Miten käsitellä passiivisaggressiivisia ihmisiä?
Sellaisia jotka ei suoraan ilmaise aggressioitaan vaan tiputtelee vittumaisesti rivien välistä pieniä myrkyllisiä piikkejä ja jos erehdyt huomauttamaan tästä, niin vastaus on tekopyhä selitys että olet tulkinnut väärin ja nyt sinä oletkin se pahis, koska kehtasit syyttää moisesta jne. Näiden tyyppien taktiikka on siis provosoida epäsuorasti jotta sinusta tulisi se aggression aloittaja ja syypää muiden silmissä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN näitä ihme piikittelijöitä. Kai heillä on oma itsetunto maassa, kun pitää muille piikitellä.
Väärin, heidän itsetuntonsa on hyvinkin korkealla. Ehkä liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN näitä ihme piikittelijöitä. Kai heillä on oma itsetunto maassa, kun pitää muille piikitellä.
Kaikki minun tapaamani piikittelijät ovat olleet epävarmoja itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, heidän itsetuntonsa on hyvinkin matalalla. Todellakin liikaakin.
Yrittävät nostaa sitä polkemalla toisia alaspäin, mutta eivät koskaan siinä onnistu joten sitä on toistettava ja toistettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, heidän itsetuntonsa on hyvinkin matalalla. Todellakin liikaakin.
Yrittävät nostaa sitä polkemalla toisia alaspäin, mutta eivät koskaan siinä onnistu joten sitä on toistettava ja toistettava
Narsistit on pohjimmiltaan helvetin epävarmoja, vaikka esittävät super itsevarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten olet vain tyhmempi. Voi se siitäkin johtua.
Ei aloittajan tyhmyys tai älykkyys ole mitenkään vastuussa toisen ihmisen passiivisaggressiivisesta piikittelystä. Se passiivisaggressiivinen on ihan itse vastuussa sanoistaan ja teoistaan.
Olen alkanut heittää pelottavia kommentteja. Passiivisaggressiiviset ovat huonoitsetuntoisia eikä heidän järkensä leikkaa, jos he ovat sopivan ahdistuneita läsnäollessasi.
Vierailija kirjoitti:
Toista hitaasti, ihmettelevällä äänellä se, mitä hän juuri piikitteli ja katso syvälle silmiin. Sopii moniin törkeyksiin. Voit vielä oikein viatonta näytellen kysyä, mitä hän tarkoitti tällä, mitä sanoi. Näin et kommentoi mitään piikkiin. Näytät vain siltä, kuin ihmettelisit hänen ilkeää käytöstään.
Jos annat mennä ohi kuin et olisi piikkiä huomannutkaan, tulee kohta uusi piikki ja vielä sattuvampi.
KUIN ihmettelisit. Hänhän nimenomaan ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut sellaisen passiivis-aggressiivisen tyypin, joka ei koskaan avoimesti ilmaissut vastustavaa mielipidettään vaan jätti vaan tehtävänsä tekemättä ja valehteli jälkikäteen. Olen yrittänyt selvitellä ongelmat asiapitoisesti, mutta onhan se henkisesti rankkaa olla tuollaisten kanssa tekemisissä, samoin kuin narsististen tyyppien kanssa.
Sama juttu töissä. Työkaverin piti sijaistaa. Olin ohjeistanut ne pari juttua jotka mun vastuualueelta piti lomani aikana tehdä. Jätti asioita tekemättä, sabotoi, ymmärsi ohjeet tahallaan liiankin kirjaimellisesti (joskus taas tekeytyi tyhmäksi). Pomo sitten soitti ja kyseli miten homma on. Töihin pariksi päiväksi kesken loman.
Pitäisi välttää kokonaan. Tai laittaa ovi kiinni. Sopia pelisäännöt, miten kommunikoidaan. On mahdollista että korjattavat asiat laitetaan sähköpostilla listana, tärkeät ensin. Tai palautelomake. Oikea henkilö käsittelee sen, joka voi tehdä asioille jotain. Sitä ei saa ehkä sekunnissa korjattua, mutta varmaan jotenkin. Jos on häiriköintiä se pitäisi lopettaa, se vie toisen aikaa. Kertooko se toisen stressistä tai hädästä, jos työ on liian vaativaa tai väärä paikka. Kaipaako henkistä tukea ja jonkun työkaverin kanssa teellä oloa. Asiallinen asia varmaan on helpompi käsitellä.
Pakko vielä todeta että on joitakin kroonisesti piikitteleviä, ettei mikään auta. Ja mikä on piikittelyä ilkeästi ja mikä taas normaali puhe. Voiko piikittelevä hillitä itsensä ja laittaa asiat lapulle. Ja toinen vastaa sähköpostilla.
Lukekaa mitä passiiviaggressiivisuus tarkoittaa.