuoro.

Kun olin kansakoulussa, alaluokkia 1-3 opettettiin samaan aikaan, samassa tilassa.

Muistan, kuinka opin tuntemaan kellon. Olin 2. luokalla ja opettaja opetti ekaluokkalasille kellon toimintaa pahvisella viisarikellolla. Minulla oli (hiljaista) kaunokirjoitusta, mutta seurasin samalla tätä kellokurssia ja pääsin kärryille kellon suhteen. Oli se elämys. Ensimmäisellä luokalla oli mennyt ohi.

Vierailija
51/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Minäkin olen tuollaisessa ympäristössä elänyt ja kovaa oli. Ei siitä kuitenkaan joukolla masennuttu tai ahdistuttu. 

Ongelmatapaukset siirrettiin tarkkikselle, niin nämä saatiin pois silmistä. Toki myös koulusta saattoi masentunut ja ahdistunut jäädä kokonaan pois, eikä siihen ihmeemmin puututtu. Romanilapset lopettivat tyypillisesti koulunkäynnin paljon ennen oppivelvollisuusiän päättymistä eikä asialle oikein tehty mitään.

Vierailija
52/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mökkikunnastani on vuoden 2012 jälkeen lakkautettu kaikki pienet koulut. Rikottu ne yhteisöt.

Jäljellä on muutama valtava koulurakennus, jotka puutteellisia. Sisäilmaongelmaa, ei lainkaan liikuntatiloja.

Koulumatkat ovat venyneet todella pitkiksi ja aikaavieviksi. Jo eskarilaiset kulkevat myös pimeällä pientareella vuorobusseilla.

Kyläkoulut on lopetettava viimeistään siinä vaiheessa kun ei ole lapsia niihin tulemaan:)

Kyse ei ole pienistä kyläkouluista, vaan ihan elinvoimaisista kouluista, kaupungissa, Etelä-Suomessa.

Mitään syytä ei ole edes lakkauttamiseen, muu kuin jonkinlainen sokea usko säästöihin, joita ei edes ole tullut.

Ja nyt esimerkiksi siellä on iso keskitetty koulu, joka homeessa ja toinen, josta puuttuu liikuntasali kokonaan eli lapset käytännössä kiertää kävelyllä kaikki liikuntatunnit. Siellä lakkautetussa koulussa on terve sisäilma ja iso liikuntasali.

Vierailija
53/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokkaan on tullut 10 oppilasta lisää lyhyessä ajassa. En tajua miksi yhdessä luokassa on 25 oppilasta kun vähempikin riittäisi ja opiskelukin olisi laadukkaampaa ja rauhallisempaa...

Vierailija
54/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mistä ne pienet eskarilaiset sinne pimeille pientareille ilmestyvät? Olisivat ehkä hyvinkin mielellään menneet siihen keinotekoisesti tyhjennettyyn lähikouluun.

Vierailija
55/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta silti ihmiset olivat tyytyväisempiä. Mieti sitä valittaessasi.

Eivät olleet tyytyväisempiä, sovinistisia ja rasistisia valkoisia heteromiehiä lukuunottamatta, joiden mukaan "nykyään ei saa sanoa ja tehdä enää mitään" eli ahdistella seksuaalisesti, suuttuessa lyödä eikä pilkata muita.

Olet hyvä esimerkki siitä millaiseksi ihminen voi muuttua nykyisessä some- ja mediaympäristössä. 

Vierailija
56/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole pienistä kyläkouluista, vaan ihan elinvoimaisista kouluista, kaupungissa, Etelä-Suomessa.

Mitään syytä ei ole edes lakkauttamiseen, muu kuin jonkinlainen sokea usko säästöihin, joita ei edes ole tullut.

Ja nyt esimerkiksi siellä on iso keskitetty koulu, joka homeessa ja toinen, josta puuttuu liikuntasali kokonaan eli lapset käytännössä kiertää kävelyllä kaikki liikuntatunnit. Siellä lakkautetussa koulussa on terve sisäilma ja iso liikuntasali.

Samaaisessa kunnassa säästetään myös julkisesta liikenteestä niin, että nyt on tilanne, että esimerkiksi aamun ekalle tunnille ei enää pääse bussilla ollenkaan useassa suunnasta...

Vierailija
57/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmatapaukset siirrettiin tarkkikselle, niin nämä saatiin pois silmistä. Toki myös koulusta saattoi masentunut ja ahdistunut jäädä kokonaan pois, eikä siihen ihmeemmin puututtu. Romanilapset lopettivat tyypillisesti koulunkäynnin paljon ennen oppivelvollisuusiän päättymistä eikä asialle oikein tehty mitään.

