Työttömyys ja sosiaaliset tilanteet alkanut ahdistaa
Olen ollut työttömänä 6 viikkoa. Joka kerta kun näen jonkun tutun tai sukulaisen niin kysymys on heti "no, joko on töistä kuulunut". Yhteen kyselijään meni jo kerran hermo, kun kysyi "eikö MUKA oo töistä kuulunut mitään" ... kerroin, että minä sitten itse kerron kyllä jos kuuluu.
Nyt huomaan, että en halua lähteä minnekään, viikonlopun juhlat ahdistaa. Tuntuu jo siltä, että aloitan jotkut pili pali opinnot, kun ei töitä ole toistaiseksi irronnut. Tuntisin olevani arvokas kun tekisin "edes jotain"
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
"kiva kun säkin saat vaan olla kotona"
Tietäisitpä vaan. On tosi ahdistavaa.
Työssäkäyvä katsoo asioita vain omasta näkökulmastaan.
Ei ymmärrä, että esimerkiksi pitkään nukkumisesta menee täysin hohto ensimmäisen työttömyysvuoden jälkeen. Pitkäaikaistyöttömän pelastus ovat rutiinit elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa hallitus ohjaa kaikki työttömät työskentelemään julkiselle sektorille.
Mahtaakohan valtiolla riittää raha kaikkien kansalaisten työllistämiseksi hankesihteereiksi valtiolle lopun elämää?
Luuleeko joku tosissaan, että työttömien työllistämisessä olisi kyse palkkatyöpaikasta? Kyllä valtiolla riittää rahat, koska tarkoituksena on tehdä tuet vastikkeelliseksi. Ilman työntekoa tukea ei tipu, tai ainakin sitä alennetaan...
Aina se työttömän työllistäminen on tarkoittanut työtehtäviä, mutta palkka on yleensä muodostunut sosiaalisista tuista. Työttömät kun eivät ole palkanmaksun arvoisia. Oikealla asenteella varustetut työttömät tai kiltisti palkattomia töitä tehneet voivat aika ajoin saada palkkatukityöpaikkoja.
No, mulla on jo työpaikka joten ei muuta kuin alentamaan heiltä tukia jotka ovat työtöntyöttömiä! Ai, mutku ei käykään kun pitää mennä valtiolle/kunnalle töihin!
Miksi työttömyys nähdään negatiivisena?
Huomenna miehen suvun puolen perhepäivällinen. En pysty menemään, koska puheena tietysti oma työtilanne. Tänään nousee varmaan kuume.
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää pystyisi vastaamaan keskiluokkaiselle ihmiselle rehellisesti, ei keskiluokkainen ymmärrä jos on ollut tyyliin 20 vuotta työttömänä. Ihmiset alkavat vain hokea "no miksi sä sitten olet työtön?", eikä siihenkään voi vastata vain muutamalla lauseella, se vaatii pitkän esseen.
Ei ymmärrä ei.
Oikeastaan nautin tällä hetkellä siitä, että töitä ei ole. Saan olla vain. Mut joku ulkoinen paine on siitä, että pitäs olla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en suosittele valehtelua mutta jos se ei loukkaa ketään tai aiheuta mitään harmia tai ongelmia, niin joskus pieni valkoinen valhe on ihan paikallaa. Eli entä jos joillekin ihmisille kertoisit että sait vaikka osa-aikatyön jostain väliaikaiseksi tarkoitetusta hommasta ja samalla haet mielenkiintoisempaa paikkaa. Tyyliin "kiitos kysymästä, sain töitä lähimarketin kassalta/kyläyhdistyksen sihteerinä/hankekoordinaattorina ja on ollut mukavaa. Mitäs sinulle kuuluu..?" ja vaihdat aihetta etkä sen enempää kuvaile valetyötäsi. Tokikaan läheisille ihmisille en valehtelisi mutta joidenkin tuttavien kanssa tuollaista voisi kokeilla jos todellakin alkaa jo ahdistaa sosiaaliset kanssakäymiset. Tai jos sulla on sukulainen, kaveri tms jonka firmassa voit muka olla töissä niin tuollainen on helppo keksiä hatusta. Sitten kun saat oikean työpaikan niin sitten olet vaan vaihtanut työpaikkaa ja kerrot että ei se kaverin firma ollutkaan oma juttu jne. Sopivasti luovuutta peliin ja kenellekään ei koidu mitään harmia pikku valheesta.
Sano vaikka: "Kiitos kysymästä, työskentelen nykyään onlyfansissa, ja revittelen siellä paljasta p*rei*ääni. Haluat varmaan katsoa kuvat, käy katsomassa ihmeessä, jos noin paljon kiinnostaa ja olet noin utelias."
Toisaalta voihan moukalta tivata itseltää jotain asiaa, joka on hänelle kipeä ja arka. Jokaisella ihmisellä nimittäin on sellainen. Ihan jokaiselta löytyy helpostikin joku asia, josta hän ei halua puhua.
Hyvä idea
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa hallitus ohjaa kaikki työttömät työskentelemään julkiselle sektorille.
Mitä pahaa siinä olisi, jos tuosta työstä maksettaisiin palkkaa. Ilmaistyö, oli se tehty sitten julkiselle sektorille tai yrittäjälle, on ihmisarvoa loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole mitään muuta puhuttavaa kuin työ? 😂 Itseäni ei kiinnosta jauhaa työstäni, vaikka siitä pidän.
Siitä puhe mistä puute.
Et ehkä huomaa, kuinka etuoikeutettu olet. Sinulla on työ. Sinulla on jopa työ, josta pidät. Tämän ketjun ap tuntee ahdistusta työttömyydestään, etenkin sen leimaavuudesta ja ikävästä stigmasta. Mikäli sinulla itselläsi ei ole kokemusta työttömyydestä, sinun ylimielinen naurusi ja heittosi "eikö ole muuta puhuttavaa kuin työ" tällaisessa ketjussa on asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Orpo sanoi kaikille olevan työtä.
No samaa olen tässä ihmetellyt. Työtä ei ole kuulunut vaikka hakemuksia laittanut tälläkin viikolla 7
Mihin olet hakenut? Esimerkiksi päiväkodeissa on valtava pula sijaisista ja palkkaavat siksi jopa kielitaidottomia sinne.
Päiväkodin sijaistajat vuoden vaihteen jälkeen loppuu, kun hallitus pistää voimaan suojaosan poiston. Tuo suojaosa on tähän asti kannustanut keikkatöihin, mm. juurikin tekemään päiväkodeissa sijaisuuksia. Suojaosan poiston jälkeen satunnaiset sijaisuudet eivät enää hyödytä työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No samaa olen tässä ihmetellyt. Työtä ei ole kuulunut vaikka hakemuksia laittanut tälläkin viikolla 7
Mihin olet hakenut? Esimerkiksi päiväkodeissa on valtava pula sijaisista ja palkkaavat siksi jopa kielitaidottomia sinne.
No tässä se huvittavuus on. Olen hakenut myös näihin. Ei kuulu toistaiseksi. Alan laittamaan lisää näihinkin, mutta toistaiseksi ei ole kuulunut. Näissä piti olla kova työvoimapula
Työttömyyspäivärahan 300 euron suojaosan poiston jälkeen tulee olemaan vieläkin kovempi työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en suosittele valehtelua mutta jos se ei loukkaa ketään tai aiheuta mitään harmia tai ongelmia, niin joskus pieni valkoinen valhe on ihan paikallaa. Eli entä jos joillekin ihmisille kertoisit että sait vaikka osa-aikatyön jostain väliaikaiseksi tarkoitetusta hommasta ja samalla haet mielenkiintoisempaa paikkaa. Tyyliin "kiitos kysymästä, sain töitä lähimarketin kassalta/kyläyhdistyksen sihteerinä/hankekoordinaattorina ja on ollut mukavaa. Mitäs sinulle kuuluu..?" ja vaihdat aihetta etkä sen enempää kuvaile valetyötäsi. Tokikaan läheisille ihmisille en valehtelisi mutta joidenkin tuttavien kanssa tuollaista voisi kokeilla jos todellakin alkaa jo ahdistaa sosiaaliset kanssakäymiset. Tai jos sulla on sukulainen, kaveri tms jonka firmassa voit muka olla töissä niin tuollainen on helppo keksiä hatusta. Sitten kun saat oikean työpaikan niin sitten olet vaan vaihtanut työpaikkaa ja kerrot että ei se kaverin firma ollutkaan oma juttu jne. Sopivasti luovuutta peliin ja kenellekään ei koidu mitään harmia pikku valheesta.
Tällainen oikein alleviivaa sitä, että työttömyydessä olisi jotain hävettävää.
Itselleni ei tulisi mieleenkään valehdella, että olisin töissä. Työurani koostuu eri pituisista pätkätöistä, välillä on ollut työttmyysjaksoja. Tottakai median (ja nykyhallituksen) luoma stigma häiritsee, mutta itsekunnioitukseni ei salli kiemurtelua ja valhetelua tilanteen edessä. Riittää, että itse tiedän olevani syytön työttömyyteeni. Haen töitä työttömänä ollessani, jos en osaamisestani huolimatta saa työpaikkaa, se ei ole oma vikani eikä varsinkaan häpeäni. Ap:lle: sinä olet vasta elämäsi ja työelämäsi alussa. Ehdit vielä vaikka mitä. CV:hen saa täytettä myös muustakin kuin työelämästä - mm. erilaisisita kursseista ja harrastuksista. Työidentitetti on vain osa ihmisen identiteettiä. Työttömiä syyllistävillä tuntuu olevan hyvin kapea identiteetti, kun sen ainoa meriitti on palkkatyö. Kehitä itseäsi monipuolisesti. Valehtelun sijaan kannustaisin olemaan suora. Voit kertoa työttömyydestäsi, mutta mainita samalla myös jostain sinua kiinnostavasta kurssista tai harrastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en suosittele valehtelua mutta jos se ei loukkaa ketään tai aiheuta mitään harmia tai ongelmia, niin joskus pieni valkoinen valhe on ihan paikallaa. Eli entä jos joillekin ihmisille kertoisit että sait vaikka osa-aikatyön jostain väliaikaiseksi tarkoitetusta hommasta ja samalla haet mielenkiintoisempaa paikkaa. Tyyliin "kiitos kysymästä, sain töitä lähimarketin kassalta/kyläyhdistyksen sihteerinä/hankekoordinaattorina ja on ollut mukavaa. Mitäs sinulle kuuluu..?" ja vaihdat aihetta etkä sen enempää kuvaile valetyötäsi.
Minusta taas olisi tärkeää, ettei tässä asiassa valehdella. Että kukaan ei eläisi sen harhan vallassa, että "en tunne ketään työtöntä", "ei minun lähipiirissäni ole työttömiä". Ihmisten pitäisi oppia näkemään, että työttömyys voi osua kenen tahansa kohdalle: ihan fiksujen normaalien koulutettujen asiansa hoitavien myös. Tällöin työttömyydesta voisi muodostua paljon realistisempi käsitys. Ei enää ehkä olisi niin yleinen se harhaluulo, että kyllä töitä saa jos haluaa, ja että kaikki työttömät ovat jotain lusmuilijoita.
En todellakaan ala kertomaan tuntemattomille tai uusille tuttavuuksille, että olen ollut 15 vuotta putkeen työttömänä. Valehtelu on aina parempi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä se huvittavuus on. Olen hakenut myös näihin. Ei kuulu toistaiseksi. Alan laittamaan lisää näihinkin, mutta toistaiseksi ei ole kuulunut. Näissä piti olla kova työvoimapula
Työttömyyspäivärahan 300 euron suojaosan poiston jälkeen tulee olemaan vieläkin kovempi työvoimapula.
Mitä se suojaosan poistuminen siis tarkoittaa ihan käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti työttömän on kannattanut ottaa vastaan satunnaisia keikkatöitä. 300 euroon asti on saanut tienata ilman, että se vaikuttaisi työttömyyspäivärahaan. Olet siis esim. saanut Kelan työttömyyspvrahan noin 560 nettona ja sen päälle palkkaa esim. 200 e/kk. Tuohan on helpottanut elämistä suuresti. uusi hallituksemme aikoo leikata tuon suojaosan pois. Se tarkoittaa sitä, että tuo keikkatyöstäsi saamasi 200 euroa vähennetään työttömyyskorvauksesta. Käteen jäävä tulosi on siis sama kuin kokonaan työttömänä. Tätä mukamas perustellaan sillä, että työttömän pitäisi mennä osa-aikatyön sijasta kokoaikatyöhön. Ikään kuin se olisikin vain menemistä: "Hei, tulinpa teille nyt kokoaikatyöhön". Monella työnantajalla (ravintolat, kaupat, kuntien päiväkodit) kun ei ole tarjota laajemmin muuta kuin osa-aikaisuuksia ja tuntityötä. Työtöntä on hyödyttänyt se, että hän saa tienattua EDES JOTAIN sen sijaan, että olisi kokonaa ntyötön. Nyt tämä etu ja kannustin poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en suosittele valehtelua mutta jos se ei loukkaa ketään tai aiheuta mitään harmia tai ongelmia, niin joskus pieni valkoinen valhe on ihan paikallaa. Eli entä jos joillekin ihmisille kertoisit että sait vaikka osa-aikatyön jostain väliaikaiseksi tarkoitetusta hommasta ja samalla haet mielenkiintoisempaa paikkaa. Tyyliin "kiitos kysymästä, sain töitä lähimarketin kassalta/kyläyhdistyksen sihteerinä/hankekoordinaattorina ja on ollut mukavaa. Mitäs sinulle kuuluu..?" ja vaihdat aihetta etkä sen enempää kuvaile valetyötäsi.
Minusta taas olisi tärkeää, ettei tässä asiassa valehdella. Että kukaan ei eläisi sen harhan vallassa, että "en tunne ketään työtöntä", "ei minun lähipiirissäni ole työttömiä". Ihmisten pitäisi oppia näkemään, että työttömyys voi osua kenen tahansa kohdalle: ihan fiksujen normaalien koulutettujen asiansa hoitavien myös. Tällöin työttömyydesta voisi muodostua paljon realistisempi käsitys. Ei enää ehkä olisi niin yleinen se harhaluulo, että kyllä töitä saa jos haluaa, ja että kaikki työttömät ovat jotain lusmuilijoita.
En todellakaan ala kertomaan tuntemattomille tai uusille tuttavuuksille, että olen ollut 15 vuotta putkeen työttömänä. Valehtelu on aina parempi ratkaisu.
Minä, joka olen itsekin ollut ajoittain työttömänä, ihmettelen miten tuo 15 vuoden työttömyys on ylipäänsä mahdollista. Sen verran te-hallinto kyllä yleensä muistuttaa olemassaolostaan ja työttömän velvoitteista tuossa ajassa moneenkin otteeseen. Mikäli ei oman alan hommia löydy, tipahtaa postiluukusta kaikennäköisiä työtarjouksia, joita on otettava vastaan sanktion uhalla.
Paras on vaan, kun lakkaa tapaamasta näitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti työttömän on kannattanut ottaa vastaan satunnaisia keikkatöitä. 300 euroon asti on saanut tienata ilman, että se vaikuttaisi työttömyyspäivärahaan. Olet siis esim. saanut Kelan työttömyyspvrahan noin 560 nettona ja sen päälle palkkaa esim. 200 e/kk. Tuohan on helpottanut elämistä suuresti. uusi hallituksemme aikoo leikata tuon suojaosan pois. Se tarkoittaa sitä, että tuo keikkatyöstäsi saamasi 200 euroa vähennetään työttömyyskorvauksesta. Käteen jäävä tulosi on siis sama kuin kokonaan työttömänä. Tätä mukamas perustellaan sillä, että työttömän pitäisi mennä osa-aikatyön sijasta kokoaikatyöhön. Ikään kuin se olisikin vain menemistä: "Hei, tulinpa teille nyt kokoaikatyöhön". Monella työnantajalla (ravintolat, kaupat, kuntien päiväkodit) kun ei ole tarjota laajemmin muuta kuin osa-aikaisuuksia ja tuntityötä. Työtöntä on hyödyttänyt se, että hän saa tienattua EDES JOTAIN sen sijaan, että olisi kokonaa ntyötön. Nyt tämä etu ja kannustin poistetaan.
Kiitos, tämä selvensi! Eihän tossa uudessa systeemissä ole mitään järkeä 😫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos asumistuki vielä pienenee, tuossahan voi jäädä jopa miinuksen puolelle.
Itse en enää pystyisi vastaamaan keskiluokkaiselle ihmiselle rehellisesti, ei keskiluokkainen ymmärrä jos on ollut tyyliin 20 vuotta työttömänä. Ihmiset alkavat vain hokea "no miksi sä sitten olet työtön?", eikä siihenkään voi vastata vain muutamalla lauseella, se vaatii pitkän esseen.