Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

200000 ihmistä loukussa kalliissa sähkösopimuksissa: Monelta yhtiöltä tyly vastaus

Vierailija
20.09.2023 |

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että kuluttaja-asiamiehen keinoin ei voida puuttua kalliisiin määräaikaisiin sähkösopimuksiin.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/6c669694-d3ad-4b37-9d29-6b03bb34e…

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus on sopimus! viime vuonna varoiteltiin että ei pidä sitoa itseään törkyhintaiseen sähköön! Jokainen olisi varmasti ymmärtänyt että yhteiskuntamme ei voi toimia mikäli sähkö maksaa 25 tai 50 senttiä /kwh. Hintojen oli pakko tulla alas. Sähköyhtiöt kyllä houkutteli törkeästi ihmisiä lankaan että voi tulla vielä kalliimpaa sähköä. Nyt olisi hyvä perata sähköyhtiöiden myyntipuheet viime vuodelta

Vierailija
42/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on Euroopassa arvaamaton sodan takia, myös kyberiskuja ja jopa terroritekoja saattaa ilman sodanjulistusta olla tiedossa joten sähkön ja energian hinta voi nousta yllättäen korkealle tasolle ainakin lyhyt piikki tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen oikein ymmärtänyt ,niin puhelinmyyjät manipuloivat varsinkin ikäihmisiä pelottelemalla todella kalliilla hinnoilla.Eikö noista pitäisi olla nauhoitteet tallessa?

Vierailija
44/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko halpojen kiinteähintaisen sähkösopimuksen tehneet valmiita korottamaan sopimushintaa, jos pörssisähkö nousee merkittävästi kiinteähintaista kalliimmaksi – eivät tietenkään, sopimus on sitova. 

Tehdessään kiinteähintaisen sopimuksen, sopimuskumppaneiden tulee tietysti  noudattaa sopimusta ja valtiovallan ei tule myöskään veronmaksajien rahoilla lähteä tukemaan sopimushintaa.

Vierailija
45/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaivaudu tarkistamaan miten isoa tilia Caruna on vuosiensaatossa tehnyt,mutta fakta on että jokainen miljoona on pois rahankierrosta Suomessa, koska voitot kotiutetaan Austraaliaan.

Vierailija
46/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen oikein ymmärtänyt ,niin puhelinmyyjät manipuloivat varsinkin ikäihmisiä pelottelemalla todella kalliilla hinnoilla.Eikö noista pitäisi olla nauhoitteet tallessa?

Kuinka pitkään ajattelet niitä nauhoitteita säilytettävän? 

Vierailija
47/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oikein on ongelma? Silloin hinnat olivat suuremmat kuin nyt. Tarjolla oli kaiken aikaa myös pörssisähkösopimuksia.

Minä jouduin ottamaan viime syksynä sikahintaisen määräaikaisen kun edellinen päättyi. Olen edelleenkin sitä mieltä että pörssisähkö olisi tullut minulle vielä kalliimmaksi. Maalämpötalossa asuvana en voi käyttää sähköä ainoastaan kesällä viikonloppuisin ja öisin kun se on halpaa, vaan eniten sitä kuluu talvella ympäri vuorokauden ja silloin pörssisähkö on kallista. Joku pörssisähkön keskihinta ei anna oikeaa kuvaa hintatasosta, koska sähköä kuluu eniten juuri silloin kun se on kalleinta.

Enkä muutenkaan jaksaisi kytätä koko aikaa puhelinäppi kourassa milloin kaikki sähkölaitteet pitää sammuttaa koska pörssihinta nousee.

Vierailija
48/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle: Kemin uusi sellutehdas tuottaa sähköä kaksi terawattituntia vuodessa

Metsä Fibren tehdas tuottaa vuodessa lisäksi kaksi terawattituntia uusiutuvaa sähköä, mikä on 2,5 prosenttia koko Suomen sähköntuotannosta. Määrä vastaa noin 100000:n sähkölämmitteisen omakotitalon vuositarvetta.

Sähköä tuotetaan mustalipeästä, jota syntyy sellun keittoprosessissa. Tehtaan sähkön omavaraisuusaste on 250 prosenttia ja ylijäävä sähkö syötetään valtakunnan verkkoon.

https://www.verkkouutiset.fi/a/yle-kemin-uusi-sellutehdas-tuottaa-sahko…

Vierailija
49/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaivaudu tarkistamaan miten isoa tilia Caruna on vuosiensaatossa tehnyt,mutta fakta on että jokainen miljoona on pois rahankierrosta Suomessa, koska voitot kotiutetaan Austraaliaan.