Nykyään lopettaa entistä surempi joukko eikä sekään kiinnostanut edellistä hallitusta. Ei täyttynyt uhripisteet

Vierailija
58/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapsiperheiden palvelut surkealla tolalla ja vanhemmat ovat edellisen laman lapsia.

Niin joo kun ne vanhemmat ihan itse nykyäänkin pääsee toteuttamaan omien päätöksien seurauksia. Eli kun harrastaa seksiä ilman suojausta niin tuloksena voi olla lapsi. Kun lapsiperheessä sä joudut vanhempana ottamaan vastuun siitä tuloksesta niin yhtäkkiä olisikin tarve yhteiskunnan tuelle eli kasvattaa se lapsi vai? Voin kertoa, että yhteiskunta ei ole koskaan kasvattanut lapsia. Lapset ovat kasvaneet yhteisöissä, joihin kuuluvat muut lapset ja muut perheet ja suku. Lapset ovat kasvaneet perheissä, joissa vanhemmat ovat ottaneet vastuun sen lapsen kasvattamisesta. Se on ennen ollut erilailla. Vanhemmat ovat ottaneet vastuun lapsensa kasvattamisesta yhteisöön kelpaavaksi. Nykyään vanhemmat eivät tee sitä. He kuvittelevat, että yhteiskunta huolehtii lapsista ja kasvattaa heidät. Lapsien kasvatus kun alkaa heti synnyntyslaitokselta.

Aiemminhan se on ollut niin, että lapsia on vaan tullut ja ne on sit kasvatettu tai oltu kasvattamatta ja kasvaneet siinä lapsilauman jatkona, ja jos ei vanhemmat ole kyenneet/ehtineet/viitsineet niin isovanhempi tai joku sukulainen tai perheen vanhemmat lapset on hoitanut. Nykyään lapsia tulee enimmäkseen vain niille jotka lapsia haluaa.

Vierailija
59/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mistä ne pienet eskarilaiset sinne pimeille pientareille ilmestyvät? Olisivat ehkä hyvinkin mielellään menneet siihen keinotekoisesti tyhjennettyyn lähikouluun.

Niinpä ja sinne oliis voinut mennä myös ne eskarilaiset 5 kilsan päästä, jotka nyt kiertää järven ympäri liki tunnin aamuin illoin toiseen suuntaan... Tämä lakkautettu rakennus taas olisi suurimmalla osalla vanhempia työmatkalla.

Moni suunnitelma voi näyttää hienolta tietokoneella, mutta käytännössä esimerkiksi linnuntien mittaaminen järven yli antaa virheellisen kuvan todellisuudesta.

Vierailija
60/225 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli parempi, kun oli pienempiä kouluja ja sopivat luokkakoot. Ja erityisluokat erityisille. Toki erityisiä ei silloin niin paljon ollut. Osa nykypäivän erityisistä voi olla ihan huonon ja puutteellisen kasvatuksen tulosta - ei toki kaikki. Kaikki lähti menemään pieleen siinä vaiheessa, kun lapset ei enää kunnioittaneet opettajia. Aiemmilla sukupolvilla se tuli automaattisesti kasvatuksen myötä.

Kyllä ennenkin kiusattiin kouluissa.

Niin kiusattiin, jostain syystä kiusaamisen jäljet eivät kuitenkaan olleet niin pahat. Johtuiko siitä että ennen lapsille oli kovempi kuri, niin koulussa kuin kotona. 

Tai sitten että nykyään esitellään kaikki surulliset kohtalot iltapäivälehtien sivuilla ja ennen oltiin vaan hiljaa.

Uskoisin jälkimmäiseen. Koulukiusaaminen on aina jättänyt syvät jäljet. Toki ennen on ollut enemmän niitä lapsia joita on kiusattu kotonakin tai ei ole vaan välitetty ja laitettu kiusatuksi tuleminen lapsen viaksi. Tuliko näistä ihmisistä tervepäisiä aikuisia? No, joistain ehkä ainakin näennäisesti, mut monista ei.

Minua on kiusattu lapsena, eikä sääliä tullut vaan jouduin pärjäämään yksin. Tuon takia minulle on kehittynyt luonne,  että pidän huolen että pärjään ja olen pärjännyt. Varmaankin olisin jäänyt odottamaan almuja ja muiden pelastusta, mikäli minulle olisi vain hoettu kuinka olen yhteiskunnan tms. uhri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi