Työttömyys ja sosiaaliset tilanteet alkanut ahdistaa
Olen ollut työttömänä 6 viikkoa. Joka kerta kun näen jonkun tutun tai sukulaisen niin kysymys on heti "no, joko on töistä kuulunut". Yhteen kyselijään meni jo kerran hermo, kun kysyi "eikö MUKA oo töistä kuulunut mitään" ... kerroin, että minä sitten itse kerron kyllä jos kuuluu.
Nyt huomaan, että en halua lähteä minnekään, viikonlopun juhlat ahdistaa. Tuntuu jo siltä, että aloitan jotkut pili pali opinnot, kun ei töitä ole toistaiseksi irronnut. Tuntisin olevani arvokas kun tekisin "edes jotain"
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en suosittele valehtelua mutta jos se ei loukkaa ketään tai aiheuta mitään harmia tai ongelmia, niin joskus pieni valkoinen valhe on ihan paikallaa. Eli entä jos joillekin ihmisille kertoisit että sait vaikka osa-aikatyön jostain väliaikaiseksi tarkoitetusta hommasta ja samalla haet mielenkiintoisempaa paikkaa. Tyyliin "kiitos kysymästä, sain töitä lähimarketin kassalta/kyläyhdistyksen sihteerinä/hankekoordinaattorina ja on ollut mukavaa. Mitäs sinulle kuuluu..?" ja vaihdat aihetta etkä sen enempää kuvaile valetyötäsi.
Minusta taas olisi tärkeää, ettei tässä asiassa valehdella. Että kukaan ei eläisi sen harhan vallassa, että "en tunne ketään työtöntä", "ei minun lähipiirissäni ole työttömiä". Ihmisten pitäisi oppia näkemään, että työttömyys voi osua kenen tahansa kohdalle: ihan fiksujen normaalien koulutettujen asiansa hoitavien myös. Tällöin työttömyydesta voisi muodostua paljon realistisempi käsitys. Ei enää ehkä olisi niin yleinen se harhaluulo, että kyllä töitä saa jos haluaa, ja että kaikki työttömät ovat jotain lusmuilijoita.
Tosi hyvä pointti ja olen kanssasi samaa mieltä, vaikka ehdotinkin valkoista valhetta. Mutta on totta että on tärkeää normalisoida työttömyyttä ja nähdä se hyväksyttävä asiana joka tosiaan voi osua kenen tahansa kohdalle ja useita kertojakin. Entä jos työttömyyden kääntäisi jopa positiiviseksi (kuten olen itse tehnyt työttömänä ollessani) ja kertoisi että on ihanaa kun saa pitää vähän omaa lomaa ja pohtia rauhassa tulevia kuvioita. Etenkin kun 6 viikkoa on tosi lyhyt työttömyyden kesto niin sitä voisi korostaa miten pieni hengähdystauko ennen seuraavaa työtä tekee hyvää.
No minä en edes koeta kaunistella asiaa. Tämä työttömyys ja epävarmuus tulevaisuudesta on yhtä helvettiä. Miksi sitä esittää elämänsä parempana kuin onkaan? Ei sillä että rupeaisin kuulijalle oikein vuodattamaan, mutta mielestäni parempi olla rehellinen. Sinähän voit vastauksellasi ylläpitää käsitystä, että työttömät vain lepäilevät töissäkäyvien kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa hallitus ohjaa kaikki työttömät työskentelemään julkiselle sektorille.
Mahtaakohan valtiolla riittää raha kaikkien kansalaisten työllistämiseksi hankesihteereiksi valtiolle lopun elämää?
Vierailija kirjoitti:
Itse kilpailen tällä hetkellä työstä, johon haastateltiin 20 ihmistä. Ja sopimus kestää vain 3kk... en ymmärrä miksi tuollaiseen pestiin haastatellaan niin monta
Jos tosiaan vain 3 kk:n pesti, niin ihan älytöntä resurssien haaskausta. Johan tuohon rekryyn menee aikaa ja rahaa. Voisiko olla, että katselevat mahdollista jatkopestiä varten samalla myös?
Mä tiedän hyvän säästökohteen, josta valtio voisi leikata. Puolitetaan valtion turhien virkamiesten määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kilpailen tällä hetkellä työstä, johon haastateltiin 20 ihmistä. Ja sopimus kestää vain 3kk... en ymmärrä miksi tuollaiseen pestiin haastatellaan niin monta
Jos tosiaan vain 3 kk:n pesti, niin ihan älytöntä resurssien haaskausta. Johan tuohon rekryyn menee aikaa ja rahaa. Voisiko olla, että katselevat mahdollista jatkopestiä varten samalla myös?
Jos työttömiä on 500 000 ihmistä niin heidät kaikki valtio palkkaa toistaiseksi voimassaolevaan kokoaikatyöhön (käytännössä työpaikka ikuinen) sihteeriksi?
Eikös stalkkaukseenkin ja taustojen selvittämiseen mene aika paljon rahaa ja resursseja varsinkin jos sitä tekee yli 10 vuotta putkeen 24/7 aamusta yöhön ja vielä ihan turhan päiten?
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän hyvän säästökohteen, josta valtio voisi leikata. Puolitetaan valtion turhien virkamiesten määrä.
Sitten vielä kun keksit, mitä ne turhat virkamiehet on.
Valtiolla on töissä n. 80 000 henkeä. Kaikki eivät ole virkamiehiä. Virkamiesten enemmistö on poliiseja, sotilaita, rajavartijoita, tuomareita, vanginvartijoita. Mistä ruvetaan vähentämään? Verohallinnossakin saattaa yhä edelleen olla virkamiehiä, mutta ehkä se verohallintokin on tarpeen, jos valtio jotain tulojakin mielii saada.
Valtion virkamiesten ja muiden työntekijöiden määrä oli korkeimmillaan 80-luvun lopulla, jolloin heitä oli yli 200 000. Eli se määrä on siitä jo enemmän kuin puolittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä kun keksit, mitä ne turhat virkamiehet on.
Valtiolla on töissä n. 80 000 henkeä. Kaikki eivät ole virkamiehiä. Virkamiesten enemmistö on poliiseja, sotilaita, rajavartijoita, tuomareita, vanginvartijoita. Mistä ruvetaan vähentämään? Verohallinnossakin saattaa yhä edelleen olla virkamiehiä, mutta ehkä se verohallintokin on tarpeen, jos valtio jotain tulojakin mielii saada.
Valtion virkamiesten ja muiden työntekijöiden määrä oli korkeimmillaan 80-luvun lopulla, jolloin heitä oli yli 200 000. Eli se määrä on siitä jo enemmän kuin puolittunut.
Valtionrautatiet ja Posti- ja telelaitos yhtiöitettiin, minkä takia valtion työntekijämäärä laski. Molemmilla oli kymmeniä tuhansia työntekijöitä.
Siinä voi sitten kysyä, kun työkuulumiset olet kertonut, että mites se sun laihdutus on sujunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erikoista,että pieneen pestiin käytetään niin paljon aikaa.
Joillekin tuntuu olevan ongelma se, että on työtön
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
T. Orpo
Täytyy mennä huomenna vaikka tohon lähikauppaan ja kertoa, että tulin nyt töihin.
Mä oon alkanut jäämään pois juhlista ja kerron olevani kipeä.
Multa kerran joku uteli no mitä töitä olet hakenut. Kerroin, että kaikkea mahdollista. Seuraava kysymys "ai myös siivousta" -kyllä, sitäkin.
Siihen loppui kysely
"kiva kun säkin saat vaan olla kotona"
Tietäisitpä vaan. On tosi ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa hallitus ohjaa kaikki työttömät työskentelemään julkiselle sektorille.
Mahtaakohan valtiolla riittää raha kaikkien kansalaisten työllistämiseksi hankesihteereiksi valtiolle lopun elämää?
Luuleeko joku tosissaan, että työttömien työllistämisessä olisi kyse palkkatyöpaikasta? Kyllä valtiolla riittää rahat, koska tarkoituksena on tehdä tuet vastikkeelliseksi. Ilman työntekoa tukea ei tipu, tai ainakin sitä alennetaan...
Aina se työttömän työllistäminen on tarkoittanut työtehtäviä, mutta palkka on yleensä muodostunut sosiaalisista tuista. Työttömät kun eivät ole palkanmaksun arvoisia. Oikealla asenteella varustetut työttömät tai kiltisti palkattomia töitä tehneet voivat aika ajoin saada palkkatukityöpaikkoja.
Minua ei ahdista työttömyys. Nautin vapaudesta. Viimeisin työ oli niin kauhea kokemus. Nukun hyvin ilman stressiä. Pärjään vähällä. Ei autoa, lapsia, ei koiraakaan enää. Maalla ilona ilmaiset metsäretket ja kirjasto. Sukulaisia ja ihmisiä joista en pidä, joille tarvitsisi selittää tekemisiäni, en tapaa.