Ja Carunalla ei ole mitään tekemistä viime vuoden kalliiden sähköenergian hintojen kanssa. Mutta toki rahastanut vuosia ja yhä rahastaa

Vierailija
50/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan jostain syystä luottaa esim "asiantuntijoihin" ja mediaan, ja jos siellä kerrotaan, että talvella sähkö on euron, niin totta mooses otetaan 30 sentin sopimus. Kun kerran asiantuntija kertoi, eikä meidän media narraa.

Itsellä nousi toistaiseksi voimassa oleva sopimus 60 senttiin, niin otin pörssisopimuksen ja kärvistelin. Kävi tuuri, mutta olisi voinut käydä huonokin tuuri.

Vierailija
51/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että jos ja kun soitetaan esim sähköyhtiöstä, vakuutusyhtiöstä, teleoperaattoreilta yms, niin teille tarjotaan aina sitä kalliimpaa vaihtoehtoa. Siis ihan jokainen kerta.

Aina siellä tyrkytetään vuoden, kahden yms kallista sopimusta.

Luuri kiinni jos ette kykene sanomaan heti suoraan sanaa EI, ja se on selvää säästöä.

Terveisin pörssisähkön ja kaikkien toistaiseksi voimassa olevien sopimuksen "vanki". Missään minun sopimuksessa ei ole kuukautta pidempää irtisanomisaikaa, eikä tule.

Vierailija
52/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oikein on ongelma? Silloin hinnat olivat suuremmat kuin nyt. Tarjolla oli kaiken aikaa myös pörssisähkösopimuksia.

Minä jouduin ottamaan viime syksynä sikahintaisen määräaikaisen kun edellinen päättyi. Olen edelleenkin sitä mieltä että pörssisähkö olisi tullut minulle vielä kalliimmaksi

Ei ole mahdollista jos viimesyksynä olet ottanut, pörssisähkö olisi tullut halvemmaksi. Pörssisähkö ei talvella loppujenlopuksi ollut edes kallista, olikohan se 2 viikkoa oikeesti vähän kalliimpi, kk hinnat jäi kuitenkin silloin alle määräaikaisen puhumattakaan tammi helmikuun hinnoista kun oltiin jo alle 10 snt. Ehkä sait kaikista median pelottelusta käsityksen, että pörssisähkö on kalliimpaa mitä se oikeasti oli. Tuota samaahan tehdään juuri nytkin. Pörssisähkössä kävi pari tuntia tällä viikolla jossain 40 snt hinnoissa ja valtavat kauhu-uutiset. Nyt sähkö on maksanut 4 päivää 0,2 snt eikä media hehkuta kuinka halpaa pörssisähkö nyt on.

Vierailija
53/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin ottamaan viime syksynä sikahintaisen määräaikaisen kun edellinen päättyi. Olen edelleenkin sitä mieltä että pörssisähkö olisi tullut minulle vielä kalliimmaksi. Maalämpötalossa asuvana en voi käyttää sähköä ainoastaan kesällä viikonloppuisin ja öisin kun se on halpaa, vaan eniten sitä kuluu talvella ympäri vuorokauden ja silloin pörssisähkö on kallista. Joku pörssisähkön keskihinta ei anna oikeaa kuvaa hintatasosta, koska sähköä kuluu eniten juuri silloin kun se on kalleinta.

Enkä muutenkaan jaksaisi kytätä koko aikaa puhelinäppi kourassa milloin kaikki sähkölaitteet pitää sammuttaa koska pörssihinta nousee.

Eli et joutunut ottamaan sikahintaista määräaikaista sopimusta, vaan *päätit* ottaa sikahintaisen määräaikaisen sopimuksen, koska et halua kytätä puhelinäppi kourassa, kannattaisiko lämmitys pitää aamuyöllä isommalla kuin klo 6-10 ja 16-20. (Vastaus: kannattaa.)

Vierailija
54/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista ryöstöähän nuo nykyiset sähkönhinnat on. Vedotaan sotaan, energiakriisiin ja tues mihin. Samaan aikaan kuitenkin tahkotaan ennätysvoittoja ja viranomainen vaan kohottelee hartioitaan hämmästyneenä. Sama kollektiivinen ahneus meneillään elintarvikekaupassa. Areenasta löytyy hyviä Mot jaksoja näihin aiheisiin liittyen.

Vierailija
55/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että jos ja kun soitetaan esim sähköyhtiöstä, vakuutusyhtiöstä, teleoperaattoreilta yms, niin teille tarjotaan aina sitä kalliimpaa vaihtoehtoa. Siis ihan jokainen kerta.

Aina siellä tyrkytetään vuoden, kahden yms kallista sopimusta.

Luuri kiinni jos ette kykene sanomaan heti suoraan sanaa EI, ja se on selvää säästöä.

Terveisin pörssisähkön ja kaikkien toistaiseksi voimassa olevien sopimuksen "vanki". Missään minun sopimuksessa ei ole kuukautta pidempää irtisanomisaikaa, eikä tule.

Joo, tuossa oli taas tuttu käynyt kaupassa. Elisan pojat olivat myyneet koko perheelle, neljä henkeä, uudet puhelinliittymät. Kertoneet, että 5G on ainut vaihtoehto, jota Elisa enää myy, mutta kannattaa silti vaihtaa uuteen ja nopeampaan. Koko perheellä on 4G-puhelimet. Tuli liittymille vuositasolla kohtalainen korotus hintaan, kun niitä se 4 kpl on ja sama nopeus kuin ennenkin.

Vierailija
56/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin ottamaan viime syksynä sikahintaisen määräaikaisen kun edellinen päättyi. Olen edelleenkin sitä mieltä että pörssisähkö olisi tullut minulle vielä kalliimmaksi

Ei ole mahdollista jos viimesyksynä olet ottanut, pörssisähkö olisi tullut halvemmaksi. Pörssisähkö ei talvella loppujenlopuksi ollut edes kallista, olikohan se 2 viikkoa oikeesti vähän kalliimpi, kk hinnat jäi kuitenkin silloin alle määräaikaisen puhumattakaan tammi helmikuun hinnoista kun oltiin jo alle 10 snt. Ehkä sait kaikista median pelottelusta käsityksen, että pörssisähkö on kalliimpaa mitä se oikeasti oli. Tuota samaahan tehdään juuri nytkin. Pörssisähkössä kävi pari tuntia tällä viikolla jossain 40 snt hinnoissa ja valtavat kauhu-uutiset. Nyt sähkö on maksanut 4 päivää 0,2 snt eikä media hehkuta kuinka halpaa pörssisähkö nyt on.

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/

Tuolta näkee toteutuneet keskihinnat., noihin päälle toki on vielä vero ja marginaali.

Ja sekin on muistettava, että ovat vain keskihintoja.

Vierailija
57/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on vaan tyhmiä. Pistävät nimen paperiin lukematta niitä sopimuksia. Tein juuri itse uuden sopimuksen ja maksan sähköstä 8 senttiä. kilovattitunnilta. Edelline sopimus oli 6 senttiä.

Vierailija
58/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui määräaikainen kiinteäsopimushinta 31.12.2022. Sitä ennen silloinen sähköyhtiö soitteli ja lähetteli viestejä, joissa tarjottiin uutta määräaikaista sopimusta törkeellä hinnalla. Vastasin aina, että katson tilannetta aina viimeiseen asti mutta määräaikaista sopimusta en enää ota. Vaihdoin sitten yhtiötä ja toistaiseksi voimassa olevaan pörssisähköön - olen ollut tyytyväinen. Nyt taasen katselen tilannetta josko ottaisin määräaikaisen mutta vuoden määräaikainen on kalliimpi kuin kaksivuotinen, enkä haluaisi sitoa itseäni kumpaakaan.

Tlanteeni on siitä hyvä, että asun rivitalossa (kaukolämpö) ja pystyn säätämään kulutusajankohtaani jos/kun pörssisähkön hinta alkaa hipoa pilviä. Ehkä mä vielä menen tuolla pörssisähköllä talven yli, poltetaan sitten kynttilävarasto jos niikseen tulee ja ruoan teko onnistuu kaasugrillillä.

Vierailija
59/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vaaleja perussuomalaiset huusivat kurkku suorana sähkön hintakattoa. Kovin on hiljaista porukkaa nykyään.

No, korkea sähkön hinta ei varmaankaan enää ole ongelma?

Vierailija
60/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/

Tuolta näkee toteutuneet keskihinnat., noihin päälle toki on vielä vero ja marginaali.

Ja sekin on muistettava, että ovat vain keskihintoja.

Nimenomaan keskihintoja. Jos joku ottaa pörssisähkön todennäköisesti ajastaa myös kulutustaan keskihintoja paljon halvemmille ajoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi